Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 16:55:18
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Wim Vink
Vandaag om 16:41:33
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 16:36:50
Zolderbaan 2025 door tothebeach
Vandaag om 16:32:43
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:29:59
Trix BR94 ontspoort door meino
Vandaag om 16:25:05
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:11:19
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 16:06:42
3D/RM: HTM 21-101 - De Ombouwer door R1954
Vandaag om 16:04:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:26:01
Wat was jullie allereerste loc? door Bram S
Vandaag om 15:16:34
HTM PCC 1003-1024 in H0 - Die met de kleine raampjes door FraWi
Vandaag om 15:10:39
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 14:42:17
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 14:39:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:38:33
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:33:08
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:23
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 13:50:14
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 13:48:11
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 13:34:23
Mobadaten.info uit de lucht door Rico [momfer]
Vandaag om 12:31:18
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Ronaldk
Vandaag om 12:21:16
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Overet
Vandaag om 12:06:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:43:49
Heroplage Artitec Plan W? door 1200blauw
Vandaag om 11:41:23
Modules van Kees Gorter (vervolg) door grossraumwagen
Vandaag om 11:32:43
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:09:31
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JohanDC
Vandaag om 09:02:10
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:49:01
De projecten van Ruben (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:48:13

Auteur Topic: LS models ICR wagons - binnenverlichting inbouwen.  (gelezen 2642 keer)

Paul Habraken

• Offline Offline
LS models ICR wagons - binnenverlichting inbouwen.
« Gepost op: 04 April 2012, 16:09:21 »
Beste forumgenoten, en vooral diegenen die bezig zijn met het inbouwen van binnenverlichting in de ICR-wagons van LS-models. (hier kun je ook Artitec lezen, want daarvoor geldt hetzelfde!)

Binnenverlichting aanbrengen : Ook ik ben hiermee bezig. Leuk werk, maar toch een heleboel gepriegel. Het kost me bovendien VEEL tijd die ik liever aan een ander aspekt van de hobby had willen besteden.
Ten eerste: verwijder ik nu maar alle kleine deeltjes van het draaistel, anders ben je zo maar wat schokbrekers en kleine deeltjes kwijt. Ben al een paar keer in een bidhouding over de vloer gekropen om die deeltjes te zoeken.
Wil je het goed doen, dan wil je het liefst per draaistel links en rechts stroomafname. Uiteindelijk lukt dat wel, maar terwijl ik bezig ben, schiet me toch regelmatig de gedachte door het hoofd:  "had LS-models, (maar ook Artitec)  die een kleine 50 euro vraagt voor een wagon en 95 euro voor een stuurstand niet wat meer zijn best kunnen doen om bij dit model draaistellen te leveren die STANDAARD stroomafname verzorgen. !! ???"

Waarom lukt het Roco wel ? : de TEE Vt11.5 -..... schitterend,  de ICK-rijtuigen? ... probleemloos.
Zelfs oude rijtuigen van Schicht, Prefo hebben stroomvoerende draaistellen, maar waarom is dat bij de moderne en relatief dure modellen van LS-models en Artitec niet standaard??

Ik vind dit zo langzamerhand een echte misser, want iedereen wil toch wel binnenverlichting in dat mooie spul aanbrengen.

Bij deze wil ik een oproep, ja, een APPEL richten aan deze fabrikanten om standaard hun produkten te voorzien van een fatsoenlijke stroomafname. En dan bedoel ik niet de "lullige"  stripjes op de ICR- stuurstand, maar per draaistel afname op het linker en rechter wiel van iedere as.

Wie valt mij hierin bij zodat we als forum een krachtige oproep richting fabrikanten kunnen richten. ?  Wie weet worden we daarin eens gehonoreerd.

Groeten,
Paul

« Laatst bewerkt op: 04 April 2012, 16:12:25 door Paul Habraken »

henk

• Offline Offline
Re:LS models ICR wagons - binnenverlichting inbouwen.
« Reactie #1 Gepost op: 04 April 2012, 16:15:30 »
Ik ben het in ieder geval met je eens.
Aan de andere kant, zo ingewikkeld is het nu ook weer niet. Ik heb Roco stroomafnemers gebruikt, die passen zonder meer op de draaistellen van LSM. Dan heb je inderdaad stroomafname van maar vier wielen, maar met een lichtstrip van Hufing en een condensatir van 470 microfarad werkt het prima en je bent voor een euro of 8 per rijtuig klaar.

Overigens heeft LSM tegenwoordig zelf stroomafnemers voor op de assen, maar die zijn eigenlijk vrij beroerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Paul Habraken

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 04 April 2012, 16:29:54 »
@ Henk:  inderdaad, die oplossing werkt wel en heb ik dan ook vaak toegepast. Wat ik echter wil bepleiten is een standaard stroomafname, zoals bijvoorbeel Roco in zijn ICK rijtuigen heeft toegepast, waarbij L en Rechts  PER draaistel op een simpele manier een draadje kan worden aangesoldeerd ... en klaar ben je.  Dat kan toch wel voor dat geld?
Kwestie van een ander ontwerp van het draaistel v.w.b. de stroomafname. .  Bij LSm kun je slechts een smalle strip aanbrengen, dus dat betekent een Digirails stroomafnemer halveren, want b.v. een standaard Roco sleper is alweer te breed. Op het forum is dat allemaal ruimschoots voorbijgekomen. Nogmaals:  de vraag is niet of we dit niet wel of niet zelf kunnen doen, maar dat de fabrikant hierin standaard voorziet.   Mag echt wel voor dat geld.

Grtzz
Paul

Ben

• Online Online
« Reactie #3 Gepost op: 04 April 2012, 18:37:00 »

Bij deze wil ik een oproep, ja, een APPEL richten aan deze fabrikanten om standaard hun produkten te voorzien van een fatsoenlijke stroomafname. En dan bedoel ik niet de "lullige"  stripjes op de ICR- stuurstand, maar per draaistel afname op het linker en rechter wiel van iedere as.

Wie valt mij hierin bij zodat we als forum een krachtige oproep richting fabrikanten kunnen richten. ?  Wie weet worden we daarin eens gehonoreerd.

Deel je mening m.b.t. de stuurstanden. Ik heb beiden en vind de stroomafname dramatisch slecht. Na 2 weken al geknipper.

Ook ik los het wel op met extra slepertjes maar heb voor beiden samen incl. decoder wel €210 neergeteld. Dan mag je ook wel wat verwachten.

Gr, Ben.