Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 09:21:06
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 08:58:17
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 08:44:20
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 08:42:26
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 07:41:08
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Show je werkplek door Frank 123
Vandaag om 07:04:08
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
  

Auteur Topic: Types machinistenstoelen  (gelezen 5262 keer)

Rikkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Types machinistenstoelen
« Gepost op: 09 February 2012, 21:11:26 »
Wie kan mij iets vertellen welke soorten machinistenstoelen heeft gebruikt? Zijn er specifieke modellen geweest? Die later eventueel zijn vervangen?

Of reed NS materieel hun hele leven met dezefde type machinstenstoelen?

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re:Types machinistenstoelen
« Reactie #1 Gepost op: 09 February 2012, 21:23:22 »
Hoi Rikkie,

Wat ik weet is dat er door de jaren heen diverse type stoelen in het materieel van NS zitten of hebben gezeten. Om de zoveel jaar worden de stoelen verbeterd en wordt er dan gekeken wat de beste stoel is (tegen de gunstigste prijs). Dit alles wordt m.b.v. een gebruikersgroep (vertegenwoordiging van machinisten en conducteurs) beoordeeld. Vaak wordt er overgegaan tot andere stoelen als er veel klachten zijn ivm arbo omstandigheden en wetgeving. Je hebt in ieder geval bremshey stoelen gehad en huidig zitten er stoelen in van Savas.

groeten Bart
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

Rikkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re:Types machinistenstoelen
« Reactie #2 Gepost op: 09 February 2012, 21:46:31 »
Dus Savas is tegenwoordig de gangbare stoel. Wanneer heeft dan het model Auerhaan zijn intrede gedaan? Weet jij, of iemand anders, dat misschien?

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:Types machinistenstoelen
« Reactie #3 Gepost op: 10 February 2012, 00:05:14 »
Eerder gebruikte merken waren veelal Bremsey en Grammer.

De stoelen van Grammer waren herkenbaar aan een enorme draaiknop op de poot voor de verstelling van de vering van de stoel.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2012, 00:07:33 door Thom »

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re:Types machinistenstoelen
« Reactie #4 Gepost op: 10 February 2012, 10:47:49 »
En voor de Bremshey's:
Lage serie Mat'54 een rugleuning met 2 pijpen in de voer met daaraan een op 3 hoogtes op te hangen klapzitting.
Hoge serie Mat'54 en mat'64 een éénpoot stoeltje met klapzitting.
Die waren in hoogte verstelbaar op de poot en zelfs de rugleuning was wat verstelbaar.
En mat'46 een simpel klapzitje, Mat'24 een houten zitplankje.


robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Types machinistenstoelen
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2012, 23:50:12 »
Het houten plankje van mat'24 was later bekleed  ;)

Ook DE-I had (heeft ;D) een klapzitting.

DE-III had eveneens een stoeltje op 1 poot, welke bij de mP's voor de begeleider tot het eind toe gebleven zijn.

Voor de 114 van het NSM schijnen de 1-poot-krukjes klaar te liggen, alhoewel er her en der wat tegenstanders voor zijn  ;D

mvg,
Robin

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re:Types machinistenstoelen
« Reactie #6 Gepost op: 12 February 2012, 10:02:54 »
Ach Robin, als ze op het oude mat willen rijden moeten ze er ook wat voor over hebben. Bij de Jaap hebben de passagiers de mogelijkheid om een kussentje op de houten bank te leggen. Deze zitten dan beter als de machinist (y).

Maar ja zoals ik al zei ze moeten er wat voor over hebben :P.

Groeten Bart

p.s. wij rijden nu met ATBE (y) (y)
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Types machinistenstoelen
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2012, 13:26:31 »
Hoi Bart,

ik heb er ook wel wat voor over hoor  ;D

mvg,
Robin
PS: Mooi van de ATBE. nu inclusief inzetcertificaat?

Bart spruitje

  • Offline Offline
  • Berichten: 508
    • Noordbeek op Beneluxspoor
Re:Types machinistenstoelen
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2012, 18:28:58 »
Yep nu met alle officiële papieren  (y). Jullie rijtuigen staan trouwens mooi bij ons. ééntje staat al weer op zijn draaistellen en is afgelopen woensdag effe gelucht (zie www.mc9002.eu)

groeten Bart

 
« Laatst bewerkt op: 12 February 2012, 18:31:10 door Bart spruitje »
NS in HO van Noordbeek naar Zuiderbroek. rijden met koploper, IB ir, 2x DE2, DE3 en een klompentrein. Tijdperk 1980-1996

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Types machinistenstoelen
« Reactie #9 Gepost op: 13 February 2012, 08:31:49 »
Voor de 114 van het NSM schijnen de 1-poot-krukjes klaar te liggen, alhoewel er her en der wat tegenstanders voor zijn  ;D

Niemand die het aan de buitenkant ziet hoor :) Wanneer is dit trouwens aangepast, ongeveer gelijk met vergeling / zwenkzwaaideuren gok ik?
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Types machinistenstoelen
« Reactie #10 Gepost op: 13 February 2012, 10:35:20 »
nee, het is later aangepast. Ik heb foto's uit de jaren 80 waar het krukje er nog in zit.

En ja, het hoort er in, dus wat mij betreft gaat het er dan ook in :-)
(net als dat de asbak de cabine uit gaat  ;D)

mvg,
Robin

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Types machinistenstoelen
« Reactie #11 Gepost op: 13 February 2012, 10:38:20 »
nee, het is later aangepast. Ik heb foto's uit de jaren 80 waar het krukje er nog in zit.

En ja, het hoort er in, dus wat mij betreft gaat het er dan ook in :-)
(net als dat de asbak de cabine uit gaat  ;D)

Wat een toewijding (al vrees ik wel dat aantal machinisten dat er mee wil rijden nu flink zal dalen ;D ) Ook bij ons is de asbak dit weekend gesneuveld, evenals de telerail unit: stoot je alleen je kop maar aan als je de neus in moet.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1015
Re:Types machinistenstoelen
« Reactie #12 Gepost op: 13 February 2012, 11:35:47 »
de telerail/gsmr gebruik ik juist altijd om mij zelf omhhog te halen als ik de neur uit kom  ;D

en ja, je moet wel toewijding hebben in de museumwereld  (y)



mvg,
Robin

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Types machinistenstoelen
« Reactie #13 Gepost op: 13 February 2012, 12:09:17 »
Overigens : zelfs van de latere Bremsey zijn diverse varianten... althans ik heb in Plan U al 3 licht verschillende typen gezien. Detailverschillen : achterzijde rugleuning leer of hardkunststof plaat, knoppen/handvaten blauw of zwart etc. Geen idee of dat allen echte Bremsey's zijn; de hoofdmaten ed zijn wel gelijk.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tjabbe Tjibsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 150
  • http://www.dieseltreinen.nl
Re:Types machinistenstoelen
« Reactie #14 Gepost op: 13 February 2012, 13:10:39 »
Volgens mij hebben wij in de 121 en 151 de op- één na nieuwste type stoel staan.
In ieder geval in 900000000-standen verstelbaar ;)