Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 14:33:24
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
Vandaag om 14:31:05
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:30:24
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 13:02:43
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
  

Auteur Topic: Beginnen met airbrushen  (gelezen 8558 keer)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #15 Gepost op: 22 February 2012, 18:04:25 »
Citaat
Heb nl advies nodig

JIJ advies. Doe ik niet aan mee Martin. ;) ;D

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Jefftrack

  • Offline Offline
  • Berichten: 1662
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #16 Gepost op: 22 February 2012, 18:59:26 »
Zat zelf te denken aan zo'n H&S evolution 2in1 aangezien de schaal waarop ik bouw wat royaler is...alhoewel Iwata ook wel mooi spul maakt.

Beide merken zijn erg goed.... ik heb zelf de instapper van H&S de ultra en die bevalt mij uitstekend. Mijn volgende wordt denk ik de Evolution .... ;)

Jeffrey

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #17 Gepost op: 22 February 2012, 19:16:11 »
Ik weet niet waar je woont, maar in Almere (ASA - Airbrush Service Almere) kunnen ze je maatwerk leveren. Zeer aan te bevelen (y)
Overigens, daar komt mijn Evolution ook vandaan, en voor het huis- tuin- en keukengebruik zoals bij de meeste hobbyisten (incl. ikke) prima geschikt!

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #18 Gepost op: 22 February 2012, 19:35:22 »
JIJ advies. Doe ik niet aan mee Martin. ;) ;D

Groet Jaap

Ja Jaap, heb behalve erg grote airbrushes (die met een 500ml bovenbeker) nog nooit zo'n ding in de handen gehad. Maar ben wel zo'n gereedschaps fetish dat ik liever gelijk wat goeds koop dan later...

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #19 Gepost op: 22 February 2012, 19:36:21 »
Ik weet niet waar je woont, maar in Almere (ASA - Airbrush Service Almere) kunnen ze je maatwerk leveren. Zeer aan te bevelen (y)
Overigens, daar komt mijn Evolution ook vandaan, en voor het huis- tuin- en keukengebruik zoals bij de meeste hobbyisten (incl. ikke) prima geschikt!

Da's niet echt naast de deur, maar kan ze per mail uiteraard wel om advies vragen. OT Henkie had het er ook al over..

Robert Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
    • Robert Jan Mulder
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #20 Gepost op: 22 February 2012, 20:20:25 »
Airbrush Service Almere ben ik ook een hele tijd geleden geweest bij een instapdag of zoiets.
Daar krijg je tenminste uitleg en kun je het spul ook proberen.
Ben daarvoor ook naar verschillende hobby/modelbouw winkels geweest voor info maar in vergelijking met Almere blijven die nergens.
Ik ben trouwens naar huis gegaan met een H&S Infinity 2in1 maar moet er eigenlijk wat meer mee "spelen".

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #21 Gepost op: 22 February 2012, 20:28:38 »
Citaat
dat ik liever gelijk wat goeds koop

Dan wordt het toch een ritje naar Almere.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #22 Gepost op: 22 February 2012, 20:45:05 »
Martin,

Mijn nieuwste airbrush (alweer meer dan 2 jaar terug) is een Iwata. Die heb ik gekocht bij Harolds in Rotterdam, waar ze ook de Harder en Steenbeck Evolution verkopen. Die werd me daar echter afgeraden. Niet dat deze niet goed was, maar qua materiaalkwaliteit de mindere van een Iwata. Ze vertelden me dat ze regelmatig reserve onderdelen voor de Evolution moesten verkopen en nauwelijk voor Iwata. Het enige dat ik kan zeggen is dat ik bijzonder te spreken ben over mijn Iwata. Hiervoor heb ik ongeveer 15 jaar een Badger 150 gebruikt en daar wil ik nooit meer naar terug.

Ik heb al iemand anders op dit forum aan een Iwata geholpen en van hem hoor ik even enthousiaste verhalen. Je hebt hem al aan het werk kunnen zien op Eurospoor en in Rijswijk.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3183
  • Einzelganger
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #23 Gepost op: 22 February 2012, 20:49:23 »
 ;D ;D yep een iwata eclips hp-cs  (y) maandag nog bij harolds geweest...wereldzaakie.....


eric

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #24 Gepost op: 22 February 2012, 21:31:35 »
Waarom denk je dat we dat adviseren Niels?

Groet Jaap

Zo was het niet bedoeld Jaap. Mijn vraag was meer gericht of het het zelfde werkt: ook 1:1 verdunnen en moet ik verder nog ergens rekening mee houden als ik hiermee ga verdunnen. Ik kan me voorstellen dat spiritus sneller vervliegt waardoor er sneller gewerkt moet worden(?)

Ik heb inmiddels de alcohol in huis, ik ga daar morgen eens mee aan de gang!

Bedankt voor de tips tot zover!  (y)

Grtz,

Niels

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #25 Gepost op: 22 February 2012, 22:51:45 »
Lees op US forums dat er vaak blauwe ruitensproeier vloeistof wordt gebruikt, geen idee of dat werkt..

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #26 Gepost op: 22 February 2012, 23:18:06 »
Verdunnen in bepaalde verhoudingen is meer een soort startwaarde. Het gaat er vooral om dat je gaat herkennen hoe dun de vloeistof moet zijn die je gaat spuiten. Te dik en het gaat niet goed of in klonters door de airbrush, te dun en het loopt van het model af en dekt helemaal niet. De dikte moet een beetje zoals melk zijn. Als ik het roerstokje, waarmee ik de zaak goed heb gemengd uit de verf haal, moeten er makkelijk druppels afvallen en als je het tegen de rand van het mengbekertje houd moet het vlot tegen de wand naar beneden lopen.

Zoals gezegd een kwestie van ervaring  ;)  De vaste mengverhouding is namelijk bepaald bij een bepaalde temperatuur en vochtigheid en die is altijd verschillend. En natuurlijk de bij de verf passende verdunner gebruiken (ik ben ook begonnen met het verdunnen van Tamiya of Polly S met water en sinds die tijd wil ik nooit meer acrylverf. Dat ligt dus meer aan mij dan aan de verf).

Kortom proberen, proberen en nog eens proberen tot het je bevalt. Daarna wil je nooit meer verven, maar spuit je al het kleinste onderdeel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #27 Gepost op: 23 February 2012, 01:24:06 »
Daarna wil je nooit meer verven, maar spuit je al het kleinste onderdeel.

Dat beperkt je wel in je mogelijkheden, lijkt me niet erg makkelijk om met een airbrush te drybrushen  ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #28 Gepost op: 23 February 2012, 08:45:42 »
Aha! Da's geen verven, maar iets anders  ;D

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Beginnen met airbrushen
« Reactie #29 Gepost op: 23 February 2012, 08:59:43 »
Ik gebruik een "Badger 155 Anthem". En ik verdun de Tamiya XF ook gewoon met water. Direct op het plastic levert dat soms wat druppelvorming op (heeft vast met de oppervlaktespanning van water te maken), maar als ik eerst Dullcote gebruik valt dat wel mee.

Zie hier.

Gerard
« Laatst bewerkt op: 23 February 2012, 09:41:56 door Gerard Wassink »