Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix DXI van DC naar AC door puntenglijder
Vandaag om 15:09:23
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:04:01
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door hmmglaser
Vandaag om 15:00:10
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Roco 2025 door Arjan6511
Vandaag om 14:34:31
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 14:32:22
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 14:23:38
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Jelmer
Vandaag om 13:44:04
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 12:15:59
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
RTM in 0m door Huup
Vandaag om 10:49:06
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Dönsdorfer Bauberichte door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:48:48
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 07:59:14
  

Auteur Topic: Verzoek om info over de geschiedenis van de stations in Hengelo (O)  (gelezen 3151 keer)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8599
Verzoek om info over de geschiedenis van de stations in Hengelo (O)
« Gepost op: 12 February 2012, 16:15:48 »
Zo, lange titel, maar ik wilde duidelijk zijn.

En gelijk maar even voorstellen, ook al moet dit in een ander draadje. Al enige tijd ben ik actief op dit forum. Maar nog nooit fatsoenlijk voorgesteld.  

Ik ben Jeroen. Mijn forumnaam J J H S bestaat simpelweg uit mijn initialen (er zijn meerdere Jeroens aanwezig hier ;D). Kom dus uit Hengelo, ben vrijgezel.
Het forum krijgt er weer een Nederlandsspoorder bij, hoewel er ook een uitstapje naar de andere kant van de vijver gemaakt wordt, voornamelijk in BN, SF en BNSF.

En dan nu mijn verzoek.

Zoals in de titel te lezen valt kom ik uit Hengelo en mijn interesse ligt dan ook bij de spoorwegen in deze stad. Niet alleen NS, maar ook de GOLS. In Hengelo heeft relatief veel spoor gelegen met aansluitingen naar Stork, Dikkers, AKZO, een kolencentrale en HEEMAF. En nog meer.
Ik zoek foto's en tekeningen van deze sporen en ook van het materieel dat hier gereden heeft.
Zwart/wit of kleur maakt niet uit. De foto's zijn voor mijn eigen gebruik.

Hier een lijstje:

-Foto's en/of tekeningen van hoe de oude GOLS-lijn liep (dus niet het huidige traject langs de Kuipersdijk) door Hengelo.
-Foto's van de sporen en materieel op de terreinen van Stork en Dikkers.
-Foto's en/of tekeningen en sporenplan van het oude GOLS-station van Hengelo
-Foto's en/of tekeningen van gebouwen/bedrijven die bij de oude raccordementen stonden (veel is al weg helaas).

(drukte op opslaan, dus volgt toevoeging ]-|)

Een bezoekje aan het Utrecht archief  zit nog wel een keer in de planning
Als je weet over andere informatie bronnen (bijv Boeken) dan is dat ook welkom.

Oh ja, zelf ben ik natuurlijk al bezig geweest en heb zelf natuurlijk ook al het nodige gevonden.

Iedereen die iets bijdraagt, bij voorbaat: Dank U Wel
« Laatst bewerkt op: 12 February 2012, 16:45:18 door J J H S »
Jeroen

Bart Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 2581
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
Re:Verzoek om info over de geschiedenis van de stations in Hengelo (O)
« Reactie #1 Gepost op: 12 February 2012, 16:33:20 »
Hoi Jeroen,

op het terrein van Stork hebben tenminste twee Schöma's dienst gedaan, deze (en tevens een Deutz en O&K) vind je op www.rangierdiesel.de onder de zoekterm "Stork".
De site www.industriespoor.nl ken je al? Hier is heel veel informatie te vinden en tevens aanvullingen op het boek "Industrielocomotieven" van Henk Kolkman, dat is ook een aanrader!

Groetjes, Bart
Groetjes, Bart

Brs

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
    • Mat'89
Re:Verzoek om info over de geschiedenis van de stations in Hengelo (O)
« Reactie #2 Gepost op: 12 February 2012, 16:38:42 »
Wellicht handig/leuk om hier ook te plaatsen van je zelf gevonden hebt, zodat andere (model)spoorders er ook plezier van hebben en je niet van dubbele informatie voorzien wordt ;)

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8599
Re:Verzoek om info over de geschiedenis van de stations in Hengelo (O)
« Reactie #3 Gepost op: 12 February 2012, 16:45:03 »
Ik heb op dit moment info gevonden via bijv Stationsweb, zoeken hier, sporenplan, OaldHengel en boeken, bijv van Arjan Ligtenbarg. Maar heb helaas (ja ik weet het, shame shame) niet echt veel foto's hierover.
Jeroen

wimke

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Verzoek om info over de geschiedenis van de stations in Hengelo (O)
« Reactie #4 Gepost op: 12 February 2012, 17:22:39 »
beste jeroen
voor het akzo deel kun je akzo vragen of je in hun archief mag kijken
voor het stork deel idem
voor  het gols deel kun de vraag neerlegen bijde mbs
mvrg wim

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Verzoek om info over de geschiedenis van de stations in Hengelo (O)
« Reactie #5 Gepost op: 12 February 2012, 17:41:27 »
Er is een historische kring in Hengelo; die hebben ooit (ergens begin jaren '90) een reeks artikelen gepiubliceerd over de oude stations ed van Hengelo. Verder zijn (waren?) er veel nuttige kaarten in het stadsarchief met verloop van de sporen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

tolsspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Verzoek om info over de geschiedenis van de stations in Hengelo (O)
« Reactie #6 Gepost op: 15 February 2012, 22:12:02 »
Ik ben al vele jaren bezig met een onderzoek naar de stations van Hengelo. Dat wordt uitgewerkt in een boek waarvan de verschijningsdatum nog niet vastligt. De meest recente artikelen bij Olad Hengel zijn van mijn hand. Voor het overige beschikt Oald Hengel over weinig tot niets, resulterend in een tentoonstelling over het station die voor 95% bestond uit spullen van het Spoorwegmuseum. Het Stork archief berust bij het HCO in Zwolle, is nog niet geinventariseerd en daarom ook niet toegankelijk. Overigens is over Stork herhaaldelijk bij de NVBS gepubliceerd. Voor AKZO zie de Industriespoor site. Verder weinig opwindends. Van Heemaf/Holec is het nodige bewaard gebleven, deels bij het HCO, deels bij het Holec historisch genootschap. Het leukste zijn de minder bekende aansluitingen, bijvoorbeeld de Landbouwcoöperatie en de DOH en nog leuker de netwerken van de steenfabrieken. Rond 1950 lag in Hengelo zo'n 15 km smalspoor! Van de stations zelf is veel documentatie terug te vinden maar die is zeer verspreid, vanaf Het Utrechts Archief tot het NAI.  Het GOLS archief is in WOII verloren gegaan maar er is goed over gepubliceerd, o.a. door Heusinkveld. De MBS heeft wel het één en ander maar is niet erg toegankelijk. Het GOLS station in Winterswijk is een beter adres.
Voor meer specifieke vragen mag natuurlijk een pb gestuurd worden.
Groet,
Wybo Miedema

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re:Verzoek om info over de geschiedenis van de stations in Hengelo (O)
« Reactie #7 Gepost op: 15 February 2012, 22:31:52 »
Als het om het gebouw zelf gaat raadt ik je de stationslectuur van Dhr Romers aan. Hier worden alle stations van Hengelo behandeld tot 1939.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Verzoek om info over de geschiedenis van de stations in Hengelo (O)
« Reactie #8 Gepost op: 16 February 2012, 00:14:57 »
Vergeet ook het raccordement van de oude IJsselcentrale niet, waar ooid zelfs enkele oersikken dienst deden...

Overigens ben ik verbaasd dat Old Hengel zo weinig (meer?) heeft. Ik kreeg destijds een heel andere indruk. Ik zal eens kijken of ik mijn aantekeningen nog kan terugvinden uit die tijd.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

tolsspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re:Verzoek om info over de geschiedenis van de stations in Hengelo (O)
« Reactie #9 Gepost op: 16 February 2012, 09:54:40 »
Vooraf: Is dit niet een verkeerde plek voor dit draadje? Het is lastig terugvinden.
Oald Hengel heeft twee mappen waarin verwezen wordt naar documenten over het spoor in Hengelo. Olad Hengel heeft zelf alleen een paar krantenknipsels. De map is samengesteld riond 1985 en dus nuiet erg actueel meer. Wel is er het fotoarchief met veel foto's van de stations, maar vrijwel altijd vanuit satedebouwkundig perpectief. Slechts enkele foto's laten treinen zien.
Ook Romers is niet erg uitgeberid over Hengelo. Ook hij miste de tekeningen. Daarom heb ik het station van van Heukelom (1903-1945) nieuw laten tekenen. Die bewaar ik nog even voor het boek, maar dit is alvast een locatietekening met alle drie stations:



Natuurlijk had de IJC een aansluiting maar er waren er nog meer, sommige onbekend, zoals bijvoorbeeld Gietart en de Petroleumhaven. Maar dat zijn natuurlijk geen stations. Het mooiste spoor vind ik persoonlijk de testbaan van Heemaf met geëlectrificeerd Kaapspoor in 1925 voor de electrische locomotieven voor Java. Het boeiendste (want niets van terug te vinden) station is Hengelosche Bad- en Zweminrichting, een halte die nooit op Hengelo's grondgebied heeft gelegen. Ondanks de beperkte omvang heeft Hengelo op zeven locaties een station of halte gekend, en de achtste (Gezondheidspark) wordt dit jaar geopend.
Wybo Miedema

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8599
Re:Verzoek om info over de geschiedenis van de stations in Hengelo (O)
« Reactie #10 Gepost op: 16 February 2012, 12:13:29 »
Aan al degene die een bijdrage geleverd hebben, hoe klein ook, erg bedankt . (y)

Jeroen

Meer mag natuurlijk altijd.  ;D
Jeroen