Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 22:28:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:14:08
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:57:18
20 jaar BNLS door Eelco Storm
Vandaag om 21:47:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
Vandaag om 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
Vandaag om 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
Vandaag om 19:26:45
Piko 1136 van AC naar DC door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:12:04
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
Vandaag om 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
Vandaag om 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
Vandaag om 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
Vandaag om 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
Vandaag om 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
Vandaag om 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:04:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 10:54:53

Auteur Topic: Bw Uhlental (H0)  (gelezen 93854 keer)

Afgelopen

• Offline Offline
Re:mijn baan(HO fantasie)
« Reactie #15 Gepost op: 22 February 2012, 09:20:53 »
Leuk om te zien dat er meer liefhebbers zijn van fantasie banen en dat niet altijd de werkelijkheid benaderd hoeft te worden om toch een leuk resultaat te krijgen. Je zegt dat de Thalys niet in het tijdsbeeld past, maar is dat een bezwaar? Op mijn baan rijden er stoomloks, diesels en elektrische treinen, TGV's, ICE's en andere moderne treinstellen vrolijk door elkaar. Op open dagen krijg ik daar wel eens commentaar op, maar het gaat er om dat je er vooral zelf lol in hebt en kijk maar eens bij de foto's op deze site over dingen die "NOOIT" in werkelijk voorkomen, dan zie je dat eigenlijk niets te gek is. SUCCES !

NS6400

• Rangeerprediker
  • Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 22 February 2012, 10:03:29 »
goed idee die begrasde regelaars!

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #17 Gepost op: 22 February 2012, 10:25:14 »

hier een kleine werkplaats bovenin op de berg.. de man bij het stootblok geeft aan dat de trein moet stoppen, terwijl de man bovenin de kolen aan het inladen is in de emmer van de takel..

Hee, dat lokje ken ik. Jouw monteurs kijken toch beter om naar hun materieel dan die van mij  ::) ;D
Leuk baantje!

Groet,
Michel

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 22 February 2012, 12:50:24 »
Leuk om te zien dat er meer liefhebbers zijn van fantasie banen en dat niet altijd de werkelijkheid benaderd hoeft te worden om toch een leuk resultaat te krijgen. Je zegt dat de Thalys niet in het tijdsbeeld past, maar is dat een bezwaar? Op mijn baan rijden er stoomloks, diesels en elektrische treinen, TGV's, ICE's en andere moderne treinstellen vrolijk door elkaar. Op open dagen krijg ik daar wel eens commentaar op, maar het gaat er om dat je er vooral zelf lol in hebt en kijk maar eens bij de foto's op deze site over dingen die "NOOIT" in werkelijk voorkomen, dan zie je dat eigenlijk niets te gek is. SUCCES !

ik vind de thalys ook wat te lang.. deze staat als ie op t station staat met het motorrijtuig voorbij de wissel en het achterste rijstel ook, dan kan er niets passeren.. maar het blijft een prachtige trein
groeten,
Auke

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 22 February 2012, 12:51:35 »
goed idee die begrasde regelaars!

dat vond ik zelf ook, zo heb je de regelaars toch bij de hand maar zijn ze niet storend in beeld.. ik ben nog van plan om met lichtsensoren en een microcontroller een soort digitale baan ervan te maken 8)
groeten,
Auke

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 22 February 2012, 12:57:44 »
Hee, dat lokje ken ik. Jouw monteurs kijken toch beter om naar hun materieel dan die van mij  ::) ;D
Leuk baantje!

Groet,
Michel

dank je :D ja die van jou ziet er niet piek fijn meer uit :) mooi gedaan!
al is jou lok nog wel voorzien van alle assen van de aandrijving naar de wielen, die van mij zijn vroeger gesneuveld en helaas ergens in een prullenbak verdwenen :(
groeten,
Auke

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 03 March 2012, 22:50:10 »
weer even een update. vorige week een kolenbak gemaakt van lucifershoutjes en de locloods voorzien van verlichting. ook de rails voorzien van roest en de stootblokjes in de juiste kleur gemaakt.
het hokje op de draaitafel ook bruin gemaakt.

het hokje op de draaitafel

de loods voorzien van verlichting en het stootblok bruin gemaakt

de kolenbak

het rangeerterrein in het donker

de onderkant van mijn draaitafel

de aanloop naar de draaischijf nu geschilderd(voorbereidend werk voor begrassen)

de balast aanbrengen.. beginnent bij de wissel.. daar moet alles zeer zorgvuldig gebeuren

nog bezig met balast aanbrengen

balast aan deze kant aangebracht

de aanloop nu ook voorzien van gras en een boompje geplaatst
« Laatst bewerkt op: 03 April 2012, 21:59:38 door Jakop de Bruin »
groeten,
Auke

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 03 March 2012, 23:27:09 »
filmpje van mijn draaitafel, met een aantal treinen in actie
http://youtu.be/UUQLHxHfoZc
« Laatst bewerkt op: 03 March 2012, 23:32:22 door dimo1_dimo1. Reden: kon het youtube filmpje niet intergreren.. dus maar link »
groeten,
Auke

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 03 March 2012, 23:36:16 »
filmpje van het draaimechanisme van de draaitafel
http://youtu.be/yX-NZYF4Yqk
groeten,
Auke

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 03 March 2012, 23:39:27 »
de locloods is ook voorzien van een knipperend lampje.. dit moet een boiler simuleren.. de boiler zelf staat nu in de lak.
http://youtu.be/2meY6hR_96g
groeten,
Auke

tjaplap

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 04 March 2012, 20:53:15 »
Goed bezig zeg, je gaat als een speer!

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 05 March 2012, 14:15:23 »
Goed bezig zeg, je gaat als een speer!

dank je :) van mij mag het nog wel wat sneller gaan.. maar heb helaas te weinig vrije tijd om dat voor elkaar te krijgen :(
groeten,
Auke

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 06 March 2012, 13:05:52 »
nog even wat details over mijn draaischijf mechanisme:

ik gebruik een servo tester voor het aansturen van de servo die de positie bepaling doet.. deze heb ik bij de electronica zaak gekocht in onderdelen, de onderdelen heb ik achterhaald uit de servo tester van conrad: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=234915
de servo tester zoals bij conrad beschreven heeft 1 potmeter voor de positie bepaling, deze heb ik vervangen voor een bipolair relais(die schakelt tussen 2 draden) gekoppeld aan 2 potmeters. zo kan ik 2 standen instellen, een voor draaien en een voor positioneren.
aan de rand van het plateau wat draait heb ik een stuk verenstaal dat zoals de naam al doet vermoeden kan inveren. deze raakt bij elke stoppositie een stuk vlak koperdraad(sleper van slotrace auto`s), zodra hier stroom op staat activeert deze het relais en gaat de servo naar de stoppositie.. terwijl de servo naar de stoppositie gaat word het contact van de motor doorbroken en draait deze dus niet meer.. een metalen pen word door de servo naar buiten gedrukt en deze gaat naar de punt van de 2 aluminium L profieltjes die daar zijn gemonteerd.. dan bevind de draaitafel zich altijd op dezelfde positie.
door middel van een 6 standen draaischakelaar met 2 schakeldraden schakel ik de stopposities in of uit, en tegelijk voorzie ik het aanliggende stuk rails van stroom. zo kan enkel de trein rijden waar de draaischijf op staat/naar toe gaat.
om de draaitafel 2 kanten op te kunnen laten draaien heb ik een stroom gelijkrichter gebruikt, dit zijn 4 diodes die zo zijn geplaatst dat de stroom die er aan de ene kant uit komt altijd op de juiste manier is aangesloten(voor de servo tester en het relais) zo kan de motor dus 2 kanten op draaien en blijft de servo en het relais gewoon werken.

echter draaide dit alles nog niet op de juiste spanning.. de motor had ongeveer 3v nodig, de servo met servotester had 5v nodig en het relais 12v.. om dit te kunnen regelen heb ik de servotester voorzien van een 5v spanningsregelaar. verder heb ik ervoor gezorgd dat het relais altijd de min op het draaiplateau had en de plus van de vaste wal. bij de plus op de vaste wal heb ik een paar diodes geplaatst zodat hier de spanning van het relais op 12 volt staat, daarna nog een lading diodes zodat er richting de draaitafel nog ongeveer 7 volt ging, deze spanning heb ik op de draaitafel voor de motor nog naar beneden gehaald met een aantal diodes(hier wel dubbel uitgevoerd anders kan hij niet 2 kanten opdraaien).

de stroom naar het draaiplateau heb ik gedaan doormiddel van de as een pool mee te geven en nog een ring te maken van ijzerdraad, welke een verenstaal opnemer heeft op het draaiplateau. de stroom naar de treinkant van de draaischijf heb ik aangelegd door middel van 2 ringen welke halverwege(als de draaitafel net is gedraaid) zijn doorbroken en heb daar de plus en de min omgekeerd. zo krijg ik geen kortsluiting zodra een trein is gedraaid en blijft de trein ook altijd de kant op rijden die de regelaar aangeeft.

mocht iemand hetzelfde willen maken ben ik bereidt om daarbij te helpen. er gaat niets boven het zien van jou bedenksel bij een ander ;)
groeten,
Auke

Dion

• powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
« Reactie #28 Gepost op: 06 March 2012, 13:08:01 »
Leuke baan. (y)
groetjes Dion

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 06 March 2012, 13:13:29 »
oh jah, een vraagje naar jullie voorkeur: welke kleur zal ik de draaischijf geven?
ik zou eerst steeds grijs doen maar denk dat bruin ook wel leuk zou staan, wat denken jullie?
groeten,
Auke