Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door ronald1956
02 September 2025, 23:04:02
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
02 September 2025, 22:44:07
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Pauldg
02 September 2025, 22:32:13
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
02 September 2025, 22:28:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mark D.
02 September 2025, 22:20:05
ACTS containerwagens door Michiel 80
02 September 2025, 22:11:41
Veevervoer ss/ ns door prutser
02 September 2025, 22:10:10
Station Roodeschool door Torikoos
02 September 2025, 21:51:37
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
02 September 2025, 21:43:43
NS-1000 in spoor-1 door arnout
02 September 2025, 21:16:37
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door Mcn1986
02 September 2025, 21:14:41
Brainwave: magneetkoppelingen elektrisch ontkoppelen door Ferdinand Bogman
02 September 2025, 20:27:51
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
02 September 2025, 20:15:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wummeke
02 September 2025, 20:07:22
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
02 September 2025, 19:27:57
NS 8400 van Werps door prutser
02 September 2025, 19:14:30
TEE / Rheingold door VictorPM
02 September 2025, 18:25:53
Da's Daz 2 door BartvD
02 September 2025, 18:02:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
02 September 2025, 17:35:15
Minder wissels door 1200blauw
02 September 2025, 17:31:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 September 2025, 16:01:51
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
02 September 2025, 15:36:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
02 September 2025, 15:15:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 September 2025, 14:40:59
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
02 September 2025, 13:50:51
Raadplaatje door grossraumwagen
02 September 2025, 13:45:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 September 2025, 12:49:19
27 september Afscheid ICR door Thom
02 September 2025, 12:27:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
02 September 2025, 12:14:31
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
02 September 2025, 11:18:18
  

Auteur Topic: DDM 2/3 van Märklin  (gelezen 78973 keer)

JK in H0

  • A.K.A. Jasper
  • Offline Offline
  • Berichten: 129
  • NS jaren '90
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #30 Gepost op: 24 January 2012, 12:57:45 »
Citaat
Maar het moge duidelijk zijn: Ik kies toch voor Artitec.

Ik ook. En zodra die binnen is, gaat de Lima DDM op MP en/of hier op de site bij 'Vraag en aanbod'.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22551
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #31 Gepost op: 24 January 2012, 12:57:55 »
Het valt onder de categorie 'je merkt het wel maar je ziet het niet altijd'. Dat je denkt "dat is een mooie trein of modelbaan" zonder dat je nou precies de vinger erop kan leggen waar het hem in zit. Je moet het ook als onderdeel van een groter geheel zien. Mijn LSM ICR oogt in mijn Rocoline wisselstraten met 30 cm wissels heel wat mooier dan dezelfde trein uit Märklin ICR in C-rail wisselstraten, maar ook mooier dan de Märklin Koploper in diezelfde Rocoline wisselstraten. Het geheel is de som der delen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Struktonice

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
    • Flickr
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #32 Gepost op: 24 January 2012, 13:00:57 »
Mooi gezegd (y)
« Laatst bewerkt op: 24 January 2012, 13:02:18 door Gert van den Heuvel. Reden: Onnodig citaat verwijderd. S.v.p. op \'antwoord\' klikken om een antwoord te plaatsen. »
Met vriendelijke groet,

Mario

Youtube: http://www.youtube.com/user/hoogm05

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4274
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #33 Gepost op: 24 January 2012, 13:37:45 »
Mmmmm

Ik ga een wagen van de koploper naast een ICR van LS houden om te kijken waar we het nu over hebben. Het verschil tussen ICR van Marklin en LS heb ik inmiddels gezien, dat is te groot (hoewel dubbel gebruik toch door mijn hoofd ging, als ze maar niet naast elkaar staan). Maar 2 ipv 4 cm. Zoals gezegd, optisch zal het misschien wel meevallen.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #34 Gepost op: 24 January 2012, 14:37:23 »
Beste,

Probleem is dat als je het weet, het verschil altijd groter lijkt.
Je ziet het altijd.

Dave
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Gert1

  • Gast
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #35 Gepost op: 24 January 2012, 14:39:09 »
Klopt. En een nog groter probleem is dat als je het niet weet er altijd wel een andere modelspoorder is die je er fijntjes op wijst...   ;D

mvg,
Gert

nederbelg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Tijdperk IV, NS, vishaken en blauwe banen.
    • http://www.msvleuven.be/
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #36 Gepost op: 24 January 2012, 14:58:41 »
Ik werk te hard. ;D
DCC, NS, Koploper, Loconet Tijdperk IV

Rolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 254
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #37 Gepost op: 24 January 2012, 22:08:10 »
Weet iemand ook of artitec een DDM 2/3 gaat uitbrengen na de DDM 1?
Als dat niet het geval is zal ik toch kiezen voor de trix variant. ;)

Groetjes Rolf

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #38 Gepost op: 24 January 2012, 23:16:28 »
Heren,

Ligt het aan mij of begin ik gewoon oud te worden  ;) (Alsjeblieft niet op antwoorden, dan wordt t nog erger  ;D ;D ;D)

Eerst een klein puntje zonder verder verweer:"Was dit niet het Marklin DDM draadje? Hoezo dan Artitec en discussie 1:93 of 1:87?". Doe je voordeel ermee  :P

Ok, Marklin DDM. Zoals eerder opgemerkt, Marklin maakt nu eindelijk een gestage stroom aan modellen naar Nederlands voorbeeld. Ik kan mij nog de wanhoop herinneren die bij de Marklin Mailing List elk begin van het jaar dat er alleen Belgische nieuwigheden waren (er was een Belgische aangetrouwde in de Marklin familie\onderneming). Tot die tijd was het enige Nederlands model een 1200 en een hele oude 1100 (zonder neus). Ik denk dus dat Marklin (iets) serieuzer naar de Nederlandse markt kijkt dan voorheen  (y)

De standaard bocht bij K,M en C is nog steeds 360mm, gevolgt door een parallel bocht van 425mm\438mm. Dit zijn de twee bochten waarmee de meeste (3-rail) banen zijn opgebouwt. Een dubbelle ring heeft nog minimaal een doorsnede van 90cm. Voor een tijdelijke baan, of speelbaan kun je niet verwachten dat er heel veel meer ruimte dan iets als 1x2m (plank) beschikbaar is die na het spelen onder het bed geschoven kan worden. Er zijn slechts weinig mensen (Bnls.net is geen representatieve doorsnede van modelspoorders) die de mogelijkheid hebben een kamer of anders een semi-permanente baan kunnen opbouwen. De treinen moeten dus ook op een beperkte baan 'aanvaardbaar' zijn, en betrouwbaarrijden (hoe zat dat ook alweer bij Att?)

Eerlijk is eerlijk, ik ben reuze blij dat de 24cm wagons inmiddels tot het nostalgische verleden horen. De DD-AR wagons die 1:93 in lengte schaal zijn, kunnen echter nog wel langs mijn wisselseintjes en onder mijn bovenleiding door. Netzoals mijn loks uit begin jaren zeventig en 2007.

Marklin beseft donders goed voor welke markt ze produceren. Lever datgene waar de starters én mensen met oud matrieel omvragen, en je bent zeker van een grotere afzetmarkt dan mensen dwingen oud matrieel terzijde te zetten om prototype 1:87 te rijden.

Conclusie:
Beantwoord Marklin met de productie van de DDM/DD-AR een vraag? ja.
Van welke versie zal er uiteindelijk meer verkocht worden? Ik gok op Marklin, Chris mag me over lange tijd van mijn waandenkbeeld verlossen  ;D
Vind ik lengte maat 1:87 dan niet mooier? Mooier jazeker, maar zeer storend als de lok het station in rijdt terwijl de laatste wagon nog langs het peron rolt.

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.

PS Bovenstaande is geen kritiek op de eerdere reacties, maar meer een persoonlijke opvatting over mijn hobby.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Struktonice

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
    • Flickr
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #39 Gepost op: 25 January 2012, 05:55:20 »
Dank Jan-Peter,
Is het inderdaad zo dat bij 1:87 je problemen krijgt met de wissellantaarns/-seinen en de bovenleiding portalen en bij 1:97 niet bij een opbouw van de baan zoals jij schetst? Dat is wat mij betreft namelijk wel een essentieel verschil!
Met vriendelijke groet,

Mario

Youtube: http://www.youtube.com/user/hoogm05

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #40 Gepost op: 25 January 2012, 07:57:15 »
Weet iemand ook of artitec een DDM 2/3 gaat uitbrengen na de DDM 1?
Als dat niet het geval is zal ik toch kiezen voor de trix variant. ;)

Groetjes Rolf

Daar is in het draadje over de Att DDM al het nodige geschreven....

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #41 Gepost op: 25 January 2012, 08:03:18 »
Jan-Peter,

Vind erg leuk geschreven alleen met je eens ben ik het niet. Ik snap nooit dat iedereen  het niet kunnen rijden door R1 wijt aan te lange rijtuigen en niet aan de te krappe bogen, wat veel logischer zou zijn. Heb je de ruimte niet, dan rij je maar N-spoor.

Ook de verkoop tussen artitec en Matrix vergelijken is naar mijn mening appels en peren vergelijken, omdat DD-AR vierbaks is en DDM-1 6. Wil je een eerlijke vergelijking zul je dezelfde trein moeten vergelijken en zou je beide treinen eigenlijk ook tegelijkertijd moeten uitbrengen.

Citaat
Marklin beseft donders goed voor welke markt ze produceren. Lever datgene waar de starters én mensen met oud matrieel omvragen, en je bent zeker van een grotere afzetmarkt dan mensen dwingen oud matrieel terzijde te zetten om prototype 1:87 te rijden
Marklin misschien wel, maar Roco, artitec, LSM produceren allemaal 1:87. Die zullen echt wel goed marktonderzoek hebben gedaan en anders waren ze allang terug gegaan.

Niels B

  • Offline Offline
  • Berichten: 1873
    • Arnhem in de jaren ´80
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #42 Gepost op: 25 January 2012, 08:43:35 »
En daar ben ik het weer niet mee eens (fijn he dat in een land leven waar dat mag  (y))

Er is denk ik een behoorlijk verschil van marktstrategie. Wat jij vergeet is dat het gros van de mensen die met treintjjes spelen zich hier op dit forum niet melden. Ik denk dat de mensen die hier actief zijn toch bovengemiddeld geïnteresseerd zijn. Het gros van de mensen boeit het niet of een rijtuig twee centimeter te kort is, als het maar probleemloos op hun baantjes rijdt. En daar mikt Märklin op. Die heeft geen zin in gezeur van ontevreden klanten die melden dat hun Märklin treinen ontsporen op hun Märklin rails... Dat jij de R1 te krap vindt is je goed recht, maar als je dit ziet weet je er iets meer van dan de gemiddelde gebruiker. Ik ben het dan ook helemaal met Jan-Peter eens. Bovendien heeft Artitec en LSM geen eigen rails en ik weet niet wat de 1:87 rijtuigen in de Roco rails doen...

Wil je meer detail, meer waarheidsgetrouw dan kom je uit bij Artitec 'high end scale models' en dan mag je terecht zeuren als iets niet helemaal conform werkelijkheid is en mag je zelf aan de slag om het dilemma waarheidsgetrouw en fatsoenlijk rijden naar je eigen hand te zetten. Maar nogmaals: de markt waar Märklin op mikt, heeft daar voor het grote deel helemaal geen behoefte aan en die heeft waarschijnlijk ook helemaal geen Artitec modellen.

Niets zo leuk als een goede modelbouwdiscussie op de vroege ochtend  ;D

Grtz,

Niels

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4557
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #43 Gepost op: 25 January 2012, 09:07:45 »
Ik vraag het me af, wat jij zegt. Als ik dan kijk naar de LSM ICR (1:87) die gewoon helemaal uitverkocht is en waar nog vraag naar is, dan vraag ik me echt af hoeveel mensen nog zoveel kwijlen bij R1. Vergeet niet dat mensen die niet op dit forum geregristreed zijn, veel te horen krijgen via winkeliers, maar ook via vrienden en dus ook op de hoogte zijn van het lengteverschil. Dus ik denk dat de Trix DD-AR helemaal niet zo goed verkopen. De marklin waarschijnlijk meer, omdat de 3-railers wat meer hun eigen merk knuffelen.

Wat beteft roco. Die hebben ook R1 in programma en daar passen bijvoorbeeld hun eigen ICK's ook niet doorheen.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2356
  • Bnlx treinendokter.
Re:DDM 2/3 van Märklin
« Reactie #44 Gepost op: 25 January 2012, 09:19:21 »
Hoi Daan,

Citaat
Ik snap nooit dat iedereen  het niet kunnen rijden door R1 wijt aan te lange rijtuigen en niet aan de te krappe bogen

Daar is één hele simpele reden voor: de baan\rails is er eerder dan die lange gedrochten  ;)

Jan-Peter

PS lees voor "gedrochten" je eigen zelfstandignaamwoord, zoals: pareltje, schoonheid, slang, ....
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.