Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:05:52
Zelfgemaakt BiDiB modules door AlbertG
Vandaag om 16:57:24
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:46:45
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Streamliner
Vandaag om 16:10:09
Bf Kibronn door Luit
Vandaag om 16:08:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:01:59
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:54:19
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door grossraumwagen
Vandaag om 15:33:47
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Sicco Dierdorp
Vandaag om 15:21:02
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Mispoes
Vandaag om 15:17:11
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 15:06:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 14:59:39
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 14:33:44
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door Gerard van de Weijer
Vandaag om 14:29:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:22:47
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:26
Anders dan Rietze, moderne 1:87 Amsterdamse GVB trams of bussen? door R1954
Vandaag om 13:54:23
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 13:50:08
De spoorhaven van Zuidbarge. door Alewijn
Vandaag om 13:45:51
Stottering Piko 98551BD door bellejt
Vandaag om 13:39:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 13:23:41
Le Bassin uit logeren bij Bentink door defender
Vandaag om 12:57:48
fotowedstrijd 2025 door Dave.......
Vandaag om 12:09:36
Acme nieuwe ICNG door virmfan
Vandaag om 12:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:38:15
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Peter.D
Vandaag om 11:35:18
extra terugmeld module viessmann 5217 door bask185
Vandaag om 11:34:19
Station Roodeschool door cor_b
Vandaag om 11:28:41
VERPLAATST: extra terugmeld module viessmann 5217 door Duikeend
Vandaag om 11:02:46
Invoering SGNS containerwagens bij NS door ES44C4
Vandaag om 10:55:16

Auteur Topic: raar of niet raar? Een overweging!  (gelezen 11897 keer)

wvdm

• Gast
raar of niet raar? Een overweging!
« Gepost op: 03 April 2012, 09:28:40 »
Hallo,

Ik spaar Nederlandse model treinen, hele mooie en hele fijne. ;D
Nou maakt de motor van sommige modelen veel lawaai. :(
Dus haal ik die lawaaige motor eruit en een andere stillere motor doe ik erin. :D
Vervolgens doe ik er een geluids decoder in met kleine speakertjes.
En dan heb ik weer een model, dat lawaai maakt, maar nu met het echte geluid van de echte trein. (y) ;D

Alhoewel????

Hieronder heb ik wat filmpjes van youtube gehaald. Klik op de makers ervan.
Het zijn dus wat voorbeeldjes van een echte trein en het model daarvan.
Nee, in het model zat geen luidruchtige motor. In de echte trein zat wel een luidruchtige motor, dat weer wel. Of eigenlijk had ie een luidruchtige knalpot, die ze later op het dak gefrot hebben en een betere versie, oftewel een stillere knalpot.

van Wentink Apeldoorn
De modeltrein vertrekt.

Van sprinter098
De echte trein vertrekt.

Van Fermon54
Het model op de treinbaan van Fermon.

Van kokerrok01
Dezelfde trein komt halverwege het filmpje, de echte .

Van daanlog
Het mmodel op de treinbaan van daanlog

Van fresquiva
De echte, een filmpje van fresquiva.

Ik hoor toch duidelijk verschil tussen de echte trein en het geluid van het model met het echte geluid van de echte trein.
Mijn oren worden elk jaar gekeurd, dus daar ligt het niet aan.

Niet dat ik me er druk om maak, maar eigelijk is het toch wel een beetje raar. Of niet.
Ach, wat geeft het, als we maar plezier hebben met onze hobby en dat heb ik.

Met vriendelijke groeten,
Wil
« Laatst bewerkt op: 03 April 2012, 09:43:29 door I love trainz. Reden: Aan gegeven welke de echte is en welke het model daarvan. »

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re:raar of niet raar? Een overweging!
« Reactie #1 Gepost op: 03 April 2012, 10:01:41 »
Raar of niet, waar het vooral om gaat is dat veel mensen plezier hebben van zo'n "geluidsmodule" in een treintje. En dat gun ik ze van harte. Dat wil ik even gezegd hebben voordat ik m'n eigen mening geef.
Persoonlijk vind ik treintjes met geluid verschrikkelijk, vooral omdat in de meeste gevallen het volume niet op schaal is. Als je een, pakweg, honderd meter van een echte trein af staan, hoor je hem wel, maar niet echt hard meer. Sta je op een meter afstand (ruim 100 meter op schaal) van een DE I (zoals hier aangehaald) kun je amper nog een gesprek voeren.
Natuurlijk kun je door de decoder in te stellen het volume temperen, maar dan valt het effect grotendeels weg, althans, dat vind ik.
Door toeval ben ik eens in het bezit gekomen van een lokje met zo'n geluidsdecoder erin, na wat proberen heb ik het geluid op "uit" gezet en ik zet het soms nog eens "aan" om het effect aan bezoekers te laten horen, wat doorgaans wel een glimlach oplevert, al dan niet gepaard aan een enthousiaste verbale reactie.
Bovendien ben ik van een generatie die stoomlokomotieven nog "in levenden lijve" heeft meegemaakt, (al was dat dan niet in het nederlandse) en de "vibes" die ik in m'n herinnering koester worden maar zwakjes afgespiegeld door... nou ja.
Net als rookgeneratoren, m'n sigaret geeft meer smook. Maar ook hier geldt: ieder z'n meug.

Maar wel leuk dat iemand er hier eens een kritische kanttekening over neerzet :D

Groeten,
Jan

henk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 03 April 2012, 10:13:46 »
Ah, eindelijk iemand die het snapt.  :)
De geluidsdecoders lijden aan twee euvels.
1. Het ontbreken van lage tonen, waardoor het gepiep dat resulteert bij mij vooral op de lachspieren werkt.
2. Je hoort het altijd alsof je naast de trein staat en niet alsof je op pakweg 100 meter afstand staat, terwijl dat omgerekend de meer gebruikelijke afstand is die je ten opzichte van de modelbaan inneemt. Dat heeft Jan goed gezien. Bij een moderne trein hoor je op die afstand vrijwel alleen nog de contactgeluiden van de wielen en het breken van de luchtweerstand. Bij een oude diesel of een stoomloc hoor je het geluid van de loc zelf vrij vaag.

Maar het is supersubjectief. Voor mijn beleving werkt het helemaal niet, bij anderen kennelijk wel.
En incidentele toeschouwers vinden het vaak leuk. Ik heb dus die Roco TEE met geluiddecoder en één stoomloc - ook mijn enige stoomloc - met geluid. Handig voor een demonstratie, maar man man, wat een rust als je de decoder uitzet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

clickmaniac

• Offline Offline
  • The perfect is the enemy of the good
« Reactie #3 Gepost op: 03 April 2012, 10:19:08 »
De lol van het modelgebeuren is wat mij betreft niet dat het "precies 1:87" is, maar dat je in je hoofd een vertaalslag maakt van kleine plastic of messing priegeltjes naar het overweldigend zware spul in het echt. Dat vertalen is een soort tele-tijd-machine: het ene moment ben je hier, het volgende ben je weg - terwijl je nog steeds hier bent. Dat de geluidschips niet 'echt' genoeg zijn vind ik niet erg - de modeltreintjes zijn überhaupt niet echt. Het is allemáál nep, en dat is precies de bedoeling: de eigenlijke 'zwarte magie' vindt plaats ín je hoofd.

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 03 April 2012, 10:27:24 »
De oplossing lijkt dus een dikke luidspreker onder de baan (aan de voorkant) en niet in de loc. En wanneer het volume kan worden gekoppeld aan de plek op de baan waar de loc zich bevindt los je beide problemen die Henk benoemd op. Bestaat er niet zoiets?
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

henk

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 03 April 2012, 10:33:17 »
Jawel, dan worden een paar luidsprekers onder de baan gemonteerd en electronica zorgt ervoor dat het geluid de treinen volgt. Ik heb dat weleens op Amerikaanse banen gezien en het werkt heel overtuigend bij zware stoomlocs en brullende diesels. Om de woorden van Clickmaniac te gebruiken, in tegenstelling tot de geluiddecoders veroorzaakt het wel de magische klik in mijn hoofd.

Maar goed, ik rij vooral modern en dus ga ik juist voor geruisloze modellen waarbij je alleen de contactgeluiden van rails op wielen hoort. Dat werkt bij mij.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 03 April 2012, 10:43:02 »
Zoiets?

Iets soortgelijks hebben ze ook voor stations. Maar de geluiden zijn wel Amerikaans. Dus diesel en stoom, niets elektrisch.

Persoonlijk wil ik graag dat een modeltrein "stil" is. Als voorbeeld wil ik grote modeltreinbeurzen aanhalen.
Als ik daar een paar uur rondloop (op Rail of Eurospoor dus) dan heb ik het wel gehad met die banen waar ook sound wordt gebruikt. Of de kraampjes. Lawaai.

Jeroen

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 03 April 2012, 11:30:01 »
Zoals in zoveel zaken....het is een hobby en ieder moet die maar beoefenen zoals hij/zij wil.
Persoonlijk vind ik "geluid" gewoon de investering niet waard.
Het kost een hoop geld en het resultaat draagt voor mij niet bij aan een betere beleving van mijn hobby.
Als ik het op beurzen of bij anderen zie/hoor vindt ik het leuk.....meer niet.
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

NS-freak

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 09 April 2012, 12:20:52 »
Inderdaad, ieder zijn feestje. En dat moet vooral zo blijven.
Voor mij wegen de eventuele voordelen van 'geluid' niet op tegen de meerprijs. Maar er is ook iets anders wat mij weerhoudt van investeren in zaken als geluid, op en neer gaande stroomafnemers, openende deuren, enz., en dat is, naast de forse meerprijs, de duurzaamheid van e.e.a.
Daar hoor/lees ik eigenlijk nooit iets over, terwijl ik mijn modellen het liefst voor de eeuwigheid koop. M.a.w., ik ben benieuwd hoe al die (in mijn ogen) overbodige fratsen zich houden na een aantal jaren modelbaangebruik.

Eric

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #9 Gepost op: 09 April 2012, 12:32:04 »
Ik vind geluid uit een loc wel meerwaarde hebben, bassound of niet... als het maar correct uitgevoerd wordt. Als Amerikaan rijder vind ik natuurlijk de Ammi's leuk. Als je dan zoals ik afgelopen zomer naast zo een brullende diesel hebt gestaan in de States die je letterlijk laat vibreren en je komt thuis en het geluid van je model komt sterk overeen is de missende "feel" niet zo erg voor mij. Het model doet namelijk precies dat wat zijn grote zus doet, en dat is best wel kicken.

Jawel, dan worden een paar luidsprekers onder de baan gemonteerd en electronica zorgt ervoor dat het geluid de treinen volgt. Ik heb dat weleens op Amerikaanse banen gezien en het werkt heel overtuigend bij zware stoomlocs en brullende diesels.

Been there, done that! Op mijn eerste tentoonstellingsbaan Metusa Junction. Daar vlogen de vullingen bijna uit je kiezen..... ;) Alleen is dan het geluid de hoofdrolspeler en de loc bijzaak. En dat is dan weer precies het tegenovergestelde.
Ja, voor mij voegt geluid wel iets toe, ook bij de tentoonstellingsbanen. Maar zonder is ook prima, hoor. Het kost ook een lieve duit, voor 1 geluidsdecoder van Esu heb je ook (bijna) 4 gewone varianten van decoders. En dat is best een hele kluif.

Ik denk wel dat er, als je meerdere soundlocs hebt, een soort "overkill" aan geluid komt als je ze thuis op je baan hebt staan of rijden. Dan zal het volume zeker teruggeschroefd moeten worden om er lol aan te hebben.

Dus voor mij raar? Nee, denk 't niet. Met geluid kun je digitaal echt los gaan vind ik! (y) Maar ook zonder blijft spelen met onze treintjes gewoon leuk :) ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 09 April 2012, 12:48:24 »
Vooral het ontbreken van lage tonen doet bij mij onmiddellijk het effect teniet wat zo'n geluiddecoder zou moeten bereiken.
Het overgebleven geluid kan ik ook niet anders typeren dan gepiep, afhankelijk van het volume lachwekkend of irritant.
Eén model met geluiddecoder in huis, leuk als gadget om te laten zien wat tegenwoordig mogelijk is, maar alleen als er bezoek is en maximaal één rondje. En op beurzen ben ik meestal redelijk snel klaar met baantjes waar de locs hun mond niet kunnen houden.  :) Hoewel als het onopvallend aanwezig is, achtergrondgeluid in mijn ogen wel geschikt kan zijn om een bepaalde sfeer te creëren. Maar in locs hoeft het voor mij niet.

Huub

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #11 Gepost op: 09 April 2012, 12:53:46 »
ik vind sound ook leuk tot nu toe is de artitec 755 mn enige lok met sound, maar dat blijft niet zo.
Ik heb het volume wel fors gedimt , af fabriek idd veel te hard.
Als ik bij de VSM naast die stoomloks sta  geweldig mooi, dus dat mag op mn baan ook.
Ook verwacht ik dat de meerprijs van 100 euro niet lang meer zo is.
Er zijn er al die veel goedkoper zijn , dus ik verwacht dat de andere fabrikanten volgen.
gr Jan

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #12 Gepost op: 09 April 2012, 12:55:52 »
Ik heb niet zoveel locs met sound en zet het geluid ook lang niet altijd aan, maar rijden met sound heeft voor mij wel een meerwaarde, vooral bij stoomlocs. Startgeluiden, het piepen van de remmen bij het tot stilstand komen, het verschil in stampgeluid bij het optrekken, de diverse fluitsignalen, allelei andere geluiden zoals omroepberichten, kolenscheppen en dergelijke, het gedempte geluid tijdens het rijden in tunnels, het opklinken van de sound als de loc de tunnel uitkomt, het verschil in geluidskarakteristiek tussen de verschillende stomers, ja, dat vind ik het allemaal heel leuk. Met het ontbreken van de lage tonen valt het wat mij betreft nogal mee, maar misschien zijn mijn al wat oudere oren niet meer zo jofel en hoor ik dat hogere gepiep niet meer zo goed ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

platte bever

• Offline Offline
  • Platte Bever bouwt...
« Reactie #13 Gepost op: 09 April 2012, 13:16:46 »
Wat mij voornamelijk opvalt als je meerdere treinen met geluiddecoders naast elkaar hoort of op een beurs rondloopt is dat alle geluiden zo op elkaar lijken. Het lijkt wel of er ooit maar één hoorn is opgenomen en elke decoder met deze versie is uitgerust. Dat vindt ik erg jammer.

Zelf heb ik één LINT 41 van Syntus met geluiddecoder en eerlijk gezegd heb ik het zeer zelden aanstaan. Zonde van het extra geld denk ik dan maar.

Ook het niet synchroon lopen van een beweging van een stoomlok en het weergegeven decoder geluid vind ik erg afleiden, zeker op YouTube filmpjes.

Verder ligt het niet aan een decoder maar aan de kleine speakers dat er weinig tot geen lage tonen kunnen worden weergegeven.

Groeten Willem,

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #14 Gepost op: 09 April 2012, 13:25:17 »
.., maar misschien zijn mijn al wat oudere oren niet meer zo jofel en hoor ik dat hogere gepiep niet meer zo goed ;D.

Groet,
Ruud

Kan ;)

Ook het niet synchroon lopen van een beweging van een stoomlok en het weergegeven decoder geluid vind ik erg afleiden, zeker op YouTube filmpjes.

Klopt, is ergerlijk. Vaak is met een beetje tijd en moeite de beweging redelijk tot goed af te stellen. Ook zonder extra sensor.

Wat mij voornamelijk opvalt als je meerdere treinen met geluiddecoders naast elkaar hoort of op een beurs rondloopt is dat alle geluiden zo op elkaar lijken. Het lijkt wel of er ooit maar één hoorn is opgenomen en elke decoder met deze versie is uitgerust. Dat vindt ik erg jammer.

Op shows e.d. wordt het geluid meestal "opgevreten" door de omgeving en het geluid in de hal. Ik merk dat aan mijn locs die ik dan zelf bijna niet meer hoor terwijl je ze thuis echt wel hoort :) Dat effect is dus bijna niet te voorkomen.
Het teveel op elkaar lijken? Tja, als het gelijke modellen zijn is dat nou eenmaal zo. De meeste decoders en/of geluidsfiles zijn behoorlijk goed afgestemd op hun grote voorbeeld. Dus om daar nou iets aan te veranderen?

Ook verwacht ik dat de meerprijs van 100 euro niet lang meer zo is.
Er zijn er al die veel goedkoper zijn , dus ik verwacht dat de andere fabrikanten volgen.

Klopt, vooral bij de Amerikaanse varianten. Maar het beroerde is dat die goedkopere varianten ook goedkoper (lees slechter) in het geluid zijn....  Maar goed, een Esu kost gemiddels 110 euro en een Soundtraxx gemiddeld 110 dollar. Ja, dat mag zeker wel wat goedkoper, zeker gezien het feit dat er steeds meer verkocht worden en dus ook geproduceerd. Zouden de kosten wel wat van moeten zakken.

Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule