Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

roco maus 2 door henk
Vandaag om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 11:04:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:56:45
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
Haandrecht materieel door orientexpress
08 September 2025, 22:15:31
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
08 September 2025, 22:00:26
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
08 September 2025, 21:17:54
  

Auteur Topic: Moet ouder materieel voorrang krijgen bij opname in de collectie van NSM?  (gelezen 6532 keer)

Gert1

  • Gast
Afgesplitst van de discussie omtrent de 16/17/1800-varianten:

Opslaan van al dat materieel wordt inderdaad een probleem. Maar ik vind ook niet dat het automatisch zo moet zijn dat het oudste materieel voorrang krijgt. Enfin, dat is een eigenlijk een aparte discussie op zich. En die moeten we maar niet in dit draadje gaan voeren. Wie zich daartoe geroepen voelt mag daarvoor natuurlijk best een nieuw draadje openen.

mvg,
Gert

Bij deze dus een nieuw draadje.
« Laatst bewerkt op: 24 February 2012, 20:19:29 door Gert van den Heuvel. Reden: Afgesplitst en dus een nieuwe titel. »

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re:varianten 16/17/1800
« Reactie #1 Gepost op: 24 February 2012, 18:42:23 »
Dat past vast nog wel ergens in een donker gat in het NSM.  :'(

Tinus.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:varianten 16/17/1800
« Reactie #2 Gepost op: 24 February 2012, 19:36:02 »
Is goed Gert, ik wilde alleen het gemakkelijke geroep wat hier zo vaak klinkt even in perspectief plaatsen. Overigens wel een mooie discussie dus als je wilt afsplitsen ga ik graag elders verder ;)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert1

  • Gast
Re:Moet ouder materieel voorrang krijgen bij opname in de collectie van NSM?
« Reactie #3 Gepost op: 24 February 2012, 20:21:47 »
Bij deze dus!

mvg,
Gert

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Moet ouder materieel voorrang krijgen bij opname in de collectie van NSM?
« Reactie #4 Gepost op: 24 February 2012, 20:33:11 »
De 1211 staat toch in Augsburg.
Dus er is nog een plek vrijgekomen.  ;) ;)


Jos
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Moet ouder materieel voorrang krijgen bij opname in de collectie van NSM?
« Reactie #5 Gepost op: 24 February 2012, 20:36:38 »
Met dank voor het afsplitsen!
Nou waarom oud materieel voorrang geven? Als je er niets aan doet is er over een X-tal jaar niets meer over om te renoveren/reviseren. En dat kan nooit de bedoeling zijn...

Nu er steeds meer electromechanisch en zelfs electronisch spul in treinen zit tov spul uit het stoomtijdperk vergaan dingen relatief makkelijker dan oude rijtuigen / stoomloks. Tel daar nog bij dat dingen steeds lichter en kwetsbaarder worden geconstrueerd en het wordt steeds moeilijker om op een niet-commerciele manier materieel (in dienstvaardige staat) te bewaren.

Als we nu dus de generatie materieel uit de jaren '50 en '60 laten sloffen (en dan in het bijzonder 1100'en en 1501, waarvan thans geen enkel exemplaar rijvaardig is) om iets als een bijvoorbeeld een extra 1800 te bewaren komen we over 20-30 jaar als, we alsnog zoiets willen oplappen om het rijvaardig te krijgen, van een koude kermis thuis.

Uit ervaring met 2200'en, Plan E en Plan U weet ik dat vocht een vernietigende werking heeft op oa relais (veel oude relais hebben een soort papier laag als isolatie tussen windingen welke erg gevoelig is en snel kan vergaan) en vele rubberdelen hebben ook zwaar te lijden van de elementen (uitdroging waarna scheuren volgt of continue inwerking van chemicalien)

Als nu geen stappen gezet worden om onderdelen goed te conserveren en kennis vast te leggen voor volgende generaties (echt, van veel zaken is de kennis snel aan het verdwijnen terwijl het spul amper 10-15 jaar uit dienst is. Veel info is reeds niet meer terug te vinden heb ik helaas mogen ervaren) is het straks vrijwel onbegonnen werk.

Al die processen kosten vele uren tijd waarvan de buitenwereld vaak geen idee heeft. Maar het is wel noodzakelijk en belet dus dat er nieuwe projecten aangepakt kunnen worden.

@Jos ja maar aan zulke dingen hebben we zo weinig als we grote line-ups en rondritten willen...  ::)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Gert1

  • Gast
Re:Moet ouder materieel voorrang krijgen bij opname in de collectie van NSM?
« Reactie #6 Gepost op: 24 February 2012, 20:54:00 »
Wat die verwijnende kennis betreft: Is het niet mogelijk om voorschriften, gebruiksaanwijzingen, technische beschrijvingen e.d. of hoe ze ook mogen heten, te digitaliseren?

mvg,
Gert

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Moet ouder materieel voorrang krijgen bij opname in de collectie van NSM?
« Reactie #7 Gepost op: 24 February 2012, 21:22:33 »
Met het verdwijnen van werkplaats Tilburg, het afschuiven van het oude centrale archief naar het Utrechts archief ed is al veel verloren gegaan. Bovendien is veel kennis nooit officieel op papier gezet maar zit bij vakmensen in het hoofd...

Ik kan alleen voor de SHD spreken, maar alles wat we eenmaal hebben wordt echt wel goed vastgelegd en we hebben best veel info binnen de club en door uitwisseling met andere clubs (ja er is best samenwerking in museumland!) Maar er zijn nog steeds de nodige gaten... vergeet ook niet dat veel zaken door NS bijvoorbeeld extern werden betrokken. Je vindt dan verwijzingen naar een tekeningnummer en een leverancier. Maar als die leverancier ook al tig maal overgenomen/gereorganiseerd is of zelfs totaal verdwenen is sta je al snel met lege handen. Bovendien hebben ze lang niet altijd zin veel moeite te doen voor een kleine non-profit club... (al zijn er ook hele positieve ervaringen!)Er komt veel meer bij kijken dan velen vermoeden en dat maakt het soms zo tijdrovend en af en toe zelfs frustrerend.

Gelukkig zijn er vele gouden momenten die dan al die ellende weer snel doen vergeten ;D
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Streamliner

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
Re:Moet ouder materieel voorrang krijgen bij opname in de collectie van NSM?
« Reactie #8 Gepost op: 24 February 2012, 21:35:54 »
Interessante discussie, toch ben ik van mening dat net als bij oude auto's geldt dat stilstand achteruitgang is.
Neem de stoomlocs, die rijden niet maar zien er wel fraai uit. Goed onderhoud en zo nu en dan even verplaatsen helpt in ieder geval om ze rollend te houden.
Daarentegen is een conditierit zoals laatst de 1312 voor een Berlijn-trein natuurlijk ideaal om z'on loc in conditie te houden. Moet ouder materieel dan voorrang krijgen? Ik vind van niet. Locs of stellen die al jaren hebben stilgestaan zijn moeilijker om weer rijvaardig te krijgen dan treinen die relatief kort hebben stilgestaan. Maar het hangt vooral af waar je prioriteit aan geeft en wat het publiek wil. Wil het publiek bij wijze van spreken een gele 1600, of een groene 273 voor de Heimwee-Express?
Ik ben vooral erg benieuwd hoe het publiek straks gaat reageren als bijvoorbeeld de 876 wordt gebruikt, of waar ik nog nieuwsgieriger naar ben: gaan ze straks bijvoorbeeld een SGM of ICM bewaren? Als er animo voor is en dus de wil, dan is er een weg. Ik denk dat er ook bij het NSM geldt dat ze mee moeten gaan met de tijd.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Moet ouder materieel voorrang krijgen bij opname in de collectie van NSM?
« Reactie #9 Gepost op: 24 February 2012, 21:48:16 »
Feit is dat vrijwel al het niet-NSM museummaterieel voor instandhouding moet kunnen rijden om geld te verdienen voor diezelfde instandhouding... dus moet je wel onderhoud plegen. Want de kosten voor instandhouding zijn gigantisch, het is veel meer dan 'even een potje verf'

Op NMLD kun je overigens zien wat de museale status is van veel bewaard materieel. Daarbij wordt vaak ook gegeken naar zaken als ensemble-waarde. Iets waar tot nu toe helaas te weinig aandacht voor is geweest. Gelukkig laat bijvoorbeeld het Bolkoppen-project van de VSM zien dat daarin verandering komt (y)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

obb70

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re:Moet ouder materieel voorrang krijgen bij opname in de collectie van NSM?
« Reactie #10 Gepost op: 24 February 2012, 23:27:28 »
In oostenrijk heb je plan-nostalgie treinen oid, en speciale touristentreinen met oud mat, misschien een idee om die door de bollenvelden ofzo te laten rijden in aansluiting op moderne antje-expressen?
En verder moet er geen voorrang zijn, gewoon van alles wat beeldbepalend is geweest moet wat weggezet worden  ;D

Ascona

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re:Moet ouder materieel voorrang krijgen bij opname in de collectie van NSM?
« Reactie #11 Gepost op: 25 February 2012, 09:32:03 »
ik ben niet zo'n expert als de meesten hier,meer een belangstellende die met name hetgeen wat in de jaren 80 rondreed een warm hart toedraagt.
Ik lees hier erg veel discussies over wat wel en wat niet bewaren.
Duidelijk is dat je niet álles kan bewaren,zeker niet rijvaardig.
In wezen is natuurlijk alle materieel beeldbepalent voor een bepaald tijdperk,alleen sommige materieelsoorten hebben maar in een heel beperkt deel van nederland gereden.
Neem nou bijvoorbeeld de Wadlopers en de Railhoppers,van geen van beide is iets in NL bewaard gebleven,enerzijds is het zonde,aan de andere kant zijn die maar voor een klein deel van de nederlanders interessant.
Kom zelf uit de regio Amsterdam,en heb beide hier (uiteraard) nog nooit gezien,nou zoek ik de treinen wel op,maar de doorsnee (ietwat) geinteresseerde uit deze regio zegt dit materieel niks.Dus wel veel kosten maar je spreekt maar een zeer beperkt publiek aan. Een Mat.64 of Sprinter  of 1600 loc daarentegen heeft jaren en jaren in heel het land rondgereden en iedereen heeft deze bewust,danwel onbewust vaak genoeg gezien en mee gereisd. In mijn optiek heeft dat materieel dan een bepaalde meerwaarde om te bewaren boven bijvoorbeeld een Wadje (hoe leuk ze ook zijn).
Ander voorbeeld,het spoorwegmuseum heeft de 1122 (1125),prachtloc,zonder meer maar hij heeft hoelang? 6/7 jaar zo gereden.en 35 jaar geleden kregen de locs een botsneus,dit is hoe men de loc herinnert,zou dan eerder eentje met botsneus rijvaardig maken ,de 1122 van klok bijvoorbeeld.
Maar denk wel dat je een onderscheid moet maken naar de publieke waarde,anders loop je in de toekomst tegen grote problemen aan,dus geen Buffel,wel een IRM (zo kort mogelijk).
Let wel,bovenstaande is hoe IK het bekijk ,het is dus geen verwijt of sneer naar wie dan ook,ik respecteer ieder zn mening,en uiteindelijk hebben we allemaal dezelfde hobby (y)
Groetjes Patrick

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re:Moet ouder materieel voorrang krijgen bij opname in de collectie van NSM?
« Reactie #12 Gepost op: 25 February 2012, 10:15:21 »
als ik eerlijk ben en dan kijk ik b.v. naar de 876, die bergen ze en gebeurt eerst jaren niks mee, en dan gaat het fout, mijn idee is dat de kennis nu nog redelijk aanwezig is, geef dat ding nu een grote conservering, dat scheelt je minimaal 30 jaar. Plus daarbij de conditie van de apparatuur is nu nog goed.

Jorick

  • Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 162
    • Jorick de Lange.nl
Re:Moet ouder materieel voorrang krijgen bij opname in de collectie van NSM?
« Reactie #13 Gepost op: 25 February 2012, 11:17:17 »
Eh, ja. En de reden dat hij opgeborgen staat? Het publiek van het spoorwegmuseum is met diezelfde trein nog naar het museum gekomen, of naar Utrecht Centraal, of gisteren naar opa en oma. Kortom: alleen voor de nummertjes-fetisjisten is dat stel interessant. En laat die doelgroep nou net te klein zijn om het museum draaiend te houden. De 876 komt echt wel op de baan en er wordt echt wel met zorg naar gekeken. Want, wie zegt er dat hij, ondanks dat hij in Br staat, niet wordt behandeld?

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Moet ouder materieel voorrang krijgen bij opname in de collectie van NSM?
« Reactie #14 Gepost op: 25 February 2012, 19:37:33 »
Behalve de 876 is er ook nog de 904, dus mocht het al mis gaan met de 876 (wat ik niet verwacht) is er nog backup ;D (zie hier ook meteen de reden voor al het dubbel bewaren  (y) )

Maar het zou wel mooi zijn als zo'n stel inderdaad geconserveerd weggezet kon worden, scheelt inderdaad veel werk. Maar ja, dat kost ook weer een hoop tijd en geld. Overigens : als het stel maar overdekt staat scheelt dat al een hoop en kan er vooral bij een elektrisch stel niet al te veel mis gaan. Dieselstellen zijn wat dat betreft veel gevoeliger voor verval door stilstand.
« Laatst bewerkt op: 25 February 2012, 19:41:57 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden