Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ronald69
Vandaag om 01:33:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 00:01:53
Aansluiten wissels Fleischmann door bask185
28 September 2025, 23:41:26
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
28 September 2025, 23:16:27
Rijgeluid stoomloc wijkt te veel af door Biesje
28 September 2025, 22:57:30
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
28 September 2025, 22:07:18
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
28 September 2025, 21:51:23
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door NL-modelspoor
28 September 2025, 21:48:20
Br 38 Piko Superen. door wob
28 September 2025, 21:39:37
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door wob
28 September 2025, 21:35:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
28 September 2025, 21:30:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hlv53
28 September 2025, 21:18:30
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door wob
28 September 2025, 21:14:20
Op Zuid (NL H0) door Jeroen95
28 September 2025, 21:01:02
Raadplaatje door grossraumwagen
28 September 2025, 21:00:11
Wissels werken niet of vreemd door phdirk
28 September 2025, 20:58:35
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
28 September 2025, 20:57:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
28 September 2025, 20:25:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door 1200blauw
28 September 2025, 18:56:22
Da's Daz 2 door Huup
28 September 2025, 18:20:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 September 2025, 18:04:34
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
28 September 2025, 17:58:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 September 2025, 17:45:18
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
28 September 2025, 17:28:47
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Thai-Bundesbahn
28 September 2025, 16:44:00
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
28 September 2025, 15:38:07
De dingen die je kan maken uit een plaat. door bask185
28 September 2025, 15:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
28 September 2025, 14:18:40
PIKO H0-Meetwagen Storing door Coen Burki
28 September 2025, 13:33:17
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
28 September 2025, 13:28:59
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?  (gelezen 3888 keer)

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
« Gepost op: 08 March 2012, 19:35:36 »
Op verzoek (van Jan W) een paar details over de manier van bouwen van mijn NS 1624:
Eerst even in vol ornaat:


Héééél lang geleden, zo'n 25 jaar, experimenteerde ik eens op een toen hypermoderne kopieermachine. Dat ding kon traploos vergroten en verkleinen, dat was nog nooit vertoond! Dat was m'n kans om de 1:100 tekeningen uit "Waldorp" op te schalen naar 1:87 (dus afdrukken op 115%).
Ik had ook nog een twee-assig Triang lokje liggen, een onmogelijk barrel, maar de as-afstand kwam mooi overeen met die van een NS 1600 (en ook van een NS 5500 overigens) zoals uit die opgeschaalde tekeningen bleek. Ik kreeg meteen ideeën om maar eens met een zelfbouwproject te experimenteren. Eindeloos met allerlei wieltjes en tandwieltjes zitten te prutsen. Uiteindelijk (na paar jaar geduld ja) resulteerde dat in succes!
Van het Trianglokje bleef niet veel herkenbaars  over. Alleen het  chassisblokje nog. Daarin zitten nu 24mm diameter Romford wielen en assen. Het worm-wormwiel-stel is ook van Romford (overbrenging 1:40). De "gearbox" is van SE-Finecast. Motor DS10/H1024 open frame met vliegwieltje.
De koppelstangen komen ook van de Triang lok inclusief de schroefjes (engels schroefdraad 12BA voor zover ik weet)
Onder het chassisblok zit een strookje printplaat met stroomafnemertjes en een remsysteem-imitatie.
Het geheel reed (en rijdt nog steeds) soepel.


Van  messingstripjes een bogie  gesoldeerd met styreen spatbordjes. De rest van de lok is geheel van styreenplaat opgebouwd en volgepropt met stukjes lood. Alleen de rookkast met onderste stuk schoorsteen is uit het Triang kapje gezaagd. Ook de buffers komen nog daar vanaf.
De tender is ook volledig van styreen; voorzien van Symoba kortkoppelingen. De tenderwielen (Piko) zijn gewoon in het styreenmateriaal gelagerd en eigenlijk een maatje te klein. Ook in de tender maar een stripje printplaat met stroomafnemertjes gemaakt.


De messing sierstrips op de drijfwielkasten komen uit een zakje tweede-keus-rommel van Philotrain. Het nummerschildje is zelfgeëtst: op dun messing met wrijfletters en watervaste viltstift tekenen; daarna in een etsmiddel gooien; er even bij blijven en voilà.....     De stoomdom: een hele stapel styreenplaatjes op elkaar lijmen en dan in vorm vijlen en messingkleur verven. Zwarte biezen op lok en tender met een zwarte viltstift getekend. Alle overige appendages; lantarens; veiligheid;  pompen; leidingenketels; etc. in elkaar gefrutseld van allerlei rommel. Tender gevuld met echte steenkool.


Paar jaar geleden gedigitaliseerd. Ik moest wel een paar aansluitdraadjes veranderen maar na het inprikken van de decoder bleek alles feilloos te werken. De lok kan kruipen en rijdt uiterst soepel.

Volgens dit concept heb ik inmiddels meer loks gebouwd; o.a. NS 4600; NS 5500   en de NBDS35 Blauwe Brabander is hier al eerder voorgesteld. Verder in aanbouw een Blikken Tinus (er moet op dit forum ook daarvan nog een draadje rondzwerven).
En er staat nog veel meer in aanbouw en in planning.

Zo  eenvoudig kan het zelf bouwen van een lokomotief dus zijn!

Grtz
HansZ
« Laatst bewerkt op: 11 October 2014, 12:04:35 door guest7823 »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11690
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2012, 19:40:36 »


De NS 1624 te Wormerveer in 1930. Foto uit eigen collectie.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6048
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
« Reactie #2 Gepost op: 08 March 2012, 20:02:28 »
Goh zeg, wat een leuk locje! Maarre zo makkelijk kan zelfbouw zijn? Zitten aardig wat uurtjes in denk ik? Wel echt een fantastisch resultaat (y)
Spoor 0 adept

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5365
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
« Reactie #3 Gepost op: 08 March 2012, 20:10:44 »
Meer moet dat niet zijn... (citaat Urbanus)  wat een leuke machine is dat zo, Hans! Het 115% vergroten uit het bekende boekwerk heb ik al onder de knie, nu nog bouwen.. ;)
RETROBAHN A.G.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4512
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
« Reactie #4 Gepost op: 08 March 2012, 20:39:50 »
Mooi machientje
Andre ;)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2012, 05:12:22 »
T' is een mooie loc(y) Trekt ze ook een beetje?

HansZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2012, 23:43:10 »
Als antwoord op bovenstaande opmerkingen:

Leuk die foto maar ik zet er toch echt geen tenderkap op!

Ja en er zitten heel veel uurtjes werk in; verspreidt over heel veel jaren! Dat komt voornamelijk door veel experimenten met drijfwielen (totdat ik Romford ontdekte) en tandwielvertragingen.  Ook bouwen met styreen was niet eenvoudig zo voor de eerste keer; er trok nogal eens wat krom en scheef, en dan moest het weer over op een andere manier. Ook dit eindresultaat is een beetje krom: de voetplaat en ketel buigen een beetje naar boven zodat de voorbuffers te hoog komen te staan. Never mind 8)

Trekkracht is matig: de motor met overbrenging is weliswaar sterk zat maar de lok is te licht. Op een vlakke baan trekt ie net 4 vierassers die dan ook nog goed moeten rijden. In krappe bogen houdt het bij 2 vierassers op. Helaas is er niet veel ruimte in de lok-kap om nog meer lood in te proppen; al zie ik hier en daar nog wel een gaatje maar of dat veel helpt....

Grtz
HansZ


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2218
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - NS 1624 Hoe heb ik die gebouwd?
« Reactie #7 Gepost op: 10 March 2012, 00:16:27 »
Ha Hans,

Dank voor deze toelichting! Erg leuk ding, inspirerend om te zien hoe je het gedaan hebt. Ooit ga ik er ook een maken. Die tandwielkast is interessant; ik wist ervan maar besefte niet dat ze zo simpel zijn. Iets om verder uit te zoeken.
Qua gewicht; zit de ketel al voor metaal? Kun je tussen de frameplaten niet nog wat kwijt? Of kun je misschien de tender verzwaren en deze via een speciale koppeling deels op de loc laten rusten (een soort 'loaded tender', maar dan met de aandrijving helemaal in de loc)?