Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend  (gelezen 12156 keer)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
« Gepost op: 16 February 2012, 22:02:52 »
Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
donderdag 16 februari 12:34


Coevorden/Emmen - De provincie Drenthe heeft samen met de gemeente Coevorden, de Bentheimer Eisenbahn AG en de Euroterminal Coevorden BV een intentieverklaring getekend waarin de partijen zich gezamenlijk uitspreken voor het realiseren van een directe railverbinding tussen de Euroterminal Coevorden en de spoorlijn Emmen-Zwolle.
Deze ontwikkeling wordt aangeduid als de ‘spoorboog' en maakt onderdeel uit van het Regio Specifiek Pakket (RSP). Volgens gedeputeerde Brink (VVD) levert de realisatie van de spoorboog een win-winsituatie op. 'Er ontstaan nieuwe kansen voor de ontwikkeling van het stationsgebied in Coevorden doordat goederentreinen niet meer hoeven te rangeren in het centrum. Dat levert ook weer kostenvoordelen op die het logistieke aanbod van Dryport Emmen-Coevorden verder verbeteren.' De gisteravond in het Kasteel ondertekende intentieverklaring is vandaag tijdens het DryportCongres in Hotel Emmen gepresenteerd.

Het project RSP Coevorden maakt deel uit van het RSP-project Verbetering Spoorlijn Zwolle-Emmen. Dit project heeft tot doel een meer robuuste dienstregeling voor het personenvervoer en het bevorderen van het (inter)nationale railgoederenvervoer van en naar Zuidoost-Drenthe, onder andere via de Euroterminal Coevorden. Binnen het RSP is voor de verbetering van de spoorlijn Zwolle-Emmen 69 miljoen euro beschikbaar. Hiervan is 36 miljoen euro beschikbaar voor de Integrale Gebiedsontwikkeling Coevorden en Coevorden-Zuid, i.c. de aanleg van een directe railverbinding tussen de Euroterminal en de spoorlijn Zwolle-Emmen.

Met Dryport Emmen-Coevorden willen de gemeenten Emmen en Coevorden oplossingen bieden voor de overvolle zeehavens. De haven van Rotterdam verwacht een verdubbeling van de logistieke containerstromen in 2020 en voorziet dat een deel van de logistieke activiteiten daarom naar strategisch gelegen en goed ontsloten regio's in het achterland verplaatst moet worden. De regio Emmen-Coevorden heeft goede weg- en spoorverbindingen met het Duitse achterland, voldoende vestigingsruimte voor bedrijven, een divers logistiek onderwijsaanbod en moderne logistieke voorzieningen.

Bron: Emmen.nu

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
« Reactie #1 Gepost op: 16 February 2012, 22:06:27 »
Dat zou wel een goede oplossing zijn, draadje erboven en BE kan met een eloc direct naar Rotterdam rijden.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
« Reactie #2 Gepost op: 16 February 2012, 22:09:44 »
zou me niks verbazen als dat gaat gebeuren  :)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
« Reactie #3 Gepost op: 16 February 2012, 22:16:57 »
Ik kan zo gauw het complete plan niet vinden ,maar moet tussen Coevorden en de aansluiting bij Herfte dan niet overal dubbelspoor komen als je serieuze volumes wilt vervoeren tussen de dienstregeling van de Emmer lijn door?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
« Reactie #4 Gepost op: 16 February 2012, 22:25:53 »
Ligt eraan hoeveel vervoer men verwacht, zijn het twee of drie treinen per dag lijkt me dat nog niet echt nodig. Als dit ieder uur gaat worden, wordt het een ander verhaal. Al ligt al deels dubbelspoor, tussen Herfte-Dalfsen en Hardenberg-Marienberg. Op zich lijkt me dat wel voldoende voor een paar treinen per dag.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
« Reactie #5 Gepost op: 23 February 2012, 11:08:10 »
volgens mij gaat dat sowieso niet gebeuren, w volgens mij rijd de coevorder schuttel, al savond's en de DSM trein rijd ook in de avond/nacht/ochtend uren..  om dat er overdag dan te veel bezetting is op het spoor, dit is wat ik me heb laten vertellen. dus heb ik het fout corrigeer me dan even :).

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
« Reactie #6 Gepost op: 23 February 2012, 11:25:50 »
Als Prorail je normaal veilig zet op de Emmerlijn dan is er geen probleem. Gaan ze je in Ommen over spoor 1 laten rijden (dan mag je terug naar 40km/h) en als ze in Mariënberg de Lint uit Almelo op spoor 2 laat kopmaken (mag je weer een heel stuk 40km/h rijden) dan krijgt NSR wat vertraging. Anders is er geen probleem overdag! (zei de ervaringsdeskundige...)
Maar wat gaat Arriva rijden in de jaardienst 2013? Dan wordt het wellicht helemaal volgebouwd en is het rijden van extra's overdag wellicht helemaal niet meer mogelijk.
Het leuke van een intentieverklaring is dat het nog niks zegt verder dat het ook uitgevoerd gaat worden. Volgens mij heeft Prorail al plannen nu om spoor 5 in Coevorden toch maar onder de draad te brengen. Dat is ook vele malen goedkoper dan het aanleggen van die boog. Vergeet ook niet dat de spoordijk ten zuiden van Coevorden tussen twee kanalen ligt en weer een brug moeten worden aangelegd. En dat voor één tot drie treinen per richting... Best wel dure oplossing!
Nog beter zou zijn als Prorail besluit om de sporen 3 en 4 ook onder de draad te brengen en eventueel de noordkant van het station zo aan te passen dat je deze sporen iets kan verlengen en ook van spoor 5 de hoofdbaan op kan. Dan kan een eloc ook zelf omrijden en eventueel kan dan ook op andere sporen iets van cargo kopmaken... Ook die oplossing is een stuk goedkoper dan die boog aan te leggen.
Het aanleggen van de boog vind ik in deze tijd van bezuinigingen ook een hele verkeerde keuze...

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
« Reactie #7 Gepost op: 23 February 2012, 11:40:55 »
kijk daar hebben we wat aan  (y), ik ben bang als Arriva hier op komt niet veel mogelijk meer is, het zou me dan ook niks verbazen als ze een kwartierdienst van willen maken, dat de boog veel geld kost moge duidelijk zijn, aan de andere kant als het erg druk word met goederen dan hebben ze denk ik weinig keus, als de overweg maar kort open mag zijn, het zal mij benieuwen :). laat de 1835 maar snel klaar zijn, leuk kleurtje er op, dan heeft roco ook weer iets om uit te brengen :) !

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
« Reactie #8 Gepost op: 23 February 2012, 11:55:42 »
Roco krijgt het nog druk!  :)
Mogen ze ook de Locon 9900, de Locon 9802 en niet vergeten de DB Schenker rode 1612 uitbrengen!  (y)

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
« Reactie #9 Gepost op: 30 April 2012, 22:00:04 »
Partijen akkoord met realisatie Spoorboog Coevorden
Gepubliceerd op 22-02-2012 om 09:54

De provincie Drenthe heeft samen met de gemeente Coevorden, de Bentheimer Eisenbahn AG en de Euroterminal Coevorden BV een intentieverklaring getekend voor de realisatie van de Spoorboog Coevorden.

De Spoorboog Coevorden moet een directe railverbinding tussen de Euroterminal Coevorden en de spoorlijn Emmen – Zwolle worden. De verklaring valt te beschouwen als gezamenlijke uitspraak voor het realiseren van deze lijn.

Spoorboog

De spoorboog maakt deel uit van het Regio Specifiek Pakket (RSP). Volgens gedeputeerde Brink (VVD) is de spoorboog een win-winsituatie. Door de spoorboog van het stationsgebied in Coevorden verder ontwikkeld worden.

Goederentreinen hoeven dan bijvoorbeeld niet meer te rangeren in het centrum van Coevorden. Brink denkt zo ook het logistieke aanbod van Dryport Emmen – Coevorden verder te kunnen verbeteren.

Railgoederenvervoer

Het RSP-project in Coevorden is een onderdeel van het RSP-project Verbetering Spoorlijn Zwolle-Emmen. Dit project moet tot een meer robuuste dienstregeling voor het personenvervoer leiden.

Ook moet het leiden tot het bevorderen van het (inter)nationale railgoederenvervoer van en naar Zuidoost Drenthe. Voor de totale Zwolle-Emmen is een budget van 69 miljoen euro beschikbaar, waarvan 36 miljoen euro bestemd voor Coevorden en omgeving.

BRON: spoorpro.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
« Reactie #10 Gepost op: 30 April 2012, 22:37:38 »
Dat lijkt me hetzelfde als het eerste bericht, toch? Toen was er ook al een intentieverklaring getekend.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re:Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
« Reactie #11 Gepost op: 30 April 2012, 22:45:12 »
Al ligt al deels dubbelspoor, tussen Herfte-Dalfsen en Hardenberg-Marienberg.
Het is niet Hardenberg-Marienberg, maar (vanuit Zwolle gezien): Mariënberg-Gramsbergen.
« Laatst bewerkt op: 30 April 2012, 22:46:43 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

Mark been

  • Offline Offline
  • Berichten: 209
Re:Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
« Reactie #12 Gepost op: 01 May 2012, 10:04:23 »
Als je op wikipedia "emmerlijn" invult dan lees je ook dat ze in de toekomst het volledige traject van dubbelspoor willen voorzien.
Ik reis regelmatig van Coevorden naar Zwolle en ik zou het absoluut niet verkeerd vinden.
Of het haalbaar is is weer een ander verhaal en zeker gezien de huidige economische situatie zal het een poosje duren voordat het er komt.
We zullen afwachten wat er gaat gebeuren.

M.v.g. Mark
H0, digitaal, dr5000, koploper

Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re:Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
« Reactie #13 Gepost op: 29 September 2012, 21:20:26 »
de draad hangt in coevorden  (y) en dit weekend ligt Coevorden en Emmen er ook uit. ben benieuwd wanneer de 1835 gaat rijden van de BE  :)

Gert1

  • Gast
Re:Intentieverklaring realisering spoorboog Coevorden getekend
« Reactie #14 Gepost op: 29 September 2012, 21:46:21 »
Mooi nieuws! Heeft die loc nou ook de kleuren van de Bentheimer Eisenbahn gekregen?

mvg,
Gert