Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door tothebeach
Vandaag om 16:07:46
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door Peter J K
Vandaag om 16:05:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 15:56:11
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Terschellinger Spoor door spoorijzer
Vandaag om 15:08:24
20 jaar BNLS jubileum door Miniature Holland
Vandaag om 15:07:46
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:11:43
Show je realistische treinsamenstelling door VAM65
Vandaag om 13:15:56
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Hans GJ
Vandaag om 12:24:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door basjuh1981
Vandaag om 12:21:49
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:39:26
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
Zee. Land. door spoorijzer
Vandaag om 08:54:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:18:33
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 07:38:18
Goede wensen voor 2026 door dh3201
Vandaag om 07:31:11
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
Hulp nodig bij: sleutelen aan Minitrix BR 01 (de oude versies) door Gabriël Bergsma
Vandaag om 00:21:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
15 December 2025, 23:00:18
De eerste versie van de Roco 1000 door Huup
15 December 2025, 22:06:39
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door Kees-Jan
15 December 2025, 21:17:05
  

Auteur Topic: Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?  (gelezen 5636 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #15 Gepost op: 29 March 2012, 23:39:40 »
een klein H0-goederenloodsje laten ontwikkelen vanaf voorbeelfoto zit al rond de 300 euro, zo ervoer ik bij navraag bij diverse fabrikanten. Erg jammer, maar de kosten zitten met name in de tijd om een goede tekening te maken. :(
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9400
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #16 Gepost op: 29 March 2012, 23:46:40 »
Dat zei Jörg van Joswood ook al 's avonds in de bar tijdens Ontrax, veel mensen denken dat ze kunnen cad tekenen en dat de machine dat wel 'even' lasert, maar om de goede passende foutloze tekening te maken....tja das gewoon tijd en die is duur..

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #17 Gepost op: 29 March 2012, 23:59:13 »
Voor een fabrikant mag het eigenlijk niet uitmaken of het via lasercut of via een gietmal geproduceerd gaat worden. Het tekenwerk moet hij zowiezo doen. Wel kun je met lasercut wat meer detail doen.

Ik denk dat meer detail t.o.v. gietmal producties plus kleinere oplages vooral voor de hoge prijs zorgen.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #18 Gepost op: 30 March 2012, 00:14:25 »
Ligt ook maar net aan het materiaal en de machine of er veel of weinig detail gemaakt kan worden. Zowel voor laser als gieten.

Ivo
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #19 Gepost op: 30 March 2012, 09:35:27 »
Het engineeren van een model is toch best veel werk.
Zeker als het een beetje moet passen en een goede bouwmethode moet hebben.
En die laser werkt inderdaad ook echt niet voor niets.

Binnenkort gaat een bevriende machinefabriek voor mij een setje seinvleugels en verkeersborden laseren (in HO).
Ben nu in AutoCAD bezig, om straks een kant-en-klaar bestand aan te kunnen leveren. De laser gaat 's avonds draaien (fabriekje is bij de baas aan huis, dus nauwelijks handling kosten).

We gaan wel bijhouden hoeveel tijd er echt in gaat zitten, overigens zonder intentie om er commercieel iets mee te gaan doen.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #20 Gepost op: 30 March 2012, 21:42:59 »
Dat zei Jörg van Joswood ook al 's avonds in de bar tijdens Ontrax, veel mensen denken dat ze kunnen cad tekenen en dat de machine dat wel 'even' lasert, maar om de goede passende foutloze tekening te maken....tja das gewoon tijd en die is duur..
mwah, je kop dr bij houden en wat bouwervaring, welke constructies werken wel, welke niet... De bouwervaring heb je al, cad is niet al te ingewikkeld zolang je maar niet met een moeilijk cursusboek aan de slag gaat maar t gewoon houdt bij lijntje-lijntje-rondje in een paar kleurtjes want meer heb je niet nodig voor het ontwerpen van gebouwtjes. Dr komt altijd wat onbestemds bij kijken qua "gevoel" voor wat de machine en wat het materiaal prettig vindt, maar dat steek je ook gauw genoeg op als je er maar genoeg van begin tot eind mee bezig bent (dus van materiaalkeuze tot het ontworpen en gelaserde spul bouwen en weatheren/schilderen) zo weet je van al je keuzes meteen het resultaat en leer je snel

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #21 Gepost op: 30 March 2012, 21:53:20 »
een klein H0-goederenloodsje laten ontwikkelen vanaf voorbeelfoto zit al rond de 300 euro, zo ervoer ik bij navraag bij diverse fabrikanten. Erg jammer, maar de kosten zitten met name in de tijd om een goede tekening te maken. :(

als in jij stuurt een foto en je krijgt dan een kit van een loodsje terug? Of is dat de prijs van een 1 loodsje als er een serie van X exemplaren gemaakt wordt?

Dit eerder aangehaalde gebouwtje http://www.anno1899.de/html/hp_sersheim.html kost een kitjesmaker aan voorbereiding al gauw een week schat ik: 2 dagen in cad rommelen, proefmodel bouwen om alles te checken en voor de foto op het doossie, eventueel nog wat delen aanpassen, bouwbeschrijving maken, doosje ontwerpen etc etc... dan is er nog geen kitje verkocht, dus die 300 voor een goederenloodsje is dan wel een erg eenvoudig loodsje.  ;)

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1360
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #22 Gepost op: 31 March 2012, 09:28:31 »
Bij de buren van 3 railforum heeft snoozerman een laser machine en ontwerpt zelf zijn gebouwen.
Groetjes
Johnny

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18610
    • Het Groterdam Project
Re:Waarom zijn lasercut-bouwdozen zo duur?
« Reactie #23 Gepost op: 29 October 2012, 17:34:03 »
Ik ben er nu 1 van Joswood aan het bouwen en met een verkoopprijs van rond de 100 euro krijg je wel kwaliteit mee. En het is een flink gebouw.

Joswood