Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:03:40
iTrain baanontwerp door Frans Peeters
Vandaag om 10:50:54
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen? door ruudns
Vandaag om 10:44:34
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:41:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 10:41:14
Roco BR 93 stroomafname door Henk Veenstra
Vandaag om 10:30:18
23 augustus modelspoorbeurs Houten door WimM
Vandaag om 10:17:40
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht door roco
Vandaag om 10:09:33
Uhlenbrock Intellibox 3 door Montanbahn
Vandaag om 10:01:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 09:48:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:41:35
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
Vandaag om 09:35:21
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 09:21:56
keerlusproblemen door n-driver
Vandaag om 09:21:40
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:19:55
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 09:19:47
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door RhB-Mikey
Vandaag om 09:13:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 09:12:24
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder door n-driver
Vandaag om 09:08:00
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 09:01:32
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 08:42:19
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
Vandaag om 08:38:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 08:38:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 06:22:43
NS 1700 transfers door robin binsbergen
Vandaag om 00:07:58
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
18 August 2025, 23:14:52
Oersik NS100 schaal 1:16 in lasergesneden hout door Frank 123
18 August 2025, 23:04:22
Update: baan in de tropen door Wim Vink
18 August 2025, 22:59:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
18 August 2025, 22:20:50
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
18 August 2025, 21:30:46
  

Auteur Topic: Baanplan Gert-Jan  (gelezen 2642 keer)

Gert-Jan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Baanplan Gert-Jan
« Gepost op: 07 March 2012, 20:31:34 »
Dag,

Ik ben een beginneling met treinen en op dit forum. Ik hoop dat jullie mijn baanplan willen bekijken, commentaar is natuurlijk hartelijk welkom.
Het plan staan beschreven op mijn site, http://mijnnbaan.weebly.com/

Gert-Jan


everh003

  • Offline Offline
  • Berichten: 385
    • Spoor en Staal
Re:Baanplan Gert-Jan
« Reactie #1 Gepost op: 07 March 2012, 20:48:35 »
Je hebt vermoedelijk al ondervonden hoeveel ruimte een dergelijk station inneemt, ook in N.

Waarschijnlijk heb je daarom een aantal overloopwissels weggelaten halverwege de diverse perrons.

Maar als je Zwolle, of in de stijl van, wil uitbeelden dan mis ik vooral aan rechterkant nog sporen.
Daar waar de sporen richting Deventer en richting Leeuwarden/Groningen lopen

Kijk eens op http://www.sporenplan.nl/

Je zou dan haast moeten denken aan een 4 sporige spiraal.

Zomaar wat gedachten.


Voor de rest zou ik vooral willen zeggen: zet het baanplan scheef op de plaat, dat geeft wat leuker beeld, nu is het erg rechtlijnig.

Jeroen
N-spoor, Aan het switchen naar een z21 Start.

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Baanplan Gert-Jan
« Reactie #2 Gepost op: 07 March 2012, 20:53:27 »
Ik tel in de gauwegijd 26 gewone wissels, 6 bochtwissels, 5 driewegwissels, das
een dure baan. En ik zou persoonlijk hat geheel wat meer naar voren halen.
En dan ook nog voor het speelse, diagonaal. Rechttoe rechtaan is zo gewoon.
Je blokverdeling is voor mij niet overzichtelijk. Maar waarschijnlijk heb je
het zelf al helemaal bedacht en beschreven. Dus daar houd ik mijn mond over.
Verder zie ik er wel brood in, op het diagonale na dan.

vrgr Steef
Mvh Steef

Gert-Jan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re:Baanplan Gert-Jan
« Reactie #3 Gepost op: 07 March 2012, 21:40:50 »
Je hebt vermoedelijk al ondervonden hoeveel ruimte een dergelijk station inneemt, ook in N.

Waarschijnlijk heb je daarom een aantal overloopwissels weggelaten halverwege de diverse perrons.

Maar als je Zwolle, of in de stijl van, wil uitbeelden dan mis ik vooral aan rechterkant nog sporen.
Daar waar de sporen richting Deventer en richting Leeuwarden/Groningen lopen

Kijk eens op http://www.sporenplan.nl/

Je zou dan haast moeten denken aan een 4 sporige spiraal.

Zomaar wat gedachten.


Voor de rest zou ik vooral willen zeggen: zet het baanplan scheef op de plaat, dat geeft wat leuker beeld, nu is het erg rechtlijnig.

Jeroen
Dank voor de reactie, ik was al aan het tekenen om het sporenplan aan de linkerkant en rechterkant nog realistischer te krijgen, maar dat is me nog niet gelukt, vanwege de ruimte, maar ik ga verder stoeien.
Jou idee om het baanplan scheef op de plaat te zetten ga ik bekijken.

Gert-Jan

Gert-Jan

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re:Baanplan Gert-Jan
« Reactie #4 Gepost op: 07 March 2012, 21:46:57 »
Ik tel in de gauwegijd 26 gewone wissels, 6 bochtwissels, 5 driewegwissels, das
een dure baan. En ik zou persoonlijk hat geheel wat meer naar voren halen.
En dan ook nog voor het speelse, diagonaal. Rechttoe rechtaan is zo gewoon.
Je blokverdeling is voor mij niet overzichtelijk. Maar waarschijnlijk heb je
het zelf al helemaal bedacht en beschreven. Dus daar houd ik mijn mond over.
Verder zie ik er wel brood in, op het diagonale na dan.

vrgr Steef
Dag,

Ik ga dit natuurlijk niet in één keer bouwen, daar gaat wel een paar jaar over een.
Om de baan diagonaal te zetten is misschien wel een goed idee om het geheel wat speelser te krijgen, maar of het kwa ruimte past weet ik niet, maar ik ga er naar kijken.

Gert-jan

tinus

  • Online Online
  • Berichten: 1540
Re:Baanplan Gert-Jan
« Reactie #5 Gepost op: 07 March 2012, 22:24:55 »
Wat een onzin weer met dat schuin leggen.
Het uitgebeelde stuk van Zwolle is ook allemaal recht toe recht aan.
Ook de bebouwing eromheen.

Voor een leuker bedrijf zou je kunnen kijken of je de kopsporen via een extra spoor in de spiraal
kunt laten zakken / stijgen.
Je kunt dan met 2 treinen tegelijk in of uitrijden.

Ook het schaduw station zou ik nog eens goed naar kijken.
Met de kruisverbinding erin kan dit de treinenloop misschien wel aardig ophouden.

Tinus.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Baanplan Gert-Jan
« Reactie #6 Gepost op: 07 March 2012, 22:33:43 »
Wat een onzin weer met dat schuin leggen.
Das wel wat kort door de bocht.  ;)
Het oogt fraaier als een sporenplan niet evenwijdig met de voorkant van de plaat loopt. Dat heeft niets met de werkelijke situatie te maken maar met de wijze waarop je de rechte realiteit zo fraai mogelijk op je zolder uitbeeldt.

Verder vind ik het baanplan te ambitieus voor de beschikbare ruimte. Een dergelijk groot station en zoveel perronsporen frommel je nooit fraai in de beschikbare ruimte. Volgens mij zijn er dan twee opties. Een ander thema kiezen of een deel van het thema uitbeelden. Je kun bijvoorbeeld de helft van het station uitbeelden en de sporen onder de kap naar een schaduwstation laten verdwijnen. Voor de kap heb je dan meer ruimte voor een wisselstraat met slanke wissels.
No dress rehearsel, this is our life.

tinus

  • Online Online
  • Berichten: 1540
Re:Baanplan Gert-Jan
« Reactie #7 Gepost op: 07 March 2012, 23:09:49 »
Marc,

Bij bijna elk baanplan wat hier geplaatst wordt, word er geroepen dat het mooier oogt wanneer het in een boog of diagonaal ligt.
Dit is mi niet altijd terecht.
Dit is een nogal groot opgezet baanplan, leg je deze diagonaal dan lever je iets in aan perronlengte.
Dit ivm het indraaien van de spiralen.

Bij een klein landelijk station is dit veel mooier uit te voeren.
Is natuurlijk ook heel persoonlijk.

Wel denk ik dat je gelijk hebt vwb het aantal perronsporen.
Vooral door de vele 3-weg wissels oogt het niet vloeiend.


Tinus.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8874
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re:Baanplan Gert-Jan
« Reactie #8 Gepost op: 07 March 2012, 23:16:15 »
Hmm, over wissels wordt al genoeg geroepen. Aardig plan, mij wat te druk. Maar da's persoonlijk. wel vraag ik mij af waarom de helixen naar voren weg draaien en niet naar achteren. Of de hele boel spiegelen en het busstation als achtergrond te gebruiken. Het station staat dan meer in je blikveld, en daar draait het toch om? Nu krijgen de helixen een deel van die aandacht, en zo mooi zijn die meestal niet.
Succes met de bouw!
groet,
Michel

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5408
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Baanplan Gert-Jan
« Reactie #9 Gepost op: 08 March 2012, 08:46:07 »
Het valt mij op, dat de boogstralen erg klein zijn. Vooral in de spiralen. De korte bochtjes en daartussenliggende rechtstanden kunnen beter vervangen worden door één boog met een grotere straal.

Groet,
Bas

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re:Baanplan Gert-Jan
« Reactie #10 Gepost op: 09 March 2012, 20:04:22 »
Wat een onzin weer met dat schuin leggen.


Het gaat meer om het eeuwige saaie vaste baanbouwen meer sjeu te geven.
Toevallig tijdens Ontraxs een gesprekje over gehad met iemand.
Maar die heeft er gelukkig ook geen verstand van. Ben het wel met je
opmerking en die van Michel eens wat de driewegwissels aangaat.
Die zijn leuk om te gebruiken op een fiddle-yard. Maar niet in je baan.

vrgr Steef
Mvh Steef

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Baanplan Gert-Jan
« Reactie #11 Gepost op: 09 March 2012, 20:47:30 »
Het uitgebeelde stuk van Zwolle is ook allemaal recht toe recht aan.

Yup 't is allemaal rechtoe rechtaan in Zwolle....

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re:Baanplan Gert-Jan
« Reactie #12 Gepost op: 09 March 2012, 20:56:25 »
Het sporenplan is interressant omdat het aardig de realiteit benadert.
Het enige wat "leuk" is aan het plan is dat je een ongelofelijk uitgebreide collectie rijdend materiaal moet opbouwen om dit plan enige kans van slagen te laten hebben. Echt, als je van dienstregeling rijden houden is dit een mooi voorbeeld. Als ik je een goede raad mag geven, denk dan na of je dit plan over pak hem beet 5 -8 jaar nog steds leuk vindt . Je hebt dan al een lange periode tegen steeds hezelfde aangekeken en dat gaat wel es vervelen.
grtz
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!