Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??  (gelezen 12985 keer)

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #15 Gepost op: 07 March 2012, 22:37:18 »
Bij de couchetterijtuigen kon je de zittingen juist niet naar voren trekken, daar zat je gewoon op het onderste bed.
In mijn herinnering kon dat wel bij alle Bm's, zelfs de Bm235.

Huub
« Laatst bewerkt op: 07 March 2012, 22:40:00 door hubertus »

Lokpaint

  • Gast
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #16 Gepost op: 07 March 2012, 23:43:56 »
Hoi

Dan waren het Bm232. De234 zeker niet.

Bart

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #17 Gepost op: 08 March 2012, 00:09:54 »
@ Bart: weet je nog wat voor toegangsdeuren er in zaten? Als het klapdeuren uit één stuk waren, dan klopt Bm232 wel, want Gruppe 53. Er is nog volgens Wikipedia een 97-tal rijtuigen met smalle ramen èn draaivouwdeuren geleverd (Bm233, zoals door Quinzeedied hierboven gemeld), maar de statistische kans dat je die tussen Den Haag en Keulen tegen kwam, was vrij klein (1225 stuks Bm232 en 1848 stuks Bm234/5). In de jaren '90 heb ik Bm232 niet meer in die IC gezien, wel Bm234/5.

@ Hubertus: dat van die uitschuifbare zittingen klopt. De rugleuning verschoof ook altijd een beetje mee. Ik vond het opmerkelijk dat dat mechanisme kennelijk niet meer werd toegepast in het ICK-materieel (toch opknappertjes Bm234/5), want in een rustige trein was het goed toeven als je de zitting tegenover je ook kon uitklappen. Soort mini-bedje, zeg maar.  ;)

Weet iemand tot wanneer die Gruppe 53 zitrijtuigen grofweg door DB in het lange-afstandsverkeer zijn ingezet? Halverwege jaren '90 of was het al eerder 'schluss'? Het artikel op Wikipedia is daar niet heel duidelijk over.

Groeten, Geoffrey

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #18 Gepost op: 09 March 2012, 18:57:21 »
Ik hoor hier mensen roepen dat er een Bdm meereed. ???

Zover ik me kan herinneren reden er altijd 3 b's en 1 a mee in de trein.
De 2e klas met bagage { Bdm} ken ik alleen van de trein Schiphol - Hannover uit de periode '88 - '91 :P

Heeft iemand hier een foto van de Bdm in de trein naar Venlo - Koln?
En kan die hier plaatsen.

Bedankt daarvoor alvast (y)

Ik heb in mijn archief alleen foto's van de schipholtrein met Bdm.

groetjes Chris ;D
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #19 Gepost op: 09 March 2012, 20:50:45 »
De BDm zat in ieder geval in 1986 ook al in de 2200 (Hfd-H) - zekersteweten nog in gestaan met mijn minibar tijdens mijn vakantiewerk als treinsteward in die zomer.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #20 Gepost op: 09 March 2012, 20:58:50 »
Dus jij hebt het vakantiebaantje gehad waar ik van droomde. ;D

Later toch nog 17 jaar kok geweest en nu rijdt ik met grote treintjes. (y)

Maar ilya heb jij toevallig geen foto's van die Bdm in Nederland?

groetjes chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #21 Gepost op: 09 March 2012, 22:51:17 »
(il_l_ya dan wel he :P )
Niet toevallig nee  ;)
Gelukkig voor jou heb ik ooit mijn enkel op twee plaatsen gebroken en tijdens het in het gips zitten al mijn zwart-wit negatieven gescand (ook slechte :-\ door overbelichtende camera die pas door de opbrengsten van dat vakantiewerk kon worden vervangen).

Hoofddorp - Bad Bentheim (BDm aan Duitse zijde)
Hoofddorp Opstelterrein 14/7/1986, NS 1113 met trein 1669 en ernaast trein 2044 met BDm.

Bad Bentheim
25/7/1986, NS 1638 met trein 2243 uit Hfd.

25/7/1986, DB 112 498 met D 2243.

5/8/1986, DB 112 486 vertrekt met D 2243 naar Osnabrück.

Oosterveld (Hgl-Odz) 8/4/1987, NS 1647 met trein 2245 (achterop BKD 905) naar Bad Bentheim.

Hengelo 30/3/1988, NS 2207 met RDz 218 en 4 DB-rijtuigen (achteraan de BDm) afkomstig van trein 2440.



De omloop van de serie 2200 was gekoppeld aan enkele binnenlandse treinen naar Enschede.
7/4/1987, achter 3 ICR (20 717, 10 633 en 20 732) en Plan W 526 staan de Duitse rijtuigen (met aan Duitse zijde de BDm).


9/4/1987, NS 1611 met DB-rijtuigen en BKD na aankomst als trein 16?35? (13.18) uit Hoofddorp.


(ik heb je collega's maar in de uitsnede gelaten  ;) ).

En dan was er nog de Nord-West-Expres.
Amersfoort 28/3/1987, NS 1642 met D 236 naar Hoek van Holland.


Als toegift ook nog een leuke combi voor de modelbaan: een blauwe Am van DB met een Benelux-ICR 1e klas (487) en twee Plan W (in IC outfit, toen was er ook regelmatig een Benelux uitvoering in Es).

Lokpaint

  • Gast
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #22 Gepost op: 10 March 2012, 01:44:18 »
Hoi

Allemaal wel leuk, maar waar is nou de trein Den Haag- Köln op jouw foto's :-\ :-\

Bart

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #23 Gepost op: 10 March 2012, 19:59:11 »
Als ik na een opmerking over BDm's in de 2200 Hfd-Bh een vraag krijg om "foto's van die Bdm in Nederland?" dan denk ik toch vooral aan de 2200 Hfd-Bh...  :-\
(sorry dat ik er een uur aan heb besteed hoor)

Illya Vaes

  • Offline Offline
  • Berichten: 1913
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #24 Gepost op: 10 March 2012, 20:14:19 »
Ik heb er in ieder geval eentje, toevallig geschoten toen net de langste reizigerstrein voorbij was op 19 februari 1989 ten westen van Tilburg West (tussen de Zwartvenseweg en het op de achtergrond zichtbare viaduct in de Burgemeester Baron van Voorst tot Voorstweg), NS 1106 + 5DB (eerste BDm) + BKD als trein 1547 Den Haag CS - Venlo (rechts 1721, trein 4345 Zwolle - Roosendaal).


Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #25 Gepost op: 10 March 2012, 20:17:40 »
dat is nou een combinatie van topniveau.

zo'n oud beestje voor de buurland.
dit wordt de stam in model.

bedankt illya

groetjes chris (y)
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #26 Gepost op: 10 March 2012, 20:50:15 »
Dan waren het Bm232. De234 zeker niet.
Ik begrijp niet helemaal waarop je dit baseert. De stoelen in de Bm234 konden ook helemaal plat.
En ik heb inmiddels wat boeken bekeken waar deze treinen in staan. Ik heb één foto in het 1200-en boek gezien waar de Am draaideuren heeft, maar bij de Bm's herken ik alleen exemplaren met draaivouwdeuren. De breedte van de ramen is altijd moeilijk te beoordelen op foto's, maar dat er geen Bm234 tussen zou zitten is erg onwaarschijnlijk. Het was het meest voorkomende type. Bm235 is wat minder waarschijnlijk, omdat die toen nog vrij hard nodig waren in de meer hoogwaardige diensten.

Huub

Lokpaint

  • Gast
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #27 Gepost op: 10 March 2012, 20:59:25 »
Als ik na een opmerking over BDm's in de 2200 Hfd-Bh een vraag krijg om "foto's van die Bdm in Nederland?" dan denk ik toch vooral aan de 2200 Hfd-Bh...  :-\
(sorry dat ik er een uur aan heb besteed hoor)

Hoi

De vraag was dus BDm op de lijn HvH-Kln, waar eigenlijk dit hele draadje over gaat.

Bart

Lokpaint

  • Gast
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #28 Gepost op: 10 March 2012, 21:02:43 »
Ik begrijp niet helemaal waarop je dit baseert. De stoelen in de Bm234 konden ook helemaal plat.

..maar dat er geen Bm234 tussen zou zitten is erg onwaarschijnlijk.

Huub

Middel jaren 80, waar ik het over heb, waren de rijtuigen (in mijn herinnering dus) geen Bm234.

Ze zullen er vast wel tussen gezeten hebben, maar ik heb ze nooit gezien.

Het kan natuurlijk ook dat mijn herinnering me zwaar in de steek laat  :-[

Bart

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8989
  • Hengelooo 1:160
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #29 Gepost op: 10 March 2012, 21:06:21 »
Hoi

De vraag was dus BDm op de lijn HvH-Kln, waar eigenlijk dit hele draadje over gaat.

Bart

Het wordt er natuurlijk ook niet overzichtelijker van als er voor zo'n vraag weer een apart draadje moet worden opgestart. Laten we blij zijn dat er fotografen uit die tijd bereid zijn om foto's hier te plaatsen.

@Illya: leuke combi die blauwe DB bak en rood/gele ICR-BNL... (y)
« Laatst bewerkt op: 10 March 2012, 21:07:54 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.