Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: hallo nieuwe op de site even voorstellen  (gelezen 1935 keer)

jemco21

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
hallo nieuwe op de site even voorstellen
« Gepost op: 09 March 2012, 01:53:29 »
hallo allemaal ik ben remco 23 jaar en kom uit de buurt van apeldoorn.

ik ben al een tijdje druk aan het rond neuzen en zou graag een beetje wegwijs gemaakt willen worden voor het beginnen aan mijn model spoorbaan.

mijn vader heeft helaas zijn modelspoor verkocht dit was spoor maat HO.

nu wil ik zelf beginnen aan een modelspoor met de maat N.
op internet heb ik zoveel informatie gehaalt dat ik zelf niet meer weet wat nou handig is.

ik wil graag beginnen met een startset met was exsta rail en evt ook al een 2de loc met wagons.
mijn vraag is eigenlijk hoe kan je het beste het merk kiezen ( fleischmann, marklin, roco)

ook wil ik het half digitaal zowel automatich laten rijden maar ook met de hand besturen.

hopelijk kunnen mensen mij een beetje verder helpen zodat ik binnen kort met mijn hobby kan beginnen.
de tafel die ik heb staan al is 2,5 m bij 1,90 en wil hier een mooie maar toch realistie modelspoor op aanleggen

met vriendelijk groet

remco

Jan-Peter

• Offline Offline
  • Bnlx treinendokter.
Re:hallo nieuwe op de site even voorstellen
« Reactie #1 Gepost op: 09 March 2012, 02:25:50 »
Welkom Remco,

Zoals je zelf aan geeft er is veel op het internet terug te vinden over startsets, beginnen etc. Ook Beneluxsppor.net heeft zo'n z'n bronnen, kijk eens bij de encyclopedie.

Beginnend bij een van je laatste vragen/opmerking.
Zonder 'bijzondere' schakellingen kun je niet 'half' digitaal rijden. Er zijn maar twee mogelijkheden: een 1 of een 0  ;D

In de meeste huidige N-startsets zitten lokomotieven die later omgebouwd kunnen worden met een decoder om op een digitaal aangestuurde baan te rijden. Je kan tegen een behoorlijke meer prijs ook gelijk met een digitale startset beginnen, dan heb je in een keer alles wat je nodig hebt om digitaal te rijden.

Het meest voor de hand liggend is om te beginnen met simpele centrale (Roco-muis, Multimuis, Trix-MS, ..) hiermee kun je de lok aansturen en soms ook wissels via stationaire decoders aan sturen. Je stuurt dus met de hand, net als met een analoge baan, maar in plaats dat je op een stroomkring slechts een lok kan hebben kun je per stroomkring meerdere loks gebruiken.

Wil je automatisch rijden, dan kun je kiezen uit of een computer (de (latere) centrale moet een interface hebben), of je gebruikt dezelfde schakelingen als op een analoge baan (*). Bij de laatste oplossing stoppen de loks dan als er geen spanning is.

Fleischmann, Arnold, Trix, Brawa, Graham Farisch, Kato, Liliput, Piko en (Roco) zijn een aantal aanbieders van N treinen.
Marklin bouwt geen N-loks (ze kregen de middenleider er niet netjes in  8) Roco heeft aangegeven te stoppen of in iedergeval flink te verminderen met N-spoor.

Je moet, hoe afgezaagd het ook klinkt, uiteindelijk zelf de beslissing nemen. En jij bent degene die het geld moet uitgeven.
Kijk dus naar een start set met loks en wagons die je leuk vind, en kijk daarnaast of die ook in een digitale versie te koop is.
Het belangrijkste is dat je het zelf leuk vind, het is perslot van rekening een hobby. ;)

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter. (HO 3-railer)
*) Er is nog een derde mannier, er zijn digitale systemen die uit stuur en schakel componenten bestaan die met elkaar comuniseren en geen centrale nodig hebben. Het is er wel, maar niet wijd verbreidt.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Daniels

• Offline Offline
Re:Re: hallo nieuwe op de site even voorstellen
« Reactie #2 Gepost op: 09 March 2012, 08:33:07 »
Hoi Remco,

Digitaal is inderdaad digitaal. Binnen het digitaal rijden kun je dan kiezen voor handbediend rijden of automatisch.

Als je een keer wilt kijken naar een digitale n baan stuur maar een pb.

Groetjes

Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk

jemco21

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 March 2012, 12:09:10 »
goede middag.

dank u voor jullie hulp.

ik lees alles aandachtig door en denk dat het idd wel handig is om met digitaal te gaan beginnen.
dit ook omdat er wel mooie startses te verkrijgen zijn die mij wel aan staan.

ik wil graag een baan beginnen met goederen en berg achtige dorpjes.
denk hierbij aan kolen, boonstammen,

dit vind ik persoonlijk mooier maar iedereen zijn eigen smaak.

ik vind het vooral lastig omdat met mijn oude modelspoor samen met mijn vader alles via de hand ging.
nou ben ik zelf niet zo technies met bedrading enzo dus vind ik het ook wel leuk om dat allemaal te ontdekken en te maken. zo blijf je ook heerlijk bezig.

gr remco

Lokpaint

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2012, 14:36:36 »
Hoi en welkom

Heb je al eens aan schaal TT gedacht?

Ik zeg dit omdat ik N zelf te klein vind.
Beginnen in TT wordt al snel over het hoofd gezien, omdat het niet zo'n populaire schaal is in west-europa.

Bart

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2012, 14:57:36 »
Heb je er al over nagedacht hoe gemakkelijk decoders in N-loks zijn in te bouwen?
Dat is natuurlijk geen probleem als je ze alleen kant-en-klaar met decoder koopt.
O, en natuurlijk welkom op het forum en veel succes bij het bouwen.

Leen (die een decoder in een Engelse 00-lok aan het inbouwen is met een bril +4 op zijn neus).
« Laatst bewerkt op: 09 March 2012, 15:00:12 door Stoomboy »

TreintjeDelft

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2012, 15:12:10 »
Je zou ook kunnen kijken of treinen uit een bepaald land je aanspreken? Vind je Nederlandse, Duitse, Amerikaanse, Britse, Japanse, enz. leuker? Ook moet je kijken naar het omgeving. Een modelbaan maken met een bepaalde sfeer vind ik zelf (en vele anderen) heel leuk om te doen, en natuurlijk moeten de treinen aansluiten op het landschap.
Je kan uiteraard ook op de 'pleur maar in' manier aan de slag gaan, maar vaak krijg je dan 'minder' mooie resultaten.
En weer anders is de 'kale baan rijder' zoals mijn opa het noemt, je gooit een lading rails neer en gaat er op rijden, kan ook leuk zijn.

Over de schaal: je moet kijken naar hoeveel ruimte je hebt in je kamer/huis en hoeveel je daar mee wil. In een kamer waarmee je in H0 een leuk baantje kan maken, kan je in N schaal een gigantisch baan bouwen, niet te vergeten daarbij de lengtes van de treinen, stations en boogstralen.

jemco21

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 09 March 2012, 16:46:25 »
goede middag.

ik heb voldoende ruimte voor een baan van ho formaat maar wil het kleiner houden en werken met schaal n.

dit voor de ruimte en omdat ik een kleine baan mooier vind ook al wordt er veel opgebouwt.

ik heb niet echt een bepaald tijdpert of land in gedachten.
wel weet ik dat ik met goederen wil gaan werken zoals kolen. boomstammen enz.
en hier en daar een mooie stoom loc die in de bergen moeten gaan rijden en zo van een soort stad na een aantal dorpjes rijdt.

ik wil het dus houden bij diezel locs en stoom loc.
daar heb ik al wel een leuke aantal sets van gevonden.

ook ben ik er al achter dat ik meteen digitaal ga aanschaven om zo ombouw in de toekomst voor te zijn ( want binnen een aantal jaar zal veelal toch digitaal zijn )

verder had ik het merk trix gezien iemand hier ervaring mee en is dit goed te combineren met andere merken enof soorten rails.
groet remco

Daniels

• Offline Offline
Re:Re: hallo nieuwe op de site even voorstellen
« Reactie #8 Gepost op: 11 March 2012, 08:51:42 »
Hoi Remco, Trix is een van de gevestigde merken, en behoort tot marklin.

Mijn huisgenoot rijdt met miniTrix (Trix schaalN). Het is mooi spul, ziet er goed uit, en je hebt kwaliteit.

Gelukkig kun je N makkelijk kiezen tussen merken omdat alles 2-rail is. Ga eens naar een winkel en vraag naar verschillen in besturingsapparatuur.

Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk