Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 18:57:17
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Frank 123
Vandaag om 18:50:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door william_2
Vandaag om 18:30:28
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:00:00
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 17:51:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
  

Auteur Topic: RAILS  (gelezen 1857 keer)

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
RAILS
« Gepost op: 08 March 2012, 11:12:57 »
hallo allemaal ik heb een vraag en die is als volgt
 ik wil een nieuwe baan gaan liggen
ik rij gelijkstroom
 met fleischmann model rails  ,
 wat is nu het meest aan te bevelen
ik ga digitaal rijden
en wil geen rails met bedding
ik weet wel 2 mensen en2 menigen maar toch
 grt johan
 

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re:RAILS
« Reactie #1 Gepost op: 08 March 2012, 11:19:55 »
Je wilt advies over welke rails te gebruiken begrijp ik?
Inderdaad hebben mensen daar verschillende opvattingen over en die zijn al een keer of wat aan de orde geweest. Als je zoekt met bijvoorbeeld de volgende tekst - tillig rocoline peco - dan kom je meerdere draadjes tegen waar dit onderwerp al uitgebreid is besproken.

Bijvoorbeeld deze.
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,41425.0.html
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:RAILS
« Reactie #2 Gepost op: 09 March 2012, 08:46:03 »
oke  mijn dank hier voor
 maar hier maak ik niet uit op of een fleischman wissel motor nu betrouwbaarder is dan een rocoline wissel of visa versa
iemand nog een menig of ervaring hiermee ?

grt johan

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:RAILS
« Reactie #3 Gepost op: 09 March 2012, 09:01:13 »
Betrouwbaar is een zeer rekbaar begrip
Fleischmann wisselaandrijving ( is geen motor!) kunnen jaren lang meegaan maar kunnen ook regelmatig blijven hangen. Hetzelfde geld voor Roco wisselaandrijvingen.
De keuze van railmateriaal hangt meer af van hetgeen je uiteindelijke doel is. Is dat een baan die vergelijkbaar is met het origineel dan zul je meer moeten gaan leren over hoogte , normen etc van railmateriaal. Overgins b=zijn er maar weinig fabrikanten die echte wissels leverne met de juiste hoek en met complete tongen.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:RAILS
« Reactie #4 Gepost op: 09 March 2012, 11:47:40 »
oke han duidelijk ook wat de omschrijving van de wissels aandrijving betreft
  ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik kan kiezen of alles roco line of alles fleischmann modelrail
 preciese norme  zover ga ik daar  niet in mee
 maar het oog wil ook wat 
daarbij kan je een fleischman aandrijving omdraaien en roco niet
en deze is van zichzelf ook wel erg lang
 ben ook aan het afwegen om of servo of iets degelijk te gaan gebruiken
kortom een hoop keuzes maar op zich lastig om de juiste keuze te maken

johan

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re:RAILS
« Reactie #5 Gepost op: 09 March 2012, 13:09:50 »
Als het oog ook wat wil, dan vind ik die keuze niet moeilijk. Fleischmann Modell-rails is pakweg 50 jaar geleden ontworpen en oogt een stuk grover dan Rocoline. Maar koop eens een stukje Rocoline en vergelijk. Modell-rails is nieuw overigens niet meer verkrijgbaar.

Persoonlijk vind ik de Roco aandrijvingen op de lange duur betrouwbaarder dan de Fleischmann aandrijvingen. Ik heb ze beide een jaar of 10 in gebruik gehad. De Fleischmann aandrijvingen waren goed genoeg hoor, maar een weigering kwam weleens voor en ik heb er een paar moeten vervangen in die tijd. Bij de Roco spoelenaandrijvingen heb ik nog nimmer een weigering meegemaakt die aan de aandrijving was te wijten.
Dat omdraaien is leuk, maar als je de aandrijving onzichtbaar wil maken kun je die toch beter onder de baan monteren. Dan heb je ruime keuze.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

johan george

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
  • this een hobby
Re:RAILS
« Reactie #6 Gepost op: 09 March 2012, 16:55:29 »
oke henk bedank voor je mening
 ik zelf neig ook om de roco.s te pakken 
de wissel lengte is welis waar langer dan de fleischmann,  wat natuurlijker overkomt
 het nadeel er van  is dat je voor een bepaalde opstelling meer ruimte nodig hebt
 het  plan is namelijk om station waldberg na te bouwen   dat is een u baan  met locloods /draaischuif /statio/ en havengebied
alleen  de lengte 5,6 mtr heb ik niet
ik beschik over 4,6 mtr
van daar de twijfel ivm wissel lengte
grt johan