Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 21026 werkt niet goed door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:53:05
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:37:41
Minibaan Visserskaai H0 door hervé
Vandaag om 10:34:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door spoorijzer
Vandaag om 10:31:37
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 10:26:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:19:20
Station Roodeschool door hervé
Vandaag om 10:04:43
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 09:39:16
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:32:53
Baan in Los Angeles door Eric B
Vandaag om 09:21:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 09:14:14
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Lambert
Vandaag om 08:21:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 08:05:11
Acme nieuwe ICNG door Quinzeedied
Vandaag om 07:29:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen. door AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
05 November 2025, 23:17:45
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138 door Charles_
05 November 2025, 22:33:52
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
05 November 2025, 21:42:10
HSM D1715 door vpeters1984
05 November 2025, 21:09:03
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
05 November 2025, 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
05 November 2025, 21:01:32
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
05 November 2025, 20:31:52
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
05 November 2025, 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
05 November 2025, 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
05 November 2025, 18:45:31
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
05 November 2025, 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
05 November 2025, 14:48:57
  

Auteur Topic: Hulpverleners bij spoorwegovergangen  (gelezen 2922 keer)

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Hulpverleners bij spoorwegovergangen
« Gepost op: 15 April 2007, 22:25:15 »
Hallo
Vanavond zagen wij een ambulance met alle toeters en bellen naar een plaats van een ongeval rijden.
Kort nadat de ambulance een spoorwegovergang was gepasseerd gingen de slagbomen dicht waarna even later de trein vanuit het station vertrok.
Nu vraag ik mij af; Als een ambulance naar een plaats van een ongeval moet, en op de route daar naar toe passeert deze (een aantal keren) een spoorwegovergang. Wordt dat dan doorgegeven aan een centrale meldpost van de spoorwegen of ergens anders naar toe zodat de slagbomen open blijven en de trein ergens vaart moet minderen of zelfs stoppen zodat de ambulance (of een brandweer) meteen door kan rijden?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Hulpverleners bij spoorwegovergangen
« Reactie #1 Gepost op: 15 April 2007, 22:29:42 »
Neen het reactie vermogen van de NS is ontoerijkend.
Treinen blijven dus lekker hun gangetje gaan wat er ook gebeurd.

Wel is het zo dat Hulpdiensten zogenaamde voorkeursroutes hebben en die gaan meestal niet over overgangen wanneer mogelijk.

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Erwin Schuurman

  • Offline Offline
  • Berichten: 641
  • Jaah Mevrouw....Scheurgras..
    • www.friesemodelbaanclub.nl
Re: Hulpverleners bij spoorwegovergangen
« Reactie #2 Gepost op: 15 April 2007, 22:29:52 »
Volgens mij niet  Harm. Ik denk dat dan de Ambu of branweerkar gewoon vette pech heeft en moet wachten, maar zeker weten doe ik dit niet.

Groeten,

Erwin
"Samenwerking betekent voor mij dat iedereen hetzelfde wil als ik!"

Vinkendrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
    • Vinkendrecht
Re: Hulpverleners bij spoorwegovergangen
« Reactie #3 Gepost op: 15 April 2007, 22:36:41 »
Hallo Harm,

Ik werk in een meldkamer voor ambulance, brandweer en politie. In onze regio, Zuid Holland Zuid, zijn diverse spoorwegovergangen. Als één van de voertuigen bij een uitruk een spoorwegovergang moet passeren en deze gaat net voor hun neus dicht, moeten ze, zoals Erwin al schreef, wachten tot de bomen weer open gaan. Zover ik weet heeft dit nooit tot problemen geleid. Andersom wel. Enkele jaren geleden kwam een ambulance, ergens in het oosten van het land, in botsing met een trein, nadat deze om de gesloten overwegbomen was gereden.

Groeten, Martin Vink.
groeten, Martin Vink Dordrecht

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Hulpverleners bij spoorwegovergangen
« Reactie #4 Gepost op: 15 April 2007, 22:40:50 »
Bij ons heeft dit wel ooit tot problemen geleid. Echter was het voor een brug, en een brug duurt natuurlijk langer, maar toen is er wel iemand in de ziekenwagen overleden.
Natuurlijk gaat het spoor wel sneller, mits de trein net van het station af komt, maar wat ik wil zeggen is dat het dus wel gebeurd.
Ik dacht zelf ook al dat het niet werd doorgegeven, maar dit heeft Martin al duidelijk gemaakt. ;)

Groeten,

Teun.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
Re: Hulpverleners bij spoorwegovergangen
« Reactie #5 Gepost op: 15 April 2007, 23:48:19 »
Gister had het ambulance personeel in Elst zelfs voordeel van een dichte en daarna opengaande spoorweg overgang. De auto's bleven netjes voor de overweg staan totdat de ambulance er door was(nadat dus de trein al voorbij was).

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26905
    • Pagina van klaas
Re: Hulpverleners bij spoorwegovergangen
« Reactie #6 Gepost op: 16 April 2007, 00:13:34 »
In Middelburg ligt een brug kort voor de spoorwegovergang (voor degenen die ter plaatse bekend zijn: de Schroebrug)
Ik heb daar eens gezien dat een ambulance over de linkerrijstrook van de brug de auto's voorbijreed die rechts stonden te wachten voor de overweg. Technisch gezien had de ambulance tussen de spoorbomen door kunnen slalommen, er was nog tijd genoeg, en ze reden toch al links. Maar dat deden ze niet, ze gingen naar rechts, voor de wachtende auto's en bleven daar braaf wachten tot de bomen omhoog gingen.
Het is volgens mij een kwestie van risico's afwegen. Als zo'n hulpvoertuig op de overweg aan flarden wordt gereden heeft niemand daar gemak van, om het maar eens voorzichtig uit te drukken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

nscargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2765
  • Wederopbouw Opsolder
Re: Hulpverleners bij spoorwegovergangen
« Reactie #7 Gepost op: 16 April 2007, 17:01:42 »
Nee daar word niemand beter van als een ambu of brandweer aan flarden word gereden. Vandaar ook mijn vraag.
Een goede vriend van ons is brugwachter. Het is bij hem wel een paar keer voorgekomen dat hij de beide stoplichten voor de scheepvaart onmiddelijk op rood moest zetten en zo snel mogelijk de brug naar beneden moest doen. Er kwam een ambu aan met een A-1 rit en de nodige escorte die absoluut voorrang moest hebben.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Swaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Hulpverleners bij spoorwegovergangen
« Reactie #8 Gepost op: 16 April 2007, 17:25:18 »

Gooierhaven

  • Offline Offline
  • Berichten: 322
Re: Hulpverleners bij spoorwegovergangen
« Reactie #9 Gepost op: 16 April 2007, 17:33:59 »
Brugwachters worden op diverse plaatsen gewaarschuwd via p2000.
Dat zou bij overwegen alleen kunnen als:
- de overwegen "bemand" zijn (dat mag centraal);
- de overwegen normaal voor het treinverkeer gesloten (!) zouden zijn.

Bij dat laatste zit het probleem. De trein gaat er vanuit dat hij door kan rijden zonder vaart te minderen. Een schip wacht af of hij een groen licht krijgt.

Verder geldt dat voor elke hulpverlener geldt dat hij alleen hulp kan verlenen als hij aankomt. Beter een minuut later, dan helemaal niet.

Jan
 

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Hulpverleners bij spoorwegovergangen
« Reactie #10 Gepost op: 16 April 2007, 18:56:19 »
Off-topic: dat hebben mijn vader en ik ooit meegemaakt. We werden ingehaald door een ambulance (busje) in volle vaart. Een paar kilometer verderop was de ambulance in een Lelijke Eend gecrasht. Na het openknippen was daar niet veel meer van over...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

DHG500

  • Offline Offline
  • Berichten: 1615
Re: Hulpverleners bij spoorwegovergangen
« Reactie #11 Gepost op: 16 April 2007, 19:06:09 »
Gister had het ambulance personeel in Elst zelfs voordeel van een dichte en daarna opengaande spoorweg overgang.
Welke overweg was dat? Rijksweg Noord of Aamsestraat? Ik gok de eerste.....

(jouw woonomgeving? Dan kunnen we eens handjes schudden)
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3379
    • nederlof.net
Re: Hulpverleners bij spoorwegovergangen
« Reactie #12 Gepost op: 16 April 2007, 23:17:15 »
Bij ons heeft dit wel ooit tot problemen geleid. Echter was het voor een brug, en een brug duurt natuurlijk langer, maar toen is er wel iemand in de ziekenwagen overleden.
Maar bruggen kunnen wel ingeseind worden. Dat heb ik vroeger (toen ik actief scanner-luisteraar was) vaak gehoord.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Teun van Lierop

  • Offline Offline
  • Berichten: 357
Re: Hulpverleners bij spoorwegovergangen
« Reactie #13 Gepost op: 16 April 2007, 23:34:44 »
Bij ons in het dorp is er toen helaas iemand in de ambulance overleden voor de brug. Ik snap dan ook niet hoe dat kan, als de brug ingeseind kan worden.
Ik weet ook niet precies de datum meer, maar wij hebben ongeveer 4 a 5 bruggen bij ons in het dorp, allen met brugwachtershuisjes (of hoe je dat ook noemt). Daarom vondt ik het ook al zo raar.
In ieder geval is het toen gebeurd, en mischien dat het toevallig is dat de man voor de brug overleed, hij zou ook onderweg naar het ziekenhuis kunnen overlijden.

Teun