Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:31:53
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Einde Koemo ballast ??? door Boertje
Vandaag om 12:50:24
"Nederlandse" modellen door Hans Reints
Vandaag om 12:39:20
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - KLM Koploper front-, sluit- en binnenverlichting inbouw  (gelezen 8688 keer)

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Hallo,

Geinspireerd door de verhalen van oa Karst over de Plan U heb ik besloten om een poging te wagen om hier mijn ombouw van een Lima KLM koploper met front-, sluit- en binnenverlichting neer te zetten.

De motorloze en tussenrijtuig zijn reeds klaar maar de motorwagen moet gedaan worden. Op dit moment zit er in de motorloze wagen een Brelec FD400 funtiedecoder waarmee de front-, sluit- en binnenverlichting wordt geschakeld.

De motorwagen heeft nog geen front- en sluitverlichting. De binnenverlichting was wel aanwezig maar hier had ik de fout gemaakt om de bevestigings staafjes waarmee de bodem wordt vastgezet af te slijpen zodat de binnenverlichting in de kap kon worden geplakt met dubbelzijdig plakband. Gevolg was een uitgezakte bodemplaat :'(. Ik ben ook niet tevreden zoals ik de bedrading van de decoder naar de binnenverlichting, motor en stroomafname heb gemaakt.  Dit ga ik ook veranderen.

Als eerste heb ik de bevestiging van de kap hersteld. Ik heb in de kap de afgezaagde plaatsen glad geschuurd. Daarna van 5 mm dik styreen staaf twee nieuwe staafjes gemaakt en deze in de kap vastgezet met secondenlijm. Voor het lijmen heb in de staafjes voorgeboord met een 2,5 mm. Bodem vastgeschroefd en dat zit weer netjes.  :)

Na het aanbrengen van de staafjes past de binnenverlichting niet meer. Dus de binnen verlichting aanpassen. Voor de binnenverlichting gebruik ik 6x2DGW211-Y van manspcb. Na passen en meten afgetekend waar de gaten in de binnenverlichting moeten komen. De gaten komen precies in de banen van de print. Dit is opgelost door om de gaten draadbrugjes te maken.

Voor het aanbrengen van de binnenverlichting heb ik eerst de ramen uit de kap gehaald. De ramen van beide zijen van de kap zitten aan elkaar dmv een plastic frame in het dak van de kap. Met een ijzerzaagje heb ik de beide raam gedeelten van het frame losgehaald en apart in de kap gelijmd met secondenlijm.

Voor de front- en sluitverlichting heb ik losse onderdelen besteld bij Tom van Weert via Marktplaats tw: Super heldere 5 mm LEDS en glasfiber van 1 mm dikte. Voor het aanbrengen van de sluitverlichting boor ik in de kop twee gaatjes van 1 mm op de plaats van de sluitverlichting. Ik heb twee stukjes glasfiber genomen van ongeveer 5 cm. Beide kanten heb ik glad gevijld en daarna gepolijst met een nagelvijl. De beide glasfibers zijn met secondenlijm aan een platte rode LED met secondenlijm vastgezet. Voor het aanbrengen van de frontverlichting heb ik een oude Arena Card gebruikt ;D. Hierin een gat geboord van 5mm. Daarna plaatje op maat gemaakt zodat de LED precies achter het verbrede stuk in de lichtgeleider komt te zitten. Met een stryreen balkje van 2x2mm het plaatje vastgelijmd in de kap.

Ik heb van bovenstaande een aantal foto's gemaakt maar ik kom er niet uit hoe je foto's in de tekst kunt plaatsen. Wellicht kan iemand mij dat vertellen.


Marc
« Laatst bewerkt op: 17 april 2007, 17:43:41 door Marc »
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

rard

  • Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
  • Berichten: 3029
    • Spoorh0.nl
Re: BNLS-Werkspoor - KLM Koploper front-, sluit- en binnenverlichting inbouw
« Reactie #1 Gepost op: 17 april 2007, 18:02:21 »
[img ]http://linknaarjeplaatje[/img ]

 uiteraard zonder de spaties  ;D
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Stijn de Vreede

  • In de videowereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: BNLS-Werkspoor - KLM Koploper front-, sluit- en binnenverlichting inbouw
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2007, 18:12:28 »
En plaatjes upload je:

<<<<< Plaatje uploaden, En dan dus dat met de link die je hebt gekregen.

mvg,
Stijn :)

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Re: BNLS-Werkspoor - KLM Koploper front-, sluit- en binnenverlichting inbouw
« Reactie #3 Gepost op: 18 april 2007, 08:41:13 »
Hallo,

Beide heren bedankt voor de reactie mbt uploaden foto's.

Zoals beloofd zijn hier wat plaatjes.


De kap met de nieuwe staafjes tbv bevestiging bodem aan de kap.


Het raamframe. De rode streepjes zijn de zaaglijnen. Hierna raam gedeelten met secondenlijm vastgezet in de kap.


De platte rode LED met daarop gelijmd de twee fibers.


De bevestiging/positie van de 5mm LED. Foto niet echt duidelijk ga proberen om een duidelijker foto te maken.

Volgende stap wordt inbouwen binnenverlichting en aansluiten van de bedrading. Wordt vervolgd.

Marc

MrDirect, Koploper, Marklinbaan

WillemNS

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - KLM Koploper front-, sluit- en binnenverlichting inbouw
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2007, 15:36:41 »
Ik ben hier ook mee bezig, volg dit draadje dan ook goed!

Willem

Rene_H

  • Gast
Re: BNLS-Werkspoor - KLM Koploper front-, sluit- en binnenverlichting inbouw
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2007, 15:41:02 »
Ziet er goed uit !!!
« Laatst bewerkt op: 19 april 2007, 15:43:34 door Rene H(0) »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS-Werkspoor - KLM Koploper front-, sluit- en binnenverlichting inbouw
« Reactie #6 Gepost op: 23 april 2007, 17:13:27 »
Yep !  8)

Weer een leuk 'Wat zijn we aan het bouwen' draadje  ;D ;D ;D Mooi dat we elkaar hier met z'n allen zo kunnen blijven inspireren.  :D

Succes Marc, je zult er vast veel plezier en voldoening aan beleven  :P

Grtzz,

Karst

P.S.

Citaat van: G. van Rekum
[img ]http://linknaarjeplaatje[/img ]

Ik gebruik deze code:

[url =http://linknaarjeplaatje][img ]http://linknaarjeplaatje[/img ][/url ]

dan kun je op het plaatje klikken voor vergroting  8) (uiteraard ook zonder spaties ;) )


Nico Hoogerwerf

  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • DB jaren '60 in de buurt van NS grens...
Re: BNLS-Werkspoor - KLM Koploper front-, sluit- en binnenverlichting inbouw
« Reactie #7 Gepost op: 23 april 2007, 19:17:54 »
Marc,
ik ben ook met kop/sluitverlichting bezig, maar dan van duits rollend mat.
Waar heb jij die glasfiber vandaan? Conrad?
En is 1mm niet heel dun/kwetsbaar? Kan je ook 2mm verkrijgen, dat is nl. ongeveer de diameter van de kop/sluitverlichting gaten...
Nico
DB tijdperk 3b, 2rail, DigiKeijs DR5000 en DR5033, S88 en LocoNet, Koploper
Voorheen Intellibox 6500

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Re: BNLS-Werkspoor - KLM Koploper front-, sluit- en binnenverlichting inbouw
« Reactie #8 Gepost op: 23 april 2007, 21:11:52 »
Allen,

Bedankt voor jullie reactie's. Als er op- of aanmerkingen zijn dan hoor ik het graag. Zo kunnen we er allemaal wat van leren.

@Nico : Ik heb de glasfiber via Tom van Weert besteld. Zoek op marktplaats bij modeltreinen op LED en je komt er vanzelf. Ik weet niet of hij deze dikte kan leveren.  Ik heb ook eventueel zijn emailadres. Stuur dan maar een pb.

Kleinspoor levert ook glasfiber maar weet niet welke diameters. Verder kan je in de modelbouwwinkel denk ik ook wel 2mm dik doorzichtig ronde staaf vinden bij de evergreen of ander styreen producten.

Als de diameter in je materieel 2 mm is kan je die ook gebruiken. Bedenk wel dat hoe dikke de fiber is oe minder flexibel hij wordt. Je kan dan twee stukjes fiber in je sluitverlichting zetten en achter elke fiber een led. 

Ik ben niet dagelijks met de modelbouw hobby bezig dus het kan af en toe wat langer duren voor een updateje. Bij deze een kleine.

De binnenverlichting is aangepast en ik had daar nog wat foto's van. LET OP bij het solderen van de draadbruggetje dat je niet te lang de soldeerbout op de printbaan laat rusten. Deze wordt dan te heet en kan nooit goed zijn voor de SMD LED.


De printplaat met verlichting aangepast. Gaatje van 5 mm geboord in het midden en daarna met klein vijltje gat groter gemaakt.


De printplaat in de kap. Ik de print nog niet vast gezet. Eerst zal het soldeerwerk gedaan worden. Zoveel mogelijk buiten de kap solderen want als je even niet oplet heb je de zijwand gesmolten.

De volgende  stap wordt dus de bedrading. Ik heb een verhaal met foto's gelezen van een omgebouwde MAT'46 van Karst. Daar heb ik wat ideeën uitgehaald mbt de stekker verbindingen. Die ga ik hier ook toepassen. Ondertussen ook besloten, nu het treinstel toch van de baan is, om het treinstel uit te rusten met kortkoppelingen. Hiervoor heb ik wat ideeën gezien op de site van Groterdam.  In de kleine symoba's moeten nog aangeschaft worden. In de koppelingschachten wil ik tussen de motorwagen en tussenrijtuig een stroomvoerende koppeling gaan plaatsen. Ik twijfel nog tussen twee of vier polig. Als ik een 2-polige neem kan ik de binnenverlichting in de tussenbak schakelen op F2. Als ik 4-polig neem kan ik de front-, sluit en binnenverlichting van de motorloze kop schakelen en houd ik de funtiedecoder van Brelec over. Wie weet kunnen jullie mij van een advies voorzien.

Tot zover de update.

Mvg,

Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: BNLS-Werkspoor - KLM Koploper front-, sluit- en binnenverlichting inbouw
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2007, 08:14:33 »
Ik zie jammer genoeg geen foto's :-|

Erik-Jan

Jaap Post

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: BNLS-Werkspoor - KLM Koploper front-, sluit- en binnenverlichting inbouw
« Reactie #10 Gepost op: 24 april 2007, 09:59:17 »
Foto's??

Ik zie ze helaas ook niet.

Jaap
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Re: BNLS-Werkspoor - KLM Koploper front-, sluit- en binnenverlichting inbouw
« Reactie #11 Gepost op: 24 april 2007, 10:31:20 »
Hallo allen,

Vreemd dat je gee foto's ziet. Ook niet van de eerste upload. Mijn vermoeden is dat er iets mis is bij beneluxspoor aangezien ik ze wel gezien heb gisteravond.

Als test nogmaals de foto's van gisteravond.

Hmmmm  kan ook geen plaatjes uploaden op dit moment. Denk toch dat er iets mis is met de beneluxspoor server. We wachten het af.

Mvg,

Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Jaap Post

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: BNLS-Werkspoor - KLM Koploper front-, sluit- en binnenverlichting inbouw
« Reactie #12 Gepost op: 24 april 2007, 13:15:53 »
Hallo Marc

ik zie nu de foto's wel (die je geplaats hebt aan het begin vandit draadtje)
Maar bij "Als test nogmaals de foto's van gisteravond"
zie ik niets.
Dus waar er iets fout ging is mij ook een raadsel

Jaap
( Museumbaan in Schaal HO / gelijkstroom en Koploper )

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Re: BNLS-Werkspoor - KLM Koploper front-, sluit- en binnenverlichting inbouw
« Reactie #13 Gepost op: 24 april 2007, 13:27:14 »
Jaap,

Dat was ook een test en toen kwam ik erachter dat het niet mogelijk was om foto's te uploaden. De foto's in het verhaal haalt de site van dezelfde locatie als waar je upload.

Het probleem lijkt opgelost.

Marc
MrDirect, Koploper, Marklinbaan

Marc!

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Station Lisdorp
Re: BNLS-Werkspoor - KLM Koploper front-, sluit- en binnenverlichting inbouw
« Reactie #14 Gepost op: 02 mei 2007, 14:23:42 »
Hallo allen,

Even een update. Ben bezig met de bedrading en decoder opnieuw in de motorkap te maken. Een hoop gepruts op de vierkante millimeter. Voor het massa contact maak ik gebruik van een massasleper zoals deze gebruikt wordt voor de binnenverlichting van Marklin, zie foto.



Dit contact zit onder het draaistel gelijmd van de tussenbak aangezien ik problemen heb gehad met het massacontact van de motorbak zelf. Ik kan op dit moment niet verder. Ik ben op zoek naar de symoba kortkoppeling en naar een 4-polige stroomvoerende koppeling die in de symoba schacht past. De beurs in Houten is pas weer in juli, maar eigenlijk wil ik niet zolang wachten.

Weet iemand van jullie of er een in de buurt van Amsterdam/Noord Holland een winkel is die ze verkoopt en op voorraad heeft? Ik weet dat De Wapstad in Rijswijk ze heeft maar daar kom ik voorlopig niet in de buurt.

Voor de stroomvoerende koppeling denk aan die van Brelec. Heeft iemand van jullie nog suggestie's voor andere koppelingen?

Graag hoor ik jullie reactie's!!

Mvg,

Marc Konings
MrDirect, Koploper, Marklinbaan