Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 19:42:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
  

Auteur Topic: Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??  (gelezen 12994 keer)

Eds0n

  • Gast
Beste forum-leden,

Ik probeer een trein na te bootsen waarmee ik vroeger als kleine jongen van Dordrecht naar Den Haag CS reed om mijn opa&oma te bezoeken. Dit was dan de Intercity van Venlo naar Den Haag CS die oa stopte op Dordrecht.

Wellicht is het uitgebreid besproken maar ik ben opzoek naar de juiste DB rijtuigen die gebruikt werden zo rond 1988/ 1989/ 1990. Ik weet dat er alle soorten locs voor reden (1100, 1200, 1300, 1600) en dat er een stam ICR aanzat. De locs heb ik en een stam ICR uit 1981/ 1982 heb ik onlangs besteld bij MTE, die opnieuw uitgebracht worden ;D

Nu weet ik nog dat ik altijd in de Duitse rijtuigen ging zitten en dat er ongeveer 3 a 4 aangekoppeld zaten.

Nu is mijn vraag welke rijtuigen ik daar voor moet hebben, de oceaanblauw/ beige of de turkoois/ beige rijtuigen? En reden er alleen maar 2e klas rijtuigen mee in die tijd of ook 1e klas en BD? Hoeveel DB rijtuigen zaten er minimaal aangekoppeld?

Ik heb al een aantal modellen op het oog van Roco en Trix maar weet nog niet zeker welke ik moet bestellen. Ik denk zelf dat de Roco met artikelnummer 64316 de beste is (1:87) maar de Trix met artikelnummer 23482 (1:93,5) ziet er ook goed uit en heeft al ingebouwde sluitseinen.

Wat raden jullie aan? Alvast bedankt,

Groeten Edgar
« Laatst bewerkt op: 07 March 2012, 15:03:52 door Eds0n. Reden: de vraag is nu wat duidelijker »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #1 Gepost op: 07 March 2012, 14:40:38 »
Volgens mij was het DB-stammetje meestal 2xB, 1x A/B en 1x BD.
De BD kan ik zo snel niet vinden in 1:87 lengteschaal, maar voor de overige rijtuigen zou ik gaan voor de roco 45865 A/B en 45866/45867 B in Oceanblauw/beige

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #2 Gepost op: 07 March 2012, 16:56:17 »
Google levert de volgende foto: klik

Of daar een BDm bij zit, weet ik niet. Ik herken hem niet, maar dat kan aan de foto of mijn ogen liggen.  8)

Roco heeft bij mijn weten geen blauw-beige BDm gemaakt (wel groen en pop, maar die passen hier niet). Alternatief kun je zoeken naar een Ade of wachten op LSM
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #3 Gepost op: 07 March 2012, 17:04:23 »
Ja wis en waarachtig heeft Roco de BDm gemaakt. Het was de 44749.

dirkjan

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #4 Gepost op: 07 March 2012, 17:07:08 »
Dank voor de correctie. Bij mij kwam die niet uit het orgel van tante Google, noch uit de hfkern lijst.

En om nog even op de vraag terug te komen: in mijn herinnering waren het altijd blauw-beige. Turqoise heb ik daar nooit gezien (wat niet wil zeggen dat ze er ook echt nooit waren...)
« Laatst bewerkt op: 07 March 2012, 17:13:05 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4053
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #5 Gepost op: 07 March 2012, 17:14:39 »
Met deze info mag de vraag wel worden verplaatst naar het "Treinsamenstellingen" deel

Eds0n

  • Gast
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #6 Gepost op: 07 March 2012, 17:47:29 »
Bedankt voor de reactie's.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nu de draad een beetje kwijt ben. Vooral de kleur is lastig te onderscheiden in de catalogus van Roco.

Daar spreken ze van type Bm232 turquoise blue/ beige en type Bm234 ocean blue/ beige. Welke reden nou in Nederland? En ik dacht me te kunnen herinneren dat er enkel 2e klas DB-rijtuigen aangekoppeld zaten aan de stam ICR, dus puur ter versterking.

Alvast bedankt.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #7 Gepost op: 07 March 2012, 17:59:08 »
Ik denk dat hier dezelfde kleur bedoeld wordt.

Bij Turquoise denk ik aan: klik. Die reden niet tussen Keulen en Den Haag.

10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Eds0n

  • Gast
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #8 Gepost op: 07 March 2012, 19:56:16 »
Nou ik ben eruit geloof ik, na heel veel foto's te hebben bestudeerd.

Als ik af ga van de foto op de cover van "de jaren 80 bij de NS in kleur" dan zijn het de DB rijtuigen van het type Bm234, kleur oceaan blauw/ beige. Roco heeft deze uitgebracht in 1:87 onder artikelnummer 64316 en staat in de catalogus 2011/2012.

Ik heb vooral gekeken naar de opklapbare onderste treden van de deur en de kleur van de handrailings langs de deuren. Tevens zijn deze deuren half inklapbaar, een beetje zoals Plan W, terwijl het andere type (Bm232) grotere openslaande deuren heeft. Overigens is er ook een verschil in de daken. Type Bm234 heeft ronde en gladde daken (foto) en type Bm232 heeft naden.

Ik hoop dat ik het goed heb, zoniet, dan hoor ik dat graag!
Nu ga ik ook eens kijken bij LS models, die heeft er ook paar op de site staan geloof ik....

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken!

Mvg. Edgar

Foto Roco: http://www.roco.cc/produkteshop/uebersicht/detail/cat/12939/pr/schnellzugwagen-2-klasse-der-db-2.html
« Laatst bewerkt op: 07 March 2012, 20:48:56 door Eds0n »

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #9 Gepost op: 07 March 2012, 20:53:44 »
In mijn herinnering waren dit toch bijna altijd rijtuigen met die kleine raampjes (gruppe53) en dat zijn naar mijn mening andere rijtuigen qua nummers...

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #10 Gepost op: 07 March 2012, 20:59:44 »
Turkoois (türkis) en oceaanblauw (ozeanblau) zijn dezelfde kleuren.
De 'nieuwe' blauwige DB-kleur werd eerst türkis en later ozeanblau genoemd. De geleerden zij het er nog niet over eens of er ook een nuanceverschil in de kleur zat of dat het allebei RAL 5020 was.

Huub

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #11 Gepost op: 07 March 2012, 21:15:57 »
Ik heb rond 1993 regelmatig de IC Den Haag - Keulen gefotografeerd op Den Haag CS en HS. Momenteel heb ik de scans even niet bij de hand, maar daar staan duidelijk oceaanblauw/beige rijtuigen op. Pin me niet vast op de exacte typenummers, maar het gaat om de rijtuigen met schuifdeuren op de kopse kant en vouw/zwenkdeuren aan de zijkant. Volgens mij heetten die toen nog Bm234 en Am203. Wat nou het verschil is tussen Bm233, Bm234 en Bm235, is me nog niet geheel duidelijk, echter deze rijtuigen horen tot de Gruppe 61. De verschillen betreffen volgens mij details, zoals toegelaten snelheid, remtype en vaste/opklapbare treden.

Vanaf wanneer deze rijtuigsoort in de IC Den Haag - Keulen is gebruikt, durf ik niet te zeggen. Het zou zomaar kunnen dat Gruppe 53-rijtuigen halverwege de jaren '80 werden afgelost door de Gruppe 61-exemplaren, of dat deze door elkaar werden gebruikt. De samenstelling van de stam wisselde nogal vanwege revisies. Zo heb ik in 1993 i.p.v. een Am203 een Avmz111 in het rood/beige in deze trein op de kiek gezet.

Ik zou zelf dus voor de Bm233/Bm234/Bm235 van Roco in oceaanblauw/beige gaan, evenals een Am203 in dezelfde kleuren. Een Duits B-rijtuig met bagagecompartiment (met van die vouwdeurtjes) kan ik me echter niet herinneren in deze treinsamenstelling. Volgens mij kwamen deze ook niet voor in de IC naar Den Haag, maar wel in de IC's die vanuit Emmerich naar Amsterdam reden. Echter: ik heb wel vaker uitzonderingen op regels gezien, dus volledig uitsluitel is volgens mij niet te geven.  ;)

Groeten, Geoffrey

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1377
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #12 Gepost op: 07 March 2012, 21:30:49 »
maar het gaat om de rijtuigen met schuifdeuren op de kopse kant en vouw/zwenkdeuren aan de zijkant. Volgens mij heetten die toen nog Bm234 en Am203. Wat nou het verschil is tussen Bm233, Bm234 en Bm235, is me nog niet geheel duidelijk, echter deze rijtuigen horen tot de Gruppe 61. De verschillen betreffen volgens mij details, zoals toegelaten snelheid, remtype en vaste/opklapbare treden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/UIC-X-rijtuigen_van_de_DB

Hier staat een en ander wel uitgelegd. Het zou dus ook kunnen gaan om een rijtuig Bm233, dat met smalle ramen en draai/zwenkdeuren is gebouwd, en de Bm238, die is verbouwd uit een Bm232. Deze versies zijn er nog niet in model geloof ik.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #13 Gepost op: 07 March 2012, 22:18:14 »
En ik dacht me te kunnen herinneren dat er enkel 2e klas DB-rijtuigen aangekoppeld zaten aan de stam ICR, dus puur ter versterking.
Eerder andersom denk ik: DB-rijtuigen Köln-Den Haag met ICR als versterking vanaf Venlo. Plaatjes op internet zoals deze en deze bevestigen dat idee. Op beide foto's is de eerste klas-bak trouwens een Am 202 en ook hier heeft het vierde rijtuig draaideuren.
« Laatst bewerkt op: 07 March 2012, 22:20:26 door Julius »

Lokpaint

  • Gast
Re:Juiste DB rijtuigen voor de IC Den Haag CS - Venlo, eind jaren '80 ??
« Reactie #14 Gepost op: 07 March 2012, 22:28:08 »
Hoi

Ik weet eigenlijk wel bijna zeker dat het geen Bm 234 rijtuigen waren omdat ik toendertijd vaak in deze trein gereisd heb.
Het waren couchetterijtuigen waarvan de stoelen tot ligplekken omgevormd konden worden door de zitting naar voren te trekken.
Volgens mij kan dit bij een Bm234 niet, maar bij een Bcm (243??) wel

Bart
« Laatst bewerkt op: 07 March 2012, 22:32:11 door Lokpaint »