Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 23:18:16
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 23:17:03
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 23:00:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 22:59:38
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Huup
Vandaag om 22:56:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:53:11
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door 008200
Vandaag om 22:13:45
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 22:11:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 22:06:34
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 21:52:56
Grappige foto's door René 4312
Vandaag om 21:34:01
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:32:21
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:13:45
Le Bassin uit logeren bij Bentink door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:12:06
Mijn geweatherde modellen door cor_b
Vandaag om 21:09:11
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 20:36:51
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:19:52
Raadplaatje door René 4312
Vandaag om 20:19:45
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door virmfan
Vandaag om 19:52:15
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:47:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:46:55
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 19:35:50
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
Vandaag om 19:09:50
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 18:15:12
Uhlenbrock Intellibox 3 door ArnodeBruin
Vandaag om 18:02:38
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Falkenberg
Vandaag om 17:06:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
  

Auteur Topic: Klassieke landbouwvoertuigen  (gelezen 10649 keer)

Luit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1427
Re:Klassieke landbouwvoertuigen
« Reactie #30 Gepost op: 27 April 2012, 22:38:22 »
Die een assige trekkertjes worden ook nog door bergboeren gebruikt. Kleine weitjes  die met dit soort gereedschap worden onderhouden. Er zijn ook allerlei asessoires voor,maaibalken, keerders en harken.

PS In de 60/70 jaren werd het ook veel door provincie en gemeente werkers gebruikt
« Laatst bewerkt op: 27 April 2012, 22:52:33 door Luit. Reden: Ps toegevoegd »

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Klassieke landbouwvoertuigen
« Reactie #31 Gepost op: 17 June 2012, 10:09:36 »
en deze tractor van Brekina


Als je deze John Deere op hollands landschap wil inzetten wordt tamelijk lastig.
Want in het echte bedrijf in de jaren 50-60 kwamen ze zelden voor in deze contreien.

Alles wat nu van deze John Deere 3-wielers rondrijdt bij de tractorliefhebbers, is hoofdzakelijk vanaf de jaren 80-90 geimporteerd vanuit de USA.
En is dan ook een gouden handel geworden.
Want de bedragen die werden, en worden neergelegd voor deze geimporteerde jongens zijn niet misselijk.
(beter gezegd, het is een lichte investering voor de oldtimer invoerder, en met dikke vette winst verkocht, zeg maar ongeveer zo een 3 tot 4 netto jaarsalarissen van de gemiddelde nederlander)

Voor NL, of centraal Europa kun je beter de wat meer gangbare merken gebruiken.
-Deutz
-Rohr
-Claas
-Hurlimann (voor de iets rijkere boer)
-Fend
-Holder
-Bolinder-Muncktel (Volvo)
-David Braun
-Hela (Herman Lanz)
-Lanz Bulldog (Heinrich Lanz)
-MB-Unimog
-Hanomag
-Schluter
-Steir
-M.A.N.
-Porche
-Zettelmaier
-Kramer
-Renauld

(het kan zijn dat ik wat vergeten ben)

Dit was het zo hoofdzakelijk
John Deere, Allis Chalmers worden hoofdzakelijk voor de liefhebber geimporteerd.
Hoewel John Deere vanaf de 60er jaren hier ook kwam werken.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

RienV

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re:Klassieke landbouwvoertuigen
« Reactie #32 Gepost op: 17 June 2012, 15:15:12 »
Massey Ferguson en Ferguson kwamen ook veel voor en Fordson, Ursus en Eicher ook wel.

Groeten Rien

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Klassieke landbouwvoertuigen
« Reactie #33 Gepost op: 17 June 2012, 16:51:56 »
Hallo,

Afkomstig uit de Achterhoek, ken ik vanaf mijn jeugd niet anders dat de boeren met HI = Harvester International reden. Dit werd uit fusies later Case. De blauwe Ford en Oranje Renault werden door de boeren met een andere bedrijfsvoering gebruikt. De echte landbouwers, die met het ploegen en maaien bezig waren, gebruikten de zware tractie uit Amerika. Betaalbaar ten opzichte van de veelal Duitse machines. Echte Power, zoals die van Schlütter, is vertaald naar de tijd van nu, nog steeds fiks aan de prijs. Vergelijkbaar met de Belarus uit het Oostblok, gemaakt voor de grote landerijen. Maar net als de HI, waren het goede en betrouwbare 8 tot 12 cilinder lijn motoren, die het, met een beetje technisch inzicht van de boer, in zomer en winter, het altijd deden.
De zogenaamde driewielers van J. Deere, maar ook die van HI zijn voor de Europese markt daarom niet interessant, met een reden...de wendbaarheid. Wij kenden simpelweg niet de afstanden op een land van misschien 10 km. recht toe recht aan, wielen waren dus enkel om het spoor te houden. HI, maar ook J.Deere hebben voor de Europese markt al heel snel een aparte productielijn gestart. Eigenlijk zijn het de Godfathers van Landbouw mechanisatie. Dit heeft zich vooral vertaald naar de Duitse merken. Engelse merknamen zijn daardoor exclusief te noemen, maar vooral erg prijzig...
Tot zover, ik kan over dit onderwerp nog uren doorgaan, maar dit is een treinen forum.... en alles wat er omheen hangt natuurlijk. Erg leuk dus.

Groet,

Robert Jan. 

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4244
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Klassieke landbouwvoertuigen
« Reactie #34 Gepost op: 17 June 2012, 17:04:28 »
Ik herinner me de Fendt's vrij goed, ik meen dat ze bij een aantal boeren nogal een flinke streep voor hadden omdat ze een hogere topsnelheid hadden dan vergelijkbare trekkers, in de tijd vóór de grootscheepse ruilverkavelingen (lees; veel afstand afleggen tussen je verschillende lapjes grond) een voordeel.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Klassieke landbouwvoertuigen
« Reactie #35 Gepost op: 17 June 2012, 19:39:28 »
Kunnen we geen trekker-topic starten?
Als je vader in de kinderschoenen van de mechanisatie een behoorlijke rol heeft gespeeld, waarom zit ik dan op een treinen-forum?
Antwoord: een dooie GOLS lijn op 15meter voor de deur, met alles wat er was. Helaas verdwenen, helaas.

Grols verleden, ook te zien op Scherp in Beeld.

Robert Jan

Speedy

  • Offline Offline
  • Berichten: 731
  • Trains Planes & Automobiles
Re:Klassieke landbouwvoertuigen
« Reactie #36 Gepost op: 17 June 2012, 19:49:14 »
Nogmaals,

Het is ook daarom dat ik de link van Milocmarty naar zijn fantastische, werkelijke helden van de modelbouw, zo geweldig vind. En dat is dus veel Amerikaans, en dus veel trekkers en vooral de eigenbouw in Amerika om iets vooruit te krijgen.

Robert Jan