Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Huup
Vandaag om 23:34:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:28:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53

Auteur Topic: Wat is handiger, digitaal of Analoog?  (gelezen 16905 keer)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Wat is handiger, digitaal of Analoog?
« Reactie #105 Gepost op: 08 April 2012, 17:13:07 »
och, het enige wat op onze banen voorspelbaar is als ik sta te besturen, is dat er standaard vanaf de fiddles wordt geroepen..... KNOP ANDERE KANT OP  >:( >:( >:( , dus in zovere ga ik met Klaas ( welkom trug  :)) mee
Mvg Marty,

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #106 Gepost op: 08 April 2012, 17:16:09 »
 ;D
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #107 Gepost op: 08 April 2012, 17:18:28 »
 ;)

Willem B

• Offline Offline
« Reactie #108 Gepost op: 09 April 2012, 20:02:31 »
de beginners zullen sneller voor digitaal kiezen dan voor analoog en dat is puur omdat men "digitaal" opgroeid.

of wat krijgt een treintje van je ouders!!

het blijft allemaal een persoonlijke voorkeur ; het net de keuze voor een auto op een pc!!!!!!!

Daniels

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 09 April 2012, 23:01:17 »
Zal ik ook even mijn bijdrage doen.

Als een dame van 12 hier vraagt, goh ik wil beginnen met een modeltreinbaan, wat is nou handig om te doen? krijgt ze hier een pagina of 8 aan zeer zinvolle discussie. Maar die bij pagina 6 mij begon af te schrikken omdat het compleet afdwaalde in persoonlijke discussies.  Of de vraagstelster daar nu behoefte aan heeft...

Mijn mening,
-digitaal of analoog, ga naar en winkel, club, beurs, zet een paar treinen op een baan en probeer het uit, lees je in over de mogelijkheden van beide systemen en maak een keuze. Je kunt er altijd van terugkomen, het is hobby, dus alles mag, zolang je er zelf helemaal happy mee bent.

groetjes

Daniël

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #110 Gepost op: 09 April 2012, 23:17:38 »
Citaat
net de keuze voor een auto op een pc!!!!!!!

Die staat bij mij gewoon naast het huis, lijkt me niet echt gezond voor de pc.. ;D

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #111 Gepost op: 09 April 2012, 23:25:43 »
Maar die bij pagina 6 mij begon af te schrikken omdat het compleet afdwaalde in persoonlijke discussies.  Of de vraagstelster daar nu behoefte aan heeft...

Dat gebeurt elke keer als het voor/nadeel van analoog/digitaal besproken wordt....... ;)

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #112 Gepost op: 09 April 2012, 23:50:06 »
Zelf vind ik digitaal handiger maar om elke keer 20,- a 30,- per lok extra tikt wel aan en hoelang gaat zon decoder mee?

Verder vind ik die decoders nog steeds nogal prijzig.
Zelf ben ik begonnen in 2006 met digitaal na 10 jaar analoog, Wat me al die tijd tegenhield is al mn materieel ombouwen destijds zon 12 locs/treinstellen. En wat het allemaal ging kosten ruim 250,- pfff vandaag de dag verzameling verdubbelt en slechts de helft is digitaal :- :-[.
Destijds zeiden sommige winkeliers, Die decoders worden vanzelf wel goedkoper hoor wat nu 30,- kost over 5 jaar hooguit de helft :-X Niet dus :-\
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #113 Gepost op: 10 April 2012, 00:34:58 »
En hoeveel kostten die 12 locs en treinstellen bij elkaar? Voor de prijs van een decoder koop je net een grindwagentje of een half rijtuig.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Marijn

• Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
« Reactie #114 Gepost op: 10 April 2012, 01:54:09 »
Dat gebeurt elke keer als het voor/nadeel van analoog/digitaal besproken wordt....... ;)
Ja, zijn we net over de verhitte 2-rail/3-rail discussies heen.. krijg je afdwalende analoog/digitaal discussies.. ach ja, we moeten wat hebben  ;D
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #115 Gepost op: 10 April 2012, 02:08:35 »
Zelf vind ik digitaal handiger maar om elke keer 20,- a 30,- per lok extra tikt wel aan en hoelang gaat zon decoder mee?

Prijs van de decoder bepaal je zelf, min of meer. Persoonlijk wacht ik altijd een actie af van de één of andere modelspoorzaak en koop dan groot in. Ook op diverse beurzen staan (Duitse) verkopers waarmee heel goed te onderhandelen valt.

Mijn eerste decoder is gekocht in 2007, sindsdien veel meer aangeschaft, er is nog geen enkele kapot gegaan. Een aantal zijn wel eens gevallen, kortsluiting komt regelmatig voor, en over mijn soldeer geklieder zwijg ik helemaal maar. Een decoder gaat dus wel lang mee als je er maar beter mee omgaat dan ik doe :).

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #116 Gepost op: 10 April 2012, 03:32:05 »
Om de vraag te beantwoorden die bovenaan dit topic staat: ik denk dat het handiger is om digitaal te beginnen. Waarom? Het geeft je later meer mogelijkheden en je kunt lekker spelen met de lampjes en later eventueel geluiden enzo. Toen ik nog een klein Biesje was had ik een mooie baan met Hema (Lima) treinen. Lekker in het donker de treinen laten rijden met natuurlijk de verlichting van de locomotief aan. Stoppen bij het station... hee? Lichten zijn uit! Wat stom.

Bij digitaal branden de lampjes ook wanneer de trein stil staat (kan je met een knopje ook weer uit zetten). Ook kan je verlichting in de rijtuigen en treinstellen maken zodat het er nog echter uitziet.

Ik had verschillende treinen, een NS 1220, een Duitse diesel lok en ook een elektrische DB lok. Ook had ik een vage stoomlok, geen idee of dit ding ook echt bestond. Als ik deze allemaal op de rails zette, gingen ze ook allemaal rijden. Dat werd een puinhoop :( .

Net als een aantal anderen hier vond ik digitaal eng en duur maar ik wilde altijd al de verlichting laten branden als de trein niet reed en meer treinen tegelijk op de baan hebben zonder dat ze allemaal tegelijk gaan rijden. Dit kan analoog ook allemaal maar met voor mij ingewikkelde technieken en schakelingen. Ook de prijs valt nu erg mee voor een multimaus setje.

Maar nu heb ik sinds een aantal maanden een Roco Multimaus. Ik druk op een pijltje omhoog of omlaag om een trein te kiezen en draai aan de knop en alleen deze trein gaat rijden, ik kan op een knop drukken om lichten aan en uit te zetten en op sommige treinen zit geluid. Ik kan nu eindelijk wat ik 30 jaar geleden niet kon... (wow, is het alweer 30 jaar??)

Ik hoop dat je na al deze paginas met berichtjes er nog wat van snapt. Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen mening. Mijn mening is dus dat digitaal net zo handig is als analoog, maar dan met meer mogelijkheden zoals de verlichting :)

Nou heb ik zelf ook een lap tekst geschreven, ik hoop dat je wat aan mijn ervaringen hebt. Ik ben blij met mijn digitale treinen en ga de rest ook ombouwen.

Groetsels,

Robert

Willem van den Broek

• Offline Offline
  • Ja dit ben ik (2006)
« Reactie #117 Gepost op: 10 April 2012, 08:20:27 »
Hoi,

Ik wil toch wat kwijt gezien dit topic heel lang is en er heel veel discussie is met toch een enige effect van afschrikken.
Ik  denk dat de vraag digital of analoog gaan/doen een vraag is die eigenlijk alleen kan worden beantwoord door de persoon zelf en niet door iemand anders.

Wij (de grote rijders met veel ervaring) kunnen namelijk alleen maar onze ervaring geven betreffende deze onderwerpen en eventueel adviseren. Dus laten we dat dan ook doen.

Helaas ik kan geen ervaring of advies geven want ik moet nog opnieuw gaan starten. Analoog heb ik ervaring mee maar digitaal begint me wel aan te spreken, ik ga dus binnenkort eens een test baantje opzetten om dit te testen.

Mijn advies richting de jonge dame, ga eens in gesprek met wat mensen laat je niet afschrikken door lange discussies maar weeg de opmerkingen/adviezen tegen elkaar af. Bezoek een beurs of open dag van een modelclub, ga eventueel bij wat meer gevorderde mensen op bezoek.

Willem
Modelspoor Beginner, schaal N geen tijdperk

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #118 Gepost op: 10 April 2012, 08:25:11 »
Destijds zeiden sommige winkeliers, Die decoders worden vanzelf wel goedkoper hoor wat nu 30,- kost over 5 jaar hooguit de helft :-X Niet dus :-\

Ze mogen dan niet veel goedkoper zijn geworden. Ze zijn wel beter/completer geworden. Het is eigenlijk net als met PC's en TV's door de jaren heen worden ze niet duurder (soms een klein beetje goedkoper) terwijl de andere prijzen wel stijgen. Ze worden wel groter, sneller en hebben meer mogelijkheden.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #119 Gepost op: 10 April 2012, 11:27:22 »
Dat klopt ja, dat het veel beter en uitgebreider is geworden.

Maar pc`s en tv`s enzo zijn wel echt in prijs gedaald hoor!
Een laptop in 1995 was ruim 2500 guldens en dan had je een instapper toen kwamen ze een beetje in de winkels voor de normale burgers zeg maar.
Nu heb je instappers voor rond de 400,- :P (y)

Verder groot inkopen is inderdaad gunstig 10/20 stuks en dan heb je ook gelijk overal dezelfde ipv div soorten door elkaar.
Zelf ga ik na de zomer op jacht naar een berg decoders (20 stuk + -) ;D zodat ik al mn materieel eindelijk eens digi krijg.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?