Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
19 Toen door defender
Vandaag om 18:12:54
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams  (gelezen 25449 keer)

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Gepost op: 19 maart 2012, 00:17:48 »
In het begin was het woest en ledig dus werd er besloten dat er electrische trams gebouwd moesten worden.
Omdat de woonplaats in de buurt van Den Haag is moesten dat dus Haagsche trams worden omdat daar altijd veeeeeel mooiere electrische trams hadden gereden als elders. :P Bovendien waren er mooie herinneringen aan de ritten in de buitenlijners naar Delft toen ik klein was.
Dus maar begonnen met een witmetalen BEC bouwpakketje en om het niet al te gemakkelijk te maken maar een St. Louis PCC gekocht. Hier zou vast wel een wagen van de 1000 serie van te maken zijn. het moest er een worden in afleveringstoestand.
De zaag erin en alle niet kloppende zaken verwijderd.
Met stukken zijwand die over waren van de verbouw van een Lima hondekop de juiste raamindeling gemaakt.


Boven zie je de nog originele zijwand liggen en onder al de gedeeltelijk gemodificeerde. Het maken van de bovenlichten in het witmetaal was trouwens nog een beste klus met steeds vollopende vijlen en zo.
Daarna de bovenzijde van de kopwand afgezaagd en deze een spitsere vorm gegeven. De Haagse PCC's hebben een veel spitsere vorm dan hun amerikaanse voorbeeld. Vervolgens de nieuwe kopraamstijlen gemaakt uit styreen. Eveneens de achterzijde aangepast. Wonder boven wonder zaten de middendeuren precies op de goede plaats.
Ook de bestemmings filmlast aangemaakt en op het dak de nodige zaken voor een trolley verwijderd en ventilatiekasten en lijnfilmlkast aangebracht.





Daarna de raamstijltjes aangebracht in de grote zijramen om de zakramen te imiteren.

De hele handel netjes in elkaar gesoldeerd (behalve het styreen natuurlijk). Voordeel van solderen is ook nog dat je met wat meer soldeer mooi de vorm kan vullen en dus heel weinig plamuur nodig hebt.
Dat solderen was best nog lastig, witmetaal heeft een erg laag smeltpunt en van witmetaalsoldeer had ik destijds nog niet gehoord. Dus gewoon heel kort de 400C bout erop en met gewoon soldeer de zaak inelkaar zetten. Je leert op die manier wel heel goed kort en precies solderen. Wat heb ik het nu dan makkelijk met low-melt soldeer en een instelbaar soldeerstation (y).
Toen alles naar mijn zin in elkaar zat de zaak in de primer en geschuurd enz. enz. en in  de lak gezet. Uit doorzichtig verpakkingsmateriaal de ruiten uitgesneden en ingelijmd. Daarna met decals de juiste cijfercombinatie gemaakt en met de trekpen de andere opschriften. Lijn en richtingfilms leverde destijds Schoenmaker op fotopapier dus dat was een makkie om die op hun plaats achter glas te krijgen.

Dakzijschotten uit styreen gemaakt en van een Sommerfeld stroomafnemer een BBC stroomafnemer geimiteerd met verenstaal 0,5. De ruitenwissers van 0,3 mm gebogen.

Op de draaistellen M1 moeren gelijmd om de grote moeren op het eerste type PCC draaistellen te imiteren.



Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

De Burgemeester van Hespedam

  • Offline Offline
  • Berichten: 454
    • Hespedamse Tramweg Maatschappij
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2012, 00:38:30 »
PCC 1000 goed gelukt. Huisjes zijn ook gaaf. Heb inmiddels via Google Maps, Haagse huisjes op de kop getikt.

Gaat lukken!
Niek

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2012, 06:59:52 »
Gerard, als ex Hagenees kan ik dit natuurlijk alleen maar mooi vinden. Trouwens, ik herinner me het model met die dubbele groene strepen niet, ken alleen die met de groene band rondom. Die groene strepen zijn eigenlijk, durf het bijna niet te zeggen, het enige wat ik niet zo fraai vind aan dit pracht model - kan je deze niet beter strak printen op decalfolie en aanbrengen? Enkele jaren geleden in Engeland de oude HTM 1147 gezien, die reed als lijn 1 naar Delft en toen ik vertelde dat ik daar als kind mee naar school ging mocht ik plaats nemen op de bestuurdersstoel - heel erg leuk.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2012, 08:56:43 »
Jeugdherinneringen komen bovendrijven als ik dit zie 8), met m'n opa en oma naar bijvoorbeeld Madurodam.
En dat Den Haag de mooiste electrische trams heeft gehad met ik het helemaal mee eens ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6487
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2012, 10:00:04 »
Het is wel behoorlijk goed gelukt. Het is altijd schipperen met het vernederlandsen van Amerikaanse PCC's of ze nu van Bowser, Bachmann of van Corgi zijn. Ik wist overigens niet dat BEC ook een bouwpakket van een Amerikaanse PCC had.

Probleem is vaak dat onze serie 1000 van het laatst ontwikkelde PCC model is afgeleid. Ze lijken nog het meest op de 1700 serie die in Pittsburgh heeft rondgereden. Zie bijvoorbeeld dit plaatje:


Model-PCC's zijn vaak afgeleid van oudere series. Logisch, want die zijn getalsmatig veel groter. Het maakt het ombouwen voor ons wel lastiger.

mvg, Paul
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2012, 10:03:47 door Paul de Goede »
Boomshanka!

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2012, 10:45:02 »
De 1e indruk is toch helemaal niet verkeerd van de haagse tram... tot welk jaar hebben deze zo'n beetje gereden? Ik kan me als kind wel gele trams (en rode bussen) herinneren (jaja, ook geboren in Den Haag) maar of het deze series waren weet ik niet meer precies.
RETROBAHN A.G.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2012, 11:53:02 »
De serie is diverse malen gerenoveerd  en de laatste 1000 met het kenmerkende uiterlijk is rond 1983 afgevoerd.
De 1001 en 1002 zijn na een verbouwing er uit gaan zien als 1100/1300 en hebben het uitgehouden tot ongeveer 1992.
De dubbele groene strepen zijn tot eind vijftiger jaren gebruikt en na een kleine verbouwing vervangen door de groene band rondom. Bij mij zijn ze met de hand opgeschilderd en inderdaad minder strak, zou het nu ook met decals doen.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2012, 11:55:13 door GerardvV »
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

tjaplap

  • Offline Offline
  • Berichten: 140
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2012, 12:48:20 »
Gerard,

Zou het resultaat niet veel strakker worden als je het met de airbrush zou doen ipv met decals.... ???
Dan zou het geweldig mooie bouwsel wat je hebt gemaakt volgens mij nog  mooier worden (y)

Gr. Erwin

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2012, 23:29:28 »
Na de 1000 was het tijd om, net al in het echt, aan een 1100 te beginnen. Weer voor een BEC kit gekozen. Aan het witmetalen bouwpakket kon nog wel het een en ander verbeterd en aangevuld worden.

Alle witmetalen gietdelen moeten worden gericht zodat echt alles op elkaar past, dan aan de binnezijde solderen en eventuele naden aan de buitenzijde laten vollopen. Als dan de grove lijnen in elkaar zitten kan je met detailleren beginnen en het aanpassen aan het gewenste nummer. Aan de 100en is in de loop van de jaren nogal wat veranderd en veranderingen werden niet aan alle exemplaren van de serie doorgevoerd. Hierdoor ontstonden toch een hoop onderlinge kleine verschillen tussen de wagens, sommige op afstand herkenbaar.
De houders voor de dakreclames aangebracht, evenals antennes, touwgeleiders voor het panto-touw, raamspijlen aangebracht enz.
uiteindelijk was het ongeschilderde model klaar.


koppeling erop en geschilderd





Nadat het model klaar was hoog op een kast gezet, buiten het bereik van kinderen maar niet buiten het bereik van een stofdoek. Het model was na aanraking met de vloer enigzins van vorm veranderd dus het bouwen kon grotendeels weer opnieuw beginnen. Het richten van de witmetalen onderdelen was een nog grotere klus als de eerste keer, dat bleek trouwens achteraf een goede oefening geweest.
Foto's van het geschilderde model zijn trouwens van na de herbouw dus het is allemaal goed gekomen.

Geëmailleerde reclameborden gemaakt van foto's die recht van de zijkant zijn gemaakt en op maat werden afgedrukt. Ook de dakreclame is zo gemaakt. In het analoge fototijdperk had je een formule met brandpuntafstand van de lens waarmee je op de juiste afstand een foto maakte en die op het juiste formaat liet afdrukken. Werkte best goed.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #9 Gepost op: 26 maart 2012, 10:16:26 »

Mooi he.......

(ps. heb je bericht ontvangen, kom hier later op terug)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 6487
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #10 Gepost op: 26 maart 2012, 10:26:25 »
Mooi gedaan hoor. Van een BEC kit valt best een behoorlijke 1100 te bouwen. Alleen die primitieve aandrijving, die mogen ze van mij er uit helemaal laten.

@Sobat, dat lijkt op een BEC kit met nieuwe geetste zijwanden van een 1001 1002. Komt dat bij Harry Kaffa vandaan?

mvg, Paul
Boomshanka!

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #11 Gepost op: 26 maart 2012, 10:27:44 »
Ik zal het eens navragen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3507
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #12 Gepost op: 26 maart 2012, 11:41:34 »
Ooh wat mooi, 1001-1002 staat ook nog op mijn lijstje om te maken. Is dat de module Conradkade/Weimarstraat?
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
172*hier
129* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #13 Gepost op: 26 maart 2012, 12:36:58 »
Ja
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Afgelopen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1387
Re: BNLS-Werkspoor - Gerard doet ook trams
« Reactie #14 Gepost op: 26 maart 2012, 13:31:56 »
Tjonge, jonge, jonge - het moet niet gekker worden. Hebben ze bij de HTM toch echt mooiere trems dan bij de RET, zal eens kijken of Simon daar wat aan kan doen.  JAAPIEJOO !!!

Zonder gekheid, ik moest even kijken of je nu een foto van het grote voorbeeld op de site had gezet of het model. Wat is dit fraai - beetje jaloers.