Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door defender
Vandaag om 18:50:55
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 18:45:00
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Schrootplaats door IJmc
Vandaag om 18:07:28
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 16:48:56
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:59:03
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 10:42:29
20 en 21 april MobExpo door MOVisser
Vandaag om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door RBlok
Vandaag om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
Vandaag om 09:38:55
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:36:23
  

Auteur Topic: Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo  (gelezen 5167 keer)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo
« Gepost op: 26 april 2007, 19:18:03 »
Even een vraag. Heeft iemand enig idee of onderstaande tekening het model toont van de bekende ketelwagen die in de jaren 70/80 in Nederland reed tussen Schoonebeek en Almelo?

Ik heb alleen het logo en de grote vulopening zelf even snel ingetekend. Deze ontbrak op de tekening namelijk.
Zelf ben ik er niet zo zeker van omdat de ketel misschien iets aan de kleine kant is? Wie o wie weet hier een antwoordt op? Ik kom met deze vraag omdat ik vind dat het zo zonde is, dat dit nog niet in model is verschenen. ;)
Ik hoop meer duidelijkheid te krijgen. Alvast dank

Jeroen

tekening:

http://www.xs4all.nl/~roosenb0/VTG_Almelo%20copy.jpg
We're all riders on this train.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2007, 20:57:25 »
Hoi Jeroen,

Op het eerste gezicht kwam me het al niet te bekend voor (heb honderden van die treinen voornij zien komen ;) )

Toch maar even gezocht...


Bron: Utrechts Archief

Wel wat wazig, maar zo zagen ze er midden jaren tachtig uit.


Grtzz,

Karst

WillemNS

  • Gast
Re: Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2007, 21:08:33 »
Vind ik een mooi rijtuig hoor, ik weet niet of hij vroeger zo reed, maar als dat niet zo was vind ik hem nog mooi ;D

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2007, 21:26:14 »
Hoi Karst,

Dank voor je reactie en bijhorend plaatje! De ketelwagens op die foto is het model die Roco al heeft uitgebracht. Nog steeds zijn deze zeldzaam en zeer gewild.

Alleen de ketelwagens die ik bedoel zijn de bekende olietreinen waarvan wel 3x ns2200/2300,  3x ns2400/2500 en in enkele gevallen de DB 216 als trekkracht diende. Later overgenomen door een ns1300/ns1200 of ns 1600. Zij reden hoofdzakelijk in bloktreinen tussen Schoonebeek, Pernis en Almelo via Duitsland. Het waren zeer imposante treinen om te zien vanwege de laag gelegen mega grote ketel met grote vuldop en loopbrug. Helaas is hier nog steeds geen model van op de markt. Ik probeer aan de hand van gegevens dit eventueel aan te bieden zodat heel misschien dit model ooit nog eens op de markt komt. Zowel wij als onze oosterburen zullen hier zeker content mee zijn.  :)

Jeroen

2 voorbeelden:

http://www.xs4all.nl/~roosenb0/Ketelvtg.jpg


http://www.xs4all.nl/~roosenb0/ketelvtg2.jpg

p.s ik zie nu dat deze tekening niet de juiste is voor dit model. De loopbrug is anders (minder spijlen) en de ketel is opmerkelijk kleiner. :-|
« Laatst bewerkt op: 26 april 2007, 21:56:50 door Thowra »
We're all riders on this train.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2007, 22:00:04 »
Yep !  ;D

Deze herken ik ook !! Da's wel jaren '70 dan. Het plaatje wat ik poste, is midden 80.

Nou, ik ben er ook al tijden naar op zoek. Ik dacht eerst dat het de Piko's waren... Gelukkig waren die uitverkocht  ::)

Mocht je ze ergens kunnen vinden/maken/laten maken, noteer er maar 10 voor mij ;)


Grtzz,

Karst

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2742
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo
« Reactie #5 Gepost op: 26 april 2007, 22:01:17 »
Vind ik een mooi rijtuig hoor, ik weet niet of hij vroeger zo reed, maar als dat niet zo was vind ik hem nog mooi ;D

Rijtuig nog wel, vervoeren ze er ook vloeibare personen in :P ;D
Ik vind het ook wel een mooi wagonnetje.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

-bas-

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2007, 23:21:14 »
Nou ja, geen model van verschenen...
Ze lijken heel erg op de ketelwagens die Märklin in de jaren 80 uitbracht. Bijvoorbeeld nummer 4747: een zwarte ketelwagen van Elf. Elf-logo eraf VTG-logo erop, klaar ! De ketel is wel heel anders: uit één stuk ipv gelast. Kopwanden zijn ook anders, maar het lijkt er wel op.

https://images.beneluxspoor.net/bnls/4747_1.jpg
https://images.beneluxspoor.net/bnls/4747__1.jpg

Hoe kan ik eigenlijk een foto in dit bericht invoegen?

Greetz,
Bas

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo
« Reactie #7 Gepost op: 26 april 2007, 23:24:54 »
Bas let eens op de koppen van de cilinder/ketel.

Die zijn in het echt behoorlijk anders dan het model dat je liet zien,  ;)
Even foto's goed vergelijken en je ziet vanzelf wel wat ik bedoel.  ;)

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo
« Reactie #8 Gepost op: 26 april 2007, 23:36:03 »
Yups en het framewerk is onderbroken. De ketel rust als het ware op de draaistellen. (niet direct natuurlijk)  De ketel zelf is ook fors groter. (let op de cabine van de db216 op het plaatje.) En heeft ook gelaste naden over de ketel heen. Kortom een model die geen gelijkenis treft met de bestaande ketelwagens van verschillende fabrikanten. Het is gewoon een uniek en stoer exemplaar.  :-*

Jeroen.
We're all riders on this train.

nickinson

  • Gast
Re: Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo
« Reactie #9 Gepost op: 27 april 2007, 01:16:11 »
Kortom een model die geen gelijkenis treft met de bestaande ketelwagens van verschillende fabrikanten. Het is gewoon een uniek en stoer exemplaar.  :-*

Dat de wagens stoer zijn ben ik mee eens maar je krijgt dit nooit gemaakt bij een fabrikant aangezien een bijzondere serie is. Als het afwijkt van een standaard duits type wagen dan wordt het moeilijk (niet rendabel) om ze uit te brengen. Fabrikanten willen bestaande matrijzen gebruiken om geen verdere kosten te maken. Er zijn maar weinig nederlandse wagens in model wat echt nederlands zijn.
nick

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4851
  • Modelspoor is emotie...
Re: Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo
« Reactie #10 Gepost op: 27 april 2007, 07:43:07 »
Volgens mij komen de vierassige ketelwagens van Piko op dit moment het dichtst in de buurt van hetgene het ooit was. Er zijn tot nu tot geloof ik door Scaletrading 8 verschillende NS-nummers uitgebracht, daarnaast ook nog een dubbelpak met twee ESSO-exemplaren.

WT
« Laatst bewerkt op: 27 april 2007, 10:31:12 door Wijktrein »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Rijssensvosje

  • Gast
Re: Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo
« Reactie #11 Gepost op: 27 april 2007, 16:37:49 »
Dit zijn ze wel ja, ik woonde jaaaaren lang op een paar honderd meter hemelsbreed van die spoorlijn (bij Marienberg), tussen de lijn naar almelo en zwolle.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re: Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo
« Reactie #12 Gepost op: 27 april 2007, 23:46:52 »
Heej dat klopt helemaal Rijssensvosje! Bovenstaande plaatjes zijn daar ook in de buurt genomen. Heb je bij toeval geen foto's gemaakt die je met ons wilt delen? 8)

Wijktrein: De ketelwagens van Piko komen zeker niet in de buurt van dit type ketelwagen. De Piko exemplaren zijn van het type Deutz en hebben andere draaistellen en ketelopbouw dan wel het framewerk. De lengte klopt overigens ook niet.

Enigste optie  is een geheel nieuw model te construeren. De vraag blijft alleen: "Welke fabrikant durft dit aan?" Nu de 2400/2500 door Roco op de markt komt zou dit natuurlijk een prachtige aanvulling kunnen zijn waar fabrikanten van kunnen profiteren. Want niet alleen reden de ketelwagens in Nederland.

Jeroen
We're all riders on this train.

Rijssensvosje

  • Gast
Re: Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo
« Reactie #13 Gepost op: 28 april 2007, 07:33:47 »
Helaas, geen foto's. Toendertijd zag ik ze altijd rijden, elke werkdag rond 9.15 richting Almelo als ik het goed herinner, en rond half 5 smiddags terug, maar was er nog niet echt door gegrepen, door het treinenvirus.

 Ik herken de bomen op de foto trouwens niet op de foto's, dus of het daar in de buurt was dat ze die plaatjes hebben geschoten, t zal wel.
 :D :D

DB143

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
  • DIKKE ZEEMEEUW
Re: Ketelwagen olietrein Schoonebeek-Almelo
« Reactie #14 Gepost op: 28 april 2007, 13:39:11 »
De fabrikant die deze wagens wel zou kunnen/willen maken is natuurlijk LSM, deze heeft wel meer goederenwagens gemaakt.
Als deze wagens in meerdere landen hebben gereden kunnen ze ook andere uitvoeringen/opdrukken ervan uitbrengen.
Als je de juiste tekeningen en detailfoto´s hebt kom je al een heel eind.
Dus informeer maar eens bij LSM, nee heb je, ja kun je krijgen.

Rob