Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 20:07:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:05:35
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:03:47
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 20:01:51
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 20:01:32
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 19:59:55
Trix DXI van DC naar AC door wob
Vandaag om 19:49:25
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
Vandaag om 19:45:02
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:43:06
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Wim Vink
Vandaag om 19:17:44
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald69
Vandaag om 18:54:11
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
  

Auteur Topic: Ombouwen DAF DO 2000  (gelezen 9739 keer)

Zaandam-Zuid

  • Offline Offline
  • Berichten: 226
Ombouwen DAF DO 2000
« Gepost op: 27 April 2012, 12:51:42 »
Ongetwijfeld zijn er al mensen die hun DAF DO 2000 van Brekina hebben verbouwd. Is het model een beetje eenvoudig uit elkaar (en daarna uiteraard weer in elkaar :)) te krijgen? Zijn er foto's?

Groeten,
Peter

Jussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Transport in vroeger dagen in en vanuit Soest en Soesterberg
Re:Ombouwen DAF DO 2000
« Reactie #1 Gepost op: 29 April 2012, 21:18:49 »
Ik heb gelijk toen de eerste DO's op de markt kwamen mezelf er aan gewaagd om er een kleine ombouw aan te wagen, de cabine is eenvoudig uit elkaar te halen maar er zijn twee verschillen, DO's waar de cabine vast geplakt zit aan het chassis en versies waarbij ze er gewoon op geklikt zijn. Om het interieur er uit te halen moet de witte grille er uit genomen worden maar ook die kan vast geplakt zitten, als dat zo is met een schep mesje tussen cabine en interieur door snijden (achter de grille) aan de grille zit nl een strookje die alles op zijn plaats houd, dan kan je alles uit nemen. Tip: schilder het dashbord en de motortunnel in de kleur van de cabine, en maak de stoelen bruinrood en het stuur wit.
Wat je ook als verbetering kan zien is om het chassis beige te maken, dat was de orginele Daf kleur.





Ik had het chassis al beige gemaakt, vind het wel beter staan.

Intussen ben ik ook aan de groene huiftrailer begonnen, die trailer is een echte Duitser, om die te vernederlandsen heb ik er twee ronde spatborden onder gemaakt en er een andere achter bord (bumper) op gemaakt.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Ombouwen DAF DO 2000
« Reactie #2 Gepost op: 29 April 2012, 21:32:43 »
wat ik erg mooi vind is dat de velgen nu een andere kleur hebben dan de banden.
Mischien nog het lijstje op de cabine en het handvat op de deur nog zilverkleurig maken ?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Transport in vroeger dagen in en vanuit Soest en Soesterberg
Re:Ombouwen DAF DO 2000
« Reactie #3 Gepost op: 29 April 2012, 23:00:15 »
wat ik erg mooi vind is dat de velgen nu een andere kleur hebben dan de banden.
Mischien nog het lijstje op de cabine en het handvat op de deur nog zilverkleurig maken ?
Harm
Die zijn al zilver, maar slecht te zien... de velgen zijn rood bij de groene DO met grijze huiftrailer ;) ik heb alleen verder bij deze DO het chassis Daf beige gemaakt.

Jussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Transport in vroeger dagen in en vanuit Soest en Soesterberg
Re:Ombouwen DAF DO 2000
« Reactie #4 Gepost op: 05 May 2012, 09:00:18 »
Intussen ben ik ook bezig geweest met de trailer flink onder handen te nemen, zo heb ik de wielbassis ingekort met twee mm, en zijn de spatborden vervangen door een exemplaar van Herpa. De trailer heb ik ook iets laten zakken in de spatborden zodat hij wat achterover hangt.. ik wil er een lading zakken op leggen. Verder heb ik onder de bak wat stripjes geplakt wat de trailer wat meer Nederlandser maakt.




NS-freak

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re:Ombouwen DAF DO 2000
« Reactie #5 Gepost op: 05 May 2012, 09:53:59 »
@ Jussie:
Complimenten, mooi gedaan.
Inderdaad stonden indertijd de Duitse aanhangers en opleggers hoger op de poten dan de Nederlandse. Ook de laadbakken op vrachtauto's stonden hoger op het chassis.
Dat is precies waar hem de schoen wringt bij de meeste Brekina-vrachtauto's. Misschien dat men na de Nooteboom-oplegger ook eens brood zal zien in b.v. een DAF-Eurotrailer, of een andere Nederlandser-ogende oplegger (of vrachtwagenopbouw + aanhanger).
Zou mooi zijn met de DAF 2000 en aanstaande 2600  (y)

Eric

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Ombouwen DAF DO 2000
« Reactie #6 Gepost op: 05 May 2012, 11:42:40 »
Een hele verbetering hoor, ziet er goed uit.
Mvh Steef

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re:Ombouwen DAF DO 2000
« Reactie #7 Gepost op: 05 May 2012, 12:10:43 »
Als ik het goed zie op de foto dan zit het kopschot niet helemaal aan de voorzijde van de trailer.
Er blijft dus nog een loze ruimte over, ongeveer waar het ronde deel begint.
Waar werd die ruimte dan voor gebruikt, want ik zie wel een gereedschapbak onder de trailer hangen waar ze touwen en andere spullen in bewaarden.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1076
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re:Ombouwen DAF DO 2000
« Reactie #8 Gepost op: 05 May 2012, 15:24:14 »
Wow Jussie ... die ziet er top uit   (y) (y) (y) (y)

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Ombouwen DAF DO 2000
« Reactie #9 Gepost op: 05 May 2012, 16:29:07 »
Als ik het goed zie op de foto dan zit het kopschot niet helemaal aan de voorzijde van de trailer.
Er blijft dus nog een loze ruimte over, ongeveer waar het ronde deel begint.
Waar werd die ruimte dan voor gebruikt, want ik zie wel een gereedschapbak onder de trailer hangen waar ze touwen en andere spullen in bewaarden.
Misschien als opbergplaats voor dekkleden?
Groetjes, Bart

Jussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Transport in vroeger dagen in en vanuit Soest en Soesterberg
Re:Ombouwen DAF DO 2000
« Reactie #10 Gepost op: 05 May 2012, 19:14:22 »
Als ik het goed zie op de foto dan zit het kopschot niet helemaal aan de voorzijde van de trailer.
Er blijft dus nog een loze ruimte over, ongeveer waar het ronde deel begint.
Waar werd die ruimte dan voor gebruikt, want ik zie wel een gereedschapbak onder de trailer hangen waar ze touwen en andere spullen in bewaarden.
Harm

Deze ruimte werd ook wel gebruikt voor dekzeilen, dat er toevallig bij deze trailer deze ruimte appart is is wel uniek hoor... meestal was het gewoon laadruimte, dat het kopschot ronde hoeken heeft was dat er in die tijd veel vrachtwagens met neus (torpedo) rond reden, de torpedo trekkers hadden een korte wielbasis ivm de lengte, daardoor kwam de trailer dichter op de cabine, met rechte hoeken zou de trailer tegen de cabine komen.

Jussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Transport in vroeger dagen in en vanuit Soest en Soesterberg
Re:Ombouwen DAF DO 2000
« Reactie #11 Gepost op: 05 May 2012, 19:15:07 »
Wow Jussie ... die ziet er top uit   (y) (y) (y) (y)

Dank je  :)

rik s

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re:Ombouwen DAF DO 2000
« Reactie #12 Gepost op: 06 May 2012, 12:13:39 »
he Jussie
dat ziet er mooi uit (y)
mag ik vragen welke kleur groen je hebt gebruikt?

Jussie

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Transport in vroeger dagen in en vanuit Soest en Soesterberg
Re:Ombouwen DAF DO 2000
« Reactie #13 Gepost op: 06 May 2012, 12:59:15 »
he Jussie
dat ziet er mooi uit (y)
mag ik vragen welke kleur groen je hebt gebruikt?

Dank je, de kleur groen is een spuitbus Motip autolack acryl Nr; 44100.
De kleur is een tintje lichter dan de DO maar in het echt was er ook wel eens een klein kleur verschil doordat een trekker nieuw was en de oplegger al wat ouder ;)

Misha

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re:Ombouwen DAF DO 2000
« Reactie #14 Gepost op: 06 May 2012, 13:46:18 »
Mooi werk Jussie!!!


Groetjes Misha.