Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:39:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:29:27
Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58

Auteur Topic: Wat betekent cv waarden?  (gelezen 3664 keer)

valetin

• Gast
Wat betekent cv waarden?
« Gepost op: 23 January 2012, 22:27:08 »
Er is al een topic hierover geweest met een uitleg over cv1 enz. tot cv6. ik ben nog niet eens aan cv1 toe is er is vast wel iemand die  mij wil vertellen wat cv eigelijk is en wat het doet. Ik vraag dit omdat ik ook bezig ben van analoog naar digitaal te gaan. en ik een fleischman decoder heb aangeschaft, en probeer de handleiding te begrijpen. Ik sta al vast bij wat is een CV?

« Laatst bewerkt op: 23 January 2012, 22:28:12 door Gert van den Heuvel. Reden: Titel aangepast ter verduidelijking »

Falkenberg

• Offline Offline
Re:Wat betekent cv waarden?
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2012, 22:32:15 »
Lees dan eens: de encyclopedie

dirkjan

RobGood

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2012, 23:02:08 »
Valetijn,

CV = configuratie variabele...  eigenlijk alles wat je in kunt stellen. Is natuurlijk afhankelijk van welke decoder je aan het instellen bent, bijvoorbeeld als je een servo insteld kun je met een CV instellen hoever de servo moet gaan, of hoe snel. Zo heb je ook allemaal instellingen voor lokomotief decoders. Bij decoders zit altijd een handleiding daarin een lijst met alle instelbare cv's en wat ze doen... voor het instellen heb je wel een apparaat nodig wat dit kan doen, ik heb bv een ecos dat gaat helemaal toppie..
succes...
Rob

valetin

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2012, 23:37:38 »
Dirkjan en Rob bedankt voor de aanzet cv begrijp ik nu in ieder gaval wat de kreet inhoud. Zal op dit item ook verder gaan in de encyclopedie.

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2012, 12:08:37 »
De uitleg in de encyclopedie is voor techneuten uitstekend, prima werk  (y), maar voor wie niet is onderlegd in het digitale gebeuren een beetje moeilijk te begrijpen vind ik. Daarom doe ik hiermaar een poging om voor iedereen die moeite heeft om alle kreten te begrijpen het op een ander nivo uit te leggen wat CV’s zijn. Met onderstaand verhaaltje in je achter hoofd leest de encyclopedie wat gemakkelijker (hoop ik), dus:

CV’s in Jip en Janneke taal  ;D :
Zie de decoder als de machinist op de lokomotief. De machinist moet weten op welke lok hij rijdt, hoe hard hij mag rijden enz. Omdat allemaal te kunnen onthouden heeft de machinist een ladenkastje in zijn ‘cabine’ staan. In elk laatje ligt een briefje waar iets op staat geschreven. Bijvoorbeeld laatje 1 (CV 1): daar in ligt een briefje waarop het nummer van de lok staat. Ziet de ‘machinist’ een berichtje voorbij komen dat bestemd is voor de ‘machinist’ op lokomotief 23 dan kijkt de machinist eerst in laatje 1; onze machinist ziet daar een briefje liggen en daarop staat nummer 14. De ‘machinist’ denkt dan dat is geen berichtje voor mij want ik zit namenlijk op locomotief 14. Komt er wel een berichtje voor lokomotief 14 dan gaat de machinist dat berichtje verder lezen en kijkt wat hij moet doen. Staat er bijvoorbeeld in het berichtje dat hij ’80 km’ moet gaan rijden dan geeft de machinist gas tot hij ’80 km p/u’ rijdt.
Het belangrijke laatje om mee te beginnen is laatje 1 (CV 1): daarin komt het nummer van de lokomotief te liggen. Ligt er geen papiertje in het laatje dan staat op de bodem van dat laatje meestal een 3 geschreven. Dat noemen we in ons jargon “de default-waarde”, dat is het nummer dat door de fabriek er op is geschreven. In laatje 2 (CV 2) kun je een briefje leggen waarop staat met welke snelheid de lokomotief moet gaan rijden. In laatje 3 (CV 3) kunje een briefje leggen waar staat hoe snel de machinist mag optrekken en in laatje 4 (CV 4) kun je een briefje leggen hoe snel de machinist mag afremmen. Op het briefje in laad 5 (CV 5) kun je schrijven wat de maximale snelheid is die de machinist mag rijden.

Het schrijven van de briefjes heet in ons jargon PROGRAMMEREN. Dus een decoder pragrammeren is niets anders dan briefjes schrijven voor het ladeblokje in de lokomotief.

Marius.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2012, 15:53:32 door SBBcargo. Reden: Taalfout: laadje moest laatje zijn »
Marius

Falkenberg

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 24 January 2012, 12:42:21 »
Marius, blijkbaar werken we vanuit elk een ander referentiekader, want van jouw uitleg begrijp ik nu juist helemaal niets. Ik begrijp dat je een analogie met de echte wereld wilt maken, maar iedereen die ik tot nog toe de werking van cv's heb uitgelegd begrijpt dat prima op de manier zoals dat in de encyclopedie is beschreven. Maar ik kan me mensen voorstellen waar jouw uitleg beter past.

Dirkjan

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #6 Gepost op: 24 January 2012, 13:06:23 »
Prachtig verwoord Marius.
ik stel voor om deze uitleg (beetje geredigeerd) ook op te nemen in de ency!
Er zijn zelfs kasten met 252 laatjes!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 24 January 2012, 13:21:25 »
Het is inderdaad Jip en Janneke taal, maar daarvan weten we inmiddels ook dat het meer verwarring dan duidelijkheid kan scheppen. Bij die laatjes haak ik na twee zinnen af.

Met CV's stel je een paar eigenschappen van de decoder en daarmee van de locomotief in. Duidelijke voorbeelden zijn de maximum snelheid (altijd CV5) en de helderheid van de verlichting (bij iedere decoder een ander CV).
Slechts van een handvol eigenschappen is vastgelegd met welk CV dat wordt geregeld. Dan nog is nergens vastgelegd welke waarden dat CV kan krijgen. Bij de ene decoder is de hoogste maximum snelheid een waarde van 63, bij de andere decoder kan dat bijvoorbeeld 255 zijn. Kortom, je moet altijd in de handleiding opzoeken hoe dat bij de decoder van keuze werkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Mark D.

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 24 January 2012, 15:18:22 »
duidelijk voorbeeld is cv5, altijd de maximale snelheid....

tenzij het een tsunami is en je cv66 en cv95 daarvoor nodig hebt....

lutje

• Offline Offline
    • Hevalu
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2012, 15:29:07 »
Zo,weer veel geleerd van dit draadje.
K'heb me nog niet verdiept in de MM. En ook nog niks ingesteld maar het rijd. ;D
Gr Henk
Zit ik op het forum om te modelbouwen, of om te forummen?
cnc frezer
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,42789.new.html#new

SBBcargo

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2012, 15:50:08 »
Marius, blijkbaar werken we vanuit elk een ander referentiekader, want van jouw uitleg begrijp ik nu juist helemaal niets.

DirkJan, misschien hebben we wel het zelfde referentiekader  ;D. Met mijn stukje probeer ik mensen, die kopschuw zijn door alle kreten die gebezigd worden, toch enthousiast te maken voor het digitale tijdperk.

Het is inderdaad Jip en Janneke taal, maar daarvan weten we inmiddels ook dat het meer verwarring dan duidelijkheid kan scheppen. Bij die laatjes haak ik na twee zinnen af.

Henk, blijkbaar heb je toch doorgelezen ....... :D
Enne, je moet altijd de gebruiksaanwijzing van de fabrikant er altijd bij houden. Als de werking van alle CV's bij iedere fabrikant het zelfde zou zijn dan gaan we het boek "Decoders voor Dummies" schrijven  ;D

ik stel voor om deze uitleg (beetje geredigeerd) ook op te nemen in de ency!
Er zijn zelfs kasten met 252 laatjes!

Han, bedankt voor het compliment  :D maar er moet nog heel wat water door de Merwede stromen voor er een goed stuk kan komen hoor. Ik ga er eens over nadenken maar voorlopig even niet.

Marius.
Marius

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2012, 16:23:44 »
Enceclopedy of Jip en Janneke, voor mij blijft het abracadabra. Dus blijft het analoog zodat ik het begrijp - plus en min is lekker duidelijk.

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2012, 17:10:01 »
@ Cottage Railways: Maar ja, je zegt 't zelf: om het te weten, moet je 't proberen. ;D Zo duidelijk is 'plus en min' nou ook weer niet. Ik begrijp geen hout van de gemiddelde analoge schakeling - ik heb me er dan ook weinig in verdiept en ik ben weinig technisch aangelegd...

Ik ben het er wel mee eens om de uitleg in de Encyclopedie wat aan te passen - 't is wat kort door de bocht voor de beginnende gebruiker. Gevorderde gebruikers kunnen daar wel overheen lezen, neem ik aan.

Groeten, Geoffrey

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
« Reactie #13 Gepost op: 24 January 2012, 18:06:18 »
In de ency wordt ook over een "bakje" gesproken, dus zo gek is de manier van Marius niet.

citaat uit de ency: "Deze CV's moet u zien als een bakje waar de decoder de gewenste instelling in opbergt of wanneer nodig, uit haalt om te gebruiken/lezen. "
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Afgelopen

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 24 January 2012, 19:04:38 »
Heb het uiteraard geprobeerd, met een gebruikte startset van Roco met muis. De treinen reden prima, maar ik vond het gewoon een hoop gedoe. :'(                Zal wel de leeftijd zijn dat je geen zin meer hebt in verandering en Tja, ik ben Engels en die willen altijdt alles bij het oude laten.  :o