Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 1136 van AC naar DC door Remco vM
Vandaag om 18:59:26
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 18:39:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:16:48
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 18:15:56
Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
  

Auteur Topic: Projekt 083-338  (gelezen 3636635 keer)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10665 Gepost op: 21 July 2016, 21:07:26 »
Leuk filmpje Jan! Maar zag ik nu iedere keer dezelfde zelflossers voorbij komen? Die butsen in de bovenrand waren wel erg identiek. Was dit weer een gevalletje Potemkin.

Die trein met die mooie bruine lok mag wel eens langskomen in Hatzum!

Groet, Gert-Jan

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10666 Gepost op: 21 July 2016, 21:16:57 »
Nou... je overschat me wel een beetje... met een simpel cameraatje zo'n filmpje in elkaar knopen lukt nog net, maar wagons kopiëren en tig keer inmonteren gaat me toch heus boven de pet, hoor!
Ik heb er eens een rijtje in serie behandeld, misschien dat het daardoor komt.

Jemigdepemig, waar ze ook al niet op letten! 
 ;)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10667 Gepost op: 22 July 2016, 10:19:04 »
Jan,

De rondblik in Lummeln wara verhelderend. Ik heb een vraag. Ik zag twee wisselstraten van binnen naar buiten. Is er ergens een mogelijkheid om weer terug te komen van buiten naar binnen?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10668 Gepost op: 22 July 2016, 11:08:40 »
Mooi Jan, had de overzichts foto's nog niet gezien (y)
Have fun every day, before you know it's..........

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10669 Gepost op: 22 July 2016, 11:14:31 »
Eigenlijk is de hele baan één grote wisselstraat, Gerard. Vooropgesteld dat je het idee van rechtsrijden laat varen (wat ik kan beargumenteren door te stellen dat er zich verderop een splitsing in de lijn bevindt, hetgeen in het echte Lümmeln ook het geval is), kun je van elk spoor naar elk ander spoor in het Sbf rijden. Hier nog even de wisselstraat in het zichtbare gedeelte:



Even terugkomend op een eerdere opmerking,

Citaat van: g-j
Maar zag ik nu iedere keer dezelfde zelflossers voorbij komen? Die butsen in de bovenrand waren wel erg identiek

je hebt me aan het denken gezet, Gert-Jan. Ik zal daar nog eens een kritische blik op werpen.

Citaat van: g-j
Die trein met die mooie bruine lok mag wel eens langskomen in Hatzum!

Ik zou die mogelijkheid zeker niet bij voorbaat uit willen sluiten, maar als jij Hatzum nu eens op Fremodules ging bouwen, dan zou de kans dat dat nog eens realiteit zou worden behoorlijk toenemen.  ;D ;)

@Patrick: graag gedaan!  :D

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10670 Gepost op: 22 July 2016, 12:31:55 »
Verhelderende en boeiende foto's van het geheel! De hoeveelheid zelflossers achter de loc op het filmpje maakt indruk.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10671 Gepost op: 22 July 2016, 14:32:41 »
Het "gerommel"in Bad Harzwald heeft een geheel andere oorsprong dan het "gerommel" in Lummel land,ik heb namelijk geen Lange Heinrich om dat soort gerommel te laten plaats vinden  ;D
(ook niet in de toekomst)
Ik ben ook bang dat de duur van dat gerommel in Bad Harzwald langer duurt dan bij jouw,of je wordt heel snel ,heel handig en monteert Heinrich wel 10x achter mekaar,dan kan het nog een twijfel geval worden  ;)
Het is in elk geval duidelijk dat je kan spreken van het feit dat je lange treinen kan inzetten daar  :o
Die bruine 2400 is overigens een leuk ding,is die verdwaald geraakt en zo in Lummell land terecht gekomen of zit er een speciaal plan achter die verschijning daar ?
had een beladen Heinrich net als bij jouw ,trouwens geen 2e lok als Vorspan nodig gehad  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10672 Gepost op: 22 July 2016, 15:10:10 »
Ja, dat zou je niet denken, zo'n lange trein op een baantje van 2 x 3 meter. Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat met die trein op de rails sowieso drie Sbf-sporen geblokkeerd zijn.
Overigens is die halve Heinrich hier onbeladen. Desniettemin zijn het toch 25 wagons, en dat brengt hoe dan ook een aardig gewicht met zich mee. De 50er heeft er niet echt veel moeite mee. Een V60 krijgt met hangen en wurgen nog net 8 stuks van die vierassige zelflossers de helling op.

Citaat van: Ruud K
Verhelderende en boeiende foto's van het geheel! De hoeveelheid zelflossers achter de loc op het filmpje maakt indruk.

Leuk om te horen, Ruud! Wat die zelflossers betreft, ik heb het hele rijtje wel eens op de modulebaan van de vereniging laten rijden, maar dat is toch wat anders dan zo op je eigen baan. Ik wil dan ook best wel toegeven dat ik een paar keer gefascineerd naar m'n eigen filmpje heb zitten kijken.

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10673 Gepost op: 22 July 2016, 15:10:44 »

Iets anders. Fietscomputer.
Begin deze week trapte ik de versnellingsnaaf van m'n fiets aan gort. Nu gaat die fiets al zowat twee decennia mee, dus echt verbaasd was ik dan ook niet. Maar gehecht ben ik wel aan het karretje, tenslotte heb ik er al heel wat kilometertjes op gefietst, dus ik achtte een dure reparatie wel een verantwoorde investering. Tenminste, ik verwachtte dat het wel een paar stuiver zou moeten gaan kosten.
Maar goed, terwijl ik zo bij mijn vertrouwde fietsenmaker aan het onderhandelen was kwam het gesprek op fietscomputers en wat daarmee in het kader van de spoorwegmodelbouw wel niet allemaal mee mogelijk zou zijn.
Terwijl ik dat vol vuur aan het uitleggen was, grabbelde de beste man ergens wat rond in een laadje, en haalde daar vervolgens en fietscomputer uit tevoorschijn die hij mij overhandigde met de woorden: "Kun je daar wat mee?"
Een beetje verbouwereerd pakte ik het ding aan, al stamelend dat dat wel zou lukken, ook al was het dan een los computertje zonder de houder met de draadjes voor het reedcontactje, maar dat ik een gegeven paard ook niet in de bek wilde kijken.



Thuisgekomen legde ik het ding zolang bij de afdeling lopende projecten op tafel, onder het motto: dat loopt vooralsnog niet weg, ook al is het dan een lopend project.
Vandaag ontving ik een smsje (hoe modern!) van de fietsenmeneer dat ik m'n fiets weer af kon halen. Onnodig te zeggen dt ik me per eerste de beste gelegenheid bij hem vervoegde en nadat we het zakelijke gedeelte afgehandeld hadden (overigens naar volle tevredenheid van beide kanten), vroeg de man naar de fietscomputer en of dat nog wat geworden was. Ik vertelde dat het wel zou lukken, met wat plastic- en koperstrips,  en dat ik van plan was op internet eens te gaan scharrelen om te kijken hoe je zo'n ding moet resetten en opnieuw instellen. Na nog een grabbel werd mij keurig een gebruiksaanwijzingsboekje van het apparaat in handen gestopt.
De wielmaat heb ik ingesteld, en met een los draadje even gekeken of alles werkt zoals ik denk het zou moeten, en dat heeft een ruw gemeten snelheid van 185 km/h opgeleverd.

De fietsenhandel heet overigens Fietscentum Bus. Beleefd aanbevelend.
Niet dat iedereen hem nu moet gaan vragen naar een afgedankte fietscomputer, maar als je toch van plan bent een nieuwe fiets te kopen...  ::)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10674 Gepost op: 22 July 2016, 19:11:47 »
Citaat van: dh
Citaat van: g-j
Maar zag ik nu iedere keer dezelfde zelflossers voorbij komen? Die butsen in de bovenrand waren wel erg identiek
je hebt me aan het denken gezet, Gert-Jan. Ik zal daar nog eens een kritische blik op werpen.

Dat heb ik gedaan. En tot de conclusie gekomen dat door de constructie van de wagens de "deuken" verondersteld worden op sommige plaatsen gauwer dan op andere plaatsen te ontstaan, en dat die plaatsen bij alle wagens wel ongeveer hetzelfde zijn, zodat het gevaar van identieke deuken al gauw om de hoek komt kijken. Dat is de theorie. Nu, nu ik wat ouder begin te worden, had ik mogelijk wat minder heftige technieken aangewend om ook wat minder heftige effecten te krijgen. Maar dat is achteraf.

En, en hiermee kom ik aan het einde van mijn betoog*, het bovenstaande in aanmerking genomen, kan gesteld worden dat de wagens weliswaar (hier en daar) sterk op elkaar lijken qua dökerei, maar dat er geen exemplaren met identieke deuken bij zijn.

Zie ook deze fotoreeks:

<a href="https://www.youtube.com/v/z4S-w58_1LY" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/z4S-w58_1LY</a>

*De oorspronkelijke spreker, van wie ik deze zinsnede heb overgenomen, had een nog korter betoog.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1701
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10675 Gepost op: 22 July 2016, 19:56:04 »
Jan, jij hebt gelijk. Ze zijn niet identiek, over het monteren van het filmpje, als regelmatig doch trouw volger van de avonturen in en om Lummeln ben ik altijd op mijn hoede. Voor verborgen boodschappen, historische verwijzingen en zo meer. 1 van de redenen waarom ik graag meelees!

Over Fremo, tja dat weet ik nog zo net niet. Het Duitse minimax (op Stummi) spreekt me erg aan. Ook daar standaard modulen en rijden met vrachtkaarten. Zal me eens inlezen in het Fremogebeuren.

Groet, Gert-Jan

KJB

  • Offline Offline
  • Berichten: 249
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10676 Gepost op: 23 July 2016, 13:00:35 »

Geduld, Jerry...  ;)
Nog even wat zooi opruimen, alles nog een keertje grondig controleren, en dan... dan ga ik misschien wel met de scenery bezig.
Dit gedoe met dat stootblokje is even een knullig tussendoortje, omdat ik even niet zo'n zin heb in opruimen.  :P



Een week dit draadje niet gelezen en kiek 's oan Ik vind bovenstaand plaatje toch wel erg mooi, de ballast en het zand eromheen en natuurlijk dat prellblock (y)

Klaas Johannes

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 667
  • Idioot op een skateboard
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10677 Gepost op: 23 July 2016, 21:51:03 »
Knappe reeks overzichtsfoto's Jan, geeft een heel duidelijk beeld van je baan.  (y)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10678 Gepost op: 23 July 2016, 22:03:58 »
Dank je, Klaas Johannes! Altijd leuk om complimentjes te mogen ontvangen.  :D :D
Het "plankje" was in eerste instantie bedoeld als experimentje, om te proberen hoe ik de "straat" en de bovenkant biels op gelijke hoogte kon krijgen. Dat is hier niet helemaal gelukt, maar het plankje doet nog steeds af en toe dienst als fotodio. Het stootblok is er in dit geval een beetje geïmproviseerd op gezet, op een doorlopend stukje spoor en met een paar plukjes groen.

Citaat van: g-j
... ben ik altijd op mijn hoede. Voor verborgen boodschappen, historische verwijzingen en zo meer.

Die kans bestaat altijd, dat dat soort dingen ergens in verwerkt zijn. Maar ik ga echt geen wagons die ik niet heb inmonteren om een trein langer te laten lijken...  :P ::)
Ik laat wel eens dingen weg... rotzooi uit beeld laten en zo, dat wel...  ;D

Minimax kende ik nog niet, bestaat dat al lang?
Fremo kent al een jarenlange geschiedenis... misschien al wel een jaar of dertig. Maar goed, ik ben nog niet zover, en als het zover is, zal het eerst nog twijfelen worden, denk ik, wordt het NL of toch D? Ik denk toch NL, dan kan ik die 2400 ook eens laten rijden. En ik fantaseer over een simpel, slaperig Gronings/Drents stationnetje, met een café vlak bij het station met een fietsenrek bij de deur. Daar moet dan wel Oranjeboombierreclame op.
En iets met Hero frisdrank.
Paard en wagen.
Rang, Italiano en Jaffa jus d'orange piramiedjes.
En Roxy. Met rook in de lucht geschreven.
Dat sfeertje.

@Olivier: graag gedaan!  :D

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7594
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338
« Reactie #10679 Gepost op: 23 July 2016, 22:57:19 »
Citaat
Ik denk toch NL, dan kan ik die 2400 ook eens laten rijden. En ik fantaseer over een simpel, slaperig Gronings/Drents stationnetje, met een café vlak bij het station met een fietsenrek bij de deur. Daar moet dan wel Oranjeboombierreclame op.

En dan zoiets als op Seinarm staat als trein...

Trn 3343 Groningen - Nieuweschans 1957
2400 - B12c - B12c - B12c - AB 5600 mat'24 - DIV

Of...
Trn 3855 Roodeschool - Groningen 1962
2400 - B6D - B12c - B12c - B12c - B12c - B12c

:)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.