Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

19 Toen door Vislijn
Vandaag om 12:05:41
TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door spoorijzer
Vandaag om 11:59:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Spoor010
Vandaag om 11:51:36
Challenge, creatief zijn met niet voor de hand liggende voorwerpen in modelbouw. door MarcNL
Vandaag om 11:49:06
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:35:24
Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss door odaoda
Vandaag om 11:34:07
Douane formaliteiten Engeland door VvKan
Vandaag om 11:25:11
Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding. door Thom
Vandaag om 11:11:17
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door MOVisser
Vandaag om 11:06:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 10:33:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:13:09
Realistische spoordijk, tips gevraagd door Biessendorf
Vandaag om 10:12:56
Marklin/Trix koploper door Martin Domburg
Vandaag om 10:12:32
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:09:49
VERPLAATST: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss door Reinout van Rees
Vandaag om 09:25:34
Märklin 2023, nieuws van de fabrikant. door Reinout van Rees
Vandaag om 09:24:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door WimC
Vandaag om 09:08:51
Mijn Roco DC Sound "Sik " reageert nergens op door Ronald Halma
Vandaag om 08:19:06
NS wagons door Duitsland - Steel D 6-deurs en Ovaalramer door applor
Vandaag om 03:06:05
Buitenlust door Robkop
Vandaag om 00:16:52
Sudexpress 2023, Eurodual-nieuws van de fabrikant door Dion
01 februari 2023, 23:55:38
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Karst Drenth
01 februari 2023, 23:04:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
01 februari 2023, 22:57:42
Een simpel H0 fantasie baantje door gdh
01 februari 2023, 22:46:40
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Martin Welberg
01 februari 2023, 22:31:19
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Biessendorf
01 februari 2023, 22:01:44
Raadplaatje door Arjen52
01 februari 2023, 22:00:39
Aachenau West door wob
01 februari 2023, 21:57:16
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Blausee-Mitholz
01 februari 2023, 21:56:25
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
01 februari 2023, 21:51:11
  

Auteur Topic: Experimenten met scenery  (gelezen 99698 keer)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3894
    • Lacus Flevo
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #360 Gepost op: 07 april 2015, 15:38:21 »
Gerard,

Als je het helemaal perfect wil maken kan je de as opvangen in een kogellagertje, of een Nylon busje.
Hoe dik is die as ?

Groetjes

Arhtur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 7041
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #361 Gepost op: 07 april 2015, 16:02:00 »
Zelfde vraag als Tuur, hoe dik is je as. Ik heb hier verschillende
lagers liggen vanaf asdikte 3mm. Zeg ut maar.
Mvh Steef

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3595
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #362 Gepost op: 08 april 2015, 09:32:23 »
@Derailed (Henk):
Hoeklijn die ik gebruikt heb voor de stappenmotor was een hoeksteun voor een servo. Hierin zit een zeer groot gat. De as verdwaalt hier in. Dus goed voorstel, maar alleen uitvoerbaar als ik even op de fiets naar de bouwmarkt ga.

@tuurtje en Stedahult:
De as is 3 mm in doorsnede (rond). Als ik een lager op de as maak, draait mijn as soepeler, maar hoe hang ik het lager dan weer op. Luchtankers en zelfdragende constructies zijn mij iets te ingewikkeld. Dus een lager is welkom, maar maakt de problemen niet kleiner.

Ik begin na een nachtje dromen tot een volgende constructie te komen (uitgaande van een lager):
Een houtblokje dat ik vast kan schroeven aan de tafel. Hierin een gat ter grote van de lager buitendiameter. Dan de as door de lager heen. Zou zoiets kunnen?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4392
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #363 Gepost op: 08 april 2015, 10:04:56 »
Een houtblokje dat ik vast kan schroeven aan de tafel. Hierin een gat ter grote van de lager buitendiameter. Dan de as door de lager heen. Zou zoiets kunnen?

Sneller en handiger kan haast niet!   (y)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 3894
    • Lacus Flevo
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #364 Gepost op: 08 april 2015, 10:08:35 »
 (y)

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3595
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #365 Gepost op: 08 april 2015, 10:21:44 »
Staal op staal zit over het algemeen klemvast. Maar hout op staal zit echt niet vast. Kan hier wat lijm tussen of is dit vloeken in de kerk?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4392
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #366 Gepost op: 08 april 2015, 10:23:27 »
Dotje siliconenkit. Voordeel is dat je het later makkelijk kan verwijderen.
Of, misschien nog handiger: draai een schroef met platte "punt" vanaf de zijkant in het hout. Daarmee kun je het lager vastzetten. De afgeplatte punt voorkomt dat je door de buitenschaal van het lager heen zou gaan.

Gr, Bert
« Laatst bewerkt op: 08 april 2015, 10:25:22 door Bert van Gelder »

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 7041
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #367 Gepost op: 08 april 2015, 17:30:26 »
Houtblokje is knoeiwerk! Doe het meteen goed.

Alu hoekprofiel, gat voor lager inboren (9mm). Twee deksels maken (kan kijken of
ik die meteen voor je kan draaien) en het geheel monteren met 3 boutjes. Deksels
zijn om het lager vast te zetten. Neem aan dat je geen Loctite voor metaal hebt
zodat je een lager kan lijmen. En een lagerpassing boren uit de hand is ook geen
geweldige optie. Ik hoor wel wat je wilt. Draaien is ook geen probleen.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2015, 17:44:13 door Stedahult. Reden: stavfel »
Mvh Steef

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3595
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #368 Gepost op: 09 april 2015, 10:10:35 »
Je hebt al een PB, maar dit wordt in mijn ogen de super de luxe versie. Kan het niet met een deksel? Anders is de dikte van het ALU hoekprofiel ook nog van belang.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3595
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #369 Gepost op: 14 april 2015, 09:59:16 »
Nu ook maar verder met het aansluiten van de hardware.

De interfaces geplaatst. Als extra voor een Bw: 16 terugmelders (2 interfaces), 3 wisselaansturingen (1 interface) en een draaischijfaansturing (1 interface). Hiermee gaat de totale symetrie aan de onderzijde verloren, maar dat zie je toch niet. Alles kan overnieuw gelegd, maar inmiddels zit de rechterrail doorverbonden. De linker rail is nog 5 draden en dan kan er weer onder hand besturing gereden worden. Maar eerst de SX-bus weer in gebruik nemen, voordat ik ook maar een cm ga rijden. Tenslotte wil ik ook wissels kunnen omzetten. DE SX-bus gaat van ring naar lineair. Ik zie niet meer hoe ik het geheel een twee gelijke stukken kan knippen. En de SX-bus mag ring- stervormig of lineair zijn.
De stappenmotor is weer losgenomen, want ik vond een hoekprofiel voor een servo wat slap. Hier komt een stevig aluminium hoekprofiel. Dit kan dan tegenwicht aan het lager bieden. Tevens ook een keer een boekbinder gebruikt om de kabels netjes neer te leggen. Ik ben voor mijn gevoel nu het overzicht kwijt. Dat komt wel weer terug denk ik.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Stedahult

  • Offline Offline
  • Berichten: 7041
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #370 Gepost op: 20 april 2015, 17:02:23 »
Zaterdag neem ik het klusje mee. Lagerpassing gefreesd zodat er geen
deksel nodig is. Je ziet dat het eenvoudig te monteren is.

Mvh Steef

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3595
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #371 Gepost op: 21 april 2015, 08:59:56 »
Dit ziet er super uit  (y)  (y)
Ik zie je zaterdag wel aan de BNLS tafel in het restaurant (rond 12.00 uur).
Bevestiging aan de tafel is inderdaad met twee schroeven zo te zien. En dat gele rondje in het lager zal de as wel zijn. Ziet er steviger uit als mijn motor steun, dat is gewoon een 30 mm aluminium hoekprofiel. Ik zal de hoeken daarvan ook maar rond vijlen, dat staat inderdaad netter.
Gisterenavond weer wat stekkers voor de SX-bus gesoldeerd. Geen foto, dat zou de vorige afbreuk doen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3595
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #372 Gepost op: 06 april 2016, 11:29:40 »
Volgers,

Even tijd voor een kort berichtje. Door gezinsomstandigheden is de tijd om aan de trein te knutselen wat kort. Maar ik ga gestaag verder met het trekken van draden, configureren van de hardware en het programmeren van iTrain.
Om beter te kunnen knutselen is er boven de tafel een RGB strip aangebracht. Deze moest tegen een schuin dak, dus zou alleen maar de ruimte in schijnen en niet de tafel verlichten. Een blokje hout is natuurlijk te doen, maar het dak is hardboord, met daar achter glaswol. Daar kan je niet zoveel op/aan bevestigen. Ik heb twee spanten opgezocht en daaraan de constructie vast gemaakt. Het geheel is enigszins instelbaar qua hoek, maar het werkt.

Met elektriciteitsbuis een draaipunt gemaakt. De buis zit met twee bevestigingsvoetjes vast aan het dak, en met drie bevestigingsvoetjes aan de RGB-LED stripdrager.
Zo ontstaat de volgende constructie:

Met de afstandsbediening zijn diverse kleuren naast wit in te stellen. Bij het knutselen helpt het enorm. Hieronder een impressie van de stad zoals die nu verlicht zou kunnen worden:
Dag:

Nacht:

Ik ga weer verder met draden trekken en andere zaken. Ik maak wel foto's, maar zal een beperkte zet als het klaar is hier posten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1119
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #373 Gepost op: 06 april 2016, 12:22:57 »
hallo Gerard.

Inderdaad handig zo.
De muren/achterwand even een witte laag geven geeft reflectie van het licht waardoor het nog beter lijkt

succes jandcargo

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #374 Gepost op: 06 april 2016, 13:58:32 »
Volgens mij is de getoonde kraan in bericht #347 een Oost-Duits product en geen Fuchs.
klopt
is een Weimar Lader,in DDR in Weimar gebouwt,hadden ze met Grijper of met haak,en werden
met een stang meegenomen door een Kipper,meestal Tatra,of op een Dieplader.
deze kon je heel vaak tegenkomen in de Betriebswerke,met verhoogd Machinistenhuis en vaak Rupsvariant
ipv Banden.In de grote Bw werd met EDK Spoorwegkraan gewerkt in de bekoling die dan de Hochbunker
van kolen voorzag.

groetjes
willem
« Laatst bewerkt op: 06 april 2016, 16:41:56 door Bert van Gelder. Reden: Quote gerepareerd »
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko