Google+
Doel:€250.00
Donaties:€80.25

Per saldo:€-169.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-01-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 04:55:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:03:35
Containerterminal Brawa aansluiten lukt niet door MOVisser
Vandaag om 03:28:35
3d printen Welgro in H0 door MOVisser
Vandaag om 03:19:26
Gevonden: 90 jaar oude lorrie door MOVisser
Vandaag om 03:12:59
Roco NS plan V door Bastaard
Vandaag om 03:07:42
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 01:15:36
SNCF Vru restauratie-rijtuigen VB-207 en VB-208 van REE Modèles door Rondje_HO
Vandaag om 01:07:41
Motorpost ombouwen met Roco motor en aandrijving door HenkN
Vandaag om 00:14:51
Artitec 2018, het speculaas-draadje...... door Jeanne
Vandaag om 00:04:47
Fleischmann 1385 NoHab: kortsluiting bij montage metalen kap ? door Bahn-AG
Vandaag om 00:04:31
Electrofrog specialist gezocht door meino
20 januari 2018, 23:55:55
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Romavami
20 januari 2018, 23:52:46
Nieuwbouw Zevenheuvelenbaan H0 - digitaal DCC door Romavami
20 januari 2018, 23:46:58
Exact-train D-Treinrijtuigen type 1932 (ABd 7521-7555) door Modellbahnwagen
20 januari 2018, 23:43:19
Piko h0 NS 2200 door Thowra
20 januari 2018, 23:31:34
Raadplaatje door dh3201
20 januari 2018, 23:30:46
Lippe sluit winkel in Bremen (Detmold en internet blijven open) door laurent
20 januari 2018, 22:57:57
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Daniels
20 januari 2018, 22:53:25
BNLS-Module L'Esimé door Chris80
20 januari 2018, 22:52:57
19 Toen door Reinout van Rees
20 januari 2018, 22:49:53
Fleischmann draaischijf 6652 bromt maar draait niet. door ronald1956
20 januari 2018, 22:47:17
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door 44
20 januari 2018, 22:34:11
Modelspoorbeurs Houten 20 januari 2018 de voor en na beschouwing . door Rondje_HO
20 januari 2018, 22:16:07
Fremo haven: KNZ Hengelo door Erik_omBC
20 januari 2018, 22:05:26
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door raymond erdtsieck
20 januari 2018, 21:50:59
Piko/Gutzold BR 52 2006 met kondenztender door Floris Dilz
20 januari 2018, 21:36:31
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door MDK193
20 januari 2018, 21:30:17
Aansturing analoge baan met Arduino PWM en bezetmelder GBM-1 (Tams Elektronik) door 72sonett
20 januari 2018, 21:29:50
Multimaus gereset alles weg door Sandopie
20 januari 2018, 21:07:09
  

Auteur Topic: Terschellinger Spoor  (gelezen 182102 keer)

Marijn­

  • Grote treintjes monteur
  • Offline Offline
  • Berichten: 1852
    • Rangeerbaantje "Den Boog"
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #795 Gepost op: 26 september 2017, 00:35:45 »
A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #796 Gepost op: 26 september 2017, 07:01:34 »
Zolang je er maar plezier blijft in beleven  (y) :)


Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #797 Gepost op: 28 september 2017, 19:30:44 »
Wat zijn die kikkerplaten en bouten ineens zwart !. Klopt. Anti-roestbehandeling.

IMG_1591 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1566 by Nulpunt0, on Flickr


Alweer een week geleden heb ik een schets gemaakt voor het toekomstige grondwerk. Vandaag een aanvang gemaakt.
Tussen C en D is over een lengte van 45 meter handmatig geschept. (beetje er bij en een beetje er af.) Wel met de laser erbij  want de zichtlijnen waren verraderlijk. De helling is nu 2,0 %
Bij positie D zijn de plaatjes niet goed gelukt..helaas. Maar bij C weer prima

terreinwerk smalspoor by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1586 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1585 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 28 september 2017, 19:47:08 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #798 Gepost op: 03 oktober 2017, 19:45:07 »
Om de vele benodigde gaten voor de lasplaten de maken was ik nog steeds in afwachting van een toegezegde magneetboor....die bleek dus toch niet beschikbaar, helaas. Uit de losse hand met een grote boormachine..toch maar niet. Dus dan maar weer op zoek. Via Google kom  je met Nederlandse trefwoorden niet ver, maar via "Rail "drilling machines" kom je een heel end. Op You Tube staan dan ook ineens veel filmpjes. De verkrijgbaarheid is ruim, maar de prijs....tja. En dan zijn het heel specifieke machines waar je verder niet veel mee kan.

Dus dan maar zelf gereedschap maken en aanschaffen. En ja, hobby kost geld.

Een magneetboor kan alleen werken vanaf een vlak oppervlak en dat is rails nou net niet. Er moet dus iets voor worden gemaakt.

Op het (rode) kruis moet een gat komen. Kwestie van lijntjes trekken met een marker.
1.IMG_1596b by Nulpunt0, on Flickr

2.IMG_1595 by Nulpunt0, on Flickr

Op de strak in de rails passende houten steunen komt een plaat 10 mm staal.
Henk Trip (van de locale metaalwerkplaats) maakte in de 16 cm brede plaat even (jawel, stansen en branden) in minder dan 5 minuten het gat.
3.IMG_1593 by Nulpunt0, on Flickr

Vastzetten met lijmklemmen.
4.IMG_1601 by Nulpunt0, on Flickr

en vervolgens bij HBM-machines zelf maar de magneetboor met kernboren (en nog wat meer handig spul) besteld.
Waarom deze?. het is qua vermogen niet de lichtste maar ook niet de zwaarste machine. Ik heb mijn keuze op deze laten vallen vanwege het gewicht. De lichtste Euroboor weegt 8 kilo, maar 12 kilo, met groter motorvermogen, is zeker ook nog tilbaar. 20 kilo en zwaarder..veldwerk.....tja.
Goedkopere waren er ook, maar die wegen ook weer 20 kilo of meer.
Ik zei al, hobby kost geld.
Nu is het wachten op de pakketdienst.
5.Schermopname (118) by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 03 oktober 2017, 19:47:59 door FritsT »

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 3800
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #799 Gepost op: 03 oktober 2017, 20:29:03 »
Dat is een serieuze boormachine  :o

Ook een mooie oplossing om toch makkelijk in de railstaven te kunnen boren.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3791
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #800 Gepost op: 03 oktober 2017, 20:55:25 »
Leuk machientje  :) Tip (ook om kernboren langer te laten leven, bij de SHD met boren in de 2205 de harde manier geleerd...) zorg voor goede snij-olie, dat scheelt de wereld. Rocol RTD ofzo, paar drupjes doet al wonderen.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 1723
  • Westlandbaan
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #801 Gepost op: 04 oktober 2017, 06:38:33 »
Dat is een serieuze boormachine  :o

Ook een mooie oplossing om toch makkelijk in de railstaven te kunnen boren.

..makkelijk is relatief  ;D en afhankelijk van het probleem (y)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #802 Gepost op: 06 oktober 2017, 19:59:48 »
En daar is het pakket...

IMG_1617 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1619 by Nulpunt0, on Flickr

De slag naar beneden is niet zo diep als ik verwacht had. Er bestaan langere kernboren, maar gewoon boven op de stalen plaat (rails vastzetten met lijmklemmen) kan natuurlijk ook. Truc zijn de houten steunen die het werkstuk stabiel maken.
IMG_1624 by Nulpunt0, on Flickr

Het enige wat niet echt voorzien was, was de lengte van de stangen....net te lang. Geen probleem, ieder stuk staf met draad M10 past
IMG_1626 by Nulpunt0, on Flickr

Bijgeleverd dus een setje kernboren en ik heb er zelf nog spiraalboren M6-M12 bijgekocht.
IMG_1627 by Nulpunt0, on Flickr

Loopt als een zonnetje.
Van deze machine ga ik veel gebruik maken en plezier aan beleven.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 2442
    • nederlof.net
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #803 Gepost op: 07 oktober 2017, 00:09:12 »
Het enige wat niet echt voorzien was, was de lengte van de stangen....net te lang. Geen probleem, ieder stuk staf met draad M10 past
IMG_1626 by Nulpunt0, on Flickr

Bedoel je dat de handgreep tegen de rail aankomt? Kan je de rail niet omdraaien? Dus bovenkant van de railstaaf tegen de machine aan. Dan heb je het probleem niet.

Koen
Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal, H0, Central Station I, MrDirect
Sinds zomer 2017 ook met LGB gestart

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #804 Gepost op: 07 oktober 2017, 13:11:42 »
Dan komt de positie van het gat niet uit. Dat zit niet in het midden, 36 mm van onderen en 45 van boven. Past net niet.
Maar geen probleem, ik heb inmiddels M-10 bouten.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #805 Gepost op: 07 oktober 2017, 13:30:28 »
En toen wilde ik gaten gaan boren...buiten dus. $#^%$%##%$^$#$$ vieze smerige natte motregen. Jammer dan.
Dan maar een binnenklusje, de schamelwagen afmaken. Laatste keer dat ik daar aan gewerkt heb was ergens in april.

IMG_0058 by Nulpunt0, on Flickr

De beide draaistellen zijn geschuurd en in de zwarte coating gezet.
IMG_1629 by Nulpunt0, on Flickr

De wielen moeten nog aan de as gelast worden. Daarvoor heb ik een lasmal gemaakt zodat de wielen echt parallel vastgezet kunnen worden.
IMG_1628 by Nulpunt0, on Flickr

IMG_1632 by Nulpunt0, on Flickr

en het blijft maar regenen............
« Laatst bewerkt op: 08 oktober 2017, 19:01:25 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
    • nulpunt
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #806 Gepost op: 07 oktober 2017, 20:24:13 »
Op You Tube had ik al wat demofilmpjes van een magneetboor gezien, maar als je het dan met eigen ogen, en je eigen machine, ziet dan is het even van Wow. In 10-15 seconden en  twee pufjes snijolie was het gat klaar.
En toen dacht ik...hoeveel tijd en moeite ben ik kwijt geweest met het handmatig boren van gaten in de dwarsliggers van het wissel....

Spreekwoord is niet voor niets: goed gereedschap is het halve werk.

IMG_1631 by Nulpunt0, on Flickr

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR
  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5461
  • Nieuw huis... eerst klussen. De baan komt later.
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #807 Gepost op: 07 oktober 2017, 21:21:39 »
Mooi man!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk


Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 760
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #808 Gepost op: 08 oktober 2017, 09:03:53 »
maar als je het dan met eigen ogen, en je eigen machine, ziet dan is het even van Wow.
En toen dacht ik...hoeveel tijd en moeite ben ik kwijt geweest met het handmatig boren van gaten in de dwarsliggers van het wissel....

Spreekwoord is niet voor niets: goed gereedschap is het halve werk.

 (y) Wat een verschil he?

Wij twijfelden of een Quooker wel een verstandige uitgave was, na één kopje thee was alle twijfel weg. Of zoals ze bij Bentley zeiden "the quality remains long after the price is forgotten"

Succes met boren, hopelijk werkt het weer snel mee.

Groet, Sicco Jan

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Terschellinger Spoor
« Reactie #809 Gepost op: 08 oktober 2017, 22:43:18 »
Wat is dat eigenlijk, een magneetboor? Ik kan nergens een uitleg vinden, alleen firma's die deze dingen verkopen. Heeft iemand een linkje naar een beschrijving?
Spoornuller - normaalspoor, meterspoor, tram en stoomtram * Blog: Het Eiland Waan en andere trammodelbouw 1:45