Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wie (welk bedrijf) kan snijden én graveren in polystyreenplaten? door Marco Staartjes
Vandaag om 20:34:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 20:30:32
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door Silvolde
Vandaag om 20:30:05
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 20:29:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 20:13:20
Dak van Fleischmann Vla Flip krom getrokken door klusser
Vandaag om 19:56:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door basjuh1981
Vandaag om 19:48:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door WimC
Vandaag om 19:33:19
Gezocht decals wit op transparant door prutser
Vandaag om 19:14:33
Wat is dit voor stellage met camera's en/of scanners naast het spoor? door Thom
Vandaag om 18:58:29
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 18:50:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:11:46
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 17:48:30
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 17:44:13
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:40:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:44:55
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door Tjalling
Vandaag om 16:35:53
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Tjalling
Vandaag om 16:32:37
De RTM in 2008 en ver daarvoor door Eric B
Vandaag om 16:19:59
20 jaar BNLS jubileum door Peter J K
Vandaag om 15:46:54
worm en wormwiel - worm en tandwiel? door Herb73
Vandaag om 15:15:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:51:37
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 14:14:42
Roco 4155 NS 2200 2de leven door John18
Vandaag om 14:06:38
Modeltreinenbeurzen door shay59
Vandaag om 13:46:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Albert.H0
Vandaag om 13:42:25
Esu sounddecoder met losse speaker (21mtc) door bellejt
Vandaag om 13:15:23
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:48:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:43:33
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:59
  

Auteur Topic: Nederlandse Modulebaan H0  (gelezen 2987 keer)

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Nederlandse Modulebaan H0
« Gepost op: 23 January 2012, 13:47:10 »
Na een aantal jaren een baan te hebben gehad met de vorm van een ovaal met een paar zijsporen werd het in mijn ogen tijd voor wat anders. Het moet een stuk realistischer worden en ook helemaal naar Nederlands voorbeeld. Na verloop van jaren word je ouder en veranderen je (modelspoor-) inzichten. Het is dus tijd voor wat anders!

De baan die er nu komt zal bestaan uit een modulaire opbouw uit drie bakken. Er wordt begonnen met de bouw twee bakken. De derde bak zal in de toekomst volgen en zal een fiddle-yard gaan herbergen. De afmetingen van de bakken zullen 120 x 60 centimeter zijn. Plaatmateriaal is MDF plaat van 18mm, ondersteund door vuren balken. Hierop zal de opbouw worden gemaakt.

Wat ik uit wil beelden is een soort raccordement met aansluiting naar een losweg en naar een loods. Het accent ligt dus op goederenvervoer en rangeren. Dit heb ik proberen tot uiting te brengen in het baanplan, wat hieronder is weergegeven. Aan de rechterkant zal in de toekomst de fiddle-yard verschijnen. Deze wordt echter zo gemaakt dat hij ook functioneel kan zijn aan de andere kant van de baan.


Het railmateriaal waar mee wordt gewerkt is Tillig Elite H0.

De komende tijd zal ik hier berichten als er ontwikkelingen zijn omtrent mijn baan. Mochten er vragen zijn of heeft er iemand nuttig advies of aanmerkingen dan zijn deze zeker welkom!

Henk H

  • Gast
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #1 Gepost op: 23 January 2012, 13:56:47 »
Hallo Martin,

Waarom kies je voor 18 mm MDF, die zijn vrij zwaar en ontzettend vochtgevoelig.
Wij hebben ook 3 modulebakken op zolder staan, deze zijn van 9 mm multiplex.
Dit werkt (in onze ogen) veel beter.

gr. Henk

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #2 Gepost op: 23 January 2012, 16:31:02 »
De keus voor 18mm dik MDF is gemaakt om diverse redenen. Ik heb deze platen in mijn bezit van de vorige tafel, dus geen aanschafkosten. Het is stevig materiaal wat nauwelijks doorbuigt, met een raamwerk er onder helemaal niet meer. Ik dacht dat de vocht gevoeligheid niet meer is als multiplex. Ik zou het eventueel nog kunnen lakken of iets dergelijks voor dat ik er mee aan het werk ga. Ik zie dat meerdere forumleden en anderen ook MDF gebruiken en ook de bijvoorbeeld 'verdunde houtlijm' methode gebruiken bij ballasten. Voor echte gevolgen wat betreft vocht gevoeligheid ben ik niet echt bang.
Alleen is het inderdaad zwaarder, dat klopt.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #3 Gepost op: 23 January 2012, 17:11:42 »
Als je de te bevochtigen gedeeltes even in de grondverf zet is MDF prima te gebruiken.

Groet Jaap

Edit: Bovendien komt op het MDF meestal ook nog een laagje isolerend materiaal.
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2012, 19:57:37 »
Even een kleine update:
Vandaag heb ik bij de Gamma blauwe ondervloer platen gekocht. Na laatst wat te hebben gezocht naar een mooie methode van verwerking vond ik de site van Huib Maaskant. Zojuist op een proefstukje MDF twee stroken blauwe plaat gelijmd. Binnenkort eens opzoek naar juiste ballast (tijdperk IV-V).
Hieronder een tweetal foto's van het proefstukje. Om het goed te kijken is er een stukje Tillig Elite H0 rail opgelegd. Morgen kan ik een tweetal wissels ophalen inclusief motoren, eens kijken of we die aan de praat krijgen!


« Laatst bewerkt op: 26 January 2012, 19:59:29 door Martinw »

Rob Bogers

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
    • Mijn modelbouwhobby
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #5 Gepost op: 11 February 2012, 12:28:02 »
Ik gebruik al jaren MDF 8 en 12 mm en met veel succes, ook multiplex van 9 mm is niet vochtbestendig als dit geen watervast mutiplex is.

Rob
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden

mekel

  • Offline Offline
  • Berichten: 1086
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #6 Gepost op: 11 February 2012, 18:45:16 »
Ik heb in Neder-Kempen 1.0 ook MDF van 12mm gebruikt als bodemplaat, zelf na overmatig bevochtigen gebeurt er nog vrij weinig met het MDF.

Jeroen
Fleischmann h0 baan - NL - BE - #Roco Multimaus - S88XpressNetLI - S88SD16-n - WDD Wisseldecoders - Koploper

Martinw

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re:Nederlandse Modulebaan H0
« Reactie #7 Gepost op: 29 October 2012, 15:43:59 »
Een lange tijd geleden dat ik een bericht heb geplaatst, het is tijd voor weer een update. Een opsomming:
  • Er is een schakelkast gebouwd voor de aandrijving van de wisselmotoren.
  • Het linker gedeelte van het baanplan is af en werkt goed. Het railmateriaal van Tillig is gemonteerd alsmede de wissels en wisselaandrijvingen.
  • Het rechter gedeelte van het baanplan is nu onder handen. Ik ben bezig met de wisselmotoren af te stellen en deze te monteren. Gezien de moeilijkheidsgraad ben ik begonnen met de Engelsman. Hiervoor zijn twee wisselmotoren benodigd. Daarna ga ik het gewone wissel monteren.
  • Als de Engelsman werkt zal de rest van het rechter gedeelte worden afgebouwd. Voorlopig beperk ik me tot de bovenste twee sporen. Als dit werkt (ook de twee modules aan elkaar) ga ik de onderste sporen ook aanleggen.
  • Op Eurospoor heb ik ballast van Anita Decor aangeschaft alsmede een potje diabas voor de schouwpaden. Binnenkort een teststukje maken.

Ik zal binnenkort een paar foto's maken, dat verduidelijkt een hoop.