Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3398655 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18270 Gepost op: 08 september 2019, 14:17:58 »
@Erwin: blijkbaar is het probleem herkenbaar  :)
Voor zover ik het nu kan bekijken is die verschuifbare koppeling (40287) in ieder geval de meest gemakkelijke (zo niet de enige?) oplossing voor dit probleem. Met zo'n koppeling aan één kant geplaatst ontkoppelt de boel niet meer vanzelf. Dat is nog wel het geval als ik de wagen omdraai, dus daar moet ook nog een keer een schuifkoppeling in gezet worden.

Gewone koppeling - schuifkoppeling (40287):



Hier is duidelijk te zien dat de koppelingshouder van de slaapwagen (rechts) een stuk hoger zit.
Mij valt nu ook op dat de buffers een tik hoger staan dan die van de wagen links. Zouden er te grote wielen in zitten? De wagen is tenslotte tweedehands gekocht. Dat gaan we straks eens even wat nader bekijken 

Hier nog een plaatje van zoals het wezen moet:



@Jerry: vroeger heb ik ook nogal wat van die dingen ingebouwd. Er moest inderdaad wel eens wat gevijld of gladgeschuurd worden, maar over 't algemeen functioneerden die mechanieken best goed.
Wat dat betreft had ik minder goede ervaringen met die dingen van Symoba, die lieten na verloop van tijd vaak los (slecht plakwerk waarschijnlijk), waardoor ik niet direct geneigd was een liefhebber te worden.
Volgens mij heb ik geen enkele wagen met die Roco-mechanieken of Symoba's in het bestand, behalve dan de ETA/ESA 150, daar zijn van die mechaniekjes van het goeie ouwe Fleischmann ingebouwd en die voldoen nog steeds uitstekend.
Overigens, het komt soms nog wel eens voor dat een bepaalde wagen (of een bepaalde combinatie van wagens) nogal eens de neiging tot spontaan ontkoppelen heeft. De wagen omdraaien of op een andere plek in de trein zetten wil dan nog wel eens helpen.
@Rob: nee, hoewel ik dat best wel eens zou kunnen doen, heb ik dat tot nu toe nagelaten omdat het gehele rijtuigenpark van de kortkoppeling van Roco is voorzien. Stel dat ik de proef op de som zou nemen met bijvoorbeeld de Profi-koppeling, of de Universal van Roco, of willekeurig welke andere koppeling dan zou ik het, denk ik, toch als lichtelijk frustrerend ervaren als die proef wel zou slagen. Als je snapt wat ik bedoel.
Mocht je gaan proberen de situatie te gaan nabootsen dan zou ik het op prijs stellen als je een verslag zou plaatsen. De wagen 45077 heb ik ooit eens bijna (er van afgezien wegens EpIV, maar daar heb ik nu spijt van) gekocht omdat ik 'm wel erg mooi vond...

Conclusie:
a. de slaapwagen 45069 wordt aan beide kanten voorzien van koppelingen 40287, waarmee het probleem is opgelost, al blijft het een raadsel waarom de normale koppeling niet voldoet.
b. een nader onderzoek of de oorzaak van de te hoog liggende koppelingshouders gezocht moet worden in verkeerde wielstellen volgt.

En over wielen gesproken, tijdens het hanteren van de diverse wagens in dit verhaal, viel me op dat bij sommige van die wagens de wielen wel heel erg vuil waren. Daarom werd de pot met SR24 met het bijbehorende lapje uit de kast getrokken.

Voor:


Na:


Daarbij viel op dat bij één van de oudste wagens in mijn bezit bij de wielen aan één kant van de wagen het koper zichtbaar begon te worden:



Die gaan we maar eens vervangen, denk ik. En dan meteen de overige wagens van die leeftijd (ze stammen zo'n beetje uit rond 1988) ook maar controleren.
Tenslotte de hoop koesteren dat er nog zoveel reservewielen in voorraad zijn.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18271 Gepost op: 08 september 2019, 23:14:55 »
Omdat het hele verhaal van die ontkoppelende slaapwagen me maar bezig bleef houden, heb ik nog wat verder geëxperimenteerd.

Om te beginnen zijn de draaistellen van de slaapwagen omgewisseld met die van een andere wagen. Omwille van de herkenbaarheid is daarvoor de ABm uitgekozen.
Het resultaat van deze actie was dat nu de ABm qua ontkoppelen hetzelfde gedrag vertoont als de slaapwagen op dezelfde draaistellen. De slaapwagen ontspoort op de draaistellen van de ABm zodra er ook maar iets wat op een bocht lijkt te zijn in beeld komt.

Daarna kwam ik op het idee de wielstellen te gaan wisselen. Na die actie was dus de situatie als volgt: ABm met draaistellen van de slaapwagen, maar met eigen wielstellen; slaapwagen met draaistellen van de ABm, maar met eigen wielstellen.
Resultaat van deze actie: ABm noch slaapwagen ontkoppelt, en ook van ontsporen is geen sprake meer.

Echter, de draaistellen van de ABm en die van de slaapwagen zijn niet identiek, zodat bovenstaande situatie niet gehandhaafd kan blijven. Elke wagen moet z'n eigen draaistellen weer terug. Zogezegd, zo gedaan, en bovendien de wielstellen van beide wagens omgewisseld, wat uiteindelijk tot gevolg heeft dat beide wagens op eigen draaistellen staan, maar dan met de wielstellen van de andere wagen.
Resultaat van deze actie is als vanouds: de slaapwagen ontkoppelt op het kritieke punt.

Dit moet nog maar even wat bezinken voor ik nog iets anders bedenk. Als me dat al lukt.


De slaapwagen in de trein nadert het kritieke punt. Maar o, o, o, wat een slechte foto!

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18272 Gepost op: 09 september 2019, 12:24:14 »


 ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18273 Gepost op: 09 september 2019, 13:34:02 »




 ;D ;D

Hlv53

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18274 Gepost op: 09 september 2019, 14:24:11 »
Je kunt er ook standaard een hersporingstrein naast zetten :angel:. En voor de Preiserlein een tribune om het spektakel te aanschouwen.

Mvg Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18275 Gepost op: 09 september 2019, 16:42:55 »
Jan
Op mijn baan gehad met rheingold
Bleek een rail verbinder te zijn die wat uitgebogen was

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18276 Gepost op: 09 september 2019, 17:00:47 »
Jan,
Ik heb nog wat voor je bedacht,
Koppelinghouders omwisselen, tja het is mij het klusje wel..... maar toch!

Groeten,
Erwin


ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18277 Gepost op: 09 september 2019, 17:59:38 »
@Bas: een hersporingstrein bevindt zich helaas niet in het wagenpark. Hier moet men zich behelpen met euh... nou ja, het betere vingerwerk. Honi soit qui mal y pense 
Of, als het vingerwerk te lastig is, kan gebruik gemaakt worden van de aloude GFN 6480.

@Jerry: dat is eigenlijk best een goed idee, kijken hoe het met de rails zit. Aan de andere kant, er ontspoort of ontkoppelt verder nooit iets op dat punt, dus dat zou wel goed moeten zitten. Maar even controleren kan nooit kwaad.

@Erwin: ik heb de wagen al eens open gehad (zie bericht #18267):



Als ik me niet vergis zit er een anders gevormde koppelingshouder in dan in de ABm. Maar ook hier geldt: het kan geen kwaad om dat eens te onderzoeken. Qua klus valt het wel wat mee, enkel even de wagenbodem los halen van de bak.


prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18278 Gepost op: 09 september 2019, 18:03:56 »
Het lijkt wel of die slaapwagen te hoog op zijn draaistellen staat, met de bak lager op de draaistellen ziet het er beter uit en komen de koppelingen op dezelfde hoogte.
Mits de flensen na het verlagen niet tegen de onderkant aanlopen anders moet je daar ook weer mee bezig.

Koppelingen op verschillende hoogte geeft problemen bij Roco kk, er hoeft dan maar een klein hupsje of kuiltje, b.v. bij een oprit of puntstuk, in de baan te zitten en hij ontkoppeld.

Stephan.

tuurtje

  • Online Online
  • Berichten: 4495
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18279 Gepost op: 09 september 2019, 18:06:21 »
Jan,

Ik ben koppelingen nog helemaal niet bezig, maar hoe moet je als je zou willen deze rijtuigen los wil dat doen. is dat een verticale beweging? Of wat voor een beweging is dat?
Is het mogelijk dat je dat filmt?

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18280 Gepost op: 09 september 2019, 21:35:02 »
@Arthur: ik weet niet wat er vanavond in je aperitiefje zat, maar er is niet zo best chocola van je verhaal maken. Wat voor beweging is het om de wagen te ontkoppelen... bedoel je de wagen uit het treinverband nemen? Dat doe je gewoon door omhoog tillen, de kortkoppelingen van Roco zijn er op gemaakt, net als de Profi-koppelingen van Fleischmann.
Het niet bedoelde ontkoppelen zal ook een gevolg zijn van een verticale beweging, al dan niet gecombineerd met koppelingen op onjuiste hoogte.
Om het hele gebeuren eens op film vast te leggen vind ik nog niet zo'n slecht idee, wie weet wat voor heldere inzichten dat oplevert.

Zo gezegd, zo gedaan:

<a href="https://www.youtube.com/v/_3RumDM9XqI" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/_3RumDM9XqI</a>

Het is duidelijk te zien dat de 'steilte' van de helling op het kritieke punt verandert, het lijkt over te gaan in een meer horizontaal vlak. Dat is er dan de oorzaak van dat de koppeling van de slaapwagen, die eigenlijk toch al te hoog zit, uit die van de voorgaande wagen schiet.
Hier moet de Bahnmeisterei aan te pas komen om het Schotterbed op te schudden en de rails meer in lijn te leggen. Moet met een emmer water en wat extra Schotter wel te doen zijn.

Echter, dat neemt niet weg dat de koppeling(en) van de slaapwagen nog steeds te hoog staan, mogelijk doordat de wagen te hoog op de draaistellen staat, zoals Stephan ook denkt. Dat de wagen hoger op de draaistellen staat is wel duidelijk, de oorzaak moet nog maar ontdekt worden en dat onderzoek staat als volgende punt op de agenda.
Ondertussen ben ik, ten gevolge van een plotselinge aanval van helderheid gaan grabbelen in de bak met wielstellen, op zoek naar wielen met een diameter < 11 mm. Gevonden werden wielen met een doorsnede van 10,5 mm. Iets is meer dan niets, bedacht ik, en heb de wielstellen 11mm vervangen door die van 10,5. En ziedaar: geen last meer van spontaan ontkoppelen. Wat een half millimetertje niet voor verschil kan maken!  :D

Toch de Bahnmeisterei nog maar even bellen... 

tuurtje

  • Online Online
  • Berichten: 4495
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18281 Gepost op: 09 september 2019, 21:53:43 »
Jan

 ;D ;D, Ach het waren maar 3 dimple'tjes

Excuses het woordje "met"mist na ik ben. Blij dat het opgelost is.

Groetjes

Arthur

PS, drink af en toe alleen nog een Irish coffee
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18282 Gepost op: 09 september 2019, 22:24:15 »
Hoi Arthur,

dat woordje 'met' kon ik nog wel zo ongeveer bedenken. Maar met het vervolg van de zin kon ik wat minder goed uit de voeten:

Citaat
maar hoe moet je als je zou willen deze rijtuigen los wil dat doen.

Ik heb dat geïnterpreteerd als "hoe moet je deze wagens ontkoppelen, als je dat zou willen doen?"

Het antwoord daarop is dus: de wagen kan door recht omhoog te tillen uit de trein genomen worden.

En precies die eigenschap, in combinatie met de "kuil" (Stephan: kuiltje, hupsje) èn de te hoog zittende koppeling, is de oorzaak van dat ongewild ontkoppelen.

Toch vind ik het een mooie gedachte dat we, ondanks de verwarring, wel aanvoelen wat de ander bedoelt  :D

tuurtje

  • Online Online
  • Berichten: 4495
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18283 Gepost op: 09 september 2019, 22:39:14 »
Hoi Arthur,

Toch vind ik het een mooie gedachte dat we, ondanks de verwarring, wel aanvoelen wat de ander bedoelt  :D

Die gedachte moeten we koesteren (y) dat gebeurt helaas te weinig, einde emotie modus.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Projekt 083-338
« Reactie #18284 Gepost op: 10 september 2019, 08:34:20 »
Hallo Jan,
Ik kijk net naar je filmpje en het lijkt mij dat er een hobbel in dat stuk rail zit. Rond 014 kan je het zien aan de loc die wat naar beneden gaat.

Grt. Ric