Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Update: baan in de tropen
door
Jelmer
Vandaag
om 15:38:16
Waarschuwing: - Modellbahnenshop.com gehacked
door
bellejt
Vandaag
om 15:33:33
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
n-driver
Vandaag
om 15:19:57
Verkoper beurs Houten
door
Luc2000
Vandaag
om 15:19:42
Roco 21026 werkt niet goed
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:17:48
Pendelbetrieb
door
maartenvdb
Vandaag
om 15:09:46
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Eric B
Vandaag
om 15:09:14
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
Mug
Vandaag
om 14:42:35
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 14:35:11
Acme nieuwe ICNG
door
Montanbahn
Vandaag
om 14:21:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0
door
StefanNL_Plays
Vandaag
om 13:50:18
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 13:48:52
Houten Plus zaterdag 21-2-2026
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 13:25:29
US diorama in H0
door
jan47
Vandaag
om 13:18:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Eric B
Vandaag
om 12:40:12
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
Rick
Vandaag
om 12:24:55
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N
door
RobVille
Vandaag
om 12:00:46
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:50:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:44:18
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 11:18:55
Rondom Charlois
door
hervé
Vandaag
om 10:26:37
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 09:32:53
Baan in Los Angeles
door
Eric B
Vandaag
om 09:21:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
defender
Vandaag
om 09:14:14
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87
door
Lambert
Vandaag
om 08:21:16
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
05 November 2025, 23:43:51
Sankt Georgen.
door
AndrevdG
05 November 2025, 23:19:03
Pfarrerwinkel bahn
door
AndrevdG
05 November 2025, 23:14:55
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
05 November 2025, 22:56:07
Roco model 63138
door
Charles_
05 November 2025, 22:33:52
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Ertstrein DB
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Ertstrein DB (gelezen 4801 keer)
obb70
Offline
Berichten: 401
Re:Ertstrein DB
«
Reactie #15 Gepost op:
11 February 2012, 16:30:10 »
Ik denk dat je er alle locs voor kunt zetten uit dat tijdperk, sommige locs reden er ongetwijfeld vaker mee dan andere series, maar praktijk blijkt vaak dat je zelfs een 103 voor een stoptrein kunt vinden... Denk ook eens aan bijv een 144 of 194 of van die oude groene locs ;-)
Goederenlocs voor die tijd waren bij uitstek natuurlijk 140 en 150 en 151 (die is iets moderner)
Gelogd
arjang
Offline
Berichten: 112
Re:Ertstrein DB
«
Reactie #16 Gepost op:
11 February 2012, 16:59:06 »
Allemaal bedankt voor het meedenken en professionele tips.
Ik ga er nog een nachtje over slapen, maar vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar de Roco Br 150.
Die Trix vind ik (te) duur en die aandrijving van Roco over de 6 assen spreekt mij enorm aan.
Ik laat ze in de winkel eens naast elkaar rijden om het verschil eens goed te bekijken!
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15432
Re:Ertstrein DB
«
Reactie #17 Gepost op:
11 February 2012, 17:11:25 »
De 151 is van na 1968 (vanaf 1972) en dus echt geen Ep.III
En wat de computernummers betreft: dat hing ook een beetje van het desbetreffende Bw af, en ook van de bouwserie zelf. Sommige Bw's waren er nogal "laks" in, en lieten de boel met de oude nummers rondrijden. Andere Bw's waren stipter in het opvolgen van de richtlijnen.
Het Bw Minden bijvoorbeeld had alle loks op tijd omgenummerd (in het algemeen kun je stellen dat het omnummeren van de loks halfweg 1968 wel voltooid was), maar, bijvoorbeeld, de loks BR45 hebben nooit een computernummer gehad, dat wil zeggen, in het machinistenhuis was het correcte (computer)nummer aangegeven, geen enkele 45er heeft echter lokschilden met het EDV-nummer gehad. Dat kwam natuurlijk ook omdat de BR 45 (nog) maar enkele loks omvatte en deze bovendien als remlok bij het testen van andere loks werd gebruikt, en dus niet in de geregelde treindienst.
Computernummers (UIC-nummers) voor de goederenwagens werden al vanaf 1964 ingevoerd, maar omdat het omnummeren gedaan werd tijdens periodieke onderhoudsbeurten, waren er nog wel tot ver in de jaren 70 niet-computernummers te vinden.
De indeling in "periodes" is door de modelbouwers bedacht, als handigheidje om modellen in de tijd te kunnen plaatsen. De "breekpunten" tussen de verschillende periodes worden gekenmerkt door opvallende, zichtbare veranderingen. Dat brengt met zich mee dat het altijd een beetje subjectief is, de één zal zeggen dat het verdwijnen van de stoomlok in 1977 het breekpunt per. III/IV is, een ander voert de EDV-nummering ten tonele, weer een ander roept dat de invoering van het beige/zeegroene kleurenschema bepalend is.
Welk criterium je ook hanteert, van een glijdende overgang zal altijd sprake zijn.
Persoonlijk hou ik zo ongeveer de datum 1-1-1968 aan, maar ik maak me niet druk als er achter mijn E03 002 een rijtuig met UIC-nummer hangt en het naastgelegen spoor bezet wordt door de 052-223-5 met een zwik Ommi 51-wagons.
Goede literatuur is bijvoorbeeld:
Diener - Anschriften und Bezeichnung der Lokomotiven etc
Carstens/ea - Güterwagen (In Band 1 gaat Carstens uitvoerig in op de nummeringen in de diverse periodes)
Gelogd
arjang
Offline
Berichten: 112
Re:Ertstrein DB
«
Reactie #18 Gepost op:
26 February 2012, 21:33:37 »
Ik had nog beloofd een foto te maken van mijn keuze. Het is dus de Roco BR 150 geworden. Wat een ontzettende fijne rijeigenschappen. Erg blij met deze keuze.. Mannen bedankt voor de tips!
«
Laatst bewerkt op: 26 February 2012, 21:36:09 door arjang
»
Gelogd
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15432
Re:Ertstrein DB
«
Reactie #19 Gepost op:
27 February 2012, 09:55:24 »
Dat is een mooie lok! Gefeliciteerd met deze aanwinst
De uitvoering die je te pakken hebt is wel typisch periode IV, niet alleen vanwege het computernummer, maar ook de afwezigheid van de regengoot langs de dakrand wijst daarop.
Niettemin een mooie keuze, zeker voor een Gag van "ertswagens".
Al zou ik persoonlijk de voorkeur geven aan stoom, maar dat is een kwestie van smaak
Gelogd
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5429
Re:Ertstrein DB
«
Reactie #20 Gepost op:
27 February 2012, 10:27:04 »
Zeker een mooie machine, deze 150.
Ik heb het interieur van mijn E50 grijs geschilderd. Dit vind ik iets realistischer. Misschien ook een
idee
voor dit exemplaar.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
arjang
Offline
Berichten: 112
Re:Ertstrein DB
«
Reactie #21 Gepost op:
27 February 2012, 11:06:49 »
44, bedankt voor de leuke reactie. wat betreft TP4. Dat was juist de bedoeling, gezien de eerdere reacties van de kenners!
En Bas: dank voor het voorbeeld van het interieur. Bij jou ziet dat er inderdaad goed uit!
«
Laatst bewerkt op: 27 February 2012, 11:09:52 door arjang
»
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Treinsamenstellingen
|
Ertstrein DB