Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
Vandaag om 22:39:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:13:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
Vandaag om 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 20:52:02
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 20:34:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
  

Auteur Topic: Plan W Rode Kruis.  (gelezen 6503 keer)

ronnie

  • Gast
Plan W Rode Kruis.
« Gepost op: 19 April 2007, 15:01:03 »
Roco heeft Plan W's uitgebracht met het rode kruis op de zijkant. De wagonnen hebben geen klasse-indeling. (dus ziekenfondspatienten lagen toen waarschijnlijk ook 1e klasse)

Nu wil ik graag weten wanneer deze rijtuigen in het echt gereden hebben en wat was de bedoeling van deze rijtuigen.

Bedankt voor het reageren!
« Laatst bewerkt op: 08 May 2007, 17:56:21 door hondekoppie »

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 712
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #1 Gepost op: 19 April 2007, 15:10:42 »
De rijtuigen werden destijds gebruikt voor militaire oefeningen. Zover ik weet werden de rijtuigen van het gehele interieur ontdaan tbv die oefening(en). Klasse indeling dus niet nodig, is bij plan-w overigens altijd de 2e geweest .....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #2 Gepost op: 19 April 2007, 15:15:19 »
Deze rijtuigen hebben echt bestaan en zijn gebruikt bij militaire oefeningen voor het vervoer van gewonden. Daartoe werd het interieur verwijderd en vervangen door stellages waarin brancards hingen. In de lengterichting van het rijtuig, met een looppad in het midden.

Ik meen uit mijn hoofd dat dit in ieder geval de jaren '80 een keer heeft plaatsgevonden. In De Modelbouwer heeft een keer een aantal foto's van deze rijtuigen gestaan. Later zijn ook ICR-rijtuigen gebruikt bij een een oefening. Volgens mij heeft er wel eens een foto van dergelijke ICR-rijtuigen in Op de rails gestaan.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
http://www.martijnhaman.nl/
« Laatst bewerkt op: 19 April 2007, 22:17:42 door martijnhaman »

Rene_H

  • Gast
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #3 Gepost op: 19 April 2007, 16:29:16 »
klein beetje offtopic, maar heeft wel met het onderwerp te maken.
Voor de commissie, stille hint: komt tie, de Plan W rijtuigen mogen best weer eens uitgebracht worden. :D
« Laatst bewerkt op: 19 April 2007, 16:31:29 door Rene H(0) »

ronnie

  • Gast
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #4 Gepost op: 19 April 2007, 17:47:37 »
Dan rijst er bij mij een aantal vragen:

Wanneer was het dat deze rijtuigen voor militaire oefeningen gebruikt werden?
Was dat lang of eenmalig?
Welke loc stond er toen voor?

Betreft Plan W gewoon in reizigersvervoer:
Er reden alleen 2e klasse wagons. Met welk rijtuig werd deze gecompleteerd zodat er ook een 1e klasse aanwezig was?




NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1485
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #5 Gepost op: 19 April 2007, 17:55:27 »
Er reden alleen 2e klasse wagons. Met welk rijtuig werd deze gecompleteerd zodat er ook een 1e klasse aanwezig was?

ICR, ICK, K4, DDM, Plan E, plan D, plan K?

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #6 Gepost op: 19 April 2007, 19:14:53 »
Ik heb het even nagezocht.

De modelbouwer, oktober 1985:
"Op 23 april jl. waren vier rijtuigen plan W ingezet bij een oefening in gewondentransport. Daartoe was het gehele interieur, met uitzondering van de vaste tussenschotten, door NS verwijderd. Daarvoor in de plaats kwam een buizenconstructie, waarin boven elkaar steeds drie brancards geplaatst konden worden.
De nu ingezette vier rijtuigen vormen slechts een deel van de ‘echte’ ambulancetreinen. Hiervan zijn er, indien nodig,  zes samen te stellen. Elke trein is ingericht voor 348 liggen de en 60 zittende patiënten en bestaat uit een tiental rijtuigen.
De vier rijtuigen werden ingericht t.b.v. de oefening “Many Way”, een herhalingsoefening van een geneeskundige compagnie. Direct ná de oefening werden de rijtuigen weer voor hun normale taken geschikt gemaakt."

"De emblemen zijn alleen in het midden van de zijwanden aangebracht en hebben een hoogte vrijwel gelijk aan de gele baan. Dit in tegenstelling tot de plannen voor de eerder genoemde 10-wagentreinen. Hierbij wordt ook op het dak aan een embleem van maar liefst 2 bij 2 meter gedacht."

De Modelbouwer, april 1986:
"In het oktober nummer van vorig jaar konden we u een foto laten zien van een ambulancetrein, zoals die voor een oefening was ingericht. Eind februari werd weer een dergelijke oefening gehouden. Dit keer echter waren er niet alleen twee rijtuigen Plan W bij betrokken, maar ook een tweede klasse IC-rijtuig en BKD-rijtuig van hetzelfde type."

De foto van de ICR-rijtuigen met Rode Kruis stickers stond in Op de rails, 1991, nr 7, blz 236. Het onderschrift bij de foto van de hand van Marcel van Ee luidt: Ambulancetrein Combi Care III, bestaande uit loc 2432 met negen rijtuigen en energieloc 2447, staat tijdens de legeroefening te Groningen aan de losplaats; 12 juni 1991.

Vergeet ik er nog bij te vertellen dat op de foto in Op de Rails te zien is dat ten minste een rijtuig van de DB is. Dit zal, vanwege de indeling met coupés, wel bedoeld zijn voor de zittende patiënten.

Met vriendelijke groet,
Martijn Haman
http://www.martijnhaman.nl/
« Laatst bewerkt op: 19 April 2007, 19:22:34 door martijnhaman »

ronnie

  • Gast
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #7 Gepost op: 21 April 2007, 00:40:59 »
Martijn, en natuurlijk ook de andere posters, hartelijk bedankt voor het reageren. Ik ben weer een stukje op weg geholpen!


Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #8 Gepost op: 08 May 2007, 13:59:35 »
Hier wat plaatjes van een gewonden oefening in Roosendaal. Moet in 1992 geweest zijn. Als tractie drie maal 2400 waarvan 1 er voor de spanning zorg draagde




Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #9 Gepost op: 08 May 2007, 15:20:33 »
Mooie foto's helaas rijden zulke treinen nu niet meer.
Voor grootspoorfoto's zie site

J&J Vriend

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #10 Gepost op: 15 May 2007, 17:22:30 »
Mooie foto's hoor, maar ze zijn niet orgineel.
De foto's zijn bewerkt, want er is een kruis opgeplakt.

Of moet ik nu nodig een bril gaan kopen?

Anoniem

  • Gast
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #11 Gepost op: 15 May 2007, 17:27:37 »
Het is ook geen Plan W wat daar rondhuppelt ;).

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #12 Gepost op: 15 May 2007, 17:30:34 »
Ik denk dat je hard aan een bril toe ben.
Foto's heb ik notabene zelf gemaakt. Fotoshoppen was in die tijd nog een onbekend fenomeen

SK die niet boos is ,maar wel een beetje bedroefd om zo weinig vertrouwen in de mensheid
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12465
    • sleutelspoor
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #13 Gepost op: 15 May 2007, 17:32:19 »
Het is ook geen Plan W wat daar rondhuppelt ;).

Heb jij weer gelijk in.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Blausee_Mitholz

  • Gast
Re: Plan W Rode Kruis.
« Reactie #14 Gepost op: 15 May 2007, 18:51:23 »
Hier wat plaatjes van een gewonden oefening in Roosendaal. Moet in 1992 geweest zijn. Als tractie drie maal 2400 waarvan 1 er voor de spanning zorg draagde

Was 1991 dacht ik, van uit Hde vertrok een tweede ambu trein richting Duitsland.
ICR rijtuigen werden gedeeltelijk leeggehaald en er werd zelfs een operatiekamer ingericht. Totale kosten voor de twee oefentreinen negen miljoen gulden
Van de inrichting binnen heb ik dia's, deze foto toont de ambu trein te Hde vlak voor uitrangeren naar vertrekspoor.



Eerste lok 2432 is voor tractie, tweede 2447 is voor energievoorziening en stond werkelijk de gehele dag (tijdens opbouw) op standje zeven te brullen.

Vermoedelijk zijn voor de komst van ICR ruituigen plan W wel eens gebruikt

Mvg, Johan.