Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorzeven
Vandaag om 15:02:49
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
  

Auteur Topic: Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.  (gelezen 12139 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.
« Gepost op: 30 maart 2012, 22:15:11 »
Maar eens begonnen om mijn oud model sprinter digitaliseren en te pimpen.
Met wat speuren op BNLS en internet eerst wat info gezocht en verder zelf toch weer net iets anders proberen.
Wat gaat er gebeuren:
1 led verlichting.
2 led front en sluitlichten
3 decoder inbouwen
4 stroomafname verbeteren indien mogelijk
5 interieur pimpen en bevolken
Begonnen met de motorloze bak. Eerst de boel maar eens uit elkaar gehaald en alle lampjes uit de print gesoldeerd. Front lampjes, diodes, contactlippen en schakelpuk uit het draaistel verwijderd.





De twee aderige verbinding tussen de twee bakken wordt vervangen door een zes polige stekkerbus. Deze wordt op de onderzijde van de print gelijmd en mbv twee stukjes harde draad worden al twee verbindingen met de print door bestaande gaten vast gesoldeerd. Dit geeft gelijk al extra stevigheid. De bak opening in de bak waar de draden door naar buiten kwamen wordt iets groter gemaakt zodat de de buslijst er straks mooi inpast. Tevens worden er een aantal smd-leds in de openingen waar de lampjes zaten gesoldeerd. De printsporen worden op die plaaten onderbroken zodat alle leds in serie komen te staan met een weerstandje van 1k. Ook komt er een anti knipper condensator die mooi in de kleine ruimte past aan de print.



Ook de gele en witte draad voor de front en sluit verlichting worden aan de stekkerbus gesoldeerd, even als de draden van het wielstel.

Een afgeslepen 5mm led voor de verlichting in het front, ziet goed uit maar wordt wel vervangen door een 3mm led die in bestelling is.



Printje ff passen.



en even met een testkabeltje de spanning er op gezet om het resultaat te bekijken.



en de voorkant.



wordt vervolgt ;).

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re:Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.
« Reactie #1 Gepost op: 01 april 2012, 11:18:51 »
Niet tevreden met de frontled (een afgeslepen 5mm led) en deze vervangen door een witte 3mm led (van www.ledtuning.nl bestelnummer: R3Y902G1 led geel 3mm, R3R902G1 led rood 3mm). Die gaf echter een waasje blauw en is dus niet te gebruiken. Nu vervangen door de ook mee bestelde gele 3mm led. De sluitlichten worden beschenen door een 3mm rode led van dezelfde firma.
Maar doordat de leds een stootrandje hebben stralen ze ook naar het trein interieur en dat wil niemand. De aansluitdraden haaks omgebogen met een tangetje, waarbij de gele led (bovenste in de bak) ca 1mm korter is omgezet dan de rode. Vervolgens de leds op hun plekje in de bak gedrukt en de anodes aan elkaar gesoldeerd. Daarna het geheel weer verwijderd en de kathodes afgeknipt en voorzien van decoderdraad wit en geel. Bij het tweede setje voor de motorbak  worden wit en geel van plaats gewisseld. De blouwe draad wordt aan de gezamenlijke anode gesoldeerd. Daarna wat fijne krimpkous ter isolatie en een stukje dikkere krimpkous over de led zelf zodat de achterkant al een stuk dicht is. De krimpkous wordt met een scherp mesje afgesneden zodat hij vanaf de stootrand naar achteren blijft zitten. De achterkant wordt met een beetje lijm gevuld en zwart geverfd.



Het zo verkregen lichtsetje  past precies en wordt op de aangepaste print aangesloten mbv twee weerstandjes van 2k2.
Het setje blijft goed zitten maak kan eventueel met een druppeltje Kristal Klear worden vast gezet en endien nodig met wat zwarte verf aan getipt worden.

Sluitlichten proef branden. Het rood lijkt iets geel op de foto maar is in werkelijkheid gewoon mooi rood.



Frontlichten .......





En nogmaals de sluitlichten met de binnen verlichting.......



Wordt vervolgt  ;)
« Laatst bewerkt op: 01 april 2012, 11:25:30 door ruudns. Reden: bestelnummer: R3Y902G1 led geel 3mm, R3R902G1 led rood 3mm »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re:Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.
« Reactie #2 Gepost op: 01 april 2012, 17:00:01 »
Nog een tijdje aan het prutsen geweest met de motorbak.
De gebruikelijke aanpassingen mbt het isoleren van de motor.



Ook hier zijn weer de lampjes vervangen door smd leds en de delen voor de oude front en sluit verlichting evenals de strip voor de bovenleiding verwijderd.



De andere zijde van de aangepaste print.



en in close-up, met een 150 ohms weerstandje en een antiknipper condensator. Ook de contrastekkers zijn verwijderd.



Tot zover het resultaat.



Het wachten is nu op een nieuwe lopi4 waarna ik eens moet gaan nadenken waar ik heem verstop ;D. Ondertussen kan ik het interieur gaan pimpen. Ik heb al wat draadjes na gespit en het internet afgespeurd naar foto's.
Wordt vervolgt ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Bierwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 301
Re:Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.
« Reactie #3 Gepost op: 01 april 2012, 17:54:36 »
Beste Ruudns:
Op de eerste plaats heb ik altijd respect voor hetgeen je op dit forum schrijft; ik denk dat menigeen en ook ik hier veel van leert.
Ook ik heb mijn oude ( 4470 ) Sprinter van Fleischmann gedigitaliseerd, stroomafname verbeterd en van verlichting voorzien. ( Bij mij waren de lichtgeleiders wel, maar de lampjes niet aanwezig )
En wat ik nu maar niet kan ( of wil ) begrijpen is waarom alles zo uitgebreid ( en voor mij veel te moeilijk ) moet gaan. Natuurlijk prachtig!.... maar toch.
Bij mijn sprinter heb ik gewoon de originele lampjes laten zitten; werken toch gewoon goed? Gewoon een locdecoder in de motorwagen ( schildje bewerkt ). de rode en zwarte draad doorgetrokken via de bestaande gaatjes naar de andere wagen en daar aan een wielstel verbonden. Hup een functiedecoder erbij en twee digirailsstrips onder de lichtgeleiders geplakt. Wel natuurlijk de nodige doorhalingen en zo; zorgen, dat je geen kortsluiting hebt! Alles schakelbaar via functietoetsen F1 etc.
Geen betweterigheid  of zo, maar misschien een alternatief. Succes!!!!! (y) :)
vr.gr.
Bierwagen

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re:Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.
« Reactie #4 Gepost op: 01 april 2012, 21:16:37 »
@Bierwagen: Eerst bedankt voor je reactie, weet ik dat tenminste iemand het leuk vind en daar doe ik het voor (y). Maar je hebt volledig gelijk als je het op jouw manier doet (y). Ik maak er ook een beetje een sport van om met mijn centen twee loks of treinstellen te digitaliseren in plaats van één voor het zelfde geld. Functie decoder 17 + decoder 30 + 2 digirails lichtstrips 20, nah..... pakweg 60 euro bij elkaar?? Dan heb je één treinstel klaar. Mijn sprinter kost nu één lopi4 decoder 30, 4 leds 0.60, 8 smd leds 0.72 en wat stekkerbusjes 0.90 komt neer op ca 33 euro. Waarom de front en sluitlicht lampjes vervangen door leds vraag je misschien wel terecht. Wel, ze gaan niet meer kapot en gebruiken een stuk minder stroom. Bij een groter aantal loks en treinstellen scheelt dat weer pak weg één trein extra lopen op de centrale.
Verder vind ik het aanpassen gewoon leuk en steek ik daarin aardig wat tijd zolang de ik nog geen tafels voor de baan begin te bouwen ;).

Vanmiddag nog wat tijd in het interieur gestoken. Ziet er redelijk goed uit, tot dat je een foto in de macro stand maakt ;D.



Zo door de ramen ziet het er héél anders uit.



Wordt vervolgt ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re:Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.
« Reactie #5 Gepost op: 01 april 2012, 21:24:15 »
ruud,
al melden we het niet altijd, natuurlijk vinden we het altijd leuk om te zien hoe iemand anders iets (ver)bouwd.
Leuk om naar te kijken, fijn om te zien dat wat je zelf al gedaan hebt ook anders ( goedkoper of makkelijker ) kan.
En ja nu ik zelf ook wat meer op het forum doe als alleen maar lezen wordt het met reacties geven en krijgen nog leuker

Ronald
Ronald Brandt

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re:Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.
« Reactie #6 Gepost op: 01 april 2012, 21:32:18 »
@Ronald: je hebt helemaal gelijk (y). Ook ik vind het prachtig wat vele onder ons soms maken of aanpassen al dan niet met veel of net heel weinig geld en een hoop geduld. Plaatjes, dat is toch wat we uiteindelijk willen zien niet? Dat ik het zelf al mooi vond wist ik al, anders begon ik er niet aan 8).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Paul Habraken

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re:Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.
« Reactie #7 Gepost op: 02 april 2012, 01:02:54 »
Hi Ruud, er wordt daar niet stilgezeten. Prima aanpak. Ik ga de lampjes ook vervangen door leds, want dat ziet er goed uit. Vraagje: klopt het dat je de weerstanden (front/sluit) achter de kathode hebt hangen? Ik plaats altijd de weerstand voor de anode, omdat daar permanent spanning op staat (blauwe draad). Volgens mij beschermt dat beter de sperfunctie van de led. Klopt mijn redenering?

Ik heb in mijn sprinter ledstrips onder de originele Flm-strip geplakt en kon daardoor mijn Zimo MX64 boven op plakken. Ik heb nog redelijk dik tweezijdig plakband gebruikt, maar er zijn dunnere soorten. Die Lopi-4, dat moet dan toch lukken?
De condensator - een flinke - heb ik in het midden in het portaal een plek gegeven. Met zwart afgeplakt zodat je vanaf de buitenkant niets glimmends ziet.





Grtzz
Paul


Paul Habraken

  • Offline Offline
  • Berichten: 129
Re:Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.
« Reactie #8 Gepost op: 02 april 2012, 01:23:06 »
vergat er een:

zoals je ziet gaat die condensator niet ten koste van al het licht in dat middelste portaal van de voorste bak:



grtzz
Paul

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re:Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.
« Reactie #9 Gepost op: 02 april 2012, 09:52:41 »
@Paul: ziet er goed uit. Ik zal kijken of de lopi daar ook past zodra hij binnen is. Wat betreft de weerstand(jes): ja in de blauwe draad kan ook prima, dan heb je er maar één nodig. Wil je in andere gevallen meer led functies tegelijk schakelen, dan zou ik wel per functie een weerstandje in de blauwe draad opnemen.
Dus zo:                                                                                               Niet zo:
F1 -----------|<|--------VVVV--------|                                F1 ----------|<|---------|
                                                      |------Blauw                                                   |-----VVVV----Blauw
F2 -----------|<|--------VVVV--------|                                F2-----------|<|---------|
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re:Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.
« Reactie #10 Gepost op: 02 april 2012, 22:22:29 »
Weer iets verder, de stekker en de bedrading is klaar.



De verbindingen.



Ook nog wat extra slepers gemaakt van een Hufing-sleper voor het motorloze wielstel.



Wordt vervolgt ;).

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re:Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.
« Reactie #11 Gepost op: 03 april 2012, 22:25:33 »
Vanavond wat preisers zitten kwasten en gelijk een deel van hun beentjes geamp :-X, anders gaat het niet passen. Na het drogen er een stuk of wat in de motorlozebak geplaatst.





Ik heb er waarschijnlijk nog net genoeg om ook de motorbak te voorzien en dan zijn er weer 120 burgers geverfd en in de diverse treinstellen en wagons geplaatst. Misschien toch maar eens over denken om een bende reeds geschilderde aan te schaffen. Twee uur zitten kwasten voor één bak te bevolken is toch wel een pruim werk :P. Waar halen jullie ze vandaan die goedkope uitvoeringen die reeds gekwast zijn?
Wordt vervolgt ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re:Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.
« Reactie #12 Gepost op: 15 april 2012, 18:51:31 »
Gisteren de decoder binnen gekregen en ingebouwd. Die heeft een plaatsje gekregen bovenop de print.





Vandaag afgeregeld en de bakken gesloten. Nu nog wat pimpen aan de buiten zijde. Eerst de koppelingen van wat rode verf voorzien.



Graag zou ik opties iets willen doen aan de afstand tussen de bakken. Daarbij dacht ik aan balgen, maar ik vind nergens foto's van die dingen bij de sprinters op foto's. Wie heeft er foto's van het gebeuren tussen de twee bakken?

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re:Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.
« Reactie #13 Gepost op: 15 april 2012, 18:58:01 »
De eerste serie Sprinters (ik meen 2001 - 2015) had geen bakovergang, dus ook geen balgen...
Met vriendelijke groeten, altijd.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6128
  • ***
Re:Oud model sprinter digitaliseren en pimpen.
« Reactie #14 Gepost op: 15 april 2012, 19:00:19 »
 (y) Dit is 2011, geen balgen dan dus ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).