Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Contact gegevens Roco NL door henk
Vandaag om 06:07:03
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Spoor- en tramweg parafernalia door Duikeend
Vandaag om 01:28:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 01:10:45
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
18 December 2025, 23:13:54
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
18 December 2025, 23:09:35
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
18 December 2025, 21:58:54
Rondom Charlois door hervé
18 December 2025, 21:41:46
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Station Steenwijk poging 2 door Spoor010
18 December 2025, 21:19:32
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Bauarbeiten im gange door Frank 123
18 December 2025, 19:38:36
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
18 December 2025, 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
18 December 2025, 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
18 December 2025, 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
18 December 2025, 17:39:57
Raadplaatje door Gerrit H
18 December 2025, 17:36:02
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
18 December 2025, 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
18 December 2025, 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
18 December 2025, 16:30:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
18 December 2025, 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
18 December 2025, 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
18 December 2025, 13:47:48
  

Auteur Topic: Experimenten met scenery  (gelezen 115162 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #120 Gepost op: 18 July 2013, 16:07:47 »
All,

Na wat geschuif met de bakens en passen met auto's ben ik tevreden met dit compromis. De afstand tot de volgende overweg is niet zo groot dus de paaltjes kunnen ook niet zo ver uit elkaar.

Wat is jullie mening?
Bij het station de eerste aanzet voor een losplaats gemaakt. Muurtje om het spoor af te schermen en een plaatsje voor een vrachtauto.

Ik zie dat het gips aardig gekrompen is. Dat gaat nog wat nawerk geven.


Groet,

Gerard van der Sel.

PS.: Temperatuur begint te hoog te worden voor de modelbaan. Ik denk dat ik binnenkort maar weer een boek voor in de tuin pak en wat simpele problemen die via het internet opgelost kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 18 July 2013, 16:09:41 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5941
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #121 Gepost op: 18 July 2013, 16:27:38 »
Ik heb de paaltjes op 15 cm staan onderling
Dit ook door ruimte gebrek
Probeer een vrachtwagen met aanhanger als ruimte te houden
En zet anders ipv 3 2 paaltjes neer
Verder ziet het er toch goed uit zo
met de aankleding zal dit steeds fraaier worden
en met de latere fine afwerking gaat het pas echt leven

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #122 Gepost op: 22 July 2013, 14:29:45 »
All,

Nu de warmte ook op zolder toeslaat wat simpel werk met de laptop. Hierna toch even 1:1 (dus 1:160) uitgeprobeerd. Het wende BW maar nu op de plaat van Holzburg. Kijken of het allemaal past:

Op het keerspoortje om het BW op te rijden na past alles. Het keerspoortje zal ingekort moeten worden. Er ligt al een weg, met daarachter een beek. Na wat passen en meten blijkt de langste tenderloc nog net tussen wissel en einde spoor te passen.

Dit betekend dat als er ooit sleeptenderlocs komen deze maar via een spoor in de wende-BW kunnen komen.
Tja wat nu. Idee overboord of toch doorzetten?

Groet,

Gerard van der Sel.

PS. Op de draaischijf past maximaal een BR38 of BR57 (kleinere sleeptenderloc).
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #123 Gepost op: 22 July 2013, 16:48:41 »
alles spiegelen misschien een optie?
groeten,
Auke

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7185
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #124 Gepost op: 22 July 2013, 20:07:31 »
Kun je die laatste wissel er niet uitgooien?
Dan kun je daar meteen je kolenpark kwijt.
In de bocht, zeg maar.
Of die laatste wissel vervangen door een meegebogen exemplaar?

de groeten van...
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #125 Gepost op: 23 July 2013, 16:04:15 »
@Auke:
Heb ik nog minder ruimte, door de halve bocht.
@Henk Jan:
Twee sporen is het minste. Als er een trein met kolen geladen wordt, kan via het andere spoor een trein vertrekken. Nu zal het in dit wende-BW niet zo druk zijn maar toch.
Wissels vervangen gaat niet. De meegebogen wissels van Peco zitten in de midden straal. Dit zijn de kleine wissels om ruimte te sparen.

Ik kort spoortje wel in en ga dus voor een wende-BW. Nu opzoek naar de gebouwen en andere zaken voor op de BW.

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2013, 16:12:48 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #126 Gepost op: 23 July 2013, 16:07:30 »
Hoi Gerard,

niet te gauw ophouden met schuiven en puzzelen, je weet nooit op wat voor ideeën je nog komt. 't Is net poker: kanshebbende kaarten hou je achter de hand, in afwachting of er een goeie combinatie langskomt  ;)

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #127 Gepost op: 23 July 2013, 16:14:59 »
Maak je niet ongerust Jan, Er zitten vrij veel bogen in het geheel. Als ik de gebouwen via het internet opzoek kom ik tot wat minder bochtige sporen. Dat wordt nog puzelen en schuiven  (op de PC ;D).
Resultaat volgt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #128 Gepost op: 01 August 2013, 14:20:00 »
Zo weer verder mer groen nu de temperatuur iets gedaald is. 's Avonds goed uit te houden.
Op en rond het kasteel groen aangebracht (struiken).

Ook in de stad bij het rijtje huisjes. Wat is jullie reactie?

Zo nu nog een trein:

Herbert wartet auf eine ladung fur die Bierstube. Es soll Bier und anderes trinken sein.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #129 Gepost op: 01 August 2013, 14:57:22 »
de 1e foto is niet echt duidelijk om te oordelen over het groen..
de 2e foto oogt zeer goed ;D
groeten,
Auke

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #130 Gepost op: 01 August 2013, 16:47:13 »
Maar foto 1 geeft daarentegen wel een mooi overzicht, en ik vind het wel te pruimen, zo op 't eerste gezicht.
Lekker doorgaan zo, zou ik zeggen!

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #131 Gepost op: 03 August 2013, 14:01:42 »
IK zal de foto t.z.t .over maken, is geen probleem. Kan ik er ook wat meer kasteel op de foto zetten.
Voor nu: FEEST, het eerste "gebouw" van de wende-BW ist da.

Kolenlaad plaats. Zit ik gelijk met een heleboel vragen:
Hoeveel ton kolen gaat hierin? (afmetingen 30 x 35 x 15 mm [1:160], dus 4,8 x 5,6 x 2,4 m [1:1]). Dit is zo'n 65 m3.
Ik weet dat mijn locomotieven circa 4,5 ton aan boord hebben. Maar hoe kom ik van m3 naar tonnen? En hoeveel is dit in verhouding tot het gebruik? Ik las ergens dat een stoomlocomotief 200 - 300 km rijdt op een lading kolen.
Of te wel hoe zit het?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #132 Gepost op: 03 August 2013, 14:20:29 »
1 ton (1000 kg) steenkool heeft een volume van plm. 1,25 m3
1 m3 steenkool weegt plm. 0,8 ton (800 kg)

Groet,
Jan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #133 Gepost op: 03 August 2013, 14:51:59 »
Jan,

Hier gaat iets fout. 1 m3 water weegt 1000 kg. Als 1 m3 kolen dus 800 kg wegen, zijn kolen lichter dan water  ???
Effe zitten googlen. Door jouw schoot mij de natuurkundige term binnen: soortelijk gewicht.
En hierbij vind ik voor kolen 1250 - 1400 kg/m3, oftwel 1 m3 weegt 1250 tot 1400 kg (1,25 tot 1,4 ton).
Dit betekend bij 65 m3 dus zo'n 80 ton in een bunker, totaal 160 ton op voorraad.
Dat wordt dus een trein van circa 8 E'tjes om de totale voorraad te vernieuwen.
Mijn 2 stoomloc's kunnen dus zo'n 2 weken met de totale kolenvoorraad toe. Niet slecht.

Voor nu tevreden, maar nu nog kolen vinden. :P

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15446
Re: Experimenten met scenery
« Reactie #134 Gepost op: 03 August 2013, 15:23:21 »
Euh, ja, wat nu? Ik heb deze getallen uit een uitgave van de serie "Eisenbahn-Lehrbücherei der Deutschen Bundesbahn Band 143: "Betriebsmaschinentechnische Anlagen für Dampflokomotiven":



Zouden ze er destijds zo verschrikkelijk naast gezeten hebben? Of hebben we het hier over verschillende soorten steenkool? Wie het weet mag het zeggen. Ik voor mij ga voorlopig hier vanuit, temeer omdat dat bevestigd wordt door een tabel die ik elders heb gevonden, maar nu even zo gauw niet bij de hand heb.

Groet,
Jan