Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door Noud
Vandaag om 18:00:46
Piko 1136 van AC naar DC door hmmglaser
Vandaag om 17:55:05
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 17:22:47
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Reinout van Rees
Vandaag om 17:16:07
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:17:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:17:01
CIWL type P door willyTEE
Vandaag om 16:05:27
Rails roestig verven door jandcargo
Vandaag om 15:57:33
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 15:56:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:48:33
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Tedo
Vandaag om 15:44:35
Polderbaan(tje) 0,3m2 door defender
Vandaag om 15:40:19
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 15:36:20
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 15:34:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:05:38
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door jandcargo
Vandaag om 14:45:36
Ruimte van 8.15m x 2.8m + zolder. door olaf99
Vandaag om 14:45:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 13:48:55
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:42:56
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 13:25:03
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 13:04:26
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 12:51:53
Vraag: Roco loc rijdt heel traag, tips? door Jasperr
Vandaag om 12:49:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 12:46:17
Draaischijf digitaal aansturen. door Eenerspoor
Vandaag om 12:11:59
20 jaar BNLS door Hans Reints
Vandaag om 11:42:29
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 11:09:47
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
Vandaag om 10:52:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:45:05
Gewoon wat busfoto's door Hans Reints
Vandaag om 10:12:38
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 301682 keer)

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #420 Gepost op: 23 October 2015, 23:20:17 »
 :o

Pas goed op uw spoorrails is het devies....
T' is dat Enschede niet echt in de buurt is, anders zou ik zo een keertje mee willen
helpen aan dit wel fraaie project (y)

Mvg,

Tis
********

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11187
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #421 Gepost op: 24 October 2015, 13:46:25 »
zaterdag = vrijwilligersdag op het Tigercomplex, maar er bestaat ook zoiets als herfstvakantie.
De kraan kon dus niet ingezet worden en met de hand iedere railstaaf optillen ging bij de derde laag steeds moeilijker. Maar het werk is over de helft. De andere helft.........
Hoe dan ook, de "oude" stapel ligt nu pakbaar voor de vorkheftruc. Mikado hoeft er niet meer gespeeld te worden.

« Laatst bewerkt op: 24 October 2015, 13:49:05 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11187
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #422 Gepost op: 26 October 2015, 13:00:17 »
De laatste loodjes....... (ijzertjes)

Toch nog Mikado spelen.


Maar hoe dan ook, dank aan de TST (Transpport Service Terschelling) voor de snelle hulp.
.

Bijna klaar.


Klaar.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11187
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #423 Gepost op: 26 October 2015, 13:09:57 »
De maand oktober was voor het Terschellinger Duinspoor een hectische. Begonnen als een opruimklus voor het bouwen van een bunkermaquette, maar dat ging al snel over in het creëren van een echte werkplaats. En passant zijn wagentjes gebouwd en zijn twee partijen rails werkbaar opgeleverd.

Vanaf nu wordt het weer even wat stiller al betekent dat niet dat er niet gewerkt wordt.

En dank aan de bijna 10.000 bezoekers van dit draadje deze maand.

wordt (zeker) vervolgd.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #424 Gepost op: 26 October 2015, 13:47:24 »

Het is dan ook een boeiend verhaal, dat ik ooit eens hoop in levende lijve de bewonderen.
 Hoedje af voor  wat je daar allemaal bewerkstelligt. (y) (y)

Grtz,

Samuel.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2015, 01:08:40 door sdz1976 »
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11187
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #425 Gepost op: 26 October 2015, 23:29:47 »
Morgen weer naar Nederland, en daarom vanavond toch nog maar even gekeken naar de mogelijke oorzaak van het niet functioneren van de dodemanspedaal
De pedaal zit vanzelfsprekend laag, en het mechaniek dus ook. En nog goed verscholen naar achteren ook, maar ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden omdat ik elders niks kan ontdekken wat problemen zou kunnen geven.....



Zeer waarschijnlijk zit de as vastgeroest in deze lager. De andere kant ziet er stukken beter uit.
De hele wals moet er dus uit (appeltje eitje) en dan gereviseerd (niet appeltje eitje)
Vooralsnog kruipolie er op en maar even afwachten.


« Laatst bewerkt op: 26 October 2015, 23:37:10 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11187
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #426 Gepost op: 31 October 2015, 17:07:26 »
Via Facebook ben ik door Tabe Annema er op gewezen dat er iets over smalspoor en ruilverkaveling (jaren 40) in een boek van A.Hibma staat.
Een strijd om vrijheid. Uitgeverij "de Boekenboer", blz 150-151 (op blz 152 is er geen vervolg op dit specifieke verhaal)

Het betreft het jaar 1945.

Boek is beschikbaar in Museum het Behouden Huys.




FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11187
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #427 Gepost op: 09 November 2015, 10:10:30 »
Ik blijf modelbouwer, dus naast dit 1:1 project ben ik ook bezig met de maquettebouw van en op de Tiger.
De schaal is 1:48 / 1:50 en valt dus nog steeds onder schaal 0 / Nul waar ik afgelopen jaren actief in ben.

Niet op BNLS, maar op Facebook doe ik daar verslag van.
https://www.facebook.com/Minibunkers-op-Terschelling-1494700507491759/?fref=ts

Een aantal bunkers (enkele daarvan op onderstaande foto) zijn al gebouwd.
In dat kader ben ik nu bezig met gebouw G39, annex Halle, annex Garage, annex Loocloods, annex Werkplaats. Het is maar net hoe je het bouwwerk wilt noemen.



De huidige deuren zijn schuifbaar, maar origineel waren het klapdeuren. De linker deur is t.b.v. de huidige maat van vrachtwagens circa 40 cm in de hoogte groter gemaakt. Die tijd draai ik in model dus even terug en waarschijnlijk straks bij de restauratie kan dat ook gebeuren. Moet de betonnen rand er boven ook weer worden hersteld.



« Laatst bewerkt op: 09 November 2015, 10:15:00 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11187
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #428 Gepost op: 10 November 2015, 12:46:38 »
Die is ook weer in ruwbouw klaar.


sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #429 Gepost op: 10 November 2015, 17:32:03 »
knappe dinges (y) (y)

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11187
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #430 Gepost op: 21 December 2015, 22:33:33 »
Momenteel ben ik druk bezig met het online zetten van de beeldbank van Museum Behouden Huys.
www.beeldbank-terschelling.nl

Eén van de vaste lezers met inbreng, Henk Pals uit Sneek schreef me vanavond ....

citaat:
.......................................Maar ik weet nog, dat bij de aanleg van het voetbalveld in Midsland kipkarren met rails werden gebruikt. Ik vond het toen wat vreemde dingen! Ik schat, dat de aanleg omstreeks 1950 was. Dit moet te achterhalen zijn!
Ook herinner ik me nog de opening van het veld. Abe Lenstra zou komen voetballen, maar groot was de teleurstelling van velen: hij kwam niet
!   .....................................


Dat is dus helemaal nieuw voor me. Weer wat om uit te gaan zoeken.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11187
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #431 Gepost op: 25 February 2016, 21:14:51 »
Lange tijd geen nieuwtjes gemeld, maar ik heb zeker niet stil gezeten.

1. Inmiddels is de stichting HST (Historisch Smalspoor Terschelling) bij de notaris opgericht en zijn inschrijvingen bij instanties geregeld.
2. Er wordt gewerkt aan de veiligheids-papierwinkel gebaseerd op de stukken van HRN (Historisch Railvervoer Nederland)

3a. De wals is gedemonteerd om de dodemanspedaal te kunnen repareren. Daarvoor moest wel eerst een snijbrander met gasflessen worden aangeschaft. Klein probleem.....de Waddenzee.
3b. De wals is van Terschelling naar Leusden getransporteerd ivm de faciliteiten. (Alweer die Waddenzee)
3c. De wals is van Leusden naar Heteren (Gelderse Smalspoor Stichting) getransporteerd voor vergelijk met die van de "duplo" zusterloc. Bleek een hele andere soort.
3d. Inmiddels ligt de wals gedemonteerd op mijn werkbank.

Wat blijkt is dat de as van een relatief zachte metaalsoort is en dat die door alle bewegingen in de twee geleiders is gaan vervormen. Het lijkt appeltje eitje om hem er uit te tikken, maar......vergeet het maar. Minimaal heen en weer, maar eigenlijk muurvast. Komt er op neer dat de as er uitgeboord moet worden en dat er een nieuwe moet worden gemaakt. Dan wel de benodigde gaten voor de spietjes exact aanbrengen. Moet lukken, maar nog wel even doen.

1. IMG_7147 (991x1024) by Nulpunt0, on Flickr

IMG_7265 (1024x760) by Nulpunt0, on Flickr

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11187
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #432 Gepost op: 29 February 2016, 23:49:52 »
Bij de metaalwinkel 16 mm staf gehaald en aan de slag.
As doorgezaagd. In de scharnieren bleven de resten zitten. Het ene uiteinde plopte er (zoals verwacht) zo uit. De rechtse  dus niet. Die heb ik uit moeten boren/frezen. De as was dus niet ingeslepen maar het was (toch zoals verwacht) ROEST.

Vanavond aan de slag met het uitmeten en boren van de gaten in de nieuwe as. Klus geklaard.
De wals kan komende week weer naar Terschelling

De pedaal tegen de veerdruk in laagste stand


en onbelast omhoog....dat kan nu dus weer !


 .

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11187
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #433 Gepost op: 09 March 2016, 22:01:54 »
Afgelopen dagen is er weer heel wat werk achter de schermen gedaan. De plannen voor het tracee zijn nu wat vaster van aard.

Doelstelling: weergeven van het vervoer van bouwmaterialen voor de bunkers

Vanuit de loods over het voorterrein richting "zuid" . Over het wissel en met een boog naar de los-laadplaats-1. Terug langs de loods omhoog en een bocht naar rechts zodat je op het grote veld (opslag bouwmaterialen) voor de Berta bunker komt. Vandaar het bos in. Aan het eind een omloopmogelijkheid bij los-laadplaats 2. Dan weer terug. Langs de andere kant van de 2 meter hoge dijk naar het parkeerterrein (eventueel met "bunker" in aanbouw) en vandaar verder naar het grote open veld.
 
IMG_6918 testtracee en vervolgopties vs2. (1024x698) by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 09 March 2016, 22:12:22 door FritsT »

cup-druc-han

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
  • Ns tijdperk V
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #434 Gepost op: 09 March 2016, 22:56:05 »
Prima optie zo frits.
helling is zo goed te doen neem ik aan?
of heb je nog hulplieren nodig?

groet hendrik
Marklin NS tijdperk V