Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Noordernet
Vandaag om 06:07:30
20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07

Auteur Topic: Fleischmann of Märklin?  (gelezen 21876 keer)

H.

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Fleischmann of Märklin?
« Gepost op: 24 March 2012, 18:40:38 »
Hoi treinliefhebbers,

Ik zal mij eerst voorstellen..
Ik ben Aline Huybregts en ik ben 12 jaar.
Ik wil graag met deze leuke hobby beginnen maar weet niet echt goed welk merk ik moet kiezen.
Ik wil digitaal gaan rijden. Ik heb al wat rails van Fleischmann (N-spoor). Maar ik zie meer digitale locomotieven van Märklin dan van Fleischmann. Ook heb ik meer (digitale) starterssetten van Märklin gezien dan van Fleischmann. Ik wil graag weten welk merk beter is. En welk merk meer te koop is.. (y)

En dan heb ik nog een vraag. Over die wisselschakelaars. Als ik voor Fleischmann kies.. zou daar ook een minitrix schakelaar bij kunnen?

Groetjes,
Aline Huybregts
« Laatst bewerkt op: 25 March 2012, 10:44:08 door alinehb »

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
Re:Fleischmann of Märklin?
« Reactie #1 Gepost op: 24 March 2012, 19:00:25 »
Hoi Aline,
Welkom op het forum! (y)
Hier staat duidelijk uitgelegd wat het verschil is,
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/E02.04_-_Systemen
Märklin en Fleischmann produceren voor twee systemen. Märklin voor het drierail systeem en Fleischmann voor het tweerail.
Het wil dus niet zeggen dat je als je één loc en rails van Fleischmann hebt dat je alleen met locs van Fleischmann kan rijden. Digitale locs heb ik geen verstand van maar deze zijn volgens net zo veel te koop bij drierail als bij tweerail. En bovendien kan je ook zelf een decoder er in stoppen ;) Je zult zelf de keuze moeten maken tussen deze twee systemen maar voor tweerail is meer te koop. Ik vind niet een merk beter dan de ander maar daar verschillen de meningen hier nog al over. Het is een beetje een gevoelig onderwerp bij de meeste modelspoorders. Met welke startersset je moet beginnen hangt natuurlijk helemaal af van welk land je treinen wilt en uit welke tijd ze moeten komen. Als je Nederlands wilt gaan rijden kan je ook eens kijken bij Roco of Piko.
Ik hoop dat je er wat mee kunt!
gr. Viktor

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 March 2012, 19:02:45 »
@Victor: volgens mij wil Aline N-spoor en geen H0 gaan rijden.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
« Reactie #3 Gepost op: 24 March 2012, 19:04:39 »
Oh.. oeps  :o ;D
Daar had ik waarschijnlijk overheen gelezen  ::)
Tja, Märklin heeft geen N toch? Dan is de keuze snel gemaakt lijkt me :P
gr. Viktor

arentjan

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 March 2012, 20:04:14 »
Dat staat er helemaal niet. Aline heeft al wat N-spoor rails. Maar als je een startset gaat kopen, dan zou ik daar niet teveel waarde aan hechten mits je echt heeeeel veel N-spoor hebt.

Aline:
-1. bepaal eerst de schaal die je wilt. Meest gangbaar is H0 (1;87) en dus N-spoor (1:160). Je hebt al N-spoor. Dat is (voor mij althans) priegelwerk, maar je kunt wel op een beperkte oppervlakte een behoorlijke baan maken.
H0 is wat hanteerbaarder en gedetailleerder, maar voor een beetje baan heb je veel meer ruimte nodig dan N-spoor.

Qua prijs maakt niet niet eens heel veel uit, hoewel N-spoor misschien iets voordeliger is.

-2. als je weet wat je wilt qua schaal, dan kun je naar merk gaan kijken. In N-spoor zijn Fleischmann en Trix het meest gangbaar. Daar heb je ook startsets van.

Als je voor H0 gaat: Je hebt 2-rail (Fleischmann, Roco, Piko) en 3-rail (Marklin). Voordeel van 2-rail is dat je alle merken door elkaar kunt laten rijden, behalve Marklin. 3-rail is niet heel anders dan 2-rail. Het is wel wat duurder.

Ik zou je dan adviseren 2-rail te gaan rijden. Vooral als je nog jong bent (wellicht weinig te besteden) kun je hiermee goed uit de voeten. Je kunt dan kiezen uit Fleischmann, Piko, Roco of Trix als je een treinset met rails wilt kopen.

Succes!
tp iv, diesel en stoom, ns/db/dr/csd

H.

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2012, 10:36:27 »
Bedankt voor de reacties !  ;D

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2012, 11:22:25 »
Roco Multimaus startsetjes zijn heel leuk en voordelig.
tussen de 139 en de 200 euro heb je meestal een  lok met 2/3 rijtuigen/goederenwagons. Een grote ovaal een digitaal regelsysteem waarmee je 9999 loks mee kan bedienen ;D(toekomst?).

Zelf ben ik begonnen met dit setje in 2006 (139,-) ik stapte over van analoog naar digitaal.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Piet R Buren

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2012, 11:27:40 »
Het is wel wat duurder.

onzin, de gemiddelde roco sound lok kost ook 400 eurie's  tegenover 380 bij marklin. en op beurzen kom je veel goedkopere loks tegen. digi marklin loks voor 130 euro bv en dan heb je bv al een br44 of br52. als je goed zoekt valt er veel voordeel te halen

gr

Ferry As

• Spoor 1 en een beetje TT
  • Offline Offline
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2012, 11:49:58 »
Matthijs,

Wellicht is het verstandig jezelf eerst eens beter te informeren hierover voordat je niet kloppende adviezen geeft.

Zonder ook maar enig waardeoordeel of vooroordeel over 2 of 3 rail te willen geven is het nog steeds zo dat een 3 rail uitvoering over het algemeen iets duurder is dan een 2 rail uitvoering. Dit is gemakklijk te zien bij bijv. Roco, die een model vaak voor beide railsystemen levert.

Dan is het in ieder geval appels met appels vergelijken en niet een appel met een peer  ::)

Gr.

Ferry

iarnrod

• Offline Offline
  • Is fada an bóthar nach mbionn casadh ann
« Reactie #9 Gepost op: 25 March 2012, 13:11:52 »
Naar mijn weten komt de meerprijs voor een Roco 3-rail wisselstroomloc (Marklin systeem) meestal omdat deze steevast reeds een digitale decoder hebben.

@ Aline:
Zelf was ik een verstokte Marklin rijder. Deels vanwege m'n interisse voor Ierland, deels doordat de prijzen van de klassieke merken de voorbije jaren nogal wat de hoogte in zijn gegaan, ben ik overgeschakeld naar 2-rail gelijkstroom.
De 2 merken van over het Kanaal zijn wat goedkoper, maar op schaal 00 (1:76 i.p.v. 1:87/1:100) & rijden evengoed op de Roco/Piko/Fleischmann Rails.

Zoals eerder aangegeven:
Roco heeft prima & degelijke 2-Rail gelijkstroom startsets aan een meer dan faire prijs.
Ikzelf heb enkele jaren terug de overstap gemaakt naar gelijkstroom, met één van deze digitale startsets (Met de toen nog gebruikelijke Roco Maus)

Het aanbod van Piko wel is wat kleiner/beperkter & de modellen zijn wat minder fijn afgewerkt, maar zitten in een goedkopere prijsklasse dan de klassieke 'gelijkstroommerken' Roco; Fleischmann & LS Models (rijtuigen van Pico zijn wel korter dan die van deze merken).
Dikwijls niet onbelangrijk voor jongeren, die meestal over een kleiner budget beschikken.

Ik heb zelf enkele modellen van Piko & het rijgedrag is best ok. (ze hebben ook een beperkt gamma, geschikt voor het Marklin systeem)
Op de 2èhands beurzen kan je al eens oude (Lima/Jouef/...) gelijkstroom loc'jes aanschaffen & deze zijn dan gemakkelijk , als je een tiener bent die wat met de soldeerbout overweg kan, zelf te voorzien van een digitaal decoder.

Doordat er meer klassieke 'gelijkstroomfabrikanten' zijn dan Marklin, kan je aannemen dat er meer gelijkstroommodellen bestaan dan 3-Rail Wisselstroom.

Voor het 'analoog-klassiek' aansturen van je baan, kan je idd de bedieningsbakjes/schakelaars van de verschillende fabrikanten door elkaar gebruiken (zelf met die van Marklin ze zijn te combineren).
De magneetspoelen van seinen, wissels, ontkoppelaars werken op wisselstroom. Dus moet je er wel op letten dat die niet continu onder spanning gaan staan. Hiervoor dien je 'tiptoetsen', drukknoppen, of terugverende schakelaars te gebruiken.
het aansturen van verlichting, rookgarnituren in gebouwen dien je aan te sturen met 'vaste' schakelaars.
Hiervoor gebruik je 1 gemeenschappelijke draad (liefst van dezelfde kleur) die verbonden wordt met ALLE verbruikers (lampjes, spoelen,...); 1 gemeenschappelijke (liefst een andere kleur dan deze die richting verbruikers gaat) draad die naar alle verdeelbakjes, schakelaars, drukknoppen in de stuurkring van de verbruikers. En verder kan je eventueel een kakkafonie aan verschillende kleuren van draden gebruiken tussen de nog vrije contacten van de drukknoppen/schakelaars/verdeelbakjes & de spoelen/lampjes van huisverlichtingen,wissels & seinen

Zelf gebruik ik een "analoge/digitale Mix": Voor 'ver' van de bediening gelegen verbruikers ga ik digitaal, de rest nog lekker voor de analoge 'spaghetti' (= bijkomende oude trafo, waarbij de verlichting, die ook op gelijkstroom werkt, via de regelaar werkt & de rest op de wisselstroomaansluiting)!

De vragen die je jezelf moet stellen:
Welk thema wens ik? Welk budget heb ik? Hoe fijn moet het model afgewerkt zijn?
Misschien ook niet onbelangrijk: Welke merken heeft de dealer bij mij in de buurt?
« Laatst bewerkt op: 25 March 2012, 13:21:16 door iarnrod »
Ní huasal ná íseal ach thuas seal agus thíos seal

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #10 Gepost op: 25 March 2012, 13:31:00 »
Hallo Ferry, en andere,

Mathijs komt inderdaad wel wat (te) sterk uit de hoek, maar er zit wel iets van waarheid in.

Ook bij roco is de prijs van een 3-rail(3R) lok meestal duurder de 2-rail (2R) versie. Meestal dan in de orde grote van 20-40 Euro.
Ik denk dat de reden daarvoor te vinden is dat de 3-rail loks van Roco standaard zijn uitgerust met een decoder. En die kosten inderdaad ongeveer dat bedrag.

Aangezien Aline aangegeven heeft dat ie graag digitaal gaat rijden, zul je de prijs van de decoder er dan wel bij moeten tellen. En dan zijn 2R loks en 3R loks van Roco even duur, zeker als de winkelier (niet elke) geld vraagt voor de ombouw.

Enkele voorbeelden uit een prijslijst van een willekeurige winkel:

V60:
Roco 2R;      134
Roco 3R Dig; 174
Marklin (Dig); 210

Br 420:
Roco 2R;     209
Roco 3R Dig; 244
Marklin (Dig); 350

Br 24:
Roco 2R; 269         (62214)
Roco 3R Dig; 309    (68214)
Marklin (Dig); 140   (36241)

Let wel: Werkelijke prijs is lager, winkeliers mogen alleen de adviesprijzen vrij publiceren. En ik heb naar eer en geweten loks gekozen die kwa uitvoering (details) in de buurt van elkaar liggen.

Wat je uit het bovenstaande overzicht kan opmaken? De AC looks van Roco zijn inderdaad duurder, maar wel al digitaal.
Marklin zelf is vaak weer iets duurder, maar er zijn zeker ook uitzonderingen.

Voor een 12-jarige zal uit een 'normaal' zakgeld beleid, een sound lok uit welke stal dan ook, buiten het budget liggen. Dus ja die kun je ook in de prijsvergelijking meenemen, maar dat lijkt mij niet zo zinvol.

Wat dan te kiezen? Ik denk dat subjectieve redenen daar de doorslag zullen geven.
Iets ruimere keuze aan modellen voor 2R (wie klaagde daar ook alweer over dubbele ontwikkellingen...)
Iets simpeler electrisch systeem voor 3R (2R is asymetrisch rail =>keerlussen, 3r is symetrisch willekeurige railvormen mogelijk)
Iets robuster 3R modellen van de hoofdaanbieder.
Iets meer details bij 2R van de verschillende aanbieders.

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
En om dan me de vergelijking van Ferry af te sluiten: we vergelijken hier inderdaad appels met appels, maar iedereen heeft zijn eigen voorkeur voor ras: Fuij, of Granny Smit of goudreinette.

Prettig weekend,
Jan-Peter

PS Ik zie net dat Ianrod, ook een uitgewerkt epistel heeft geschreven. Zal ik ook doorlezen.

PSS Ik zie dat ianrod een vergelijkbaar antwoord geeft. Over het verschil in detail inzichten, kan gezellig worden geouweneeld, onder het genot van een ale. Dit is ook een onderdeel van de hobby  (y), sorry Aline je moet nog 4 jaar wachten voor dat gedeelte van de hobby...  ;)
« Laatst bewerkt op: 25 March 2012, 13:39:51 door Jan-Peter. Reden: Stuk van iarnrod gelezen=> toevoeging. »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Piet R Buren

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 March 2012, 07:00:39 »
V60:
Roco 2R;      134
Roco 3R Dig; 174
Marklin (Dig); 210

Voor een 12-jarige zal uit een 'normaal' zakgeld beleid, een sound lok uit welke stal dan ook, buiten het budget liggen. Dus ja die kun je ook in de prijsvergelijking meenemen, maar dat lijkt mij niet zo zinvol.

die heeft wel telex. als je dan vergelijkt . die het dan zelf ook alleen met appels ;) en hoezo kost het te veel.... ik ben 14 heb 7 (digi) loks welliswaar 2 roco (aanbiedingen) waarvan een br 44 met MFX en rookgenerator voor 130 euro... een roco is meestal analoog zonder rookgenerator...(kan die er wel in?)
en natuurlijk het handige 3-rail systeem! ik pleit voor marklin.

gr

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
« Reactie #12 Gepost op: 26 March 2012, 09:22:31 »
Matthijs:
Citaat
die heeft wel telex. als je dan vergelijkt .

Oeps, was de enige in de Marklin App...  :-[
De prijs zonder zal iets lager zijn  ;)

JP
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Martijn193

• Bestuur
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 26 March 2012, 09:51:46 »
Hoi

Ik pleit nergens voor (dat moet ik dan toch bekopen), maar het grote voordeel wat ik zie in 3-rail is de makkelijke aansluiting zonder keerlusproblemen en een redelijk zorgeloos contact.

Ja ja, als jet het allemaal goed aanlegt zal 2-rail net zo betrouwbaar zij, maar we hebben het hier over 12 jaar toch ?

Verder moet je lekker zelf kijken wat je aanstaat. Ga eens naar een winkel en laat je informeren. Een goede winkel zal objectief kunnen vertellen wat de voordelen of nadelen zijn van beide, en je kan gewoon kijken wat de prijzen daar doen

Succes

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 March 2012, 10:32:23 »
Iets robuster 3R modellen van de hoofdaanbieder.
Iets meer details bij 2R van de verschillende aanbieders.

En dat zet zich door bij de rails. Bij het rollend materieel heb je in drierail nog wat keuze, voor de rails zit je vrijwel vast aan de nogal lompe rails van Märklin waar een wissel alleen maar vaag op het grote voorbeeld lijkt. Bij tweerail kun je kiezen tussen meerdere railsystemen die variëren van lomp tot verfijnd.
Het is maar net wat je belangrijk vind hoor. Het zou kunnen dat een twaalfjarige dat geen bal kan schelen, maar een mens blijft geen 12 jaar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.