Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Piko 2025
door
NS2408
Vandaag
om 12:01:12
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr)
door
Michaël dB
Vandaag
om 11:57:49
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:45:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wies
Vandaag
om 11:36:00
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:21:32
Albert's fantasie in schaal 0e
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:20:14
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls
door
Nullem
Vandaag
om 11:17:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:16:49
Verlagshaus24 ervaring / Nederlands account?
door
AP3737
Vandaag
om 11:12:57
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen!
door
Sascha [St. 3rail]
Vandaag
om 11:06:49
Open monumentendag: de Inktpot
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 10:59:35
Frans loodsje et cetera
door
GD
Vandaag
om 10:43:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Frits C
Vandaag
om 10:34:49
Randstadrail halte Voorburg ‘t Loo
door
ceuleer
Vandaag
om 10:20:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:07:11
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
Vandaag
om 09:53:28
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
RikM
Vandaag
om 09:47:40
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Noordernet
Vandaag
om 08:18:13
Da's Daz 2
door
NS264
13 September 2025, 22:56:43
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
13 September 2025, 22:56:22
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
13 September 2025, 22:54:06
Dat overkomt mij niet.
door
Martijn193
13 September 2025, 21:33:15
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
13 September 2025, 21:29:09
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Petertje
13 September 2025, 21:28:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
sncf231e
13 September 2025, 19:30:23
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Robert vh Prutsert
13 September 2025, 18:19:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frits C
13 September 2025, 17:47:55
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
13 September 2025, 17:37:26
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
13 September 2025, 17:21:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Bahn-AG
13 September 2025, 17:21:06
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps (gelezen 27975 keer)
Beached
Offline
Berichten: 1109
BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
«
Gepost op:
01 February 2012, 10:54:41 »
Dit is waar het allemaal mee begon:
Bron:
Het Utrechts Archief
Een foto van de NS 5301 te Assen in Augustus 1932. Ik heb plannen om een stukje van de lijn Assen-Stadskanaal na te bouwen, en mijn NOLS lokaalspoorbaantje kan ook wel iets anders dan een zware sneltreinloc gebruiken voor de dienst. Dit was dus een perfect excuus om een kitje te bestellen bij Werps Modelbouw.
De loc is in 1880 door Sharp, Stewart & Co gebouwd voor de NRS, en is via de SS beland in het matrieelpark van de NS. Toen de foto was gemaakt waren er al een paar buiten dienst, en de laatste werd volgens de NS traditie keurig verschroot in 1935.
Het kitje bestaat uit messing etswerk, lekkere uit nieuwzilver gegoten wielen en messing gietwerk:
Volgens mij kom ik nog een paar onderdelen tekort, maar er is genoeg om mee te beginnen. Ook heb ik de nummerschilden voor de NS 5306, en het moet de 5301 worden. Tzt zal ik eens een paar nieuwe maken, maar in de tussentijd plak ik er gewoon deze platen op.
Om te beginnen zijn de frameplaten gesoldeerd. Ze bestaan uit een dubbele laag etswerk, waarbij de frames ter hoogte van de loopwielen meer naar binnen zitten. Ik denk dat dit voor extra speling zorgt om het model door krappere bogen te laten rijden.
De frames zien er in ieder geval all lekker gedetailleerd uit
mvg,
Rick
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
«
Reactie #1 Gepost op:
01 February 2012, 15:31:51 »
Oh leuk, nog een 5300!
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
«
Reactie #2 Gepost op:
02 February 2012, 10:50:09 »
Hoe meer zielen, hoe meer vreugde nietwaar?
Hoe staat die van jouw er voor trouwens?
De bouw gaat hier langzaam door, Het begin van de hornblocks zijn er op gesoldeerd.
Volgende keer het detailleren van de hornblocks en nog een paar andere details.
mvg,
Rick
Gelogd
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1515
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
«
Reactie #3 Gepost op:
02 February 2012, 13:37:29 »
Mooi, zo'n 5300, juist omdat het niet de meest bekende locs waren zoals de 5500 of 6300. Kleine historische aantekening; de 5301 was de ex NZOS 1 en niet een NRS-loc (zie ook
http://nl.wikipedia.org/wiki/NS_5300
waar abuisievelijk voor een deel 3500-nummers worden weergegeven). Verder helemaal
succes, Carlo
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
«
Reactie #4 Gepost op:
02 February 2012, 16:25:45 »
Citaat van: Beached op 02 February 2012, 10:50:09
Hoe staat die van jouw er voor trouwens?
Geen idee.
Moet ik ook maar weer eens naar kijken...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
«
Reactie #5 Gepost op:
03 February 2012, 11:08:21 »
Carlo, bedankt. Het is inderdaad de NZOS 1. Toen ik de eerste post typte deed ik het even uit m'n hoofd
Op zich leuker omdat de NZOS niet een van de "grote" maatschappijen was.
mvg,
Rick
Gelogd
St00mboy
Offline
Berichten: 12010
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
«
Reactie #6 Gepost op:
03 February 2012, 11:59:23 »
Rick, ik zie dat je voor deze lok op alle assen hornblocks gebruikt. Ga je suspension toepassen?
Leen.
Gelogd
Voor INDEX LITTER BIN (t/m 2012 - pag. 192) HIER klikken
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
«
Reactie #7 Gepost op:
04 February 2012, 10:58:23 »
Leen, ik ga gewoon de hornblocks gebruiken, daar is niks mis mee dus waarom zou je er aan gaan sleutelen? Wel g aik de afvering een beetje anders doen omdat ik liever ook een beweegbare drijfas wil hebben voor extra trekkracht.
De laatste paar dagen ben ik weer rustig aan de gang gegaan met de frames. Heel mooi gedetailleerd maar die schetsplaatjes om de drijfwiel hornblocks zijn krengen om vast te houden. Twee zijn er bij mij ontsnapt, maar er zijn gelukkig meer dan dat je nodig bent op de etsplaat.
Als laatste nog een paar details op de frameplaten, Lekker dikke veren voor op de achteras, en bedieningsstangen voor de vuurkist.
Mvg,
Rick
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
«
Reactie #8 Gepost op:
06 February 2012, 10:42:36 »
Weer wat voortgang:
Eerst de cylinders en drijfwerk.
En het luchtreservoir en remcylinder.
Inmiddels zitten de onderdelen ook tussen het frame, maar de camera lag ergens anders. Nu heb ik een vraagje voor de kenners: Hoort de onderkant van de vuurkist tussen of onder het deel van de vuurkist op de ets van de frameplaten? Het is lang genoeg om er onder te hangen, maar ik zie het op geen van de gebouwde modellen.
mvg,
Rick
Gelogd
Ivo tB
Online
Berichten: 5534
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
«
Reactie #9 Gepost op:
06 February 2012, 10:46:27 »
Ik zal thuis eens kijken. Ik heb deze kit in 2002 gebouwd, dus ik weet het niet meer uit mijn hoofd. Ik denk overigens ertussen.
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
«
Reactie #10 Gepost op:
07 February 2012, 10:29:15 »
Alvast bedankt Ivo
Op de onderkant van de vuurkist, of liever gezegd de aspan na is het frame klaar. Natuurlijk is alles ook op de baan getest, en het chassis loopt makkelijk door all wissels van Nieuweveenschekanaal
Ik heb het frame geheel volgens de instructies gebouwd, op een paar puntjes na;
Zoals geleverd passen de lagers van de voorste aangedreven as niet tussen het binnenliggend drijfwerk. Omdat het drijfwerk moest blijven heb ik de lagers voorzichtig aangepast zodat alles wel past. Ook moesten daarbij de krukken aan de buitenkant eraf gaan, anders klemden de krukken de lagers vast.
Met de ervaring die ik heb met het starre chassis van de 3931 wou ik dat de voorste aangedreven as ook kon bewegen voor extra trekkracht en omdat het realistischer oogt. Nadat ik een aantal opties had opgewogen heb ik beide loopassen afgeveerd volgens de instructies. In de plaat net achter de voorste drijfas heb ik een gaatje geboord ter hoogte van de drijfas. Daarin is een stukje 0,35mm verenstaal met een L vorm gestoken, met de korte poot van de L achter de plaat en omhoog wijzend. Zodoende hoeft het soldeer het draadje alleen op z'n plek te houden. De andere poot steekt uit het plaatje en rust midden op de as tussen de twee paar excentrieken van de Stephensons stoomvredeling.
Op de foto kun je met een beetje moeite in het midden van de foto zien.
Nu staat er een poetsbeurt met Cif te wachten om het residu van de soda weg te poetsen, een daarna kan er begonnen worden aan de bovenbouw.
mvg,
Rick
Gelogd
stig
Offline
Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
«
Reactie #11 Gepost op:
07 February 2012, 17:15:16 »
Succes met de cif op die stoomverdeling... Pffffff. Dat vond ik echt een k*tgep**l zeg...
Gelogd
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)
Ivo tB
Online
Berichten: 5534
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
«
Reactie #12 Gepost op:
07 February 2012, 19:39:29 »
Beste Rick,
De onderkant van de vuurkist zit eronder. Het is bij mij bijna niet meer te zien, omdat de stangen van de bediening van de remmen in de weg zitten en steeds valse schaduwen veroorzaken. Maar het zit eronder:
Voor de aardigheid de schuifbeweging:
En een niet te versmaden interieur. Dit is volgens mij een hobby van Erwin:
Het is overigens niet af. De lat ontbreekt en ben ik volgens mij inmiddels kwijt. Ook twijfel ik of ik wel alle handwielen heb aangebracht.
Het blijft een mooie lok:
mvg,
Ivo
Gelogd
mvg,
Ivo
*
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
«
Reactie #13 Gepost op:
08 February 2012, 10:48:07 »
Bedankt voor de fotos Ivo, Het is en blijft een prachtig model
Ik heb maar meteen de onderkant van de vuurkist gemonteerd, gevolgd door een poetsbeurt. Een setje stoomverdeling moet weer gesoldeerd worden, maar nu is de rest schoon. De volgende keer kan dus de bovenbouw.
mvg,
Rick
Gelogd
Beached
Offline
Berichten: 1109
Re: BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps
«
Reactie #14 Gepost op:
13 February 2012, 10:58:34 »
Nadat het frame af was kon er begonnen worden met de bovenbouw. We beginnen met de voor en achterwand van de cabine. Net zoals het frame hier ook weer een dubbele laag etswerk wat garant staat voor nog meer gekwijl.
Daarna was de ketel aan de beurt. Eerst beide delen rond gerold op een zachte ondergrond, en wat bijbuigen met de hand. De ets van de ketel was een beetje lang aan de onderkant om een circel van de juiste doorsnede te maken, maar dat was snel opgelost met een vijltje.
Een beetje soldeer later en dan heb je zo'n naadje
Dit werd gevolgd door het verbinden van ketel en vuurkist, met de voorwand van de cabine ook aangebracht.
En toen was het zaterdagavond, zette ik de soldeerbout aan om verder te gaan. Vijf minuten later was de bout nog net zo koud als voorheen
Natuurlijk zijn de winkels ook niet open op een zondag, dus heb ik het weekend maar nuttig besteed door nog een kolenbak te bouwen. Blijkbaar moeten de modelbouwgoden, net als meeste andere goden van tijd tot tijd een offer hebben om een goede oogst te garanderen. De Grieken deden het met dieren en eten, modelbouwgoden lusten blijkbaar soldeerbouten. Teminste moet de bouw van de loc verder zonder problemen gaan na dit offer...
Vandaag heb ik dus een nieuwe bout opgehaald, dus als ik de kolenbak af heb dan gaan we weer verder met de 5301.
mvg,
Rick
Gelogd
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Materieel
|
BNLS-Werkspoor - De NS 5301 van Werps