Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
16 August 2025, 15:53:02
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 304183 keer)

Marijn

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2190
    • Jacquelinger Lokalbahn - Nebenbahn in H0
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #795 Gepost op: 26 September 2017, 00:35:45 »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2233
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #796 Gepost op: 26 September 2017, 07:01:34 »
Zolang je er maar plezier blijft in beleven  (y) :)


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #797 Gepost op: 28 September 2017, 19:30:44 »
Wat zijn die kikkerplaten en bouten ineens zwart !. Klopt. Anti-roestbehandeling.

IMG_1591 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1566 by Nulpunt0, on Flickr


Alweer een week geleden heb ik een schets gemaakt voor het toekomstige grondwerk. Vandaag een aanvang gemaakt.
Tussen C en D is over een lengte van 45 meter handmatig geschept. (beetje er bij en een beetje er af.) Wel met de laser erbij  want de zichtlijnen waren verraderlijk. De helling is nu 2,0 %
Bij positie D zijn de plaatjes niet goed gelukt..helaas. Maar bij C weer prima

terreinwerk smalspoor by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1586 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1585 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 28 September 2017, 19:47:08 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #798 Gepost op: 03 October 2017, 19:45:07 »
Om de vele benodigde gaten voor de lasplaten de maken was ik nog steeds in afwachting van een toegezegde magneetboor....die bleek dus toch niet beschikbaar, helaas. Uit de losse hand met een grote boormachine..toch maar niet. Dus dan maar weer op zoek. Via Google kom  je met Nederlandse trefwoorden niet ver, maar via "Rail "drilling machines" kom je een heel end. Op You Tube staan dan ook ineens veel filmpjes. De verkrijgbaarheid is ruim, maar de prijs....tja. En dan zijn het heel specifieke machines waar je verder niet veel mee kan.

Dus dan maar zelf gereedschap maken en aanschaffen. En ja, hobby kost geld.

Een magneetboor kan alleen werken vanaf een vlak oppervlak en dat is rails nou net niet. Er moet dus iets voor worden gemaakt.

Op het (rode) kruis moet een gat komen. Kwestie van lijntjes trekken met een marker.
1.IMG_1596b by Nulpunt0, on Flickr

2.IMG_1595 by Nulpunt0, on Flickr

Op de strak in de rails passende houten steunen komt een plaat 10 mm staal.
Henk Trip (van de locale metaalwerkplaats) maakte in de 16 cm brede plaat even (jawel, stansen en branden) in minder dan 5 minuten het gat.
3.IMG_1593 by Nulpunt0, on Flickr

Vastzetten met lijmklemmen.
4.IMG_1601 by Nulpunt0, on Flickr

en vervolgens bij HBM-machines zelf maar de magneetboor met kernboren (en nog wat meer handig spul) besteld.
Waarom deze?. het is qua vermogen niet de lichtste maar ook niet de zwaarste machine. Ik heb mijn keuze op deze laten vallen vanwege het gewicht. De lichtste Euroboor weegt 8 kilo, maar 12 kilo, met groter motorvermogen, is zeker ook nog tilbaar. 20 kilo en zwaarder..veldwerk.....tja.
Goedkopere waren er ook, maar die wegen ook weer 20 kilo of meer.
Ik zei al, hobby kost geld.
Nu is het wachten op de pakketdienst.
5.Schermopname (118) by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 03 October 2017, 19:47:59 door FritsT »

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #799 Gepost op: 03 October 2017, 20:29:03 »
Dat is een serieuze boormachine  :o

Ook een mooie oplossing om toch makkelijk in de railstaven te kunnen boren.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #800 Gepost op: 03 October 2017, 20:55:25 »
Leuk machientje  :) Tip (ook om kernboren langer te laten leven, bij de SHD met boren in de 2205 de harde manier geleerd...) zorg voor goede snij-olie, dat scheelt de wereld. Rocol RTD ofzo, paar drupjes doet al wonderen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #801 Gepost op: 04 October 2017, 06:38:33 »
Dat is een serieuze boormachine  :o

Ook een mooie oplossing om toch makkelijk in de railstaven te kunnen boren.

..makkelijk is relatief  ;D en afhankelijk van het probleem (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #802 Gepost op: 06 October 2017, 19:59:48 »
En daar is het pakket...

IMG_1617 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1619 by Nulpunt0, on Flickr

De slag naar beneden is niet zo diep als ik verwacht had. Er bestaan langere kernboren, maar gewoon boven op de stalen plaat (rails vastzetten met lijmklemmen) kan natuurlijk ook. Truc zijn de houten steunen die het werkstuk stabiel maken.
IMG_1624 by Nulpunt0, on Flickr

Het enige wat niet echt voorzien was, was de lengte van de stangen....net te lang. Geen probleem, ieder stuk staf met draad M10 past
IMG_1626 by Nulpunt0, on Flickr

Bijgeleverd dus een setje kernboren en ik heb er zelf nog spiraalboren M6-M12 bijgekocht.
IMG_1627 by Nulpunt0, on Flickr

Loopt als een zonnetje.
Van deze machine ga ik veel gebruik maken en plezier aan beleven.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3369
    • nederlof.net
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #803 Gepost op: 07 October 2017, 00:09:12 »
Het enige wat niet echt voorzien was, was de lengte van de stangen....net te lang. Geen probleem, ieder stuk staf met draad M10 past
IMG_1626 by Nulpunt0, on Flickr

Bedoel je dat de handgreep tegen de rail aankomt? Kan je de rail niet omdraaien? Dus bovenkant van de railstaaf tegen de machine aan. Dan heb je het probleem niet.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #804 Gepost op: 07 October 2017, 13:11:42 »
Dan komt de positie van het gat niet uit. Dat zit niet in het midden, 36 mm van onderen en 45 van boven. Past net niet.
Maar geen probleem, ik heb inmiddels M-10 bouten.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #805 Gepost op: 07 October 2017, 13:30:28 »
En toen wilde ik gaten gaan boren...buiten dus. $#^%$%##%$^$#$$ vieze smerige natte motregen. Jammer dan.
Dan maar een binnenklusje, de schamelwagen afmaken. Laatste keer dat ik daar aan gewerkt heb was ergens in april.

IMG_0058 by Nulpunt0, on Flickr

De beide draaistellen zijn geschuurd en in de zwarte coating gezet.
IMG_1629 by Nulpunt0, on Flickr

De wielen moeten nog aan de as gelast worden. Daarvoor heb ik een lasmal gemaakt zodat de wielen echt parallel vastgezet kunnen worden.
IMG_1628 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1632 by Nulpunt0, on Flickr

en het blijft maar regenen............
« Laatst bewerkt op: 08 October 2017, 19:01:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11325
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #806 Gepost op: 07 October 2017, 20:24:13 »
Op You Tube had ik al wat demofilmpjes van een magneetboor gezien, maar als je het dan met eigen ogen, en je eigen machine, ziet dan is het even van Wow. In 10-15 seconden en  twee pufjes snijolie was het gat klaar.
En toen dacht ik...hoeveel tijd en moeite ben ik kwijt geweest met het handmatig boren van gaten in de dwarsliggers van het wissel....

Spreekwoord is niet voor niets: goed gereedschap is het halve werk.

IMG_1631 by Nulpunt0, on Flickr

Edsko Hekman

  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #807 Gepost op: 07 October 2017, 21:21:39 »
Mooi man!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #808 Gepost op: 08 October 2017, 09:03:53 »
maar als je het dan met eigen ogen, en je eigen machine, ziet dan is het even van Wow.
En toen dacht ik...hoeveel tijd en moeite ben ik kwijt geweest met het handmatig boren van gaten in de dwarsliggers van het wissel....

Spreekwoord is niet voor niets: goed gereedschap is het halve werk.

 (y) Wat een verschil he?

Wij twijfelden of een Quooker wel een verstandige uitgave was, na één kopje thee was alle twijfel weg. Of zoals ze bij Bentley zeiden "the quality remains long after the price is forgotten"

Succes met boren, hopelijk werkt het weer snel mee.

Groet, Sicco Jan

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 369
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #809 Gepost op: 08 October 2017, 22:43:18 »
Wat is dat eigenlijk, een magneetboor? Ik kan nergens een uitleg vinden, alleen firma's die deze dingen verkopen. Heeft iemand een linkje naar een beschrijving?