Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Joz
Vandaag om 17:39:39
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31

Auteur Topic: Digitale telescoop-schuifwandwagen: wel geluid geen beweging  (gelezen 3401 keer)

maclion

• Offline Offline
Digitale telescoop-schuifwandwagen: wel geluid geen beweging
« Gepost op: 10 February 2012, 17:18:21 »
Van mijn digitale Roco 66100 telescoop-schuifwandwagen reageert 1 van de wagens niet meer op de open/sluit opdrachten.
Omwisselen van de wagens heeft uitgewezen dat het NIET aan de decoder/geluidswagen ligt.
Steeds is het dezelfde wagen die stil en bewegingsloos blijft.
Doormeten van de elektrische koppeling van de bewuste wagen wijst uit dat DAAR de storing niet zit.
Dan maar proberen de wagen te demonteren.
Het is me gelukt om het motorblok los te koppelen van de aandrijving van de schuifwanden.
Met de hand heb ik de aandrijfas een paar rondjes gedraaid, waardoor de kleinste schuifwand uit de eindstand is gekomen.
In deze situatie start het geluid wel, maar de motor roteert niet.
Nu wil ik de motor en de flexprint uitbouwen, maar ik kan niet ontdekken hoe de bodem sandwich (zonder breken) uit elkaar kan worden genomen.
De documentatie in de doos geeft hierover ook geen uitsluitsel.
Heeft iemand op dit forum daar ervaring mee opgedaan?
Bestaat er een zgn. workshop manual van deze Roco wagons, waarin (de)montage staat beschreven?

Vriendelijke groet,

Martin

(Martin is overleden)

Cornelis77

• Offline Offline
Re:Digitale telescoop-schuifwandwagen: wel geluid geen beweging
« Reactie #1 Gepost op: 17 February 2012, 17:02:11 »
Ha Martin, heb hetzelfde gehad. Het kwam ook steeds terug. CV1 terug zetten op 3 en dan opnieuw het getal programmeren, dat je wenst. Dan doet ie het (bij mij) wel weer een tijdje.
Paul

maclion

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 18 February 2012, 10:40:27 »
Bedankt voor je reactie Paul.

Ik heb jouw suggestie geprobeerd, maar zonder gewenst resultaat.
Eerlijk gezegd had ik dat ook niet verwacht, want door de wagens om te wisselen had ik eerder al ontdekt dat het probleem NIET in de decoderwagen zit, maar in de wagen met de bewegende huif.
Heb al veel op het Internet gezocht, maar ik kan nergens een beschrijving ontdekken van het demonteren van de bodem-sandwich, waar de flexprint tussen zit.
Zelfs een mailtje aan Roco(in mijn beste Duits) blijft na een week onbeantwoord!
En dat laatste valt me erg tegen.

Hoewel ik bij dit forum in het verleden altijd snel antwoord en tips mocht ontvangen, blijft dat bij dit specifieke probleem helaas uit.
Heeft echt nog niemand geprobeerd de wagens met de bewegende huif te demonteren?

Groet,

Martin

(Martin is overleden)

Jefftrack

• Offline Offline
  • Dutch Iron Works
    • Diorama Collectief
« Reactie #3 Gepost op: 18 February 2012, 11:03:48 »
Mischien een gekke vraag, maar het zijn geen goedkopen modellen en dit zou toch niet nu al mogen gebeuren ??? Is er dan geen garantie van Roco...???

Jeffrey

maclion

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 18 February 2012, 11:44:16 »
Hoi Jeffrey,

De wagons zijn al sinds eind 2009 op de markt.
Ik heb als een van de eersten een set aangeschaft.
Omdat maar één jaar garantie wordt gegeven, valt dit volgens mijn winkelier buiten de garantieregeling.
Bovendien vraagt Roco om een aankoopbewijs en die bon heb ik ook niet meer na ruim 2 jaar.
Wat mij vooral tegenvalt, is dat Roco mijn mail niet beantwoordt.

Martin

(Martin is overleden)

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #5 Gepost op: 18 February 2012, 12:37:54 »
Dat vind ik ook niet zo raar omdat Roco anders 50 man extra in dienst kan gaan nemen om al dit soort mails te beantwoorden. ;D

Als je je schuifwandwagen bij een winkel hebt gekocht (je vaste winkel misschien wel?) zul je je daar moeten vervoegen. Je gaat ook niet met een probleem aan je auto naar de fabriek maar naar de garage waar je 'm gekocht hebt.
De 100% garantie vervalt na een jaar, na twee jaar zou een coulanceregeling van toepassing kunnen zijn, waarbij ik me voorstel dat bijvoorbeeld een bepaald percentage van de kosten voor jouw rekening komen, uitgaand van een economische levensduur (...) van deze schuifwandwagen van vijf jaar (er van uit gaand dat je er zelf al niet aan hebt zitten frotten, want vervalt alle garantie).
Tbinnebarretije…

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 February 2012, 12:56:56 »
Van een produkt als dit dat net iets meer dan twee jaar oud is, mag je naar mijn mening verwachten dat het nog steeds functioneert.
En dat betekent ook dat je dus nog steeds garantie hebt. Zo is de wet.
Dus ik zou toch nog maar eens met je winkelier gaan praten. Dat je geen bonnetje meer hebt, hoeft geen probleem te zijn. Als je je winkelier maar kunt aantonen dat je het bij hem hebt gekocht. Hoe je dat doet, doet er verder niet toe.
Met Roco heb je verder niets te maken, daar ben je geen overeenkomst mee aangegaan.

Hier nog wat informatie: http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie

Huub

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 February 2012, 12:58:55 »
Omdat maar één jaar garantie wordt gegeven, valt dit volgens mijn winkelier buiten de garantieregeling.
Daar komt hij tegenwoordig niet meer mee weg. Jij mag ervan uitgaan dat die wagon het langer doet dan één jaar en dus moet hij er wat mee doen; herstellen, geld terug, omruilen, what ever.
No dress rehearsel, this is our life.

maclion

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 18 February 2012, 13:49:56 »
@Wijktrein

Ik heb Roco alleen gevraagd om een hint of aanwijzing om de sandwich van de bodem uitelkaar te nemen.
Ze hebben ook een telefonische hulplijn in Duitsland en Oostenrijk (op beperkte vaste tijden).
Als ze die service geven (kost ook de inzet van personeel), lijkt het me niet te veel gevraagd om op een mailtje met een kreet om hulp te antwoorden; ik heb ze geen klaagbrief geschreven hoor.
En waarom zou je als fabrikant/producent een e-mailadres op je Internet site zetten, als je toch niet van plan bent de mail te beantwoorden?

@Huub
@Marc

In overleg met mijn handelaar heb ik de set niet ter garantie aangeboden, omdat ik hem dan geruime tijd kwijt zou zijn en ik waarschijnlijk toch voor (een deel van) de kosten zou opdraaien. Aanvankelijk leek het niet zo moeilijk om het mogelijke defecte onderdeel (aandrijfmotor OF flexprint) te vervangen. Ook vond ik de prijs van die onderdelen zeer acceptabel.
Het hele project loopt gewoon vast op het demonteren van de bodemsandwich.
In die sandwich is de flexprint weggewerkt, waarop drie microschakelaars zitten die mogelijk de oorzaak zijn van het probleem. Testen gaat zo niet, althans niet echt makkelijk. Twee schakelaars zijn niet zichtbaar/bereikbaar.
Als ik het me niet lukt de sandwich open te maken, kan ik altijd de gok nemen en een nieuwe motor bestellen en die inbouwen.

Martin

(Martin is overleden)

VAM65

• Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
« Reactie #9 Gepost op: 18 February 2012, 13:55:49 »
Ik zou nog even wachten op een mail terug van Roco. Ik vind persoonlijk dat je wel erg ongeduldig bent als je een week al te lang vindt. Die jongens hebben daar meer te doen; zeker net na Neurenberg. Ik heb in mijn correspondentie met Roco altijd antwoord gekregen, en soms duurde dat wel een maand. Geduld is een ......

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 18 February 2012, 14:24:39 »
In overleg met mijn handelaar heb ik de set niet ter garantie aangeboden, omdat ik hem dan geruime tijd kwijt zou zijn en ik waarschijnlijk toch voor (een deel van) de kosten zou opdraaien.
Tenzij je er zelf wat aan vernaggeld hebt, maakt je handelaar zich er wel heel erg makkelijk vanaf.
Zowel de kosten als het feit dat je hem geruime tijd kwijt zou zijn, is in beginsel het probleem van de handelaar. Hij moet zorgen dat je binnen redelijke tijd een werkend produkt hebt. Misschien rot voor die handelaar, maar zo is de wet nu eenmaal.
Nu haal je het probleem naar jezelf toe, met als extra risico dat als het niet lukt, je alles kwijt bent.
Lijkt mij niet zo slim, maar dat moet je voor jezelf bepalen.

Huub

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 18 February 2012, 17:00:35 »
Opmerkelijk ook dat je zelf hebt lopen hannesen, als er sporen hiervan zichtbaar zijn dan is de garantie sowieso weg.
Jeroen

pieter post

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 18 February 2012, 18:32:50 »
Opmerkelijk ook dat je zelf hebt lopen hannesen, als er sporen hiervan zichtbaar zijn dan is de garantie sowieso weg.
Dat is wel heel kort door de bocht. Het simpele feit dat je hebt geprobeerd het euvel te verhelpen en dat dat zichtbaar is, maakt niet dat je alle rechten verliest.  De wet beschermt consumenten, en is niet bedoeld om verkopers makkelijke uitvluchten te geven.
Piet

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 18 February 2012, 22:24:29 »
Vaak bepalen garantiebepalingen van de fabrikant, en nu praat ik even algemeen, dat je apparaten niet mag openen.

Bij treintjes en pc's is dat wat anders want die doe je vaak openen, omdat je een decoder  of in geval van pc's een extra harde schijf erin zet, maar dat betekent nog niet je zomaar mag lopen prutsen.
Jeroen

wjdejong

• Offline Offline
  • Z21 met Windigipet
Re: Digitale telescoop-schuifwandwagen: wel geluid geen beweging
« Reactie #14 Gepost op: 03 June 2016, 16:04:50 »
Bij mij doen beide wagons niets meer. Ook geen geluid.
Waardeloze dure set !
Groet,
Willem