Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 16:27:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door saskia
Vandaag om 16:23:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 16:16:47
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 15:58:46
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
tandwiel lux modellbau door Olav
Vandaag om 15:46:35
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:43:15
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
Vandaag om 15:27:17
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 15:01:28
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 14:36:36
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:55:41
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 13:50:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 12:49:47
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
  

Auteur Topic: Onderhoud aan Revell airbrush  (gelezen 4222 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Onderhoud aan Revell airbrush
« Gepost op: 28 February 2012, 14:05:47 »
Hallo,
 Ik heb verleden jaar een R.Airbrush gekocht ,de Basic set met compressertje, die redelijk werkt.
 Nu ga ik hem weer gebruiken en heb hem even schoongemaakt  en doorgespoten met thinner.
 (Ik gebruik spuitverven van Phildie met de juiste NS kleuren die echter oplossen in thinner  ,vandaar )
 Op een of andere manier zit er iets verkeerd ,wat ik niet kan vinden met behulp van de bijgevoegde handleiding.
 Bij het doorspuiten met die thinner werkt het niet goed want de lucht van de compressor komt  borrelend via het bekertje er uit ,wat een vieze thinner troep geeft.(Als of de lucht niet via de kop eruit kan).
Ook als ik de naald wat naar achteren trek, blijft het borrelen...
Binnen in zitten oa 2 O ringetjes ,een ervan, die van buitenaf te zien is,  heb ik vervangen door een andere van Revell, omdat zijn voorganger ''verrot'' was gedraaid.
Het andere, kleinere O ringetje is nog origineel. Ook de opsteekkop, waar de naald doorheen gaat .staat de goede kant op .
 De naald is niet krom en alles is schoon.
 Ik heb alleen twijfel of het kleine O ringetje goed zit.
 Wie helpt me ?
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re:Onderhoud aan Revell airbrush
« Reactie #1 Gepost op: 28 February 2012, 14:29:21 »
Heb ik laatst ook gehad toen ik mijn airograph na jaren weer eens ging gebruiken. De lucht ging ipv niet door de spuitkop naar buiten maar langs de naald de beker in. Dan spat de verf je tegemoet ;D. O-ringetje om de naald vervangen en de afdichting van de van de voorste opzetkop. Daarna was hij weer als van ouds.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re:Onderhoud aan Revell airbrush
« Reactie #2 Gepost op: 28 February 2012, 14:37:09 »
Hallo Ruud,
 Ik heb een heleboel berichten gelezen op het Revell forum.
 Daar kwam ik eindelijk dezelfde klacht tegen.De afdichting zou niet goed zijn.
 Ik heb wel een gebruiksaanwijzing  ervan , maar op de tekening staat een O ringetje ,terwijl er twee in de kop zitten. En juist bij degene die er niet op staat , heb ik mijn twijfel over of hij goed zit...
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re:Onderhoud aan Revell airbrush
« Reactie #3 Gepost op: 28 February 2012, 14:50:46 »
Sorry Peter, ik ken helaas de Revell niet, heb zelf een Aerograph. Maar het principe is altijd hetzelfde. Als je er een slecht o-ringetje in hebt zal hij of verf lekken of lucht de verkeerde kant op blazen. Is wel de voorste lucht douchkop goed schoon en het luchtgat rond de naald open? Soms zitten er ook nog 2 hele kleine gaatjes naast om de straal ovaal af te buigen. Die moeten natuurlijk dan ook open zijn.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re:Onderhoud aan Revell airbrush
« Reactie #4 Gepost op: 28 February 2012, 15:13:35 »
Hallo,
    Dit zijn de onderdelen:
url=https://images.beneluxspoor.net/bnls/100_6410.jpg][/url]

 Het O ringetje zit in de kop rechts ,er zit daar een borst. Je ziet ook de 6 gaatjes.

Allemaal schoon.  ;)
 Peter
« Laatst bewerkt op: 28 February 2012, 20:24:57 door Peter Kleton. Reden: foutje in de tekst. »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re:Onderhoud aan Revell airbrush
« Reactie #5 Gepost op: 28 February 2012, 18:38:05 »
Achter de zitting van de naald (bovenste kegel op je foto) hoort een 0-ringetje zodat de zitting af dicht op je pistool.
Overigens lijkt mij die grote o-ring te dik, maar dat kan bedrog zijn.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re:Onderhoud aan Revell airbrush
« Reactie #6 Gepost op: 28 February 2012, 18:53:41 »
Hallo Ruud,
 Die losse O ring op de voorgrond zit normaal in het rechtse onderdeel , waar de zes (niet  8 ) gaatjes in zitten.
 
Bedoel je  die dikke O ring  links van het miden ,die op het pistool zit ?  Die heb ik vanmorgen gekocht ,zijn voorganger was defect en iets dunner.
 In de winkel hadden ze niets beters  van Revell dan dit..    :(

 Bedoel je met <de naald> het doorboorde druppelvormige onderdeel ?
 In de winkel hadden ze nog wel  een heeeel klein O ringetje ,(Diam 2 tot 3 mm)  .
 In de tekening van Revell is geen klein O ringetje getekend (Slechte documentatie  is dat dan )

 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re:Onderhoud aan Revell airbrush
« Reactie #7 Gepost op: 29 February 2012, 16:46:40 »
 Het onderdeel rechts moet op onderdeel links geschroefd worden.
 Doordat de  O ring eigenlijk te dik is  (De winkelier had geen andere Revell O ringen )
 zaten deze onderdelen niet dicht genoeg op elkaar ,waardoor de lucht de verkeerde kant op ging .
 De remedie was dus de zaak goed aandraaien .De ''water '' proef verliep goed zonder borrelen en vandaag heb ik heel goed kunnen spuiten ,zoals het hoort. :D
 Vr Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Lokpaint

  • Gast
Re:Onderhoud aan Revell airbrush
« Reactie #8 Gepost op: 29 February 2012, 16:59:43 »
Hoi

Ik heb jarenlang met deze airbrush gewerkt. De O-ring heb ik gelijk maar weggelaten, gaat net zo goed.

De grote O-ring aan de kop dient er alleen maar voor om de beschermkap vast te houden. Verder zitten er  vooraan geen O-ringen in.

Dus hoe jij aan 2 ringen komt is mij een raadsel  ???

bart
« Laatst bewerkt op: 29 February 2012, 17:01:14 door Lokpaint »

Lokpaint

  • Gast
Re:Onderhoud aan Revell airbrush
« Reactie #9 Gepost op: 29 February 2012, 17:02:49 »
Achter de zitting van de naald (bovenste kegel op je foto) hoort een 0-ringetje zodat de zitting af dicht op je pistool.


Nee hoor, dit is een conische afdichting zonder ringen.

bart

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re:Onderhoud aan Revell airbrush
« Reactie #10 Gepost op: 29 February 2012, 18:41:09 »
 Hallo,
 Toen ik de set kocht zat er op de plaats van de ''dikke'' ring een ring van rood materiaal  ,die is stuk gegaan. Ik weet wel, dat ik toch nog wel spuiten kon, maar dat er toch lucht ontsnapte.
 Nu die dikke er op zit is de zaak lucht dicht en spuit hij mooier.
 Groeten ,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re:Onderhoud aan Revell airbrush
« Reactie #11 Gepost op: 29 February 2012, 20:39:33 »
 (y) er kan natuurlijk best bij elk model airbrush in de loop der jaren het een en ander veranderen. Nogmaals. De verfdouche (de kleine kegel waar de naald in zit) moet al dan niet conisch of met een o-ring goed afdichten tegen het pistool. De lucht douche dient aan de voorzijde goed schoon en open te zijn. Is dit niet het geval, dan zal de lucht een andere weg zoeken dan de plek waar hij naar buiten dient te gaan en dat is dan meestal via de verfdouche naar binnen, terug de beker in. Dit gaat altijd met veel borrelen en spetteren gepaard.
De werking van elke lucht kwast berust op het feit dat je verf laat lopen midden in de luchtstroom. Die luchtstroom neemt de verfnevel dan mee naar buiten. De luchtdouche kan extra gaatjes hebben die de vorm van het spuitpatroon beïnvloeden. Bij grotere spuiten zit er soms een extra luchtschroef naast de kop. Hiermee kun patroon van rond naar ovaal beïnvloeden. Tevens kun je bij grote spuiten de luchtdouche in elke stand verdraaien zodat je bij het spuiten van smalle voorwerpen verticaal of horizontaal de straal kunt aanpassen zodat er minder verf verloren gaat.
Verder heb je spuiten met onderbeker (zuigt de verf aan door het ontstaan van een vacuüm) en spuiten met een bovenbeker.
Zie ook http://nl.wikibooks.org/wiki/Handige_Harry/Verfspuit en http://nl.wikipedia.org/wiki/Airbrush
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).