Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 22:50:50
6 en 7 september terug naar toen door Seinhuis
Vandaag om 22:49:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:41:45
27 september en 28 september Miljoenenlijn stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:41:22
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 22:34:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Twinkie
Vandaag om 22:29:33
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 22:29:14
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 22:25:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:22:02
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:16:52
Au bord de la Cèze door SvenW
Vandaag om 22:15:33
Minder wissels door Rick
Vandaag om 22:13:03
Plaatdikte van een rangeerbaan door Ronaldk
Vandaag om 22:02:02
Aachenau West door einte
Vandaag om 21:38:13
Liliput Datenbank in de maak door hervé
Vandaag om 21:24:36
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 21:09:59
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:49:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 20:35:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:03:42
Roco ns 309 ac>dc door Bob11
Vandaag om 19:57:17
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 19:56:56
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 19:48:44
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Noordernet
Vandaag om 19:40:10
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Scratchbuilt
Vandaag om 19:26:30
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:11:29
27 september Jubileum Express VSM naar Miljoenenlijn door Seinhuis
Vandaag om 18:46:50
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 18:35:30
bruine roco 2400 + zwaailichten door Rob Ellerman
Vandaag om 18:15:05
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Simplex
Vandaag om 17:41:38
Dönsdorfer Bauberichte door tijgernootje
Vandaag om 16:47:59

Auteur Topic: Volle lokbibliotheek?  (gelezen 2036 keer)

Klaas Jan

• Offline Offline
Volle lokbibliotheek?
« Gepost op: 24 April 2012, 23:35:57 »
Even een technische vraag. Voor de digitale allesweter.
In de opbouw van mijn baan, Boermussel (ligt ook op de kaart) ben ik bezig geweest met meerdere multimuizen mijn loks te programmeren.
Nu heb ik het vreselijke luxeprobleem dat ik meer dan 64 decoders blijk te hebben. Hier kwam ik achter nadat ik bij het programmeren bij loknummer 68 (blijkbaar had ik er al wat overgeslagen) mijn bibliotheek vol bleek te zijn.

Nu komt mijn digibeten vraag, waarom is de bibliotheek al vol bij 64 verschillende loks (Dit is error 8) wanneer je er een bij wilt zetten. terwijl hogerop in de handleiding doodleuk staat dat je tot 99 loks kan programmeren?
betekend dit nou dat ik met de langere lokadressen (blijkbaar via cv 29) wel meer loks op 1 muis kwijt kan? Of moet ik ze maar over de (4) muizen gaan verdelen?

Over de bouw en met name de afbouw van mijn baan volgen nog meer berichten. De rails en de onderbouw zijn al klaar. Dit heb ik na jaren meekijken op dit forum al bekeken. De fouten er in neem ik voor lief.

Alvast bedankt voor jullie info.

Klaas-Jan

ruudns

• Offline Offline
Re:Volle lokbibliotheek?
« Reactie #1 Gepost op: 25 April 2012, 07:37:35 »
De Roco multimaus handleiding spreekt op pagina 3 over locdatabank van 64 gegevens resp. locs.
Je kunt wel meer locs programmeren, echter niet in de locbibliotheek opnemen. Ik denk dat je de resterende locs wel gewoon in een slave kunt zetten.
« Laatst bewerkt op: 25 April 2012, 07:41:18 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

rjr

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 April 2012, 09:53:44 »
De lokdatabank/lokbibliotheek is een intern buffer in de multimuis. Hier kun je de loks via een zelf te kiezen naam in zetten, en daarbij sla je dan een paar gegevens van die lok op, zoals adres en rij stappen. Tijdens het rijden wordt dan ook nog de rijsnelheid en de functies bewaard.

Deze buffer is gelimiteerd tot 64 stuks.
Per muis kun je er dus 64 opslaan. Bij meer zul je dus een verdeling moeten maken over verschillende muizen. Dan wel moet je er eerst een ander uit gooien voor je nieuwe kunt toevoegen.

Dit staat los van het te programmeren adres voor een decoder dan wel voor het aantal treinen dat op de baan kan staan.

Groet,
Roelco

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #3 Gepost op: 25 April 2012, 13:24:45 »
Als je zoveel locs hebt dat je ze niet op één MM kwijt kunt, is het handig een bepaalde systematiek aan te brengen, anders weet je al gauw niet meer welke loc in welke MM in de bibliotheek staat. Bijvoorbeeld alle stoomlocs in de ene MM, de diesels en elocs in de andere. Als je met locs uit verschillende tijdperken rijdt, kun je ze ook per tijdperk opbergen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
« Reactie #4 Gepost op: 25 April 2012, 15:36:23 »
Heb je wat nieuws gekocht?  ;)
Ik stel voor je locs gewoon te ordenen zoals Ruud aangeeft.
Lijkt me niet al te moeilijk karwei.  :-X
Gr. Viktor

Klaas Jan

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 25 April 2012, 21:36:22 »
Goeieavond, erg bedankt voor alle antwoorden.

Het zal dus moeilijker worden de verschillende loks bij de verschillende muizen te onthouden. Gelukkig is een van de 4 muizen een multimuis Pro, waarbij mijn hoop gevestigd is op de computer, waar ik ze dan waarschijnlijk wel allemaal ik kan zetten. 
Ik heb ze nu gerangschikt op type en tijdperk zoals Ruud al aangaf. Dit had ik van het begin al, en werkt prima.

Voor Viktor, nee ik heb geen nieuwe aanwinsten, dit probleem speelde al een paar maanden. Ondertussen zal ik rond nummer 70 zitten. Rond de 100 moet ik me eens gaan verdiepen in de langere loknummers. Ik weet niet of ik daar ooit aan toe kom (ooit zei ik niet digitaal te gaan rijden, dat was 5 jaar terug...) 

Nogmaals bedankt voor de antwoorden, en ik lees weer met plezier mee.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 April 2012, 09:01:59 »
.... Ondertussen zal ik rond nummer 70 zitten. Rond de 100 moet ik me eens gaan verdiepen in de langere loknummers. Ik weet niet of ik daar ooit aan toe kom (ooit zei ik niet digitaal te gaan rijden, dat was 5 jaar terug...) 
Lange adrresssen lost dit probleem niet op. Er kunnen 64 loks in de bibliotheek, ongeacht het soort adres.

Ik begrijp hieruit dat je je loks opeenvolgend nummert ? Jammer. Het mooie van de lange adressen is nu juist dat je het loknummer kunt gebruiken als adres (er even vanuit gaand dat je geen dubbele nummers hebt en NL rijdt).
Scheelt je een hoop gedoe door nummers te onthouden. Je kijkt op je lok en je weet het adres  (y)

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Klaas Jan

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 April 2012, 09:32:25 »
Dat mijn multimuizen met 64 loks vol zitten is me duidelijk. Jammer van die beperkte capaciteit, maar ik zal het er mee moeten doen. Nogmaals, wel een luxeprobleem.

Gelukkig heb ik de bibliotheek wel ingedeeld op loknummer, dus bijvoorbeeld de 5 1100-en (1101 tm 1145) staan keurig achter elkaar op de muis. dat ze allemaal een totaal uiteenlopend adres hebben in CV-1 staat daar los van. Gelukkig hoef ik die cv-1 waarden niet te onthouden. dan was ik de weg allang kwijt geweest. Ik heb ze wel in excel op een rijtje gezet met het merk en type decoder. Dat is makkelijker voor het instellen van onder andere de licht en soms geluidsfuncties.
Maar ik begrijp dus van jou Eric, dat de naam waaronder ze in de muis zijn geprogrammeerd al eigenlijk lange adressen zijn?  Ik dacht dat dat puur een handigheidje was om de naam makkelijk in de muis terug te kunnen vinden.   

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 April 2012, 10:39:22 »
Nee de naam waarin ze in de muis staan staat los van het lokadres (kort/lang).
Maar je schrijft zelf al dat je een excel sheet bijhoudt omdat je anders al lang het overzicht kwijt zou zijn.
Daarom vindt ik het makkelijker om het adres gelijk te houden aan het bedrijfsnummer.

De lokbibliotheek gebruik ik eigenlijk amper. De treinen worden via de computer aangestuurd. Wil je even snel een andere lok gebruiken hoef je alleen maar naar de lok te kijken en dat nummer in te toetsen (in de lokmodus) zonder eerst in een excel sheet te moeten gaan kijken.
Ik zie geen voordeel door alle loks in de muis(zen) te zetten. O.a. door de genoemde "beperking" van 64 loks.

Gr.
Eric
Gr.
Eric