Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Extra functie in Zimo MS450P22 door Rick
Vandaag om 17:07:11
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
Vandaag om 17:05:40
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Edsko Hekman
Vandaag om 17:03:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Daafs128
Vandaag om 16:54:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:50:59
PB Models, ICR-rijtuigen door Arjan6511
Vandaag om 16:45:51
Probleem bij inbouw decoder door Jelmer
Vandaag om 16:37:54
19 Toen door R1954
Vandaag om 16:30:00
Lodewickshaven door Ben
Vandaag om 16:20:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:05:11
Roco AC modellen door Jelmer
Vandaag om 16:03:14
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 16:01:22
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 15:57:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:46:52
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door MOVisser
Vandaag om 15:34:19
Wat is dit voor component door bellejt
Vandaag om 15:31:15
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Edwin2121992
Vandaag om 14:59:26
De bouw van een DE-3 als versterking voor de DE-5 door Eric B
Vandaag om 14:49:32
3 januari NVBS oliebollenrit door thevandijks
Vandaag om 14:32:11
Layne, Somewhere South. door Noordernet
Vandaag om 14:01:59
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 13:40:48
Altburg. een analoge, opklapbare Märklinbaan door basjuh1981
Vandaag om 13:38:05
Alle detectiepunten S88 slaan even tilt door jorgendp
Vandaag om 13:36:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:35:51
PBM: hogere spanning, langzamer rijden? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:16:30
Locatie van foto gezocht door R1954
Vandaag om 13:06:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:17:02
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Ronald Halma
Vandaag om 11:47:44
Rail away door R1954
Vandaag om 11:45:12
Eindstation Daarhuizen door Leolin
Vandaag om 11:41:19
  

Auteur Topic: KNed's baan  (gelezen 2606 keer)

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • nederlof.net
KNed's baan
« Gepost op: 06 March 2012, 23:37:59 »
Zo, eindelijk is het zo ver! Nadat de meeste grote en kleine verbouwingsklussen in huis klaar zijn is het tijd om aandacht te gaan besteden aan de treinkamer.
In dit topic zal ik op onregelmatige basis verslag doen van de vorderingen...

Kamer
De kamer is een compacte kamer op de zolder.
Ongeveer 2,5 bij 2,5 meter breed. Gelukkig gaat de deur naar buiten toe open. Daar heb ik dus mooi geen last van. Binnenkort zal ik hier een tekening van de kamer plaatsen.
Op een paar laatste verfklusjes na is het helemaal klaar om aan de slag te gaan!
Een zijde wordt voor het grootste deel in beslag genomen door een dakkapel, daarnaast rest nog een klein stukje schuin dak, maar dat begint op ongeveer een meter hoogte. Daar heb ik dus niet zoveel last van.
Wel is er een balk op de scheiding van de dakkapel met het schuine dak die op ongeveer 75 cm hoogte begint, daar moet ik wel goed rekening mee houden.

Baan
Ik heb inmiddels al een poosje nagedacht over hoe de baan moet worden.
Ik heb een aantal feiten, wensen en/of eisen op een rijtje gezet:
  • Er zal metalen Märklin rails gebruikt worden (niet ideaal maar simpelweg omdat ik daar het nodige van heb en aanschaffen van andere rails te kostbaar is)
  • Om de ruimte zo goed mogelijk te benutten zal de baan langs de muren in een U vorm gemaakt worden (niet helemaal symmetrisch)
  • De uiteinden van de U worden door een wegneembare brug verbonden
  • Als voorbeeld voor de brug wordt de Dintelhavenspoorbrug gebruikt, geen exacte kopie maar redelijk gelijkend
  • Grofweg moet er een soort dubbelsporige ring zijn waar reizigersmaterieel rond kan rijden en een deel waar goederentreinen kunnen rangeren. Deze delen moeten natuurlijk met elkaar verbonden zijn.
  • Het thema is Nederlands vanaf ongeveer 1980
  • De besturing gebeurd via een Marklin Central Station I
  • Experimenteren met de computer is ook leuk dus mogelijk wordt er direct bezetmelding ingericht.
  • Scenery heeft niet de grootste nadruk maar er wordt zeker wel aandacht aan besteed.
  • Er moet een (minimaal) dubbelsporig station komen met ruimte voor een locomotief met vier rijtuigen
  • Beperkte opstelmogelijkheden zijn gewenst.
  • Liefst moet het mogelijk zijn om treinen te kunnen keren.
De eerst aanzet voor een tekening is gemaakt, ik kom er al achter dat ik volgens mij teveel wil  ;)

Wordt vervolgd!

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

theuts

  • Gast
Re:KNed's baan
« Reactie #1 Gepost op: 28 March 2012, 15:15:07 »
komt er een update..?

Anoniem

  • Gast
Re:KNed's baan
« Reactie #2 Gepost op: 28 March 2012, 15:18:12 »
In dit topic zal ik op onregelmatige basis verslag doen van de vorderingen...

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • nederlof.net
Re:KNed's baan
« Reactie #3 Gepost op: 28 March 2012, 20:00:48 »
Inderdaad, zeer onregelmatig verwacht ik :)

Ik heb inmiddels wel wat te melden:

Eerst maar eens een plattegrond van de treinkamer.
Klik op onderstaande afbeelding om de PDF te openen.
Er staat een plattegrond en een zij aanzicht in.
In hoop dat het een beetje duidelijk is.



Het baanplan volgt binnenkort, daar ben ik nog hard mee bezig...

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • nederlof.net
Re: KNed's baan
« Reactie #4 Gepost op: 10 January 2020, 23:26:50 »
Even een heeeeeeel oud draadje nieuw leven inblazen.

Ik heb na de berichten hierboven een M-rail baan neergelegd. Best leuk, maar bij nader inzien een paar problemen:
  • m-rail blijft een probleem voor sommige niet-Marklin locs en wagens
  • ook door een kruiswissel op een kritische plek
  • geen goede mogelijkheden om met meerdere treinen tegelijk te rijden

Na lang aandringen van m'n zoontje toch gaan nadenken om alles opnieuw met c-rail te gaan maken.
En dan de volgende "eisen":
  • Liefst met twee treinen tegelijk rond kunnen rijden. En daarnaast nog wat rangeermogelijkheden
  • Containerterminal en lokloods
  • keermogelijkheid
En dit alles op een oppervlak van ruim 2,5x2,5 meter   :o

Daar is >dit plan< uit gekomen.
Ik weet het, belachelijk veel rails, bijna geen mogelijkheid voor scenery. Maar dat is dan maar zo.
Je komt dus aan de rechterkant de kamer in, dan moet je gelijk onder een brug door duiken (brug wordt uitneembaar voor gevallen dat het echt nodig is). Rechtdoor kan je dan tussen de u-vorm van de baan staan/zitten.

Ik hoor graag jullie op-of-aanmerkingen.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3393
    • nederlof.net
Re: KNed's baan
« Reactie #5 Gepost op: 03 February 2021, 16:25:52 »
Wie geinteresseerd is kan beter op het 3rail forum de bouw van mijn baan volgen. Daar geef ik wat vaker een update.
Ook zonder login te lezen...

De highlights sinds mij vorige bericht hier:
  • Eind 2019 heb ik een plan gemaakt waar met wat goede suggesties op het 3rail forum best iets heel leuks uit gekomen is.
    Op een relatief klein oppervlak toch veel mogelijkheden.
    Dit is het huidige baanplan:


  • De rails ligt inmiddels allemaal, een deel van de wissels is aangesloten. En er is ook een voorzichtig begin gemaakt met scenery

  • Hier nog een foto van hoe het er nu ongeveer uit ziet. Hier ontbreekt alleen nog het spoortje in de U wat op de tekening wel te zien is. Dat spoortje ligt er nu dus al wel.
    Foto is in panorama stand genomen dus flink vervormd. In werkelijkheid is de brug recht  :)


  • Hier nog een recent filmpje vanuit machinist-perspectief:
    <a href="https://www.youtube.com/v/UY9moBT76UY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/UY9moBT76UY</a>

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u