Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tapatalk door AlbertW
Vandaag om 15:41:06
Roco 2025 door Luc2000
Vandaag om 15:33:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door D_Loc
Vandaag om 15:25:12
Onderdeel zeer kleine schroef kabelbaan Brawa 6220 door Freddy
Vandaag om 15:23:34
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 15:19:23
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:18:46
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
Vandaag om 15:16:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 15:07:30
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door AB 7216
Vandaag om 15:03:30
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 14:51:33
Da's Daz 2 door Alewijn
Vandaag om 14:51:15
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 14:49:01
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Alewijn
Vandaag om 14:48:01
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:37:31
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 14:32:24
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 14:07:10
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 13:59:44
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:56:50
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 13:49:19
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:44:35
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 13:38:44
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:22:04
Samenstelling “Oriënt Express” museumtrein door sncf231e
Vandaag om 13:18:21
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:06:15
Pendelbetrieb door Peter Schiffelers
Vandaag om 12:34:45
Acme nieuwe ICNG door Teoalessandro
Vandaag om 12:29:54
Nieuw huis, nieuwe baan door Frits C
Vandaag om 12:24:35
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Teoalessandro
Vandaag om 12:19:44
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
Vandaag om 11:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:45:27
  

Auteur Topic: Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??  (gelezen 13564 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #30 Gepost op: 10 March 2012, 21:08:38 »
Midden jaren 80 werd er nog ICR ingezet. Pas vanaf 1988 of 1989 is het vervangen door DB-spul.
Heb je het soms over de andere treinen die op deze verbinding reden?

Huub

Lokpaint

  • Gast
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #31 Gepost op: 10 March 2012, 21:13:46 »
Hoi

Dan zal het 88 geweest zijn.

Over het algemeen was het ook ICR, maar ook geregeld een DB stammetje

Bart

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8590
  • Spoor N
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #32 Gepost op: 21 June 2012, 22:13:54 »
Maar even een ouder topic opdiepen:

Minitrix komt binnenkort uit met twee sets bestaande uit deze rijtuigen: een set met een Am 202, ABm 225, 2x een Bm 232 en een Dms 902, de andere set bestaat uit een Bm 243, BDms 273 en een WRmh 132 en alle rijtuigen zijn in het beige/blauw.

Na het lezen van dit draadje en het bekijken van foto's in diverse boeken kom ik op de volgende mogelijke samenstellingen:

Am 202 - Bm 232 - Bm 232 - BDms 273
ABm 225- Bm 232 - Bm 232 - BDms 273
Am 225 - Bm 232 - Bm 232 - Bm 243 - Dms 902

de WRmh ben ik niet in deze treinen tegengekomen.

Nu is mijn vraag of er ook treinen in Nederland reden met zowel de Am als de ABm, aangevuld met 2 Bm 232 en de BDm (en/of de Dms)?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #33 Gepost op: 21 June 2012, 22:48:41 »
Zoveel eerste klas in een trein kwam weinig voor, althans volgens dienstregeling. De buurtreinen hadden veelal aan een ABm genoeg. Nu kon het voorkomen dat bijvoorbeeld bij grote Messe gebeurtenissen (Buchmesse in Frankfurt oid) er veel zakenreizigers naar de BRD wilden. Dan kon het voorkomen dat er extra 1e klasse capaciteit nodig was (zakenreizigers reden toen nog 1e klas, ipv de leaseauto).
Maar alle samenstellingen van 5-6 wagens voor buurlandverkeer hadden zeker geen anderhalf rijtuig 1e klasse in regulier bedrijf.

dirkjan

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3860
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #34 Gepost op: 22 June 2012, 00:04:07 »
Hoewel niet in combi met ICR en begin jaren 80, 2x AB in Keulenaar.

1121 met trein uit Keulen,
06 december 1980,
Rijswijk.


Op originele goed te zien dat het 2x AB is.
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
178*hier
149* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9002
  • Hengelooo 1:160
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #35 Gepost op: 22 June 2012, 09:44:45 »
Mooie foto's weer Gerard. De plan K's zullen op dat moment wel zo slecht hebben gepresteerd dat de DB maar AB's ging stellen...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8590
  • Spoor N
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #36 Gepost op: 22 June 2012, 10:39:29 »
@Dirkjan: Dan zal ik maar moeten kiezen tussen de Am en ABm.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #37 Gepost op: 22 June 2012, 11:09:44 »
De Wrm132 uit je set kun je trouwens mooi inzetten in een Rembrandt met een Avmz 111 en een Apmz 121 naar Amsterdam. De o/b variant is meerdere malen in die trein gespot.

dirkjan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8590
  • Spoor N
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #38 Gepost op: 22 June 2012, 12:05:12 »
Dan moet ik daar maar eens naar kijken, al weet ik niet of die rijtuigen ook in N zijn verschenen. Ik kwam net wel een foto tegen in het 1300'n boek (p. 123) van een samenstelling met Am en ABmmet nog 4 andere rijtuigen dus die keus is gemaakt. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #39 Gepost op: 22 June 2012, 12:34:06 »
Kijk, een uitzondering op de plaat vastgelegd. Dan past dat mooi met jouw sets

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8590
  • Spoor N
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #40 Gepost op: 23 June 2012, 18:26:47 »
Dat komt inderdaad mooi uit. En ook bedankt voor het advies, met alleen foto's kijken weet je ook niet alles. :)

Helaas weet Minitrix de sets niet foutloos uit te leveren: klik.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #41 Gepost op: 23 June 2012, 20:47:41 »
pfoe, dat is een basisfout zeg! Gelukkig heb ik in mijn schaal genoeg keuze van wel correcte wagens. Dat is balen. Je vraagt je dan ook vaak af of de fabrikant het echt iets kan schelen of t klopt.

dirkjan

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8590
  • Spoor N
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #42 Gepost op: 23 June 2012, 22:41:59 »
Waarschijnlijk interesseert het ze niet, op de aankondiging en op de verpakking hebben de rijtuigen wel de goede uitvoering. De uitbreidingsset is daarentegen wel goed...
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.