Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat te doen met oude catalogi door Karben
Vandaag om 19:59:23
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:58:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 19:53:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
Vandaag om 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
Vandaag om 19:27:03
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door wob
Vandaag om 19:14:18
Wat was jullie allereerste loc? door Biesje
Vandaag om 19:05:02
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door H0eGenaamd
Vandaag om 18:45:37
Vitrinekast door Scratchbuilt
Vandaag om 18:44:53
booster vraag door Dirk
Vandaag om 17:58:30
MoBaBro.de door henk
Vandaag om 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
Vandaag om 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
Vandaag om 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
Vandaag om 17:26:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:03:47
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 16:20:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:09:31
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Pauldg
Vandaag om 15:42:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:40:38
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 13:00:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 12:25:04
Molenbaan (werktitel) door ruudns
Vandaag om 12:13:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57

Auteur Topic: Multimouse defect??  (gelezen 3447 keer)

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Multimouse defect??
« Gepost op: 04 April 2012, 12:59:07 »
Vandaag wilde ik even een lok testen op zijn digitale kwaliteiten. Eerst plaatste ik de lok op de test baan, en analoog (gewone roco trafo) deed de lok het prima. Ik sluit vervolgens de booster (Roco 10764)  aan op de multimouse (uit startset) en sluit het geheel aan op de testbaan. Stekker in het stopcontact, de multimause gaat aan, maar er is geen beweging te krijgen in de lok. Ik loop nogmaals alle draadjes langs, meet de verbinding door tussen booster en baan, die is ok.
Ik pak even een andere lok en zet die op de digitale baan. Geen beweging. In totaal heb ik nu 4 loks geprobeerd, maar geen 1 heeft noch bewogen, noch de lichten aangedaan. In eerste instantie dacht ik dat de booster geen stroom gaf, maar bij doormeten van de baan (pluskant verbonden met een diode, geen condensator er tussen) geeft de meter wel aan dat er stroom op de baan staat. Als een lok op de baan staat, slaat de meter trouwens niet uit.
Ik ben verder gaan experimenteren, sluit ik beide railstaven samen, geeft de multimouse ook geen kortsluiting aan. Sluit ik de multimouse aan op de slave uitgang, geeft het beeldscherm error 13 aan, hetgeen duidt op het ontbereken van de master.
Ik weet het even niet meer verder uit te spitten, behalve dat of de draad defect is, of de mouse. Wie kan mij helpen hiermee?

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 04 April 2012, 13:10:04 door Jakop de Bruin. Reden: \'i\' toegevoegd in titel »

ruudns

• Offline Offline
Re:Multmouse defect??
« Reactie #1 Gepost op: 04 April 2012, 13:04:37 »
Het lijkt erop dat je spanning in elkaar zakt bij belasting. Ziet er naar uit dat je booster de geest gegeven heeft. Sluit eens een 12v 5w lampje aan op beide railstaven. Als deze niet gaat branden, weet je zeker dat je booster in elkaar stort.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Multmouse defect??
« Reactie #2 Gepost op: 04 April 2012, 13:07:11 »
En dat zou dan een nieuwe booster betekenen? Ik ga eens kijken wat ik aan lampjes heb (2 fietslampjes dus  ;))

Groet,
Michel

ruudns

• Offline Offline
Re:Multimouse defect??
« Reactie #3 Gepost op: 04 April 2012, 13:48:41 »
autolampje (kenteken of achterlicht) ;D
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #4 Gepost op: 04 April 2012, 14:56:33 »
Dank je Ruud, voor je tips. Zojuist een lampje gekocht, brandt prima met de analoge stroom, doet niks met de digitale stroom. Dit betekent dus dat de booster is overleden (of bijna dood is)?  :'(
Als dat zo is, vind ik het wel een waardeloos ding :(. Ik heb de set twee jaar geleden gekocht, in totaal heeft ie op mijn baan (maximaal 4 of 5 loks) iets van 5x aangestaan (ik heb een module baan, en het is nogal eengedoe om de boel op te zetten elke keer) en een twintig x op de testbaan, om loks te testen/programeren/herprogrameren. En dus nu al stuk. Zijn er geen betere waarop je je MM kunt aansluiten?

Groet,
Michel

Ekklesia

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 04 April 2012, 15:02:07 »
Je kunt ook even de versterker (booster) resetten. Dit kan via het menu, waarbij men een keuze kan maken, lukt dit niet dan kan men ook het volgende doen:

Stekker uit het stopcontact, de shift en menu knop indrukken en ingedrukt houden, stekker weer in het stopcontact. Echter deze stap dient weloverwogen te worden, daar alles weer op de fabriek instelling komt te staan en dus de bibliotheek geheel gewist wordt.

Groenten Rob

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 April 2012, 15:08:05 »
Het kan natuurlijk ook dat je digitale signalen de booster niet bereiken, die uitsluiting heb je nog niet gemaakt. Heb je niemand in de buurt waar je ff mee kunt wisselen zodat je zeker weet of het de booster of de muis is?
@Rob: daar reset je toch de centrale (muis) mee en niet de booster (versterker) zelf?

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 04 April 2012, 15:11:33 »
Michel,

Het is voor mij nog niet zeker dat de booster is overleden. Je zou ook een storing kunnen hebben in een van de draden van of naar de versterker. Dus van trafo naar booster, van booster naar rails of de kabel tussen de MM en de versterker. Ook de MM zelf kan een probleem hebben.

Het feit dat de MM weinig gebruikt is, is op zich jammer maar heeft waarschijnlijk niets met jouw probleem te maken. Dit soort conclusief kun je pas trekken als je de oorzaak weet.

@rob : De versterker kun je niet resetten. Wat jij beschrijft is het resetten van de MultiMaus (de handheld).

Sander

Ekklesia

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 04 April 2012, 15:14:39 »
@Sander,

Dat kan wel, alleen niet met deze, was even in de war met de MM-Pro, die ikzelf gebruik. :-[

Groenten Rob

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #9 Gepost op: 04 April 2012, 15:20:42 »
Hoihoi

@ Rob, mocht ik besluiten tot de noodgreep, heb ik dan alleen CV 1 en de loknaam nodig om de boel nadien weer terug te zetten? En doordat de MM dan een lege bibliotheek heeft, kan ik deze onder 'nieuw' invoeren, met de bestaande gegeven?
(de digitale wereld is mij nog tamelijk onbekend, vandaar)
Edit: ik zie dat het dus niet mogelijk is met mijn MM.

@ Sander, zo'n idee kreeg ik ook, als ik de handleiding doorlees. De bedrading van de booster naar de baan zijn goed. Die kon ik doormeten. Daarnaast kan ik ook stroom meten op de baan (ongeveer 12 volt). De MM krijgt stroom, dus het lijkt mij dat de bedrading van de trafo naar de Booster ook ok is.  Kan ik de draad van de MM naar de Booster vervangen voor een draad met dezelfde stekkers, te koop bij een locale electrowinkel?

Het feit dat de MM weinig gebruikt is, is op zich jammer maar heeft waarschijnlijk niets met jouw probleem te maken. Dit soort conclusief kun je pas trekken als je de oorzaak weet.
daarin heb je gelijk  :)

@ Ruud, de digitale signalen die de booster niet bereiken; bedoel je daarmee van de MM naar de booster?

Het kan natuurlijk ook dat je digitale signalen de booster niet bereiken, die uitsluiting heb je nog niet gemaakt. Heb je niemand in de buurt waar je ff mee kunt wisselen zodat je zeker weet of het de booster of de muis is?
@ iedereen: wie woont er in (de buurt van) Renkum, om dit even uit te testen?

Sowieso: dank voor het meedenken. Wentink Arnhem heeft ook al een uitnodiging gegeven om bij hun langs te komen, maar als ik eerst zelf kan uitsluiten wat er is, sta ik daar wat zekerder.

Groet,
Michel
« Laatst bewerkt op: 04 April 2012, 15:23:53 door tothebeach »

Ekklesia

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 04 April 2012, 15:29:13 »
Michel,

3.5.2. Een reset van de “SYSTEEMINSTELLINGEN” brengt alle ingevoerde waarden in het menu “INSTELLINGEN”
         naar de fabriekstoestand terug. De locbibliotheek blijft behouden. Indien er een
         kalibratie werd uitgevoerd (zie 3.5.6.) moet deze na de reset opnieuw worden uittgevoerd.
3.5.3. Wilt u de “BIBLIOTHEEK” wissen kies dan voor dit submenu.
3.5.4. Wordt voor “SNELHEIDSTAPPEN” gekozen dan wordt de in paragraaf 3.4 gekozen waarde teruggezet naar de fabrieksinstelling.
3.5.5. Met “ALLES” zet u de multiMAUS in zijn geheel terug naar de oorspronkelijke toestand. Alle ooit ingevoerde waarden worden daarbij gewist.

Op blz 29 staat wat je moet doen als een reset niet lukt,

In dit geval kan het uitnemen en opnieuw insteken
van de stekker met het gelijktijdig indrukken van de
“Shift”- en “MENU”-toets helpen.

Hierbij wordt de multiMAUS geheel op de fabrieksinstellingen
teruggezet. Daar hierbij ook de locbibliotheek
wordt gewist moet deze stap vooraf goed worden
doordacht.

Groenten Rob

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 04 April 2012, 15:32:14 »
Inderdaad mm-booster.

Reset zoals Rob al zei. Dan heb je dacht ik 1 lok over op adres 3. Het adres waar ook al je nieuw gekochte decoders standaard op staan.

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #12 Gepost op: 04 April 2012, 15:36:59 »
En met die stap reset ik dus ook de booster.
Zojuist bedacht ik me dat ik misschien een wijziging kon aanbrengen in een lok, de minimumsnelheid aanpassen. Normaal geeft de lok, na bevestigen van de opdracht een kleine schok. Nu bleef het ook angstvallig stil.
Ik ga eens kijken of ik een soortgelijke kabel kan krijgen voor de MM-Booster.

Groet,
Michel

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 04 April 2012, 15:40:27 »
met een multimeter in de diode stand kun je die kabel gewoon en op een doormeten op breuk/geleiding.

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 04 April 2012, 15:48:28 »
En met die stap reset ik dus ook de booster.
.....
Ik ga eens kijken of ik een soortgelijke kabel kan krijgen voor de MM-Booster.

Groet,
Michel
Michel,

De booster heeft geen instelbare gegevens, daar valt dus echt niets te resetten. Alleen de handheld kan gegevens onthouden.

Ik acht de kans dat een gewone electronica zaak deze kabel heeft nihil. Hooguit hebben ze wat telefoon snoertjes, maar daar heb je niets aan.

De draad meten, zoals ruudns tipt, kan wel. Bedenk echter dat de grootste storingskans zit tussen de kabel-connector en de aansluitbus van de versterker. Dus dat de kabel geen goed contact maakt.

Eerder schreef je dat je 12V had gemeten. Daaruit kun je niets konkluderen. Als je onbelast meet, dan krijg je nooit een juist beeld. Je meet overigens geen stroom maar spanning.

Beste tip is om te testen bij een collega-spoorder in de buurt. Je mag ook naar mij komen, maar dat wordt dan wel letterlijk "tothebeach" (Kijkduin) ....  ;)

Sander
Sander