Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: Bruggen-IG: Ringvaartspoorbrug Sassenheim/Haarlemmermeer  (gelezen 31461 keer)

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Bruggen-IG: Ringvaartspoorbrug Sassenheim/Haarlemmermeer
« Gepost op: 28 maart 2012, 21:33:16 »
Wat ben ik aan het bouwen?

De Ringvaartbrug Sassenheim/Haarlemmermeer.

Maar dan op schaal 1:87 en volgens de H0bbyTRak normen op een modulebak.

Nee, ik ben niet lid van een module club, maar dat hoeft natuurlijk geen reden te zijn om geen module te bouwen. Ooit kan de modulebak als die "klaar" is naar een beurs om samen met andere modules te kijk te zetten.
Welke club dat wordt, zie ik dan wel.
Wel weet ik dat de normen per club reeds gewijzigd* zijn. maar de maten over het algemeen gelijk.
(* elektro aansluitingen en dergelijke).

Mijn module wijkt nu al af van de basis maten, normaal is een module bak 120x60cm, mijne is 240x60cm, opdat de naad tussen de 2 bakken in het water valt en op de plek waar de brug open kan, heb ik gekozen voor een dubbele lengte.  8)
Het val, wordt gemaakt van messing, niet geheel op schaal, want dan liggen de sporen hart op hart op 40mm, bij H0bbyTrak is dit hart op hart 50mm.

Wordt vervolgd.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2012, 21:00:39 door 0101100001. Reden: Titel aangepast op verzoek topic-starter »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Bart Zegers

  • Offline Offline
  • Berichten: 858
    • Mijn gescande foto's op Flickr
Re:Ringvaartbrug Sassenheim/Haarlemmermeer
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2012, 22:20:22 »
Leuk! Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten,
Bart
Met vriendelijke groet, Bart

Van NS 600 naar Strukton 300609
Een Roco NS

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Ringvaartbrug Sassenheim/Haarlemmermeer
« Reactie #2 Gepost op: 29 maart 2012, 08:16:43 »
Zeker leuk!

Zou je de moderatoren willen vragen of ze Bruggen-IG: voor je titel willen zetten? Dan is je draadje ook terug te vinden bij de andere zelfbouw bruggen draadjes.

Veel succes en plezier met de bouw, blijf je volgen!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re:Bruggen-IG: Ringvaartspoorbrug Sassenhem/Haarlemmermeer
« Reactie #3 Gepost op: 29 maart 2012, 21:58:27 »
 Hallo Richard,
 Ik weet niet waar je woont ,wss in de buurt van deze brug? Dan weet je ook al ,dat je er goed bij kan komen.
 De foto kan  mss ook  vanuit het open raampje genomen zijn  over het fietspad heen ?
 Dan moet je eens een ritje maken per rijwiel    ;) ,dan kan je ook onder de brug kijken ,aan beide oevers zelfs.
 Groeten en sukses, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Bruggen-IG: Ringvaartspoorbrug Sassenhem/Haarlemmermeer
« Reactie #4 Gepost op: 29 maart 2012, 22:19:09 »
Waar ligt deze spoorbrug?

De foto van de kaart is al wat ouder.

Maar dat heeft een reden:
Ik ben al 22 :o jaar met dit project bezig!!
De brug heeft 13 jaar opgeslagen gelegen 8 jaar op een zolder en de laatste 5 jaar in de schuur.
M`n vrouw was `m zat dat grote ding in de schuur, en je raad het al, de vraag kwam laatst: wat ga je daar mee doen?
Gooi je `m weg of ga je `m inbouwen.
Als jij `m niet weg gooit dan doe ik het...
M`n antwoord heeft een weekeindje ruzie op geleverd en de rest kan je wel raden. 8)
Ze kwam toch gelukkig tot inkeer en de modulebak mocht nog wel even blijven staan tot ik de spoorbaan zover had, zodat de modulebak ingebouwd kon worden.
Dat laatste is vorigeweek woensdag gebeurd.

Maar hoe is het dan toch zover gekomen...

Inleiding:

In den beginne was er niets... tot dat er een plan ontstond.
Ik was al eens bij diverse modelbaanclub wezen kijken.
Ik vond dat wel wat meedoen aan een module baan.
Ik was op een blauwe maandag proeflid geworden van het Bollenspoor.
Ook had ik toen als een modele gemaakt.
Deze werd door GvdW geheel de grond ingeboord, okee er zat een sluiting in, maar die was zo getraceerd.
Ik weet nog wel dat er een rijdag was ergens in Leiderdorp.
En mede door dat er een sluiting in mijn module zat mocht ik niet mee doen.
S`avonds thuis gebracht met de module bak, kregen mijn ouders ook nog eens een preek van GvdW hoe konden zij toch toestemming geven voor zo iets vreselijks....
Dat was einde Bollenspoor.
Nadat ik mijn rijbewijs gehaald had en ik lid was geworden van de NZH hobby club, en daar ook weer met module bakken in aanraking was gekomen, dacht ik dit wordt mijn kans.
Ik ga de Ringvaartspoorbrug nabouwen in H0, ik woonde er immers vlak bij. Kon er op m`n fietsje naartoe.
Alle artikelen over H0bbyTRak in de RailHobby werden eruit gehaald en zorg vuldig in de fotomap opgeborgen. (heb ze nog) Er werd een foto zodanig vergroot zodat ik die kon gebruiken voor de maten:

Lengte van de rijtuigen is bekend zo kan je dus de maat van de brug uit terug rekenen.
Nee dus, m`n schets werd 3 bakken lang veel te groot en te hoog.

Tot m`n neef bij Pro-Rail ging werken en voor mij aan de tekeningen kon komen.
Tussen 1990 en 1991 heb ik bij m`n ouders de huidige bak gebouwd, daarover later meer...

Tot medio oktober 1991 woonde ik in Sassenheim bij m`n ouders, ben toen getrouwd en  ben ik verhuist naar de Lopikerwaard.
Modulebak met lijmklemmen op de imperiaal, het regende die dag gelukkig niet, de bak ging onbeschermd mee.

In het nieuwe huis werd de modulebak verder afgebouwd tot het werd in gekrat voor een verhuizing, in het 2e huis is `m nooit uitgepakt en in het 3e huis staat `m nu op zolder.


Zo uit de verpakking, aai schimmel!!


Andere zijde.


Onderzijde.


Nogmaals de onderzijde.

Wordt vervolgd.



« Laatst bewerkt op: 29 maart 2012, 22:29:05 door nighttrain1. Reden: toevoegingen gramaticaal »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Bruggen-IG: Ringvaartspoorbrug Sassenheim/Haarlemmermeer
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2012, 12:10:02 »
Richard, knap stukje werk. (y)

Het stukje geschiedenis wat je erbij schrijft is ook goed, hebben we er een idee bij wat iemand drijft om het te gaan maken.

Succes met de bouw en ik blijf het volgen.
groetjes Dion

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8140
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Bruggen-IG: Ringvaartspoorbrug Sassenheim/Haarlemmermeer
« Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2012, 13:24:12 »
Ringvaartspoorbrug Sassenheim/Haarlemmermeer interessant...  ;)

Vr. groeten,
Bob

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
  • Dutch Iron Works
    • Jefftrack.nl
Re:Bruggen-IG: Ringvaartspoorbrug Sassenheim/Haarlemmermeer
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2012, 15:34:26 »
Zeker een leuk en interessant project..... ik ben benieuwd.....

Jeffrey

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Bruggen-IG: Ringvaartspoorbrug Sassenheim/Haarlemmermeer
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2012, 22:53:25 »
Waarom deze brug?

Ik koos deze brug omdat ik `m niet te groot vond en zeker niet te klein.
De mooiste brug vind ik die tussen Nijmegen en Lent.
Maar was is voor mij te ver weg, ik moest er met de fiets van huis uit bij kunnen komen.
Sassenheim Lent was net iets te ver weg….
De Traliebrug nabij Vogelzang over de Leidsevaart vond ik ook  mooi,
maar had ik al eens gezien in model dus die viel af.
De Ringvaartspoorbrug daar in tegen was dichtbij, zo`n kilometer of 4 van huis en als de wind voor sassenheimers ongunstig* stond waren de treinen te horen die er overheen denderde. (*Niet voor mij dus wel te verstaan).
Het was niet zomaar een brug, maar ook nog eens een met beweegbare deel zonder bovenleiding, extra handicap dus.
Er zijn al eens treinen op blijven steken, en ook is er eens een pantograaf van een Belgische 25.5 gesneuveld.

Toen ik  lid was van de NZHhobbyclub, ben ik weer begonnen met bouwen.
Opdat ik de brug mee wilde meenemen naar beurzen, met de auto moest de brug op modules gebouwd worden.
In eerste instantie had ik een foto gemaakt met een getrokken beneluxtrein op de brug, voor de maten, was deze foto naar A3 uitvergroot.
De lengte van een rijtuig in immers bekend en zo kon ik dus uitrekenen met een hoelang de overspanningen zouden moeten zijn, ook had ik de maat van de ramen al eens op gemeten op station Leiden en zo zou ik dus ook de hoogte kunnen berekenen.
Dat leidde tot een module van 480cm lang.

Eerste schets.

Een neef die bij NS Afdeling IB…  werkte en eens kwam kijken zei mij dat de brug veel te lang was en hij misschien aan tekeningen kon komen.
Kon dat ook daadwerkelijk en stuurde mij eerst tekeningen,

van de bovenleiding, tekeningen van de rijdraad.

In eerste instantie had ik daar niet zoveel aan maar het was een begin.
Veel later toen ik nogmaals een paar





schetsen gemaakt had, kwam ik uit op 3 bakken, 360cm lang.

Ook werd er een begin gemaakt met de bouw van de 3 bakken...,
foto`s ervan volgen binnenkort.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2012, 09:30:05 door nighttrain1. Reden: schrijffout verbeterd. »
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re:Bruggen-IG: Ringvaartspoorbrug Sassenheim/Haarlemmermeer
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2012, 23:58:08 »

scheten gemaakt had, kwam ik uit op 3 bakken, 360cm lang.


deze zaak stinkt ;D

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Bruggen-IG: Ringvaartspoorbrug Sassenheim/Haarlemmermeer
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2012, 09:33:41 »
Roadster je had gelijk, tekst is aangepast. Bedankt ;)
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Bruggen-IG: Ringvaartspoorbrug Sassenheim/Haarlemmermeer
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2012, 12:35:42 »
Vervolg:


1e modulebak.


3e modulebak, met het val.


2e modulebak is nog niet veel, alleen een deel van de pijler in de ringvaart staat er reeds.


De 3 bakken op een rij.


2e modulebak.

In eerste instantie was ik begonnen met het vervaardigen van het beweegbare deel, het zogenaamde val. was al te zien op de 3e modulebak.
Opdat ik geen idee had hoe het val eruit zag, ik had geen boot, kon ook niet iemand met een boot, en had geen zin om er naar toe te zwemmen, dus had ik zelf maar iets verzonnen, van hoe zo iets er uit zou kunnen zien.


Val gesloten.


Val geopend.


Machinehuis met val ingebouwd op 2e module, in geopende positie.


Middelste bak, machinehuis met val ingebouwd op 2e module, in gesloten positie.

Ik was wel al eens op beurzen zo brutaal geweest om te vragen hoe bepaalde bruggen open gingen en mocht dan naar de aandrijving kijken als zo`n brug open en sloot. Zoiets zou ik dan ook kunnen toepassen, maar het werd steeds weer te ingewikkeld of paste gewoon niet, of wilde niet werken.




In de zomer van 1990 werden tekeningen die door de PTT door de brievenbus gegooid, die waren van de ophanging einde stroomrail.


Op die tekeningen stonden al wat maten summier weer gegeven, maar toch beter weergegeven dan ik zelf gemeten had.

Nog even later kwam er een hele grote brief door de brievenbus met daar in 2 A2 tekeningen:

Overall tekening 1.


Overall tekening 2

Nu wist ik dat ik goed en fout zat....
Uiteindelijk kwam ik eruit dat ik maar 2 modulebakken nodig had.
De naad van de 2 bakken kwam in het water precies waar de brug open kan.
Niet echt handig als je met 2 lossen modules een brug wilt gaan uitbeelden.
Dus daarom maar 1 module van dubbele lengte.
60cm breed en 240cm lang.


schematische schets van hoe het er uiteindelijk uit moet komen te zien.

Volgende keer de bouw van de dubbele module.


Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5986
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:Bruggen-IG: Ringvaartspoorbrug Sassenheim/Haarlemmermeer
« Reactie #12 Gepost op: 15 april 2012, 12:40:52 »
Ziet er goed uit. (y)
groetjes Dion

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Bruggen-IG: Ringvaartspoorbrug Sassenheim/Haarlemmermeer
« Reactie #13 Gepost op: 20 april 2012, 22:20:06 »
Vervolg: Bouw van de dubbele module.

Goed, ik heb dan nu de tekeningen, maar welk deel van de tekening ga ik daadwerkelijk nabouwen:
Versie 1.0


1e helft,


2e helft.

Toen begin 1991 had ik informatie genoeg om de brug te gaan bouwen.
Allereerst ben ik begonnen met de 2 langsliggers aan de kopschotten te monteren, heb toen het landschap uit de langsliggers gezaagd.
Toen bleken de langsliggers in het midden toch vrij zwak te zijn, deze heb ik met parallel liggers versterkt.
Gewoon tegenaan gelijmd.
Onder de bak is ook een langslat te zien deze is voor de 230VAC leiding.
Aan de eene zijde zitten 2 gaten voor de 230VAC stekkers, aan de andere zijde 4 gaten, altijd handig.


Lengte aanzicht.


Bak zijaanzicht, met landschap reliëf er reeds in.

Waar pijlers komen te staan zijn dwarsbalken gemonteerd, ook waar de wegen lopen zitten er planken in verwerkt.
Het deel waar de vaart zit, is gemaakt van een plaat triplex.
Om te bepalen waar de taluten komen had ik eerst draden gespannen over de bak van de eene naar de andere zijde.


Landschap krijgt al vorm.


Eerste aanbrug in wording.

De aanbrug werd gemaakt van 2 lagen 5mm triplex, de pijlers van 8mm  multiplex.
Met geluiddempingsmateriaal van een bureau schrijfblad, hard kunststof aan de bovenzijde en een soort schuim aan de onderzijde., als er een trein overheen reed, hoorde je alleen de wielen op de rail, geen klankkast geluid.
Van kurk had ik toen nog niet gehoord.


Volgende keer: Het vervolg, na de verhuizing naar de Lopikerwaard.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

nighttrain1

  • Team beurzen, Powered bij Oltronix: 2x300VA
  • Offline Offline
  • Berichten: 5544
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
Re:Bruggen-IG: Ringvaartspoorbrug Sassenheim/Haarlemmermeer
« Reactie #14 Gepost op: 23 april 2012, 21:47:11 »
Verhuizing naar de Lopikerwaard

De verhuizing zelf stelde niet veel voor, de modulebak werd op een zelfgebouwde imperiaal bovenop m`n Renault 18 opgeladen en ging tijdens een stralende dag onbeschermd mee.
Aangekomen in de Lopikerwaard is de module bak ingebouwd in m`n nieuwe baan.



Na de verhuizing bak ingebouwd in de nieuwe baan, landschap heeft z`n vorm reeds.


In het echt bevindt zich naast de spoorbrug ook nog een verkeersbrug, rijksweg A44, met fietspad er naast.
Tussen de bruggen aan beide zijdes van de vaargeul dukdalven, 1 rij enkele en 1 rij dubbele met een wandelpad erop.


Lijkt er wel een beetje op... toch?


Voor riet in het slootje is er een afwaskwast gebruikt, gaatje boren, houtlijm erin en een plukje afwasborstelharen erin.


Een machinehuis in opbouw, van balsahout een brugdeeltje in elkaar gezet.

Pijlers werden gemaakt van een halfrond profieltje van de bouwmarkt gelijmd aan een stukje spaanplaat.
Het halfronde profieltje had een dikte van 9mm, het stukje spaanplaat was 8mm dik, de rest moest worden opgevuld met plamuur.

Zie je de rondvaartboot?

Het wordt tijd om het basculedeel te gaan maken:

Detail tekeningen.

Uitgewerkte tekening op millimeter papier, exact op schaal 1:87
(Spoor hart op hart afstand is 40mm)


Geheel opgebouwd van messing profiel, eigenhandig gesoldeerd.

Hoe?
 
Met een Pencil-Torch met gasvlam, harskernsoldeer en soldeervet.


Als eerst had ik het frame in elkaar gesoldeerd
Met lagerrolbaan en draaipunt er reeds in, zie vorige foto.
Daarna zijn de zijwanden er op gesoldeerd, die had ik wat groter gehouden zodat de randen netjes haaks en glad konden worden afgevijld.


Zijwanden zijn aan het val gemonteerd en ook de aandrijving zit op z`n plaats.
Motor + aandrijving zijn afkomstig van een autobuitenspiegel verstelinstrument,
welke ik, samen met m`n ex collega`s, vele duizenden hebben gemaakt.


Aandrijving werkt met een aandrijfarm, motor draait ¾ ronde en de brug gaat 87* open.


Geopende brug, met goed inzicht hoe het val in elkaar zit.
En toch klopt het niet met de werkelijkheid…

Toen op een zonnige zondag ik (bij m`n ouders was en) nog vragen had over enkele details ben ik op de fiets gesprongen en heb die missende details op foto vast gelegd, die mij nog niet helemaal duidelijk waren.
Ook ik had toen geluk, de brug ging nog open ook,
toen ik thuis de foto`s na keek zag ik een constructie fout in het val.
Qua stevigheid zal het niet uitmaken maar de brug is niet volgens tekening gemaakt.
Zou ik die constructie fout nu eigenlijk ook na moeten maken?

Mijn val klopt niet als ik goed kijk naar de H0bbyTRak normen. Mijn sporen liggen exact 1:87 uit elkaar, dat is hart op hart op 40mm, H0bbyTRak schrijft 50mm voor.
Op mijn module kunnen 2 stoomlocs elkaar raken met de cilinders als ze beide elkaar passeren op het val.
Bij de uiteinden van de bak liggen de sporen weer 50mm hart op hart.
Daarom moet het val (van messing) weer uit elkaar, ook wil ik er een stillere motor inbouwen in het machinehuis.


In het Noord-Holland deel bevind zich een bos, met erin een fietscross baan.


Het Zuid-Hollandse deel is grasland? Stro? hooi? Onkruid? ???
Ik heb er gras op, en waar het talud begint,
 
staan er struiken.
Zie foto met het geopend val.

Toen (we spreken oven 1997) konden we een huis kopen in een nieuwbouw project.
Na een loting kregen we het huis wat we graag wilde.
Het eerst huis was een huurwoning, voor het eerst werd er iets eigen.
Maar dat hielt wel in dat de modelbaan afgebroken moest worden….
De modulebak werd omkist en ging de zolder op.
In dit nieuwbouwhuis, kwam het er niet van om de modulebak uit te pakken, wel om een baan te bouwen, na 8 jaar verhuisde we naar het huis van m`n schoonouders, een ouder huis, gebouwd rond 1966.
Met beterdere kozijnen dan ons eerste eigen huis, en een ouderwets grote schuur, over de breedte van de tuin op het noorden en een grote zolder met aan de achterzijde een grote dakkapel.
Voordeel van dit huis was ook dat het makkelijker te onderhouden is, zoals ik al schreef goed hout en prima constructie.
Ook hier stond de modulebak gekist in de schuur, op blokken 10cm vrij van de grond, dat ivm soms wat overmatige regenval, als de putten het water niet tijdig konden verwerken, kwamen straten, schuren en tuinen blank te staan, een cm of 3 als gauw in de schuur.
Dat is het enige nadeel van deze locatie.

Totdat het september 2011 werd, kreeg ik de vraag van m`n vrouw: wat ga je met die modulebak doen?
Die grote kist staat nu al 5 jaar in de schuur, ik beging `m zat te worden.
Ga je `m opruimen? Zet je `m zelf bij de vuilnis of moet ik het doen.
Mijn antwoord gaf een weekeindje ruzie…. (meer zeg ik niet).
Ik beloofde dat de modulebak zou worden ingebouwd in m`n huidige baan.
Maar dan moest er wel het een en ander worden geregeld.
Op m`n huidige baan moest de helix met 1 laag worden uitgebreid, er moest een gepland schaduwstation worden afgebroken omdat de modulebak anders niet zou passen, handig die digitale teken programma`s.
Ook moesten er 2 tal wisselstraten worden aan gepast, en daar aan werden 2x 2 opstelsporen gemaakt ipv het geplande schaduwstation.
Ook moesten er op een afritten gemaakt worden om de modulebak te kunnen inzetten in de baan.
En wat dacht je van de plek waar de bak ingepast moest worden, de zogenaamde steunpunten.
Dat alles zonder dat er gepast kon worden met de bak zelf, een maal de module bak op z`n plek, kan de bak er niet zomaar weer even uit. (nog niet).
De planning was rond de kerst de modulebak op z`n plek, het werd echter 14 maart 2012.


Helix met extra laag + wisselstraat + 2 opstelsporen + oprit naar de modulebak, + steunpunt tbv modulebak



Oprit, achter modulebak oplegpunt in aanleg + 2 opstelsporen.


Andere oplegpunt met de wisselstraat en de op en afrit + 2 opstelsporen in het raamkozijn.
Onder de modulebak liggen 2 schaduwstations, afgeladen met diverse Nederlands en in Nederland komend materieel
Beide 6 opstelsporen van 2,5 tot 3,7mtr en beide 1 spoor verdeeld in 2x 1,25mtr lang.
Dus lekker veel variatie wat over de brug heen rijd.


Volgende keer: Modulebak wordt uit gekist.
Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken