Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Prestige Models : ervaringen
door
willyTEE
Vandaag
om 16:38:03
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:22:52
Lokpilot 4 defect
door
spock
Vandaag
om 16:12:46
Vreemd probleem
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:12:43
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
vpeters1984
Vandaag
om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar
door
ruudns
Vandaag
om 16:05:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Ronald Schreuder
Vandaag
om 16:00:15
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht
door
Dick55
Vandaag
om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
wob
Vandaag
om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 14:37:17
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:35:52
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm)
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 14:27:09
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
1200blauw
Vandaag
om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
nighttrain1
Vandaag
om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden.
door
paazhaas
Vandaag
om 13:04:47
Bahnstrecke 5867
door
RobVille
Vandaag
om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W?
door
André82
Vandaag
om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc?
door
bellejt
Vandaag
om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008
door
jerdenberg
Vandaag
om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t.
door
Montanbahn
Vandaag
om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2)
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:16:04
Arlbergbahn.. ?
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:13:32
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
1100 met volledige gele botsneuzen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 1100 met volledige gele botsneuzen (gelezen 3710 keer)
Esperopt
Offline
Berichten: 2227
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
1100 met volledige gele botsneuzen
«
Gepost op:
19 April 2007, 03:36:01 »
Heb weer een vraagje. Verhaal is als volgt. Heb ondertussen bijna alle uitvoeringen van de 1100. Nu zag ik een delta loc met volledige gele neuzen, rest van de loc blauw. Tot zover ik weet is deze loc nooit voor twee rail systeem (hamo of trix) verschenen. Mocht dit wel het geval zijn dan hoor ik dat graag.
Ben namelijk het volgende van plan. Wil een dergelijke loc aanschaffen en de kap verwisselen met een trix 1144 die ik nog heb liggen. Heeft iemand ervaring met deze 'ombouw'? Ben namelijk op z'n zachts gezegd niet erg handig met dit soort zaken dus hoop ik maar dat de kappen makkelijk om te wisselen zijn.
Voor de zekerheid vanavond alvast geboden op zo'n delta loc. Wil 'm toch graag hebben, die kap met gele neuzen.
Gelogd
Robbert
Offline
Berichten: 1472
Re: 1100 met volledige gele botsneuzen
«
Reactie #1 Gepost op:
19 April 2007, 08:28:25 »
Het NS nummer dat op de loc is: 1117. Op de site
www.nsinmodel.com
Kun je alle modeltreinen vinden die Nederlands zijn. Vervolgens
klik je hier
en kun je zien dat de NS 1117 is uitgebracht in Hamo. Waarschijnlijk onder nummer 8424, maar daar staan een hoop vraagtekens achter. Dan ga je vervolgens zoeken op Google, Zoekwoord: 8424 en kijk je of het echt het nummer is. Zodra je achter het goede Nummer bent ga je op de beurzen goed zoeken en kopen. Nog meer Vragen ?
Groetjes,
Robbert
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5378
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: 1100 met volledige gele botsneuzen
«
Reactie #2 Gepost op:
19 April 2007, 08:45:13 »
De kans lijkt me vrij groot dat de kap makkelijk te wisselen is, omdat bij mijn weten Marklin nooit iets veranderd heeft aan deze constructie. Het is gewoon een kwestie van een schroef losdraaien onder de loc (deze zit tussen de beide draaistellen) en dan kun je de kap er zo af trekken.
Probeer dat eens met je Trix 1144.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
L1train
Offline
Berichten: 57
Re: 1100 met volledige gele botsneuzen
«
Reactie #3 Gepost op:
19 April 2007, 09:14:35 »
Ja, de blauwe uitvoering met gele neuzen is wel in HAMO uitgebracht. Ik heb er 1 nl. Moet geen probleem zijn de kappen te verwisselen. Het verschil met de gewone Maerklin uitvoering is een permanente magneet, geïsoleerde wielen en het sleepcontact dat vervangen is door een een stroomafnemer voor de wielen. Het nummer heb ik hier niet, zou ik thuis even moeten kijken.
Gelogd
marco
Offline
Berichten: 710
Re: 1100 met volledige gele botsneuzen
«
Reactie #4 Gepost op:
19 April 2007, 09:43:53 »
Heb je bij die 1117 ook de juiste doos ? Dus met catalogus
nummer 8324 en het merk Hamo erop ? Ik ben namelijk nog
nooit die combinatie tegengekomen.
Ook ik heb een 1117 gekocht, zonder doos overigens in 'hamo'
uitvoering, maar naar mijn idee een kapwissel.
Gelogd
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux
L1train
Offline
Berichten: 57
Re: 1100 met volledige gele botsneuzen
«
Reactie #5 Gepost op:
19 April 2007, 11:02:17 »
Ja ik heb hem toendertijd nieuw in doos gekocht. Moet ik vanavond even thuis kijken.
Gelogd
Tedo
Offline
Berichten: 2178
Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: 1100 met volledige gele botsneuzen
«
Reactie #6 Gepost op:
19 April 2007, 14:52:56 »
Dat zal dan de 1135 zijn, waar alleen de frontvlakken van de neuzen geel zijn.
Toen de 1117 werd uitgebracht bestond het fenomeen Hamo niet meer, dat
werden de Trix modellen. De 1117 is er volgens mij ook niet als Trix geweest.
Gelogd
Grtz!
Tedo
marco
Offline
Berichten: 710
Re: 1100 met volledige gele botsneuzen
«
Reactie #7 Gepost op:
19 April 2007, 15:13:41 »
Ja precies Tedo, daar zat ik dus ook aan te denken ... zo
om het jaar komt laait die 1117 discussie weer op en tot
op heden nog nooit bewijs gezien van het bestaan van
de Hamo 1117. Ben benieuwd.
Gelogd
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux
Esperopt
Offline
Berichten: 2227
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: 1100 met volledige gele botsneuzen
«
Reactie #8 Gepost op:
21 April 2007, 01:53:23 »
@ robert: niet gevonden, staat ook nog een roodnummer achter, niet gevonden.
@L1train: ben erg benieuwd of je een originele doos hebt, zou het juiste nummer op moeten staan.
Voorlopig hou ik het maar op ombouw. Mocht er straks op mp een delta loc met trix 1144 kap incl scheuren te koop staan dan weet je waar ie vandaan komt, heb ik dus een poging gedaan!
Gelogd
nscargo
Offline
Berichten: 2765
Wederopbouw Opsolder
Re: 1100 met volledige gele botsneuzen
«
Reactie #9 Gepost op:
21 April 2007, 13:53:54 »
Als je goed hebt gelezen dan kun je zien dat de kap gewoon kan worden omgewisseld. Scheuren in de kap is dus niet nodig.
Veel plezier met je delta loc en het verwisselen van de kap.
Plaats even een fotootje van de beide locs van voor tijdens en na het ombouwen.
Harm
Gelogd
Pas op. Hier waakt de waakvlam !
Jean_Hoogstad
Offline
Berichten: 59
Re: 1100 met volledige gele botsneuzen
«
Reactie #10 Gepost op:
21 April 2007, 16:51:55 »
De NS 1117 kap is uitwisselbaar met de kap van een Trix 1144. Om de loc historisch correct te houden moet je echter ook de draaistelframes onderling uitwisselen. De 1117 heeft namelijk ronde buffers en die van de 1144 zijn langwerpig. De buffers vormen één geheel met het draaistelframe.
Overigens, in de Railhobby van september 1996 staat op de achterzijde een advertentie waarin o.a. een Hamo 1117 staat afgebeeld, onder catalogusnummer 3424H.
Op een locale beurs ben ik 1 keer een Hamo 1117 tegengekomen, maar toen had ik mij eigen exemplaar, met omgewisselde kap en draaistelframes, al.
Jean
Gelogd
L1train
Offline
Berichten: 57
Re: 1100 met volledige gele botsneuzen
«
Reactie #11 Gepost op:
23 April 2007, 19:51:02 »
Het heeft even geduurd. Ik heb dus een 1135. Is HAMO 8327, nieuw aangeschaft in 1988. Ik heb hem zelf voorzien van Sommerfeldt stroomafnemers en Fl* kortkoppelmechanisme met Roco kortkoppelingen. Tevens de flenzen afgeslepen zodat het mogelijk is om op code 75 rails te rijden.
Gelogd
Esperopt
Offline
Berichten: 2227
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: 1100 met volledige gele botsneuzen
«
Reactie #12 Gepost op:
28 July 2007, 01:41:05 »
Vervolg toch maar in dit draadje omdat ik er hiet nu eenmaal mee begonnen ben.
Heb de hand weten te leggen op een delta loc met volledige gele neuzen. Nu heb ik twee opties, kap eraf en op een HAMO 1100 of op een TRIX 1100. Beide loc's heb ik al, maar volgens mij functioneert de TRIX niet beter dan de HAMO terwijl het prijsverschil wel groter is. Aan de andere kant zet ik het delta onderstel met geel/grijze kap weer te koop en dan is een TRIX misschien beter verkoopbaar. Iemand suggesties, ervaringen oid?
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
1100 met volledige gele botsneuzen