Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 23:01:08
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
Vandaag om 22:29:11
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
Vandaag om 22:27:48
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 22:22:56
LS Models 2025 door Jeroen Water
Vandaag om 22:19:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Keska
Vandaag om 22:15:16
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 22:12:01
19 Toen door R1954
Vandaag om 21:46:55
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 21:45:01
The Southern Pacific & California Northern door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:01
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 21:32:13
Aanleg Zuidwestboog bij Meteren door CHH
Vandaag om 21:18:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:14:12
Eindstation Daarhuizen door Torikoos
Vandaag om 21:04:03
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Eric B
Vandaag om 21:01:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:49:16
Bouw van de ElD3 mat' 36 van MK Modelbouwstudio's door MathynK
Vandaag om 20:47:40
Ventilatie (?) pukkels op dak ICM door MOVisser
Vandaag om 20:33:52
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door Ronald Halma
Vandaag om 20:27:35
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronald Halma
Vandaag om 20:23:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door HSIJ
Vandaag om 19:22:10
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 18:31:39
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 18:12:45
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
  

Auteur Topic: Nederlands of Amerikaans  (gelezen 10658 keer)

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1442
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #30 Gepost op: 20 March 2012, 16:37:27 »
Amerikaanse modeltreinen doen qua kwaliteit en detaillering zeker niet onder bij europese modeltreinen.
Ik verzamel zowel europese als amerikaanse modeltreinen. Deze laatste hebben zijn van fabriek af voorzien van RP25 wielen, dus de rails moeten goed gelegd zijn.

Zoals Jakob als meldde: in EHBO bied ik veel amerikaanse treinen aan.

Ivo R.

  • Offline Offline
  • Berichten: 788
  • niks
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #31 Gepost op: 20 March 2012, 16:38:33 »
Ik heb ook een jaar geleden de overstap gemaakt. Heb toen 2 digitale loc's (2e hands) voor 130 euro kunnen kopen. dus het materiaal is over het algemeen goedkoper. Natuurlijk kun je het zo duur maken als je zelf wilt. Ik ben toen bij fremo  USA uit gekomen en 1 keer naar een rijdag geweest. De grote rijlengte die je dan krijgt sprak mij erg aan. Samen met de keuze dat ik geen grote ruimte heb ben ik begonnen met 2 fremo modules. Totaal 240cm bij 60cm. Dus ik ga daar lekker aan prutsen thuis en dan op de rijdagen er mee rijden. Ik ga trouwens Peco rails code 83 of 73 gebruiken.

Groet van een tevreden overstapper, :p

Ivo


Ooh ja, google nog even naar 'Amerikaanse treinen forum'
Mooie worden van een Hc: "Bij de NS mag je meedenken, maar niet hardop."

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #32 Gepost op: 20 March 2012, 17:16:37 »
Ooh ja, google nog even naar 'Amerikaanse treinen forum'

Staat ook al in postje #3, Ivo... ;D

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17686
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #33 Gepost op: 20 March 2012, 17:23:37 »
Wat rails betreft: lees het topic van Ronald over zijn Lake Louisa eens door, Hij heeft nl zelf zijn rails gelegd.
Peco en tillig zijn mooi, maar de Amerikanen maken ook veel gebruik van Shinohara. Verkrijgbaar via Walthers


Dank je ;) Shinohara is aardig maar zeker niet het beste. In vroegere tijden wel omdat er simpelweg niet anders was dan zelfbouw. Tegenwoordig zijn er genoeg alternatieven die al genoemd zijn.

Amerikaanse modeltreinen doen qua kwaliteit en detaillering zeker niet onder bij europese modeltreinen.

Sterker nog; ik vind ze soms nog veel beter. Kijk maar eens naar de laatste Athearn Genesis modellen hoe super strak en fijn die gedetailleerd zijn.

Deze laatste hebben zijn van fabriek af voorzien van RP25 wielen, dus de rails moeten goed gelegd zijn.

Dat moet eigenlijk altijd..... ;) Alhoewel bij mijn laatste project het mij verbaasd hoe vergevingsgezind ook RP25 nog is.

.... dus het materiaal is over het algemeen goedkoper. .

Dat begint steeds minder te worden. Toen ik overstapte eind jaren 90 was het Amerikaanse spul zeker een stuk goedkoper. Maar sinds de Amerikanen de weg naar de Chinezen hebben gevonden en de kwaliteit een stuk hoger is geworden zijn daarmee ook de prijzen gestegen. Ook telt mee dat vroeger veel zelfarbeid nodig was om het model klaar te krijgen. Dat was goedkoper omdat veel losse onderdelen bijgevoegd werden en zo de prijs van het product naar beneden bracht. Dat wil de gebruiker tegenwoordig niet meer, die "eist" een goed en degelijk product waarbij niets mee op- of aangebracht hoeft te worden. Wat in de prijs uiteindelijk tot uitdrukking komt.

Ooh ja, google nog even naar 'Amerikaanse treinen forum'

Die link had Gerard Wassink al gegeven :) Alhoewel er best meer adressen te vinden zijn voor goede info.

Aangezien ik maar weinig ruimte heb zal het waarschijnlijk ...
Ik weet het nog niet.  ???

Dan zou ik het thema rustig houden. Je andere baan gezien te hebben is een leuke 4 x 8 misschien wat voor je. Her en der op de fora en internet zijn wel voorbeelden te vinden. Kijk maar:

- http://www.qooqle.nl/?q=4+x+8+layout  (en dan even het "was dat zo moeilijk" vergeten ;))

Grtz, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2012, 17:25:16 door Ronald Halma. Reden: verkeerde stukje tekst getypt »

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #34 Gepost op: 20 March 2012, 17:46:30 »
Een 4 x 8 is in principe wat ik nu heb, maar ik vind dat een beetje tja saai. Een rondje rijden wil ik wel kunnen. De ruimte die ik heb is 3m bij 1m 20.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #35 Gepost op: 20 March 2012, 17:47:50 »
Engeland (voordeel: geen invoerrechten):
http://www.modeljunction.info/estore/
http://www.peco-uk.com/page.asp?id=c83

Duitsland (ook geen invoerrechten):
http://www.aat-net.de/
http://www.rd-hobby.de/
 Gerard

Op modeltreinen zitten geen invoerrechten. De Amerikaanse websites verkopen zonder BTW. In de USA en Canada is het met de BTW totaal anders dan in Europa, en is verkoop zonder BTW mogelijk aan particulieren.

Bij aankopen in Nederland en Duitsland zit de BTW al in de prijs.

Groeten, Alexander

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #36 Gepost op: 20 March 2012, 17:51:41 »
Wat betekent dat? Als ik een trein daar koop dan koop ik hem dus ook voor die prijs (dollar - euro verschil natuurlijk meegenomen). Je hoeft dan dus geen extra kosten te maken? Klinkt niet helemaal logisch maar het zou wel mooi zijn.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17686
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #37 Gepost op: 20 March 2012, 17:52:56 »
Alexander, wat Gerard bedoeld is dat je bij zendingen uit de States eigenlijk altijd bij de douane terecht komt en er 20% bij moet rekenen als extra kosten, of je dat nu invoerrechten, inklaring of wat dan ook noemt. Uit Engeland komt er in de regel niets extra's bij ;)

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #38 Gepost op: 20 March 2012, 17:53:18 »
Wat denk je van CSX6400?

In de USA en Canada hebben en hadden ze al een NS : Norfolk Southern.
Hebben: een hele grote nu. ( voornamelijk zwarte locs )Hadden: een kleinere Norfolk Southern die werd overgenomen, en nu onderdeel is van de huidige Norfolk Southern. ( grijze loks )

Groeten, Alexander

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1466
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #39 Gepost op: 20 March 2012, 17:55:48 »
@ ronald
Dat leek mij ook logischer.

@ Alexander
Weet ik, kijk eens een post na die je gequote hebt.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2012, 18:00:26 door NS6400 »

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1189
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #40 Gepost op: 20 March 2012, 17:57:13 »
Alleen de koppelingen en de werking daarvan, is voor mij voldoende reden om Amerikaans te rijden.

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #41 Gepost op: 20 March 2012, 17:58:25 »
Alexander, wat Gerard bedoeld is dat je bij zendingen uit de States eigenlijk altijd bij de douane terecht komt en er 20% bij moet rekenen als extra kosten, of je dat nu invoerrechten, inklaring of wat dan ook noemt. Uit Engeland komt er in de regel niets extra's bij ;)

Dat begrijp ik, maar geef even de toelichting om duidelijk te maken wat het echt is.
En bij aankoop aan de overkant wil men SOMS vergeten om de BTW te heffen in Nederland. ;D

Groeten, Alexander

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #42 Gepost op: 20 March 2012, 18:01:58 »
Ok, zie het nu ook, sorry.   :-[

Groeten, Alexander

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #43 Gepost op: 20 March 2012, 18:06:31 »
In de USA en Canada hebben en hadden ze al een NS : Norfolk Southern.
Hebben: een hele grote nu. ( voornamelijk zwarte locs )Hadden: een kleinere Norfolk Southern die werd overgenomen, en nu onderdeel is van de huidige Norfolk Southern. ( grijze loks )

Groeten, Alexander

Wat is je punt?

Natuurlijk heb ik gezocht op een loc met road # 6400 van de Norfolk Southern (mijn favo maatschappij). Die kon ik echter niet vinden. CSX wel. Close enough zou ik zeggen...

Gerard

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re:Nederlands of Amerikaans
« Reactie #44 Gepost op: 20 March 2012, 18:09:05 »
En een kleinere NS die misschien beter in de smaak kan vallen om te bouwen. De oude Norfolk Southern was een short line, en gebruikte toen kleinere locs en wagens.

Groeten, Alexander