Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
Vandaag om 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:45:15
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
Vandaag om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
Vandaag om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
Vandaag om 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55

Auteur Topic: ATB  (gelezen 2272 keer)

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
ATB
« Gepost op: 24 January 2012, 00:52:29 »
Ik heb een vraag over het ATB systeem
ik heb altijd gedacht dat ATB alleen bedoeld was om als een machinist een rood sein negeert of mist, de trein zelf afremt doordat het ATB systeem ingrijpt.
Nu hoorde ik van een collega dat ATB ook aangeeft dat een treinstel sneller mag rijden op bepaalde baanstukken.
Dat laatste heb ik nooit geweten, maar klopt het ook?
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Jorick

• Rijdt schaal 1:1
  • Offline Offline
    • Jorick de Lange.nl
Re:ATB
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2012, 01:58:45 »
Eh... Korte omschrijving van het systeem:

ATB = Automatische Trein Beïnvloeding; de snelheidbewaker van de trein. De ATB-codes in de baan worden doorgegeven aan de apparatuur in de trein, in de stappen van 0-40 km/u, 40-60 km/u, 60-80 km/u, 80-130km/u en 130-140 km/u.
ATB als losse unit is nooit ontworpen om een trein te stoppen die door rood rijdt, daar is ATBvv (verbeterde versie) voor in het leven geroepen. Die werkt aan de hand van losse bakens voor een sein, en berekent een remcurve, waarna besloten wordt door het systeem om wel, of niet in te grijpen. Indien er wordt ingegrepen, kán het zijn dat je alsnog door een rood sein rijdt, maar je wordt voor het gevaarpunt stilgehouden (een wissel, brug, overweg, etc.). Zo worden (zijdelingse) aanrijdingen voorkomen.
De ATB geeft ook aan of je 'sneller' mag, maar; nooit sneller dan de plaatselijke (baanvak) snelheid, aangegeven langs de baan op een wit bord met een getal, of een groene driehoek met een getal en tot een bepaalde grens (zie de eerdere stappen).
ATB is zo afgesteld, in combinatie met de lichtseinen, dat als jij - om wat voor een reden dan ook - verzaakt in het remmen bij een snelheidsverlaging (groen - geel (max 40) en niet remmen - rood) dat door de inzet van de snelremming door het ATB-systeem, de trein zal stoppen voor het rode sein.

Een klein praktisch voorbeeld:
Ik vertrek met de sprinter Utrecht - Rhenen, vanuit Utrecht naar Rhenen. Bij vertrek langs het perron bewaakt de ATB een snelheid tot 40km/u. Ben ik de wisselstraten uit én heb ik 'hoog groen' richting het zuiden, dan verspringt mijn ATB naar 'geel 8' (de trap 60-80km/u). In theorie zou ik 80km/u kunnen gaan rijden, máár: de plaatselijke snelheid gebiedt mij om maximaal 70km/u te rijden. Ik mag dus niet harder dan 70km/u. Ben ik voorbij het oude 'Lunetten Aansluiting Kruising', daar waar de lijn kruist met de Maliebaan, geeft mijn ATB 'geel 13'. De ATB bewaakt een snelheid tot 130km/u, máár: ik mag niet harder dan 90km/u, want dat wordt afgedwongen door de borden langs de baan. 90 is sneller dan 80 km/u, dus 'geel 8' kan mijn cabinesignalering niet meer tonen. Omdat de eerstvolgende trap 80-130km/u is, zal de ATB dus geel 13 (maximaal 130 km/u) tonen. Ga ik nog even verder, geeft mijn cabinesignalering 'groen' (maximaal 140 km/u) en mag ik daadwerkelijk 140km/u gaan rijden.

Tot zover een zeer beknopte beschrijving van het ATB systeem. Ik hoop dat je er wat aan hebt, en dat je een duidelijk antwoord op je vraag hebt.

Groetjes,
Jorick

(machinist NS-Reizigers, standplaats Utrecht)
« Laatst bewerkt op: 24 January 2012, 02:01:00 door Jorick »

Machinist Johan

• Offline Offline
  • gevorderd beginner
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2012, 07:19:45 »
Maar het is dus wel mogelijk om, wanneer de plaatselijke snelheid 90km/h is, gewoon 130km/h te rijden.

Johan

Richey

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2012, 08:29:47 »
Klopt, valt in de zelfde snelheidsgrens... Je kunt de 80 lamp hebben, en daarna is de volgende waarde pas 130... En soms staat die zo ruim dat je de 145 er ook wel mee haalt voordat hij gaat bellen...  ;)

mark7758

• Offline Offline
    • Rogeville.be
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2012, 09:03:13 »
En je weet dat eens op de miljoen je kans heb dat ze je snelheidsband/meter controleren?
vr gr. Mark7758

Richey

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 January 2012, 09:13:14 »
En je weet dat eens op de miljoen je kans heb dat ze je snelheidsband/meter controleren?

Dat klinkt bijna net zoveel risico als dat je een vliegtuigmotor in je slaapkamer krijgt à la Donnie Darko...  :P

Ik denk dat de kans dat je ook "een" keer met teveel alcohol in je bloed op de bok zit groter is eigenlijk... Als je een keer een slechte dag hebt en de avond er voor nèt iets teveel hebt gedronken.

(waarbij ik niet zeg dat ik, of iemand anders iets zou moeten doen of ooit heeft gedaan wat iemand of iets anders in gevaar zou kunnen brengen, voor het geval iemand de discussie weer nutteloos in het oneindige wil trekken  ::))

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #6 Gepost op: 24 January 2012, 10:17:07 »
Hallo Jorick;

Dankjewel  voor je duidelijke uitleg, mn collega had dus gelijk.
En ik heb weer wat geleerd. (y)
vr gr
Harm

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #7 Gepost op: 24 January 2012, 10:27:11 »
Ik heb een vraag over het ATB systeem
ik heb altijd gedacht dat ATB alleen bedoeld was om als een machinist een rood sein negeert of mist, de trein zelf afremt doordat het ATB systeem ingrijpt.
Nu hoorde ik van een collega dat ATB ook aangeeft dat een treinstel sneller mag rijden op bepaalde baanstukken.
Dat laatste heb ik nooit geweten, maar klopt het ook?
Harm
even iets rechtzetten:
ATB is nooit bedoeld geweest  om in te grijpen als de machinist een rood sein negeert en/of passeert.
Het voorliggende sein bij een rood sein zal "geel" (Voorbijrijden toegestaan, afremmen naar 40 km/h en rekenen op stoptonend sein.
De ATB zal de code laten wegvallen in de baan waardoor de treininstallatie naar zijn laagste stand gaat (geel = 40 km/h) en zonodig de machinist waarschuwt middels een belsignaal dat hij harder rijdt als de toegestane snelheid.) tonen.
Reageert de machinist niet door een remming uit te voeren dan grijpt de installatie in en voert zelf een snelremming uit.
Dan is de trein nog ruim voor het stoptonende sein tot stilstand gekomen.

Normaal gesproken doet ATB zijn werk op de achtergrond, de machinist zal bij nadering van het gele sein al een zodanige remming uitvoeren dat de ATB niet eens zal bellen en de passagiers weinig last hebben van de remming.
ATB is en blijft een hulpmiddel voor de machnist.

Dan nog het volgende misverstand:
ATB geeft niets aan, ATB laat bepaalde snelheden toe, afhankelijk van de ontvangen code uit de baan.
Heb je een spoorstaafbreuk dan zal er nooit code lopen in het spoor en dus zal de ATB ook niet toestaan dat je harder als 40 km/h rijdt, ongeacht wat de borden buiten langs de baan zeggen.

Kijk voor een gedetaillerde uitleg eens bij Marc Pieters: http://marcrpieters.nl/
Een duidelijker uitleg over ATB is er niet!

Henk Boshuyzen
(Betrokken geweest bij eerste ATB inbouw in Mat'54 eind '60-er jaren)

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #8 Gepost op: 24 January 2012, 12:12:40 »
Hallo Henk
Het is me nu helemaal duidelijk, dank je voor de link naar de site van Marc Pieters.
Harm

Tjabbe Tjibsma

• Offline Offline
  • http://www.dieseltreinen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2012, 16:04:06 »
Henk,
Je vergeet de vrije code waarmee een werking beneden de 40 km/h mogelijk is/was.
Deze is om voor mij onduidelijke redenen nooit toegepast.

Nu is als alternatief de VV-functionaliteit toegevoegd, op basis van het NG-principe.

Illya Vaes

• Offline Offline
  • H0 NS 1953-nu, H0m Bernina, H0e Ybbstal/MzB
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2012, 22:09:53 »
Reden: $$$$$ (bedenk eens hoe moeilijk een emplacement van ATB te voorzien is)

johnny-VIRM

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2012, 22:40:20 »
Henk,
Je vergeet de vrije code waarmee een werking beneden de 40 km/h mogelijk is/was.
Deze is om voor mij onduidelijke redenen nooit toegepast.

Nu is als alternatief de VV-functionaliteit toegevoegd, op basis van het NG-principe.

Je bedoelt code 147, deze was eigenlijk bedoelt voor 100 km/h. of zoiets.

Tjabbe Tjibsma

• Offline Offline
  • http://www.dieseltreinen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 25 January 2012, 21:04:52 »
Reden: $$$$$ (bedenk eens hoe moeilijk een emplacement van ATB te voorzien is)
Yep, dat is toch nu nog steeds zo. Den Haag vergeet graag snel dat zij degene zijn die geen geld wilde steken in ATB beneden de 40km/h. Het is absoluut mogelijk om uit te voeren, maar kost ook wat....
« Laatst bewerkt op: 26 January 2012, 08:49:29 door Tjabbe Tjibsma »