Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ExactTrain 2021 door HaHoHo
Vandaag om 12:46:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:44:52
Minitrix BR185 Rail4chem hapert door ex-DR V100
Vandaag om 12:44:32
NS 6100 van GM&S door TonM
Vandaag om 12:43:10
Gaatje te groot geboord – wat nu? door Bert van Gelder
Vandaag om 12:36:56
Nieuwe bome, verse nieuwe bome!!! door jan47
Vandaag om 12:35:09
Artitec 2021, HO en N. Nieuws van de fabrikant door VAM65
Vandaag om 12:29:13
Mail MK Modelbouwstudio door Mar-Cas
Vandaag om 12:25:55
VERPLAATST: Hackers door Bert van Gelder
Vandaag om 12:23:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 12:06:35
Falkenheim door Falcon10
Vandaag om 12:04:33
Roco versterker 10761 opgeblazen, te repareren? door Pauldg
Vandaag om 11:57:42
ABC en stroomdetectie combineren. door VvKan
Vandaag om 11:42:13
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 11:31:56
De Wadlander, een eilandbaan. door VFR
Vandaag om 11:29:41
Modelspoorbaan Fleischmann door Wim Vink
Vandaag om 11:16:15
Klompentrein door Martijn de Kuiper
Vandaag om 11:15:03
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door BertOK
Vandaag om 11:14:27
Artitec in NOS journaal: 'Naar China verzenden is makkelijker' door H0eGenaamd
Vandaag om 10:47:33
Welk karton voor een perron ? door Peter Kleton
Vandaag om 10:26:07
DCC++ basisstation geen baanspanning, wel oplichtende LED's op motorshield door Jan Jansen
Vandaag om 10:16:23
Spoorboekje Staatsspoor 1914 - Voornaamste buitenlandsche verbindingen Emmerik door ingenium secundus
Vandaag om 09:37:24
Uhlenbrock 65600 klemstekker door lokmuis
Vandaag om 09:28:59
Hoogte locloods 6476 door erik2
Vandaag om 08:43:14
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 08:42:59
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door BartvD
Vandaag om 08:12:58
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 08:06:16
kwaliteit B-Models door Arjan6511
Vandaag om 07:38:26
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door g-j
Vandaag om 06:54:42
Ergensnergens in H0e door Tulpendaal
Vandaag om 06:37:54
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 2563460 keer)

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21090 Gepost op: 12 januari 2021, 21:32:11 »

En toch... zou die P8 nog in EpIII komen? 

Natuurlijk wordt de serie P8 varianten volledig uitgemolken, niet allemaal tegelijk maar in 'financieel acceptabele" tussenpozen... Ik heb recentelijk nog een Etappenbouwset van Gerard uit een nalatenschap verkregen welke qua detaillering het non plus ultra moet worden. Destijds kon het model nog met op schaal gemaakte wielflenzen besteld worden. Prachtig voor in de vitrine.

Ik vermoed overigens dat het brengen door Roco van de P8 een streep door de rekening van Piko is. De BR 78 is in feite de tenderuitvoering van de BR 38 (P8).

Rob
 

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1267
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21091 Gepost op: 12 januari 2021, 21:54:49 »
Wordt het niet een Roco-uitgave van het Fleischmann-model?

Wolter

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21092 Gepost op: 12 januari 2021, 22:21:02 »
Wolter, het zou kunnen.

Als je het 'Noviteitenboekwerk' doorspit kom je veel Fleischmann modellen tegen. Zo ook de DB BR 160, ditmaal echter zonder de rangeerkoppeling.

Vanzelfsprekend kunnen bepaalde onderdelen van het voormalige Fleischmann model gebruikt worden, echter dit lijkt mij hier uiterst onaannemelijk.

Rob
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2021, 10:24:51 door Silvolde. Reden: correctie »

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21093 Gepost op: 12 januari 2021, 22:39:20 »
@Arjan: Ik denk dat er wel iets in zit, in wat je zegt. Hoewel... ik denk zomaar dat er van Artitecs Dg een stuk minder verkocht worden dan van een beetje gangbare Duitse Pwg, alleen al omdat de Duitse markt een stuk groter is dan de Nederlandse.
Aan de andere kant, vergeleken met een "gewone" goederenwagen zal zo'n Pwg ook wat minder omzet genereren, je wil best wel drie of vier stuks Gmhs30 in een trein, maar maar één Pwgs41. Maar dat geldt natuurlijk ook voor een Dg.
@Rob: dat de P8 uitgemolken gaat worden, betwijfel ik niet. Daarvoor zijn er teveel mogelijkheden: Wannentender, Langlauftender, wel/geen Indusi (en dus ander machinistenhuis), variaties in het machinistenhuis, aantal domen etc, etc. Pruissische uitmonstering, DRG en talloze buitenlandse varianten.
Maar gezien de aandacht voor EpIII in deze editie van de nieuwtjesfolder vraag ik me echt af of er wel een EpIII-versie in zit. Ik bedoel, als ze al de ETA 150 (in EpIII) laten liggen... veel meer dan een nieuwe opdruk hadden ze daar niet voor hoeven ontwikkelen.
Maar de tijd zal het leren.
En daarbij: een pessimist heeft vaker een meevaller dan een optimist  ;)
@Wolter: nee, dat denk ik (ook - zie Silvolde) niet. Dat was bij de 86er ook niet het geval. Bovendien staat bij de aankondiging vermeld dat het een nieuw ontwikkeld model wordt (Neukonstruktion), en die aantekening ontbreekt bij de BR 70.0 (p.26) en de BR 55 (p.36). En bij die laatste twee staat vermeld dat er Fleischmann-Profikoppelingen zijn bijgesloten (eigenlijk staat dat bij alle van oorsprong Fleischmann-modellen), en die opmerking ontbreekt juist weer bij de P8.

Trouwens, zo'n EDV-nummer hoef je niet te laten zitten, natuurlijk. Van IV naar III maken is geen hekserij.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 1267
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21094 Gepost op: 12 januari 2021, 22:57:29 »
Dank voor je extra informatie over de P8 en andere zaken die gaan komen.

Wolter

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1393
  • ZWOLLE
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21095 Gepost op: 13 januari 2021, 00:21:07 »
Mocht je een 86er bezitten dan is onderstaande goederentrein iets om over na te denken.



Auf dem Weg zur Strecke nach Fürth am Berg entdeckten wir im Rbf Coburg einen weiteren dampfgeführten Güterzug. Vom Personal der 086 130 brachten wir als Zugnummer den Ng17105 in Erfahrung; wohin die Reise ging, wurde leider nicht erfragt, aber auf jeden Fall in Richtung Neustadt.

Is wel een beetje uit de richting maar een kniesoor enz..............
Grt, Ronald.

Edgy

  • Offline Offline
  • Berichten: 300
    • Reichsbahn, periode 2d wereldoorlog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21096 Gepost op: 13 januari 2021, 08:07:00 »
Hoi,

Leuke combi en pracht lok!
Zo vind ik de 94.5 ook zo mooi, kleine krachtpatsertjes  ;D

Maar wat doet die V60 daar nu achter?  ???
Aan het rangeren?

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4336
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21097 Gepost op: 13 januari 2021, 12:51:34 »
01.5 Trix? Of vloek ik nou?

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21098 Gepost op: 13 januari 2021, 22:29:46 »
@Wolter: geen dank. Bedenk overigens wel dat ik niet alwetend ben. Misschien lijkt het er soms wel op dat ik dat pretendeer, het is echter absoluut niet het geval.
@Ronald: welzeker bevindt zich een lok BR 86 in Bw Lümmeln. Een aantal loks van dat type is, toen ze in een naburig Bw vanwege de komst van de V100 niet meer nodig waren, in Bw Lümmeln terechtgekomen. Daar wisten ze ook niet goed wat ze met die loks aan moesten en daarom hebben ze ze maar in de rangeerdienst ingezet.
Ik heb geen idee of het werkelijkheidsgetrouw is, maar wellicht dat ik de lok nog eens met wat Umbauers of een lichte goederentrein op pad stuur. Jouw foto (van Ulrich Budde) is best een leuke inspiratie!
Geen idee ook wat die V60 daar achteraan doet. Lijkt me haast niet dat voor zo'n kort treintje een opdruklok nodig is. Misschien een lok in opzending? Geen bleek vermoeden.

Mijn 86er van Fleischmann (en Weinert stoomfluit):



Oorspronkelijk met schijfwielen aan de voor- en naloopas, omgewisseld voor gespaakte. Typisch voor Fleischmann zijn de ontbrekende Kolbenstangenschutzrohre; bij de 86ers is tenminste een rudimentair stompje aanwezig. Maar volledige zuigerstangbeschermbuizen moeten er wel nog een keer worden opgezet. En er moet nog wel meer aan gebeuren, want je kunt er niet zomaar een ander nummer opplakken. De variaties binnen die Baureihe zijn nog altijd aanzienlijk. Om maar wat te noemen: geklonken en gelaste Wasserkasten, lange en korte Ausschnitte in die Wasserkasten en ga zo nog maar even door.

De loks van de Baureihe 94.5 zijn inderdaad ook mooi. Toen die door Fleischmann voor het eerst werd aangekondigd was ik meteen verkocht: die moest en zou ik hebben. Ook in Bw Lümmeln hebben ze (meerdere exemplaren dus) dienst gedaan. Mijn 94er rijdt als een pakje roomboter over een het ovenplaat zo smeuïg en laat zich met de MM® fantastisch mooi regelen (Faulhaber). Minimum snelheid ligt bij minder dan een meter per uur - gevoelsmatig dan. Ik wil dat nog wel eens uitproberen, en het zou me niet verbazen als het inderdaad zo was!

@Huup: nee, da's geen vloeken. Wel is het zo dat ik niet zo warm loop voor (de huidige) Trix-modellen. In feite is het gewoon Märklin en op de een of andere manier spreekt me de modellen niet erg aan. Eerlijk gezegd kan ik de vinger niet precies op de spijker leggen, maar er is iets waardoor (ik vind dat) ze teveel van Rofl of andere merken afwijken. Alleen bij de BR 94.5 kan ik dat niet zeggen.
Afgezien daarvan wil ik geen loks met een decoder maar beperkt naar eigen idee in te stellen is. Ooit had ik een Trix-Köfje, waarvan ik met geen mogelijkheid de sluitseinen kreeg uitgeschakeld.
Dus nee, een 01.5 (of wat voor andere lok ook) van Trix zit er niet in.

Dan nog iets waar misschien meer mensen interesse in hebben: vandaag deed ik een boodschap bij de Lidl en daar zag ik in de bakken met de weekaanbiedingen ledpanelen van 45 x 45 cm liggen. Voor m'n kamertje van 5 x 2 m leken twee stuks me wel voldoende. Ik weet niet hoe lang die aanbieding er al ligt en ook niet tot hoe lang en ook niet hoeveel kapers er op de kust zijn, dus wees er snel bij. 35 öri per stuk.
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 16:48:50 door 44. Reden: taalfout gecorrigeerd. »

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 502
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21099 Gepost op: 13 januari 2021, 23:31:00 »
Citaat
Ik heb geen idee of het werkelijkheidsgetrouw is, maar wellicht dat ik de lok nog eens met wat Umbauers of een lichte goederentrein op pad stuur.

Onrealistisch is dat volgens mij zeker niet. Zie foto 5 hier.

Groeten,
Bert

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1393
  • ZWOLLE
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21100 Gepost op: 13 januari 2021, 23:55:50 »
Jan,

Kijk eens op deze site.

https://www.dhuenntalbahn.de/zugbildung/br-86-personenzuege

met o.a. deze samenstelling:

1968: P2885/6 mit 86 160 (Foto: Helmut Dahlhaus)
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 00:48:18 door Ronald69 »
Grt, Ronald.

charp

  • Peter
  • Offline Offline
  • Berichten: 1450
  • werken met de aaiket
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21101 Gepost op: 14 januari 2021, 09:02:48 »
Of deze site.
Zomer '69. Vanuit Völklingen richting Dillingen met een 86'-er die nog niet van een EDV-nummer is voorzien.


Peter
HO/2-rail =/ECOS II & LokProgrammer/MultiMaus/Rollend mat.: Fleischmann, Roco, Trix, Liliput, Piko, Rivarossi, Brawa, Jouef, ESU, Lima/Tijdperk: periode IIIb-IVa/DB

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4336
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21102 Gepost op: 14 januari 2021, 09:26:41 »
Die ledpanelen, gebruik je voor je kamerverlichting of voor werktafelverlichting?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5908
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21103 Gepost op: 14 januari 2021, 10:28:34 »
Zo'n goederentreinbagagewagen, van welk type dan ook, is wel een leuke verrijking voor je goederentrein. Het geeft wat variatie. Voor degenen die zo'n ding niet kennen lijkt het me ook een raar, en dus aandachtstrekkend, gezicht, zo'n goederenwagen-met-raampjes. "Oom Reinout, wat is dat voor een rare..." zullen we maar zeggen.

Ik heb sinds kort (koppelingen vervangen...) de mijne in gebruik en m'n goederentrein ziet er gelijk een stuk realistischer door uit. En... als bonus krijg ik extra rangeerbewegingen in m'n kopstation omdat dat ding ook op de terugweg achter de lok moet hangen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 14633
Re: Projekt 083-338
« Reactie #21104 Gepost op: 14 januari 2021, 12:46:34 »
Ja, het heeft wel wat, zo'n wagen. Helemaal als het nog een groene is ook. Wat dat betreft is de Pwghs54 wat minder "aantrekkelijk", vanwege de gewone goederenwagenbruine kleur. Maar dat maakt het voor rangeren niet minder spannend om.
Overigens, als je naar die foto van Ronald kijkt, van die 86er met goederentrein(tje), dan zie je zo'n wagen midden in de trein. Of is dat nou geen Pwghs54?

@Huup: die ledpanelen zijn voor de kamerverlichting, voor boven de werktafel heb ik al twee andere armatuurtjes met led(dag)licht.

@Peter, Ronald en Bert: ik ben bang dat ik niet helemaal duidelijk geweest ben. Dat er 86ers met Umbauwagen hebben rondgereden is wel evident, evenals met Silberlinge, 26,4 m-wagens of weet ik veel wat.
Maar ik doelde op het volgende: ik schreef dat de uit Bielefeld afkomstige 86ers in Lümmeln in de rangeerdienst werden ingezet. Ik weet niet of ze uitsluitend daarvoor werden gebruikt, of dat ze misschien toch nog wel eens (bijvoorbeeld met een stel Umbauers, of een goederentrein) in de treindienst werden ingezet. Iets wat ik trouwens wel van plan ben te doen, ook al is dat niet volgens de werkelijke gang van zaken.

Toch bedankt voor de mooie plaatjes en koppelingen, dat geeft toch altijd wel weer inspiratie, zodanig zelfs dat ik nu wel zin krijg om de drie- en vierassige Umbauers op te graven en te kijken hoe dat staat achter die 86er  ;D
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2021, 12:48:17 door 44. Reden: aangebracht »