Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland  (gelezen 42459 keer)

Jorick

• Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
Re:Vreselijke sneeuwstormen teisteren Nederland
« Reactie #210 Gepost op: 05 February 2012, 15:39:38 »
Ik kan wel wat verslechteringen opnoemen hoor...
Bovendien, de door jou gememoreerde "verbeteringen" zijn alleen van toepassing als je automatisch opladen gebruikt.
Nee hoor. Ook als je geld op je OV-kaart zet (bij de Appie, als je al boodschappen doet, de sigarenwinkel, voor je ansichtkaarten, postzegels, tijdschriften en rookwaar (oh nee, niemand rookt meer tegenwoordig...) heb je dezelfde voordelen als die Peter Korsten omschreef. Je kan ook vooraf via het internet je saldo opladen (prepaid) en afrekenen met iDeal. Hoef je alleen nog even je bestelling op te halen (duur: 10 seconden bij een automaat). Ik zie echt wel de voordelen van de OV-Chipkaart t.o.v. het papieren kaartje. Alleen de presentatie is zwaar teleurstellend verlopen. "Eén kaart voor al het OV", klopt maar voor een deel. Elke vervoerder heeft zijn of haar eigen kortingssysteem, instaptarieven, en noem het maar meer. Dáár hadden van tevoren veel betere afspraken over gemaakt moeten worden door de overheid, die die kaart zonodig wilde invoeren. Dan had je nu dat gezeik en gezanik over de rug van al onze (lees; vervoerders) klanten niet gehad.

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #211 Gepost op: 05 February 2012, 15:48:05 »
En wat gebeurd er als het fijne OV-chip systeem eruit gaat ? Dan gaan de poortjes niet eens open. Kun je niet eens bij de treinen komen, dus ook niet bij je werk.
En wat als je als laatste op een onbemand station aankomt, uitstapt, trein weg, OV-chip systeem eruit ? Sta je lekker gegijzeld.
En gezien de flexibiliteit van o.a. NSR in geval van uitzonderingen...

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 05 February 2012, 15:52:22 door Alexander »

Jorick

• Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
« Reactie #212 Gepost op: 05 February 2012, 15:52:54 »
Ja, dan loopt heel Nederland vast en moeten we allemaal verplicht naar huis..!! 8)

Dat zal wel zo'n vaart niet lopen. De poortjes zijn nog handmatig te openen en een landelijke serverstoring is wel het laatste probleem wat er toe doet. Server-ruimtes zijn tegenwoordig allemaal voorzien van nood-aggregaten en die kunnen uren lang energie leveren aan de serverruimte.

En áls TLS zo'n probleem zou hebben (hypothetisch gezien) zijn alle conducteurs daar van op de hoogte en zal je een dagje gratis met de trein mogen. Doe er gelijk je voordeel mee, en reis - nu het toch gratis is - meteen even heen en weer tussen Maastricht en Groningen om je (oud) tante's te bezoeken...  :-\

Oh, onderwijl was je je bericht nog even driftig aan het aanpassen.

Neen, neen en neen. Je bent niet gegijzeld. ELK station heeft namelijk, áls het afgesloten is door poortjes, een NOOD-deur (brand, kernbommen, gifgaswolken uit Japan, en allerlei andere redenen waarvoor je gauw het station moet kunnen verlaten) die te openen is door een ram op een knopje te geven dat achter een plexiglas kapje zit. Inslaan die handel en je bent buiten. Net als dat je nu hebt op kantoor, of in de trein, of op het openbare toilet met magneetslot, of bij de supermarkt, of... Ik kan nog wel even door gaan, maar je begrijpt mijn punt wel, denk ik?
« Laatst bewerkt op: 05 February 2012, 15:56:32 door Jorick »

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #213 Gepost op: 05 February 2012, 16:01:33 »
Ik moet als incidentele reiziger dus nog steeds naar loket/sigarenboer of een automaat, net als vroeger.
En als niet-incidentele reiziger zet ik wat meer geld in een keer op mijn kaart, zodat ik 5x heen en weer kan, net als vroeger.
Die voordelen gerelateerd aan het zonder nadenken instappen, zijn er echt alleen maar als je automatisch opladen hebt.
En mijn vertrouwen is TLS is niet dusdanig dat ik zelfs maar zou overwegen om de daarmee samenhangende risico's te willen nemen.

Jorick

• Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
« Reactie #214 Gepost op: 05 February 2012, 16:06:00 »
[inhoud verwijderd door auteur]
Ik las ff je zin niet goed, waardoor ik een verkeerde veronderstelling maakte.

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #215 Gepost op: 05 February 2012, 16:08:20 »
@ Jorick: thanks, dan zal ik de de voorzieningen nog eens beter bekijken. Mijn ervaring zijn een informatiezuil waar geen antwoordt uit komt.

Groeten, Alexander

Hammondman

• Offline Offline
« Reactie #216 Gepost op: 05 February 2012, 17:00:46 »
Tja ik ben geen fan van die elektronische poespas. In de tijd dat ik nog een gewone OV studentenkaart had was er nóóit, maar dan ook nóóit een probleem rondom mijn 'reisrecht'. Sinds de OV shitkaart is het iedere keer afwachten of ie het wel doet. Intussen reis ik al enkele jaartjes met de trein, zie ik er betrouwbaar genoeg uit en kennen sommige conducteurs me al van gezicht (dat scheelt) en weten ze wel dat ik vrij mag reizen. ::)

In de bus is het ook hetzelfde probleem. Daar moet je al een tijd lang inchecken. Ik ingecheckt, bleek de bus defect. Tja, systeem moest weer uitchecken en dan in een andere bus. Alleen weigerde het systeem me opnieuw in te checken, dus wachten, andere bus gepakt, opnieuw ingecheckt. Resultaat: 30 minuten te laat op m'n stage (en dat meermaals). Nee, kom mij niet aan dat die OV shitkaart een 'verbetering' is voor het reisgemak. ;D Zodra ik klaar ben met studeren mogen ze zich dat ding houden, hoef er nooit meer een. Pak liever de auto, goedkoper, makkelijker en er kan niks misgaan met inchecken. ;)

Op de tekentafel is die OV kaart een geweldige uitvinding. Helaas zijn ICT gerelateerde projecten in Nederland gedoemd te mislukken (C 2000 was ook al zo'n daverend succes). ;D Fraude met de kaart bleek onmogelijk (m'n collega's bij de TU/e van informatica hadden 't ding na maandenlange ontwikkeling wéér binnen 15 minuten gekraakt). En zeg nooit nooit, zeker niet met de problemen die die kaart al heeft opgeleverd. Het zou mij niets verbazen dat het crashen van de servers van translink systems een gigantische heisa met zich meebrengt. Vaak genoeg gehoord van een buschauffeur dat ik maar moest lopen omdat hij niet kon controleren of ik wel reisrecht had die dag... Leuk hoor! ;D

Dan zullen sommigen zeggen: vraag een nieuwe kaart aan! Ja, dat is een leuk plan maar dan ben ik 3 weken verder en kan ik in de tussentijd 3 weken lang zelf m'n vervoer betalen. Als student heb ik daar dus het geld niet voor. Dan maar wachten op de keer dat ik gepakt word omdat het systeem het niet doet. Nee, ik vind 't geenszins een vooruitgang. Het idee is makkelijk, de praktijk eindeloos gedoe. 's Ochtends vroeg staan er rijen voor de in/uitcheck paaltjes omdat iedereen die uit 'n trein komt (en iedereen die een reis wil beginnen) bij zo'n *** paaltje z'n ding moet doen. Niet handig. De tijd die het kost een kaartje bij de automaat of loket te kopen is ook minimaal. Heb de paar keer dat ik een kaartje nodig had nog nooit langer dan 3 minuten moeten wachten voordat ik m'n kaartje had.

Kortom: ik HOU van het papieren kaartje waar ik, de conducteur èn de koningin kunnen zien dat ik betaald heb! ;D
Artitec DE 2, nr 93! En nog wat Duits tijdperk IV - V spul. :)

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #217 Gepost op: 05 February 2012, 17:24:58 »
wat heeft de OV kaart nu met vastgevroren/defecte wissels in de sneeuw te maken.

En zonder de OV studentenkaart had je voorheen ook meer plek in de trein, klaaar. 8) 8) 8) 8) 8) 8)

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #218 Gepost op: 05 February 2012, 19:06:35 »
Uit het woelige leven van Boy Zo..... een reiziger in de sneeuw.

Vandaag een bijna onontkoombaar uitje richting Den Haag gehad: dat ging door toedoen van 9292 mis, waardoor we eerst naar Leiden gingen, maar goed, kort samengevat: er was weinig aan de hand. De eerste trein naar Leiden had weliswaar 15 minuten vertraging en bleef nog eens 10 tot 15 minuten staan waarna we van de omroep van buiten konden vernemen dat deze trein helemaal nergens meer naar toe ging, en we uit moesten stappen en aan de overkant wel een trein naar onze bestemming konden vinden. Dat vond ik niet erg: in plaats van een IRM een volledige stam ICR met loc 'Baarn' die met een volledig onder de ijspegels zittend front, de elementen overleefd had. Met slechts 3 minuten vertraging vertrokken we, om met marginale vertraging in Leiden aan te komen.

De terugweg ging wederom zonder problemen: de trein vertrok exact op tijd, bood genoeg zitplaats én was warm. Exact op tijd werd Amsterdam CS weer bereikt had: diezelfde trein werd toen overigens wel bestormd door een enorme horde en puilde al snel uit, dus ik ben bang dat er toch iets misgegaan is op die verbinding...

Over de oorzaak: de schuld bij NS leggen is makkelijk, maar zowel Prorail als NS hebben er in mijn ogen schuld aan: Prorail probeert het echt maar NS besluit vervolgens, terwijl er op grote delen van het spoor nog niets aan de hand is, de halve dienstregeling de nek om te draaien: die beslissing wordt denk ik genomen door iemand die weinig werk-vloer ervaring heeft, maar in een warm kantoor zit.

Laten we daarnaast niet vergeten dat -15 ook voor een gemiddelde wisselverwarming waarschijnlijk wat teveel van het goede is: het grootste nadeel is waarschijnlijk het feit dat het al dagen behoorlijk gevroren had, er toen een lading sneeuw bijkwam en er vervolgens zware vorst overheen kwam.

Jorick

• Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
« Reactie #219 Gepost op: 05 February 2012, 19:33:09 »
Prorail probeert het echt maar NS besluit vervolgens, terwijl er op grote delen van het spoor nog niets aan de hand is, de halve dienstregeling de nek om te draaien: die beslissing wordt denk ik genomen door iemand die weinig werk-vloer ervaring heeft, maar in een warm kantoor zit.
Negatief. NS blijft rijden, ondanks dat bij ProRail de infrastructuur het bij bosjes laat afweten. Voorbeeldje, anders zeggen mijn woorden nog niks.
Gisterochtend, kom ik terug met een terug-geleide 5700 (Hoofddorp - Hilversum - Utrecht), die door een wisselstoring niet verder reed dan Amsterdam-Zuid vanuit Utrecht (en dus in Zuid keerde) terug in Utrecht. Boven in het verblijf was al divers personeel ter plaatse, want er bij Zuid was 't niet de enige plek waar de wissels in de storing lagen (Gouda - Alphen a.d. Rijn, Gouda - Rotterdam, Gouda - Den Haag CS, etc...). Na enige tijd wordt een treinteam samengesteld door bijsturing, een willekeurig treinstel (VIRM 6, i.v.m. de capaciteit) op het station uitgekozen en DAT wordt de stoppercity richting Amsterdam Centraal. Reizigers er in, personeel aan boord, machinist geeft zich klaar bij de treindienstleider en hoort: "Helaas, daar gaan we niet mee akkoord". En het sein bleef rood. En de trein ging niet rijden.

En dat was niet het enige geval die dag.

GW

• Offline Offline
« Reactie #220 Gepost op: 06 February 2012, 10:18:11 »
Kijk, dat bedoel ik. Iets voor de NS misschien?

Gerard

Bert de Jongh

• Offline Offline
  • Wat een gezeur hier !!
« Reactie #221 Gepost op: 06 February 2012, 10:42:28 »
Ik moet als incidentele reiziger dus nog steeds naar loket/sigarenboer of een automaat, net als vroeger.
En als niet-incidentele reiziger zet ik wat meer geld in een keer op mijn kaart, zodat ik 5x heen en weer kan, net als vroeger.
Die voordelen gerelateerd aan het zonder nadenken instappen, zijn er echt alleen maar als je automatisch opladen hebt.
En mijn vertrouwen is TLS is niet dusdanig dat ik zelfs maar zou overwegen om de daarmee samenhangende risico's te willen nemen.
Je kan het veel makkelijker doen. Je heb een pc want anders zou je dit bericht niet posten. Ga naar www.ov-chipkaart.nl, maak een account aan, je 16 cijferig nummer invoeren van je ovchipkaart. Klaar. Je kan nu thuis van achter je pc saldo kopen, betalen met ideal. Je krijg een bevestiging van je betaling en 1 minuut later kan je het saldo al ophalen. In de meeste bussen hangen tegenwoordig van die ophaalkasten maar kan ook op de nu al bekende plaatsen waar je kom. Je hoef dus niet meer erop te zetten of speciaal de deur uit. Sterker nog als je internet op je mobieltje heb zitten dan kan je tijdens je reis in de bus of trein saldo kopen en bij het uitstappen al bij laten schrijven. Inwezen is er niets veranderd, want voor de ovchipkaart tijd moest je ook je strippenkaart, abonnement of treinkaartje kopen. Met het bovenstaande is het alleen makkelijker, want je kan het thuis van achter je pc-tje doen. Je heb dus inwezen niets met TLS te maken, je hoeft ze geen machtiging tegeven voor automatisch opwaarderen etc.

Tevens heeft zo'n account nog meer voordelen...als je vergeten ben uit te checken bijvoorbeeld. Je kan zien waar het is gebeurd, je kan het uitprinten om je teveel betaalde geld terug te vragen. Maar ook als je saldo gekocht en het niet is bij geschreven terwijl je wel een betalings bewijs heb.

Ook ik ben geen fan van die kaart en onder de OVchipkaart komen we niet meer uit, maar je kan het voor jezelf wel een stuk aangenamer maken..... (y)

Geachte psycholoog, ik kan u melden dat ik niet spoor. Uit zelfanalyse blijkt dat ik geen trein ben.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #222 Gepost op: 06 February 2012, 11:14:52 »
Tjonge, ik hoef niet meer zo nodig met de trein, maar jongens, als ik dit zo lees zou ik heimwee krijgen naar de tijd toen ik nog voor 300 gulden per maand een OV-kaart kocht waarmee ik door heel Nederland met elke vorm van openbaar vervoer (behalve taxi's) op elke dag die ik maar wilde onbeperkt kon reizen.
En één van de weinige keren dat er dan vertraging was kwam dat door de mist, waardoor je nog geen drie meter ver kon kijken. De trein reed nogal langzaam, en op een gegeven moment werd er omgeroepen: "Dames en heren, over enkele ogenblikken naderen we station Z... tenminste, voor zover we dat kunnen beoordelen."
Verder kwam ik nog wel eens wat later thuis omdat ik een zo'n gammele ICIII had laten schieten ten faveure van een Hondekop. Dan zat ik tenminste lekker.

Maar 't is wel een drama... ik hou m'n hart vast als straks heel Nederland optrekt naar het noorden om daar te gaan kijken naar... nou ja, misschien komt die er wel niet (y)

Ik ga een ijsco halen bij de sigarenboer om de hoek :P

GW

• Offline Offline
« Reactie #223 Gepost op: 06 February 2012, 12:04:06 »

Ik ga een ijsco halen bij de sigarenboer om de hoek :P

Vergeet geen chips en cola mee te nemen...  :P ;D

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #224 Gepost op: 06 February 2012, 12:05:46 »
@ Bert,

De website waar je naar verwijst is van TLS, dus om te zeggen dat je dan in wezen niets met TLS te maken hebt....
Voor een incidentele reiziger maakt het overigens weinig verschil, die zal toch echt op zoek moeten naar een automaat om het saldo op zijn kaart te krijgen. Daarvoor kom je de bus niet in. En laat die automaat bij mij in de buurt nu op dezelfde plek staan als waar ik mijn strippenkaarten kocht.
Verder zal het mij eerlijk gezegd een zorg zijn. Ik heb geen ovc en heb ook geen plannen er één aan te schaffen.
Het ding zal best voordelen hebben, maar volgens mij worden er meer mensen het ov door uitgejaagd dan aangetrokken.

Maar volgens mij hadden we het over sneeuwstormen.  ;D

Huub