Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 21:09:03
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door Thom
Vandaag om 21:05:59
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Ronald Halma
Vandaag om 21:03:20
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:01:32
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door NL-modelspoor
Vandaag om 20:50:12
Modelbouwweekend in NZH-museum Haarlem op 15 en 16 november door CKLX
Vandaag om 20:31:52
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:52:21
Roco model 63138 door Casmir
Vandaag om 19:17:37
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door MOVisser
Vandaag om 19:03:13
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37

Auteur Topic: Welke goedkope functiedecoder voor stuurstand?  (gelezen 5241 keer)

ruudns

• Offline Offline
Welke goedkope functiedecoder voor stuurstand?
« Gepost op: 07 February 2012, 16:10:51 »
Voor mijn koploper denk ik gebruik te gaan maken van een functiedecoder voor het schakelen van de sluit en frontlichten in de motorlozebak.
De motorwagen heeft nu een lopi4 die de front, sluit en binnenverlichting schakelt. Verder wil ik al dan niet de meeste assen stroom laten afnemen of via viesmann stroomvoerende koppelingen of 4polige stekkers en dan de originele koppelingen gebruiken. Door deze verbindingen van de treinstellen wil ik rood, zwart, groen (binnenverlichting) en eventueel blauw doorvoeren. Blauw is niet echt noodzakelijk, want dat kan ook met 2 diodes op rood en zwart. Blijft dus over dat de front en sluitverlichting van de motorlozebak geschakeld zal moeten worden door een extra decoder. Dit is een toch wel dure oplossing om deze met een ESU FX (6 functies) voor ca 22 euro te schakelen. Verder lees ik niet erg veel goeds over de TAMS FDR basic funtiedecoder (2 functies) voor ca 12 euries. Is er een ander goedkoop alternatief?
« Laatst bewerkt op: 07 February 2012, 16:12:38 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Welke goedkope functiedecoder voor stuurstand?
« Reactie #1 Gepost op: 07 February 2012, 16:35:24 »
Ik heb er nog geen gebruikservaring mee, maar ik had hetzelfde probleem als jij. Naar wat zoeken is mijn oog gevallen op de Uhlenbrock UH76900. Deze kost +/-12,50 en heeft 4 functies (dat is genoeg voor mij, 2 is te weinig). Nadeel is dat hij niet kortsluitvast is. Maar zoals ik al zei heb ik nog geen ervaring hiermee, hij staat op de verlanglijst. :)

Vriendelijke groet,
Benno
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #2 Gepost op: 07 February 2012, 17:20:10 »
Zo slecht is de Tams FD-R niet hoor...
Heb er circa 15 : programmeren is even lastig (beetje a la Digirails DR4018 :D ) en de prijs (als je ze per 5 bij Conrad bestelt zijn de 9 euro) is wel heel erg gunstig. Grootste probleem met de FD-R is dat je de uitgang tijdens programmeren flink moet belasten : ik zet dan meestal even een gloeilampje op de F0 uitgang ipv de LED strip.

Maar aan de andere kant is een ESU FX heel niet zo duur, op Houten vind je die voor circa 17 euro.
Alternatief kan nog zijn om een Digirails lichtstrip met ingebouwde decoder te nemen : die heeft 4 extra functie uitgangen. Decoder + lichtstrip samen voor circa 24 euro. Dat werkt heel mooi en scheelt je straks een dure koppeling... 2-polig is veel goedkoper dan 4-polig.

Ikzelf gebruik voor treinstellen meestal een 2-polige koppeling om stroomafname op alle assen te realiseren en per bak een Digirails lichtstrip met ingebouwde decoder. Voor rijtuigen soms ook diezelfde strip, anders een (eigenbouw) lichtstrip met Tams FD-R decoder. Dit werkt oa in mijn Plan E en Plan D rijtuigen prima.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 07 February 2012, 17:29:36 »
... Ikzelf gebruik voor treinstellen meestal een 2-polige koppeling om stroomafname op alle assen te realiseren ....
Heb je ook ervaring met overgangen tussen verschillende boosters ? En kom je dan niet in problemen bij lange treinen ? In feite koppel je de boosters gewoon aan elkaar via de trein.

Sander

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 February 2012, 18:05:54 »
Nee nog geen arvaring mee, huidige deel van de baan is te klein om meerdere boosters te rechtvaardigen. Maar als meerdere fabrikanten ook al stroomvoerende koppelingen gebruiken in treinstellen... ik voorzie geen al te grote issues.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 February 2012, 21:38:27 »
 (y) Bedankt voor alle info.
Kort rekensommetje:
2x digirails a24.50=49.00
1x ledstrip             5.00
2x viesmann 2pol   11.50
                    ----------
                         61.50

1x ESU FX            21.00
3x ledstrip            15.00
2x viesmann 2pol   12.75
                    ----------
                          48.75

1x ESU FX            21.00
3x ledstrip            15.00
3x 4pol con            3.00
                    ----------
                         39.00

@JAB:verschil tussen 2 en 4 polig is 1.25 per paar.

Dan wordt het of de connectoruitvoering of de 4polige viesmann afhankelijk van het bevestiging probleem voor deze nen koppelingen.
Dat roept dan dus gelijk de volgende vraag op: Wie heeft er al eens bij de lima koploper de orginele koppelingen vervangen door nen koppelingen en heeft daar foto's of een bouwbeschrijving met maten van?

Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 February 2012, 21:43:39 »
Ik snap je rekensommen niet helemaal... maar 2-polig : je wilt dus alleen binnenverlichting schakelen en niet overal ook stroom afnemen. Dan zou ik doen

1* Digirails DR80010, circa 25 euro
2* LED strip = 10 (volgens jouw prijzen)

En dan 2-polige koppelingen / connectors tussen de bakken. De Digirails strip kan makkelijk 2 LED strips op 1 uitgang. Je houd dan 3 uitgangen vrij voor front- en sluitseinen dus kun je dan alle mogelijke schakelingen doen (front- en sluitsein, rangeersein en gevarensein : dit door middenpit apart te schakelen) De Digirails strip is goedkoper dan LoPiFX+LED strip en bied gelijke mogelijkheden.

Een tip : de elco die Digirails standaard meelevert is wat krap qua maximum voltage. Koop er een met iets meer capaciteit en een hogere werkspanning (470F 35V als je die kwijtraakt... ik denk dat dat onzichtbaar in de neus moet passen van de kopbak) heb je meteen anti-knipper.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2012, 21:45:24 door JAB van Ree »

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2012, 22:26:19 »
@JAB: Sorry, 2de voorbeeld moet 4 polig zijn, de prijs erachter was wel juist. Mijn gedachte was in alle gevallen de stroomdoorvoerende koppelingen te gebruiken om de decoder goed te voeden. Zowel bij de 2 als de 4 polige. Dan kun je bij de 4 polige nog blauw en groen (ledstrips) doorvoeren.
Nog een mogelijkheid is een 4 polige op de motorwagen en een 2polige op de motorloze. De functiedecoder kan dan behalve de front en sluitlichten ook de ledstrip schakelen. Bij de motorbak en tussenbak worden de ledstrips dan via de 4polige door de decoder geschakeld.

of jouw oplossing:
motorlozebak met digirailsdecoderledstrip en 4 polige koppeling. Tussenbak en motorbak een gewone ledstrip. De ledstrip in de tussenbak laten schakelen door de digirailsstrip en op de motorbak een 2 polige koppeling alleen voor de stroomtoevoer te garanderen.  (y)

MaVe

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2012, 22:32:04 »
52621 LokPilot Fx V3.0, Funktionsdecoder MM/DCC/SX, 21-pol. een alternatief?

Bij MTE voor 17,95

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 07 February 2012, 22:33:03 »
@ JAB: neem je de decoder voeding doordat je 2 polige gebruikt dan dus alleen van de tussenbak en de motorbak? Dan loop je dus het risico dat de digirailsstrip uitvalt of vangt die condensator dat voldoende op?

@MaVe: ja, maar een ledstrip en FX is ca 23 euro, dan heb je daar ook bijna een Digirals voor zoals JAB al opperde. Dat is een goed alternatief.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2012, 22:35:35 door ruudns. Reden: @MaVe »

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2012, 22:50:47 »
Als je op de kopbak dubbelzijdig op alle 4 de assen stroom afneemt en een 470uF elco neemt is de kans op knipperen vrijwel nihil. Ik heb op die manier de nodige rijtuigen van verlichting voorzien en ik zie het licht nooit flikkeren. Zelfs met enkelzijdige stroomafname en een 220uF elco werkt het nog prima.

Je alternatief is ook een idee : motorbak licht schakelen met de decoder die ook de motor schakelt. Als je daarin een LoPi v4 doet (of andere decoder met in totaal 4 uitgangen) kun je ook daarin de grap met alle seinbeelden uithalen. En heb je inderdaad maar 1 paar stroomdoorvoerende koppelingen nodig. Of je die tussen motorbak en tussenbak doet, of tussen tussenbak en motorloze kopbak, is helemaal aan jou. Ik ken de Lima niet, maar ik meen me te herinneren dat er bij de motorbak iets minder ruimte is om kortkoppelingen te monteren, dus misschien dat je daar geen stroomvoerende koppelingen moet nemen.

Maar details over Lima koplopers kortkoppelen kan Henk je wel geven, die is daar expert in :)

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2012, 22:54:57 »
Citaat
Maar details over Lima koplopers kortkoppelen kan Henk je wel geven, die is daar expert in
@JAB: welke Henk? Heb je die condensator dan over rood en zwart of op de "speciale" aansluitingen van de lopi4 waarop je ook de ESU pwr-pack kunt solderen?
« Laatst bewerkt op: 07 February 2012, 22:57:36 door ruudns. Reden: Heb je die condensator.. »

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 07 February 2012, 22:59:36 »
Henk Henk natuurlijk ;D

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 February 2012, 23:06:04 »
 (y) pb naar Henk gestuurd. Hopelijk heeft hij nog een beschrijving met foto's  ;D

JAB van Ree

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2012, 00:00:12 »
@JAB: welke Henk? Heb je die condensator dan over rood en zwart of op de "speciale" aansluitingen van de lopi4 waarop je ook de ESU pwr-pack kunt solderen?

Ik doelde op de Artitec LEDstrip met decoder : die heeft speciale aansluitingen voor een elco.
ESU LoPi's heb ik nog nooit gebufferd... nog nooit nodig gehad (zelfs niet bij een Lima Mat46)

Een elco mag je trouwens NOOIT over rood/zwart solderen! Digitaal signaal wisselt van polariteit en zal de elco direct vernielen. Als je pech hebt zelfs enigszins explosief :(