Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 19:34:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Splijtstoftransport  (gelezen 16532 keer)

Piet R Buren

• Offline Offline
Re:Splijtstoftransport
« Reactie #45 Gepost op: 08 March 2012, 22:15:01 »
Idd, want kernenergie is zoooooo veilig. Not.

idd het is veilig, zolang je er goed mee omgaat... of je kunt ook je tuin vol met windmolens zetten...

gr

Viktor

• BNLS spoorkaart NL
  • Offline Offline
  • 77*
« Reactie #46 Gepost op: 08 March 2012, 22:16:31 »
En het is dat probleem van radioactief afval nog toch?
Maargoed, dat levert dan wel weer mooie treinen op (y)
gr. Viktor

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #47 Gepost op: 08 March 2012, 22:19:08 »
of je kunt ook je tuin vol met windmolens zetten...

Liever dat dan weer een Tsjernobyl of Fukushima...

Piet R Buren

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 08 March 2012, 22:24:24 »
oke wanneer beginnen we met bouwen...

gr

Gert1

• Gast
« Reactie #49 Gepost op: 08 March 2012, 22:25:15 »
En wat zou jij dan willen bouwen als ik vragen mag?

mvg,
Gert

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #50 Gepost op: 08 March 2012, 22:29:08 »
oke wanneer beginnen we met bouwen...

gr

Kom maar langs in Aalborg, rukken we die oude boom uit de binnenplaats van het blok waar ik woon en planten we daar een molen neer. Mijn schoonvader zit in de wind-energie en windmolenbranche, dus die kan ons vast adviseren.

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 08 March 2012, 22:41:38 »
Dat is dus het probleem van de hele energiediscussie, zonder voldoende achtergrondkennis worden dingen geroepen die heel plausibel klinken, maar gewoon onzin zijn.
Zelfs als je iedere beschikbare ruimte in Nederland een windmolen zou zetten, kun je niet in de electriciteitsbehoefte van het land voorzien, zelfs als je de onterechte aanname zou doen dat het altijd waait.
Om een idee te geven, de grootste windmolens die nu in Nederland worden gebouwd kunnen rond de 6MW leveren. Om het een beetje on-topic te brengen, dat is ongeveer het vermogen van een moderne E-loc. Ook de andere vormen van groene of duurzame energie kunnen nooit de vermogens leveren die een land nodig heeft. Zelfs een land als Noorwegen is niet zelfvoorzienend met haar waterkrachtcentrales, maar importeert stroom. Wellicht dat het in de toekomst anders wordt, maar nu nog niet.
Je ontkomt dus voorlopig niet aan conventionele of kerncentrales. En die hebben daarbij allemaal hun voor- en nadelen. Kolen vervuilt, gas raakt op, kernenergie heeft de bekende nadelen.
Maar een nee tegen kerncentrales is dus een ja tegen (bruin)kolen- of gascentrales. CO2-uitstoot verzekerd.
Wat wil je?
De enige echte oplossing, het verbruik heel drastisch beperken. Maar dan hebben we onze hobby niet meer.

Huub
« Laatst bewerkt op: 08 March 2012, 22:43:57 door hubertus »

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #52 Gepost op: 09 March 2012, 08:22:43 »
Huub, waar wordt hier iets geroepen dat heel plausibel klinkt, maar gewoon onzin is? Mijn achtergrondkennis qua alternatieve energie (en dan met name windmolens) zit wel goed hoor.

Het verbruik drastisch beperken zou inderdaad een prima begin zijn, laat mensen zich maar eens wat bewuster worden van hun energieverbruik. Daarnaast zouden alternatieve energiebronnen als wind- en zonnekracht veel meer gestimuleerd moeten worden. Ook de investeringen om een zo hoog mogelijk rendement op zonnepanelen en windmolens te krijgen, zou flink omhoog moeten. Maar ik denk dat die put pas gedempt wordt als het kalf (lees: de fossiele brandstoffen) verdronken is.

En ja, als ik moet kiezen tussen conventioneel en kern, dan zal ik nog altijd kiezen voor conventioneel. Dat is niet schoon (hoewel je dat wel zo schoon mogelijk kunt proberen te maken) maar het zadelt de honderden generaties na ons niet op met bergen radio-actief afval. En als het feit gaat met een kerncentrale, dan gaat het ook echt fout.

En om terug te komen naar de oorsprong van deze discussie: als je blijkbaar een links element bent, als je tegen kernenergie protesteert, dan zitten de hersens in elk geval bij links. En de zucht naar geld en het kortetermijn denken bij rechts. Om er maar eens even lekker op los te polariseren.

Eelco
« Laatst bewerkt op: 09 March 2012, 08:33:41 door NS8714 »

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #53 Gepost op: 09 March 2012, 09:46:31 »
Ook de zon schijn hier niet altijd. Net als hier net over de grens in Duitsland overigens, toch worden daar per dag meer zonnepanelen geproduceerd en geplaatst dan in heel Nederland in één jaar. Als ik met name de nieuwbouw in Duitsland zie, stikken daar de daken van de zonnepanelen. Ik denk dus dat er buiten kernenergie nog heel wat werk aan de winkel is in Nederland op het gebied van alternatieven. Ook het subsidiebeleid hierbij is erg krom. Een potje met een vast bedrag, wie het eerst komt die het eerst maalt en op is op :-[. Dat is dus alleen voor de welvarende onder ons die dit eerst kunnen voorschieten om vervolgens die pot onder elkaar te verdelen ::). Jan de arbeider heeft het waarschijnlijk te druk met de eindjes aan elkaar te knopen om zich ook nog eens te kunnen verdiepen waar hij de centen vandaan haalt om ook daar zijn steentje in bij te dragen ;D. Ik niet in ieder geval, ben al blij dat er af en toe iets over blijft voor de hobby's van ons gezin ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #54 Gepost op: 09 March 2012, 09:52:49 »
Volgens mij ging het over het transport van splijtbrandstof en dan op onze modelspoorbaan. Mooie oplossing voor een stukje dood spoor, zet er een kerntransport op - kan je nog een kapotte lok voor gebruiken, veel protesterende Preisertjes, handvol politie en M.E en uiteraard de pers met camera's etc. Kan je een actievol diorama van maken ergens op je baan. Misschien nog wat bewegende poppetjes van viessmann erbij en er is weer wat te zien. Ik ga er vast aan beginnen.

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #55 Gepost op: 09 March 2012, 10:12:15 »
Het ging over het transport in de rubriek grootspoor, en een gevoelig onderwerp als dit kan rekenen op uitgebreide reacties.

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #56 Gepost op: 09 March 2012, 10:31:52 »
Uiteraard, sorry had niet gezien dat het om Grootspoor ging, maar ga toch aan de slag met het idee van een kerntransport met actievoerende Preisertjes.

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #57 Gepost op: 09 March 2012, 10:43:04 »
Volgens mij ging het over het transport van splijtbrandstof en dan op onze modelspoorbaan. Mooie oplossing voor een stukje dood spoor, zet er een kerntransport op - kan je nog een kapotte lok voor gebruiken, veel protesterende Preisertjes, handvol politie en M.E en uiteraard de pers met camera's etc. Kan je een actievol diorama van maken ergens op je baan. Misschien nog wat bewegende poppetjes van viessmann erbij en er is weer wat te zien. Ik ga er vast aan beginnen.

;D ;) (y)
Sorry vriend, daarmee ben je al te laat... Op Intermodellbau in 20?? stond in de stand van een Polizeibehörde al zo'n ding: Castorwagen van Kibri en vele, vele verpakkingen Preiserpolizei, die de strijd aangingen met de (Merten?) Aktivisten...
Geweldig diorama, heel mooi gemaakt met ook fraai landschap met veel bomen enzo. Ik zal eens zoeken naar foto's

Verder: jazeker kernenergie veroorzaakt altijd heftige discussies; NATUURLIJK zijn er risico's, maar het aantal ongelukken in kerncentrales is aanzienlijk minder dan in de conventionele energie-opwekking. Zéker, als het fout gaat, gaat het goed fout, maar of die angst nou leidraad moet zijn betwijfel ik...

Zullen we nu weer lekker gaan treinspotten en modelbouwen?

Frans (wiens treinen rijden op Atoomstroom  ;) )
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 09 March 2012, 11:01:54 »
Gevonden, op de Duitse modelspoorsite - www.stummiforum.de - wel een leuk voorbeeld, maar probeer het toch iets fraaier te maken, of het ligt aan de fotograaf. Bedankt.

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #59 Gepost op: 09 March 2012, 12:39:42 »
 :'(
Foto is er niet en via de link kom ik ff niet verder...

Nieuwe poging?
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...